Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsi omat tavaransa mukaan jos muuttaa kotoa?

Vierailija
31.01.2024 |

Kyseessä siis tilanne missä alaikäinen lapsi muuttaa kotoa esimerkiksi sijaisperheeseen tai uuden huoltajan luo.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia tavaroita on lapsen itse ostamat ja lahjaksi saadut, mutta esimerkiksi vuode tai pöytä eivät ole asioita, jotka voidaan sijaisperheeseen lähtiessä katsoa lapsen omaisuudeksi. Lisäksi jos lapsi saa uuden huoltajan, joka ei ole sukua, voivat lapsen biologiset sukulaiset valvoa lapsen etua ja varastoida koti-irtaimistoa, jos on oletettavissa, että uusi huoltaja - usein äitipuoli - aikoo myydä lapsen omaisuutta omissa nimissään.

Meinaatko että isän sukulaiset olisi voineet tulla meille hakemaan tavaroita varastoon minua varten kun isä kuoli ja jäin asumaan äitipuolen kanssa joka oli myös huoltajani?

Vierailija
22/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia tavaroita on lapsen itse ostamat ja lahjaksi saadut, mutta esimerkiksi vuode tai pöytä eivät ole asioita, jotka voidaan sijaisperheeseen lähtiessä katsoa lapsen omaisuudeksi. Lisäksi jos lapsi saa uuden huoltajan, joka ei ole sukua, voivat lapsen biologiset sukulaiset valvoa lapsen etua ja varastoida koti-irtaimistoa, jos on oletettavissa, että uusi huoltaja - usein äitipuoli - aikoo myydä lapsen omaisuutta omissa nimissään.

Huoltaja on se joka valvoo lapsen etua. Kenelläkään biologisella sukulaisella ei ole mitään oikeutta varastoida lapsen ja tämän vanhempien kodin irtaimistoa edes lapsen etuun vedoten, koska se irtaimisto on lapsen omaisuutta, ei niiden biologisten sukulaisten.

Itse asiassa on oikeus, jos huoltaja on todennäköisesti henkilö, joka pyrkii hävittämään lapsen omaisuutta. Ei onnistu se, että huoltajan koti sisustetaan lapsen omistamilla huonekaluilla, jotka lapsen vanhemmat hankkivat juuri ennen kuolemaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja on se joka valvoo lapsen etua. Kenelläkään biologisella sukulaisella ei ole mitään oikeutta varastoida lapsen ja tämän vanhempien kodin irtaimistoa edes lapsen etuun vedoten, koska se irtaimisto on lapsen omaisuutta, ei niiden biologisten sukulaisten.

Itse asiassa on oikeus, jos huoltaja on todennäköisesti henkilö, joka pyrkii hävittämään lapsen omaisuutta. Ei onnistu se,

Ja minkähän lain mukaan biologisilla sukulaisilla olisi tällaista valtaa?

Huoltaja on se henkilö joka vastaa ja huolehtii lapsen asioista, myös talousasioista. Oli biologisesti sukua tai ei. Lapsen vanhemmaltaan perimä kodin irtaimisto on toki lapsen omaisuutta, mutta yleensä tavanomainen kodinirtaimisto katsotaan paperilla arvottomaksi.

Vierailija
24/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään! Se kulahtanut kirjoituspöytä ja tarroilla koristeltu sänky kuuluu ehdottomasti vanhemmille, samoin jos on hankittu vaikka koukeroisia prinsessapeilejä ja muuta höristettä. Edes mukia ei saa mukaan, ainakaan meillä.

Vierailija
25/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuka tavarat oikeasti omistaa! Tietysti lapsi saa hänen lelunsa, korunsa, vaatteensa mukaan. Mutta ei esim. sänkyä, mattoja, astioita (paitsi hänelle ostettuja esim. kummilusikkaa tai mukeja).

Olen itsekin nimittäin melko samassa tilanteessa että lapsi on muuttamassa toiselle vanhemmalleen pois kodista jossa minä omistan mm. sängyn ja muut huonekalut. 

Vierailija
26/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on oikeus, jos huoltaja on todennäköisesti henkilö, joka pyrkii hävittämään lapsen omaisuutta. Ei onnistu se,

Äitipuoli hoiti isän asunnon siivouksen ja myynnin. Olin mukana valitsemassa mitkä tavarat säilytetään, mitä haluan itselleni ja mitä tulee kotiin. Osa tavaroista myytiin, osa varastoitiin. Mutta osa tavaroista päätyi minun ja äitipuolen kotiin. Esimerkiksi telkkari, joka oli aika uusi mutta sitä oli ihan turha lähteä myymään kun olisi pitänyt kuitenkin myydä reilusti halvemmalla. Isän kodista mm. sohva siirrettiin aulan oleskelutilaan, nojatuoleista yksi minun huoneeseeni ja yksi olohuoneeseen, kirjahyllyt aulaan ja olohuoneeseen.

Vierailija
27/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, kuka tavarat oikeasti omistaa! Tietysti lapsi saa hänen lelunsa, korunsa, vaatteensa mukaan. Mutta ei esim. sänkyä, mattoja, astioita (paitsi hänelle ostettuja esim. kummilusikkaa tai mukeja).

Olen itsekin nimittäin melko samassa tilanteessa että lapsi on muuttamassa toiselle vanhemmalleen pois kodista jossa minä omistan mm. sängyn ja muut huonekalut. 

Eikö se sänkykin oli lapselle ostettu?

Vierailija
28/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen huoltajan luona lapsella varmaan on oma huone tavaroineen jo valmiina ja sijaisperheelläkin saattaa olla jo valmiiksi kalustettu huone sijaislasta odottamassa.

Vierailija
29/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi lähtee sijaisperheeseen niin voi jotain ottaa matkaan esim vaatteita ja leluja, mutta kyllä tavaraa ja huonekalut jää sinne kotiinkin. Lapsi voi olla vaikka joka viikonloppu kotona käymässä. 

Vierailija
30/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu ihan tilanteesta. Jos muuttaa toisen huoltajan kanssa uuteen asuntoon, voi olla tarvetta sisustaa oma huone. Jos samaan aikaan on päätetty, että ei enää aio vanhassa kodissa yöpyä, voi olla fiksua viedä sänky ja muut oman huoneen kalusteet uuteen kotiin. Mutta yleensä lapset kai kuitenkin viettää aikaa molempien huoltajiensa luona, joten vanhassa kodissa omalle sängylle on edelleen tarvetta ja uudessa kodissakin se jo löytyy valmiiksi.

Vierailija
31/33 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lelut, kirjat ja muut tavarat sekä vaatteet. Kuka niillä tekisi mitään?

Vierailija
32/33 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kolmisenkymmentä mutuvastausta. Te vain luulette,

Vierailija
33/33 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kolmisenkymmentä mutuvastausta. Te vain luulette,