Onko normaalia käytöstä 13-vuotiaille lapsille?
Tapasimme kaukaiset sukulaiset ensimmäistä kertaa, tulivat meille perheenä kylään. Perheessä oli kaksi lasta, molemmat noin 13v. Kun tulivat ovesta sisään taloomme, eivät katsoneet meitä päin, eivät tervehtineet vaikka tervehdimme heitä. Sitten heidän vanhempansa sanoivat lapsilleen että "No kertokaas teidän nimet, keitä te olette", seurasi hiljaisuus ja lapset katselivat kenkiään ja toisiaan ja melkein kääntyivät ympäri, ihankuin olisivat todella ujoina ja noloina. Lopulta ne vanhemmat sanoivat näiden lastensa etunimet.
Onko tuo normaalia tuon ikäisille lapsille, että ns. sosiaalien normien mukaisia käytöstapoja ei vielä ole? Tuntuu vähän epäkohteliaalta, ettei toisten luo kylään tullessa edes hymyillä ja katsota silmiin saatika tervehditä tai uskalleta sanoa edes omaa nimeä itse.
Kommentit (26)
Christiiina kirjoitti:
Kun mun siskopuoli oli joku 14-15-vuotias, ei hän uskaltanut edes tehdä Mäkkärin kassalla tilausta.
Itse olen pistänyt lapsen tilaamaan ravintoloissa siitä asti, kun oppi puhumaan sen verran, että muut ymmärsi. Se on kuitenkin niin perustilanne, jossa pitää jokaisen pärjätä.
Samoin lääkäriin en kyllä mene enää teinin mukaan. Ohjeistan vaan etukäteen. Omat asiat pitää oppia hoitamaan.
Joskus olen miettinyt, että miten ne ujot ja ahdistuneet 14-15-vuotiaat pärjää amiksessa, kun eikös valtaosalla amisopiskelijoilla ole jo ekan vuoden aikana harjoittelu työpaikalla? Siinä vaiheessa pitäisi jo osata hoitaa omat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Samoin lääkäriin en kyllä mene enää teinin mukaan. Ohjeistan vaan etukäteen. Omat asiat pitää oppia hoitamaan.
Minkä ikäinen sun lapsi on?
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen sun lapsi on?
13-vuotias. Olen itsekin käynyt sen ikäisestä yksin lääkärissä. Lapsella on astma, jonka vuoksi käy säännöllisesti lääkärissä.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa aivan normaalia. Todella monessa muussa maassa nuoret kykenevät kyllä ihan normaalisti olemaan tavallisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Varmaan ihan totta
Ulkomailla kasvatus metodit on erilaiset . Ja ihmiset ovat erilaisia.
Minulla on ujo ja introvertti lapsi. Tulen itse tuollaisissa tilanteissa vastaan ja sanon, että Tässä on meidän Ellen ja kerron jotain pientä ja sitten lapsi tervehtii itse. Varsinkin tilanteissa, joissa lapsi ei tunne ketään vieraita aikuisia, on ollut meillä aina haasteita, mutta pelisäännöt on sovittu ja teini ymmärtää ne. En myöskään pakota seurustelemaan vieraiden kanssa pitkiä aikoja, joten vaikka kahvipöydästä saa poistua, kun on valmis. Ei kuitenkaan saa kahmia mitään omaan huoneeseen mukaan tai vetäytyä tilanteesta kokonaan ilman mitään yritystä, koska ei elämässä pärjää, jos ei ole kokemusta erilaisista sosiaalisista tilanteista. Ja erityisen tärkeitä nämä opit o. Ujoille ja introverteille.