Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joita tekoäly ja automatisaatio masentavat?

Vierailija
01.02.2024 |

Inhottaa lukea uutisia tekoälyn kehittymisestä. Sitä hehkutetaan kovasti, vaikka se ei hyödytä tavallista ihmistä mitenkään vaan ainoastaan vie työpaikkoja.

Samsung julkaisi juuri uuden Galaxy AI -puhelimen, joka osaa tehdä tulkin, kielenkääntäjän, editoijan ja tekstinkäsittelijän töitä. Tulevaisuudessa lista vain kasvaa, miksi enää palkata ammattilaista kun tekoälypuhelimella voi hoitaa työt itse ilmaiseksi?

Automatisaatio vasta työpaikkoja viekin. Varastohommat, kuljetusala, kaupanala, rakennusala, kirjastot jne. eivät enää tulevaisuudessa työllistä kun robotit tekevät työt halvemmalla. 

Masentaa ajatella, että millä ihmeellä tavallinen ihminen tulevaisuudessa tienaa elantonsa. On joitakin aloja jotka pyörivät jatkossakin ihmistyövoimalla, mutta eiväthän ne kaikkia pysty työllistämään. Tuleeko joku perustulo, vai joutuvatko työttömät kadulle kuten monessa muussa maassa?

Kommentit (248)

Vierailija
161/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut vähän yksinkertaisemmat ihmiset ovat kovin muutosvastarintaisia. Jos teiltä otettaisiin pois kaikki nykyajan mukavuudet, niin itku teille tulisi. 

Vierailija
162/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan uusi pelottaa. Mutta pian ollaan kuitenkin sopeuduttu elämään uuden kanssa, ja koetaan, että ilman sitä pysty enää elämää vrt. internet. kännykkä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua. En halua edes ajatella koko asiaa. Välttelen siitä kertovia artikkeleita. Olen 100% varma, että ainakin minulle tuo tulee olemaan ainoastaan elämänlaatua huonontava asia. Mutta teknologiayhtiöt ilmeisesti päättävät nykyään minne yhteiskuntamme on menossa. 

Tekoäly tulee olemaan elämänlaatua huonontava asia niille, jotka kieltäytyvät sopeutumasta siihen. Nykypäivän nopeasti kehittyvässä maailmassa teknologiset edistysaskeleet, kuten tekoäly, voivat vaikuttaa merkittävästi ihmisten arkeen ja työelämään. Ne, jotka eivät ole valmiita ottamaan näitä muutoksia vastaan ja sopeutumaan niihin, saattavat kokea elämänsä heikentyvän. Mitä tahansa muutoksia tapahtuukin maailmassa, ne ihmiset, jotka parhaiten sopeutuvat uuteen tilanteeseen, löytävät tapoja hyödyntää muutosta omaksi edukseen.

Näinhän se kävi koronankin kanssa. Ne yritykset, jotka nopeasti sopeutuivat muutokseen ja esimerkiksi siirsivät fyysisen yritystoimintansa online-palveluiksi, olivat niitä, jotka parhaiten selvisivät koronasta. Vaikka korona kaatoi monia yrityksiä, se synnytti myös paljon uusia yrityksiä, jotka käyttivät nimenomaan hyväkseen sitä tosiasiaa, että maailmantilanne oli muuttunut.

Vierailija
164/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyyn liittyen on näköjään paljon muutosvastaisuutta ja teknologiavastaisuutta. Jonain päivänä yllätytte, että joku juttu toimiikin upeasti juuri tekoälyn ansiosta.

Robotit oli ne alkuperäiset työn viejät, ei nekään yhteiskunnassa elä ja toimi ilman jonkun ohjaista ja valvontaa.

Vähän kuten some on parantanut ihmisten elämää

Vierailija
165/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatisaatio voisi ilahduttaa, jos se tarkoittaisi sitä, että ihmiskunta kehittyy ja tulevaisuudessa ihmisillä on enemmän hyvinvointia ja vapaa-aikaa, ja tylsät ja yksitoikkoiset työt hoitaa jokin vempain.  Perustulo takaisi elämisen, ja töitä tarvitsisi tehdä vähemmän, elämänlaatu kohoaisi.

Jostain syystä se ei tunnu koskaan johtavan siihen. Sata vuotta sitten tehtiin yhtä pitkää työpäivää kuin nykyäänkin. Jostain syystä se johtaa siihen, että osa on ylikuormitettuja ja osa työttömiä ja leipäjonossa. Varmaan tulevaisuudessa molempia yhtäaikaa.

Vierailija
166/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua. En halua edes ajatella koko asiaa. Välttelen siitä kertovia artikkeleita. Olen 100% varma, että ainakin minulle tuo tulee olemaan ainoastaan elämänlaatua huonontava asia. Mutta teknologiayhtiöt ilmeisesti päättävät nykyään minne yhteiskuntamme on menossa. 

Tekoäly tulee olemaan elämänlaatua huonontava asia niille, jotka kieltäytyvät sopeutumasta siihen. Nykypäivän nopeasti kehittyvässä maailmassa teknologiset edistysaskeleet, kuten tekoäly, voivat vaikuttaa merkittävästi ihmisten arkeen ja työelämään. Ne, jotka eivät ole valmiita ottamaan näitä muutoksia vastaan ja sopeutumaan niihin, saattavat kokea elämänsä heikentyvän. Mitä tahansa muutoksia tapahtuukin maailmassa, ne ihmiset, jotka parhaiten sopeutuvat uuteen tilanteeseen, löytävät tapoja hyödyntää muutosta omaksi edukseen.

Minua ei häiritse tekoälyn hyödyntäminen ja käyttäminen, vaan minua häiritsee se ruvetaanko tekoälyn tarjoamaa tietoa rajoittamaan ja ohjaamaan, niin että ihmisiä on helpompi kontrolloida ja pelotella.

Vierailija
167/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automatisaatio voisi ilahduttaa, jos se tarkoittaisi sitä, että ihmiskunta kehittyy ja tulevaisuudessa ihmisillä on enemmän hyvinvointia ja vapaa-aikaa, ja tylsät ja yksitoikkoiset työt hoitaa jokin vempain.  Perustulo takaisi elämisen, ja töitä tarvitsisi tehdä vähemmän, elämänlaatu kohoaisi.

Jostain syystä se ei tunnu koskaan johtavan siihen. Sata vuotta sitten tehtiin yhtä pitkää työpäivää kuin nykyäänkin. Jostain syystä se johtaa siihen, että osa on ylikuormitettuja ja osa työttömiä ja leipäjonossa. Varmaan tulevaisuudessa molempia yhtäaikaa.

Noup. Olet väärässä. Nelipäiväistä työviikkoa ollaan kokeiltu jo monissa yrityksessä, ja siitä ollaan saatu hyviä tuloksia. Samoin etätyöt ovat vaikuttaneet paljon ihmisten arkeen, kun työpäivän lomassa voi kuntoilla, eikä työmatkoihin kulu enää aikaa. 

Vierailija
168/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut vähän yksinkertaisemmat ihmiset ovat kovin muutosvastarintaisia. Jos teiltä otettaisiin pois kaikki nykyajan mukavuudet, niin itku teille tulisi. 

Ei tule. Hävitän syksyllä kaikki nykyajan laitteet ja menen takaisin 80- ja 90-luvuille, kirjojen ja lautapelien maailmaan. Liikun myös luonnossa päivittäin.

Vierailija
169/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan uusi pelottaa. Mutta pian ollaan kuitenkin sopeuduttu elämään uuden kanssa, ja koetaan, että ilman sitä pysty enää elämää vrt. internet. kännykkä...

Internet ei ole lähellekäään sitä enää mitä se oli 20 vuotta sitten.

Vierailija
170/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Hävitän syksyllä kaikki nykyajan laitteet ja menen takaisin 80- ja 90-luvuille, kirjojen ja lautapelien maailmaan. Liikun myös luonnossa päivittäin.

Pöh. Et sinä vauvapalstaa tule jättämään. Eli ihan turha uhoilla:) 

Vierailija
171/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI on nykyää kuin vanhan ajan sihteeri. Jossain vaiheessa sihteerit poistettiin, ja nyt 30-40 vuoden päästä pikkuhiljaa päästään taas siihen, että voidaan keskittyä jälleen siihen pääosamiseen. Eikä nyhvätä enää muotoseikkojen kanssa. Tai päästäisiin, jos joku osais tehdä kunnollisia tietojen hallinta järjestelmiä.

Ei ole. AI korvaa aika nopeasti 70% asiantuntijoista. Ikävä kyllä AIta käyttävät luottavat liikaa sen vastauksiin, jolloin voidaan tehdä hyvinkin tyhmiä päätöksiä. 

Oman kokemuksen mukaan AI:sta on hyötyä täysin aloittelijoille, sekä huippuosaajille. Toinen saa pohjatiedot ja toinen saa tehtyä nopeammin laajoja kokonaisuuksia, kun saa korvattua pistemäistä asiantuntemusta.

Vierailija
172/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Internet ei ole lähellekäään sitä enää mitä se oli 20 vuotta sitten.

Niin, mitä sitten?

Vierailija
173/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyyn liittyen on näköjään paljon muutosvastaisuutta ja teknologiavastaisuutta. Jonain päivänä yllätytte, että joku juttu toimiikin upeasti juuri tekoälyn ansiosta.

Robotit oli ne alkuperäiset työn viejät, ei nekään yhteiskunnassa elä ja toimi ilman jonkun ohjaista ja valvontaa.

Jokainen voi itse päättää mihin sitä somea käyttää. Minä seurailen lähinnä esim. leipomis- ja luontoaiheista sisältöä. Minulla on myös krooninen sairaus ja olen somen kautta löytänyt vertaistukiryhmän.

Vierailija
174/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama, elämäsi mahdollistuu silti ainoastaan nykyajan mukavuuksien avulla.

Vierailija
175/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset sen kun tyhmistyy ja muuttuu vihaisemmaksi. 90-luvulla internet nähtiin mahdollisuutena, kun kaikilla oli mahdollisuus päästä kaikkeen tietoon käsiksi. Lopputulos ei ollut ihan niin ruusuinen kuin mitä tuolloin maalailtiin.

Vierailija
176/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun metsässä ja teen 10h viikossa paikallisessa Salessa. Ei masenna. Pyrin olemaan yhteyskunnan ulkopuolella niin paljon kuin se suinkin on mahdollista. Kalastan, metsästän, kasvatan kasviksia, jne.

Se pian Sale korvataan automaattikassalla, sulle ei makseta mitään rahaa miltään luukulta. Siinä tulevaisuus.

Ala tekoälyn kehittäjäksi tai kuole pois.

Vierailija
177/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse päättää mihin sitä somea käyttää. Minä seurailen lähinnä esim. leipomis- ja luontoaiheista sisältöä. Minulla on myös krooninen sairaus ja olen somen kautta löytänyt vertaistukiryhmän.

Yksilön näkökulmasta tuo on voinut parantaa tilannetta, mutta yhteiskunnan näkökulmasta some on syöpä.

Vierailija
178/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttaa lainsäädännön suunta.

Yksi olennaisista kysymyksistä on, miten EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen informointivelvollisuus voidaan toteuttaa käytännössä julkisessa kaupunkiympäristössä.

Nykyisessä rajallisessa testiympäristössä tämä onnistuu vielä, mutta tietosuojakysymykset ovat hyvin eri tyyppisiä, kun tarkoitus on käsitellä kokonaisten kaupunkien asukkaiden tietoja tai kun tietoja käsitellään erilaisten kaupallisesti saatavilla olevien ratkaisujen yhteydessä, sillä kaikilta asukkailta ei voida kysyä suostumusta eivätkä palveluntarjoajat voi tehdä erillisiä sopimuksia kaikkien kanssa. Nämä ovat haastavia kysymyksiä, kun projektia viedään eteenpäin, tutkimusryhmän tutkimusavustajana toiminut Oona Ojajärvi sanoo.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/tekoaly/tulevaisuuden-alykaupunki-ei…

Vierailija
179/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI on nykyää kuin vanhan ajan sihteeri. Jossain vaiheessa sihteerit poistettiin, ja nyt 30-40 vuoden päästä pikkuhiljaa päästään taas siihen, että voidaan keskittyä jälleen siihen pääosamiseen. Eikä nyhvätä enää muotoseikkojen kanssa. Tai päästäisiin, jos joku osais tehdä kunnollisia tietojen hallinta järjestelmiä.

Ei ole. AI korvaa aika nopeasti 70% asiantuntijoista.

No ei korvaa.

Vierailija
180/248 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanha kännykkä osaa simultaanitulkata varmaan sadasta kielestä toiseen.... Videoeditori osaa myös tehdä klipeistä valmiit videot, toinen juttu on se onko ne mitenkään hyviä. No joskus ihan käyttökelpoisia.

AI:n suurin ongelma on se että se on edelleen, ainakin niin kuin suuri yleisö sen tuntee, täysin tyhmä. Sillä ei ole ollenkaan älyä, kykyä ajatella tai päätellä asioita.

Se on toki mahdollista että tämä tulee muuttumaan ja jopa hyvinkin pian. Voi olla että keinoäly on jo syntynyt jossain laboratoriossa mutta se pidetään salassa tai eristyksissä tarkoituksella.