Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "itsellinen nainen"?

Vierailija
31.01.2024 |

Ja voiko olla olemassa "itsellinen mies"?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin se on sana jota käytetään paremman puutteessa kuvaamaan aikuista, yksin elävää, omillaan toimiintulevaa naista. 

Miten ap itse kuvaisit? Ei tarkoitetaan pelkästään naista vaan myös elämäntilannetta. Sinkku tai naimaton sisältävät nekin sävyjä.

Vierailija
22/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että tulee toimeen omalla lompakolla ei miehen ja osaa myös kaikki miesten työt.

Eli sama kuin sinkku? Ja "itsellinen mies" on myös sama kuin sinkku? 

Miksi edes käyttää termiä joka ei lisää mitään arvoa.

Itsellinen tarkoitti sääty-yhteiskunnan ajan Suomessa maaseudulla asunutta henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystään eikä ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa. Pääansionsa itselliset saivat tekemällä muuta kuin maatöitä, esimerkiksi toimimalla käsityöläisinä. Wikipedia

Nykyään sanaa usein käytetään itsenäisen, itsensä elättävän, itsekseen toimeentulevan synonyyminä. AP, kuka sinut elättää? Äiti, isi, KELA? 

Oletko jotenkin päästä vajaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin se on sana jota käytetään paremman puutteessa kuvaamaan aikuista, yksin elävää, omillaan toimiintulevaa naista. 

Miten ap itse kuvaisit? Ei tarkoitetaan pelkästään naista vaan myös elämäntilannetta. Sinkku tai naimaton sisältävät nekin sävyjä.

Minusta kaikki yksinasuvat ovat toimeentulevia ja osaavia eikä sitä tarvitse erikseen korostaa. 

Vierailija
24/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että tulee toimeen omalla lompakolla ei miehen ja osaa myös kaikki miesten työt.

No sehän on melkoinen MacGyver! Ei moni osaakaan kaikkien miesten töitä!

No ei se auton huoltoon ja renkaanvaihtoon pari kertaa vuodessa, vakuutusten kilpailuttaminen ja modeemin asentaminen nyt niin vaativia töitä ole. Nehän täällä aina mainitaan miesten töiksi.

Hehe, mä haluaisin tietää, missä vaiheessa rengashommaa käytetään penistä. Onko se ikäänkuin rengasraudan korvike, jolla irrotetaan vanha rengas vanteelta vai pumpataanko sillä renkaaseen oikea ilmanpaine. Vai tunkinko se korvaa

T. Nainen joka on vaihtanut renkaansa itse vuodesta 2003

Vierailija
25/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderissä tuota käyttävät ne jotka mainostavat olevansa parempia naisia eivätkä "lokkeilijoita"

Vierailija
26/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää omillaan. Ei ensimmäisenä kysy kaverilta/kumppanilta apua mitä teen vaan koska itse ei tiedä miten toimia, sen sijaan osaa joko itse hoitaa asian, hakea tietoa miten toimia tai pyytää apua oikeasta paikasta. Missään nimessä ei osaa kaikkea tehdä itse, mutta osaa selvittää asioita.

Esim. täällä tuntuu naiset olevan pulassa, jos autoon syttyy merkkivalo. Itsellinen kaivaa ohjekirjan esiin, katsoo sieltä mitä se sanoo valosta ja jatkotoimii sen mukaan (menee ostamaan öljyä ja lisää sitä, varaa autohuollon, soittaa suoraan hinaukseen, tms.).

Ja mieskin voi olla itsellinen. Monesti kuvitellaan miesten jopa automaattisesti olevan sellaisia, mutta kyllä heistäkin uusavuttomia löytyy. Tosin itsellisyys on piirre jota esiintyy enemmän miehissä ja uusavuttomuutta puolestaan naisissa.

harvassa ne ovat, uusavuttomia melkein kaikki

Vierailija
27/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellinen tarkoitti sääty-yhteiskunnan ajan Suomessa maaseudulla asunutta henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystään eikä ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa. Pääansionsa itselliset saivat tekemällä muuta kuin maatöitä, esimerkiksi toimimalla käsityöläisinä. Wikipedia

Nykyään sanaa usein käytetään itsenäisen, itsensä elättävän, itsekseen toimeentulevan synonyyminä. AP, kuka sinut elättää? Äiti, isi, KELA? 

Oletko jotenkin päästä vaj

Kiitos kysymästä, olen itsellinen ja vähemmän vajaa ilmeisesti kuin sinä.

Vierailija
28/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se auton huoltoon ja renkaanvaihtoon pari kertaa vuodessa, vakuutusten kilpailuttaminen ja modeemin asentaminen nyt niin vaativia töitä ole. Nehän täällä aina mainitaan miesten töiksi.

Hehe, mä haluaisin tietää, missä vaiheessa rengashommaa käytetään penistä. Onko se ikäänkuin rengasraudan korvike, jolla irrotetaan vanha rengas vanteelta vai pumpataanko sillä renkaaseen oikea ilmanpaine. Vai tunkinko se korvaa

Olet itsenäinen nainen

Vierailija
29/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä, olen itsellinen ja vähemmän vajaa ilmeisesti kuin sinä.

Itsekäs sinä taidat olla ja ilkeäkin

Vierailija
30/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne vaihtoi ennen vuotta 2003?

Vierailija
31/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne vaihtoi ennen vu

Mä olin 28v kun ostin ekan oman auton. Siihen asti ajamani autojen omistajat huolehti renkaanvaihdosta, mm. äiti. Paitsi yks ex, jolle mun piti 16-vuotiaana opettaaa auton renkaanvaihto :) 

ohis

Vierailija
32/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne vaihtoi ennen vu

Osti/sai ensimmäisen oman auton 2003? Oisko looginen ajatus? Voisin itse vastata samalla nimimerkillä, kun tuona vuonna ostin ensimmäisen oman auton.

Vierailija
33/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Olen tähän törmännyt pääosin silloin, kun on kyse itsellisestä äitiydestä eikä niinkään siitä, että joku nainen tulisi toimeen omillaan tai eläisi ilman puolisoa. ts. itsellinen äiti on saanut siis lapset lahjasoluilla ja lapsella ei ole juridista isää.

Vierailija
34/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispuolinen versio peräkammarin pojasta.

Vierailija
35/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispuolinen versio peräkammarin pojasta.

Avaisitko logiikkaasi. Peräkammarinpoika asuu edelleen vanhempiensa kanssa, on usein vähän reppana eikä kauheasti kanna vastuuta elämästään. Itsellinen elää yksin ja hoitaa itse omat asiansa. Aikas lailla vastakohtia... 

Vierailija
36/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai etsiä apua ja tekijän kun ei osaa itse.

Vierailija
37/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillekin se tarkoittaa sitä, että jos et ole hankkinut itsellesi hyvää palkkaa, joka mahdollistaa itsenäisen elämän kulujen suhteen tai 50/50 meiningin miehen kanssa, ollaksesi itsenäinen sinun on myös huonossakin tilanteessa oltava itsenäinen. Käytännössä siis et saa missään tapauksessa hyötyä mitenkään kumppanisi rahaoista, varsinkin jos olet työtön lusmu.

Tätä ajatusmaailmaa noudattavat ihmiset, joita ottaa päähän ehkä tuollainen tilanne. Että se työtön tai pienituloinen ei kärvistele 50/50 tilanteessa, koskq oikeasti haluavat,että sillä on asiat taloudellisessa mielessä huonosti, eikä elämä missään tapauksessa kivaa tai helppoa. 

Tämä esitetään kuitenkin hienoilla fraaseilla kuten: "Itsenäinen nainen maksaa kaiken itse jne.."

Vierailija
38/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajatellut että se on nainen, jolla on lapsi ja nainen itse hoitaa lasta.

Ei käytä termiä yksinhuoltaja, koska lapsella on myös toinen huoltaja, eli isä, joka ei vaan ole kuvioissa vaan enemmänkin rahapussi.

No, oli miten oli, mulle ihan sama, en vietä aikaani sellaisten ihmisten seurassa missä tarvitsen suomi-nykypäivän terminologia-suomi sanakirjan.

Sama koskee myös seksuaalivähemmistöjä, pelkkää riitaa tulee kun en ymmärrä jokaisen olevan se uniikki lumihiutale jolle on oma yksilöity terminsä.

M40

Vierailija
39/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä viitataan vain naiseen kun se voi olla mieskin.

Tai paremminkin ei ole puolison tuloja vaikuttamassa talouteen. Työttömyyskorvausta lukuunottamatta mitään muita tukia ei saa ilman puolison tulojen vaikuttamatta. Avo-tai avioliitossa on pakko jonkun lompakolla elää kun esim. asumiskustannuksia ei saa kelasta puolison tulojen takia jos sairastuu tai työttömäksi joutuu.

Käsitän itsellisen yksineläjänä tai yh jonka lasten toinen vanhempi ei osallistu millään tavoin.

Vierailija
40/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirskahdus, sellanen, joka ei pyydä autokyytiä vaan ostaa itte auton ja ajelee sillä. Buhahaa vaqn nyt taas. 

Kyllä se on kamalaa, kun ei ole itsenäinen. Ja ajatella jossain päin maailmaa naiset ei saaneet ajaa autoa joskus. Kyllä nyt kaikkien naisten vevolliisuus on näyttää varsinkin tyttärilleen mikä on itsenäinen nainen! Ei tehdä palveluksia miehelle,eikä pyydetään niitä häneltä Niih ja tuhahdus. 

Nainen on ihan yhtä hyvä ratissa.

En ole samaa mieltä, vaikka nainen voi olla monessa asiassa fiksumpi tai parempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi