Muita, joita tekoäly ja automatisaatio masentavat?
Inhottaa lukea uutisia tekoälyn kehittymisestä. Sitä hehkutetaan kovasti, vaikka se ei hyödytä tavallista ihmistä mitenkään vaan ainoastaan vie työpaikkoja.
Samsung julkaisi juuri uuden Galaxy AI -puhelimen, joka osaa tehdä tulkin, kielenkääntäjän, editoijan ja tekstinkäsittelijän töitä. Tulevaisuudessa lista vain kasvaa, miksi enää palkata ammattilaista kun tekoälypuhelimella voi hoitaa työt itse ilmaiseksi?
Automatisaatio vasta työpaikkoja viekin. Varastohommat, kuljetusala, kaupanala, rakennusala, kirjastot jne. eivät enää tulevaisuudessa työllistä kun robotit tekevät työt halvemmalla.
Masentaa ajatella, että millä ihmeellä tavallinen ihminen tulevaisuudessa tienaa elantonsa. On joitakin aloja jotka pyörivät jatkossakin ihmistyövoimalla, mutta eiväthän ne kaikkia pysty työllistämään. Tuleeko joku perustulo, vai joutuvatko työttömät kadulle kuten monessa muussa maassa?
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyä tarvitsevat vain ne, joilta ei löydy älyä omasta takaa.
Älkää takertuko liikaa tähän läpällä kirjoittamaani postaukseen, hassut. :D
Vierailija kirjoitti:
Masentaa.
T, automaatioinsinööri
Yksikään, joka tätä on yläpeukuttanut, ei käytännössä tiedä yhtään mitä automaatioinsinööri tekee😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää takertuko liikaa tähän läpällä kirjoittamaani postaukseen, hassut. :D
Valitettavasti aika moni luulee, että tekoälyn käyttö osoittaa tyhmyyttä vaikka päinvastoinhan teknologian hyväksi käyttäminen silloin kun se on mahdollista on merkki älykkyydestä.
Itseäni masentaa nimenomaan luovan työn automatisointi. AI:n luoma "taide" ei mielestäni ole varsinaista taidetta, koska siihen ei sisälly taiteilijan luomisprosessia.
Toisaalta AI:n leviäminen on herättänyt miettimään automaation roolia myös perinteisillä suorittavilla aloilla. Esimerkiksi tulevaisuuden itseohjautuvat logistiikkaketjut (rekat, laivat) eivät välttämättä herätä samanlaisia suuria tunteita kuin generatiivinen tekoäly. Siitä huolimatta ne vievät työpaikkoja ihmisiltä joille sen kulkuvälineen ohjastaminen saattaisi olla hyvinkin mielekäs ja mukava ajanviete ja elämänsisältö, josta saa samalla elantonsa.
Automatiikka ja tekoäly hyödyttävät ihmiskuntaa valtavasti vaikkapa avaruden valloituksessa, mutta ei niille silti tarvitsisi antaa ylivaltaa täällä Maan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä automaatio tulee johtamaan työntekijäkohtaisen työviikon lyhentämiseen, ei laajaan työttömyyteen. Tämä onkkn todella tervetullutta
Kaupan alalla tämä näkyy jo.
Tyypillinen vakituisen myyjän työaika on 25h/vk.
Hänelle luonnollisesti myös maksetaan normaali myyjän tuntipalkka noilta tunneilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Tesla, Amazon ja Netflix käyttävät tekoälyä hyödykseen. Väitätkö, että näiden johdossa on tyhmiä ihmisiä?
Tesla ajaa autoa puolestasi. Ei opi mitään. Amazon myy pääasiassa krääsää, joka on arvotonta. Netflix on täynnä hupnosti käsikirjoitettua supernaturalwokesontaa.
Jeff Bezos on maailman kolmanneksi rikkain mies, joten ihan mukavasti on krääsämyyjänä pärjännyt.
No miten sen rikkaudet meitä hyödyttää? Sillä on yli 200 miljardia omaisuutta. Koko maailman yhteenlaskettu omaisuus on 50000 triljoonaa. Eli nuo on pikkuhiluja. Eihän 200 milj
Tollaset voisivat jakaa edes puolet omaisuudestaan köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatio ja tehostaminen on yhteiskunnallisia valintoja. Olen matkustanut Japanissa pari kertaa ja siellä esim. ihmiset kiertää edelleen lukemassa sähkömittarit, kaasumittarit ja vesimittarit ja kirjoittavat päätteellä fyysisen laskun, joka jätetään postilaatikkoon. Meillä kaikki nämä hoitaa automaatio. Japanissa työttömyysaste on alle 3% meillä yli 7%. Voi aina miettiä, että kumpi järkevämpää; pitää ihmiset tekemässä edes jotain työtä vai korvataanko kaikki mahdollinen automaatilla.
Automaatiossa ainoa mikä on varmaa, on se että hyödyn kerää omistava taho ja yhteiskunnalle jää maksajan rooli työttömyyden ja sen lieveilmiöiden kasvaessa ja pahentuessa. Työntekijälle jää aina luu kouraan, pois lukien se harva automaation ylläpitäjien ja kehittäjien joukko, jota ei vielä saada automatisoitua.
Tämän kehityksen myötä saavumme uudelle feodaaliajalle. Valtiot ovat v
Jos ne turhat työt lakkautettaisiin ja BKT saataisiin nousuun, niin ketä se hyödyttäisi? Aivan, ei ainakaan niitä työttömäksi jääneitä mittarinlukijoita vaan rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä automaatio tulee johtamaan työntekijäkohtaisen työviikon lyhentämiseen, ei laajaan työttömyyteen. Tämä onkkn todella tervetullutta
Kaupan alalla tämä näkyy jo.
Tyypillinen vakituisen myyjän työaika on 25h/vk.
Hänelle luonnollisesti myös maksetaan normaali myyjän tuntipalkka noilta tunneilta.
Harva noilla palkoilla suostuu töihin, joten niitä alle 2000 euroa tienaavia haetaan ulkomailta suomeen töitä tekemään ja muut on kortistossa.
Tekoälyn arvellaan tuovan maailmantalouteen 160*10^12 dollaria lisäarvoa. Mihin taskuihin tämä jakautuu on sitten eri sopimuskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly kirjoitti vaimolleni kirjeen Thaimaasta:
Rakas vaimoni,
Toivottavasti tämä kirje löytää sinut hyvissä voimissa ja onnellisena. Minun täytyi kirjoittaa sinulle tänään, sillä olen viettänyt viime aikoina erittäin kiireistä aikaa täällä Thaimaassa. Olen kaivannut sinua valtavasti näinä pitkinä päivinä, jolloin olen joutunut viettämään suurimman osan ajastani tehtaalla.
Tehtaalla työskentely on ollut todella rankkaa, ja vaikka olen yrittänyt tehdä kaikkeni pitääkseni yhteyttä, puhelimessani ei ole ollut kenttää täällä tehdasalueella. Se on tuottanut minulle suurta tuskaa, kun en ole voinut kuulla ääntäsi tai jakaa päivän tapahtumia kanssasi. Muutaman viikon ajan olemme tuntuneet olevan erillään toisistamme, ja se on saanut minut entistä enemmän kaipaamaan sinua.
Tehtaan työmäärä on ollut valtava, ja olen joutunut tekemään paljon töitä ylimääräisiä tunteja, jotta saa
Mun puolesta saat jäädä sinne Thaimaaseen. Naapurin Ville huomio minut paremmin kun sinä hyörit Thaimaassa.
T. Vaimo
Vierailija kirjoitti:
Itseäni masentaa nimenomaan luovan työn automatisointi. AI:n luoma "taide" ei mielestäni ole varsinaista taidetta, koska siihen ei sisälly taiteilijan luomisprosessia.
No, luominenhan ei ole tietoinen prosessi eikö kukaan tiedä mistä se luomus tulee. Ehkä tekoäly on oikeasti luova. Päätöksiä en antaisi sen tehdä koska päätökset voi tehdä vain tietoisesti ja niihin liittyy aina vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Se masentaa, että keinoälyyn syötetyt tiedot on suodatettu woke-suodattimen läpi ja ohjelman antamat tiedot ovat sen mukaisia.
Miksi ei konservatiivi opiskellut, että olisi päässyt Alphabetin keskijohtoon valitsemaan Googlen toimitusjohtajaksi toisen konservatiivin eikä jotain intialaista Pelle Hermannia?
Lähtökohtaisesti ärsyttää jos joku sanoo että tein tämän tekoälyllä.
Muutos tulee vasta kun saadaan halpaa energiaa, esim.fuusion avulla. Sitten työstä tulee ylellisyyttä. Elämä tulee olemaan virtuaalisome. Joka ei sinne halua joutuu mielisairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut vähän yksinkertaisemmat ihmiset ovat kovin muutosvastarintaisia. Jos teiltä otettaisiin pois kaikki nykyajan mukavuudet, niin itku teille tulisi.
Ei tule. Hävitän syksyllä kaikki nykyajan laitteet ja menen takaisin 80- ja 90-luvuille, kirjojen ja lautapelien maailmaan. Liikun myös luonnossa päivittäin.
Mikä vika 40-luvussa? Ajattele, että voisit elää 1940-lukua ilman sotia? Tai jos ei ilman sotia, niin sota olisi hieman pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka upeaa, jos tekoäly tekisi kaiken ja ihmiset saisi löhötä ja tehdä kivoja juttuja ilman töitä ja rahaa vaan tulisi JOSTAIN.
Mistä raha tulee? Euroopan keskuspankista, ainakin täällä Euroopassa. Pienissä määrin toki tulee myös muualta, mutta se ei ole teknisesti ottaen oikeaa rahaa, vaan väärää rahaa. Joten jos Euroopan keskuspankkia ei ajeta alas, niin kyllä sieltä rahaa tulee myös tulevaisuudessa. Sama juttu Yhdysvaltojen kanssa. Mistä ajattelit, että Yhdysvaltojen loputtomat rikkaudet tulevat? Niin, Yhdysvaltain keskuspankilta. Sieltä ei rahat voi loppua edes teoriassa, koska se on reservipankki. On tämä hassu maailma.
Tota hei mä voin kertoo, miten toi tekoälyrobotti meni ja täytti kaikki mun mimmin toiveet. Se robotti oli ihan supermestari, osas tehrä kaikkee. Se hoiti leffamaratonit, piti mimmiä lämpösenä, ja hieroi ne hartiat kuin kunnon mestari. Kaikki muut mimmit oli kateellisia, kun toi robotti osas niin paljon.
Mut mulle tuli vähän paha mieli tästä hommasta. Kun katoin, ku hurmasin mimmin katkaravun lailla, nössösti, saman robottimöjön kanssa, tunsin itseni ihan onnettomaksi. Kävi vihree hirveä kateus, kun näin kuinka mimmi ja toi robotti nauku ja elehtivä keskenään. Halusin olla ite se mimmin ainoa keskushenkilö, ei kukaan robotti.
Sit mä aattelin, että mikä mä oikee oonkaan. En mä voi kilpailla koneen kanssa. Hassuahan se ois, jos ite tunnistisit häpeetä siitä, että omistat pikkuruisen katkaravun, eiks joo? En mä väkihiljaa tosiaan halua olla pikkuruinen katkarapu. Mä tahon olla jätkä, jota mimmi arvostaa just siksi, että mä oon mä.
No kuulkaas frendit, tässä mä nyt istun ja jauhan kuinka tää tekoälyrobotti pamautti mun leidiä. Ihan kuollakseni oon mustasukkainen tälle metalliselle keltanokalle! Mulle tulee ihan nola fiilis, kun ajattelen, että joudun omistamaan tollasta pientä katkarapua, joka ei osaa ees mitään.
Joten päästäkää mut täältä pois. En jaksa olla toisen pyllyngöttimöjön kanssa kilpailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on menossa hurjaa vauhtia kohti Matt Groeningin Futuramaa. Milloinhan nähdään ensimmäinen Benderin kaltainen robotti, joka saa polttoaineensa alkoholin juomisesta?
Entä jos saisi polttoaineensa muovista? Päästäisiin siitäkin paskasta helpommin eroon.
Nyt voi jo hyvin käyttää deittikeskusteluun.
Totaalisen masentavaa. Sähköinssi.