Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "itsellinen nainen"?

Vierailija
31.01.2024 |

Ja voiko olla olemassa "itsellinen mies"?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt joku kun tuo termi aina välillä tulee vastaan.

Vierailija
2/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tulee toimeen omalla lompakolla ei miehen ja osaa myös kaikki miesten työt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tulee toimeen omalla lompakolla ei miehen ja osaa myös kaikki miesten työt.

No sehän on melkoinen MacGyver! Ei moni osaakaan kaikkien miesten töitä!

Vierailija
4/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sama kuin sinkku? Ja "itsellinen mies" on myös sama kuin sinkku? 

Miksi edes käyttää termiä joka ei lisää mitään arvoa.

Vierailija
5/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä, että puhuja on jämähtänyt 1800-luvulle.

Vierailija
6/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella turhaa sanoa itsellinen nainen kun voisi sanoa vain nainen

Vierailija
7/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se auton huoltoon ja renkaanvaihtoon pari kertaa vuodessa, vakuutusten kilpailuttaminen ja modeemin asentaminen nyt niin vaativia töitä ole. Nehän täällä aina mainitaan miesten töiksi.

Vierailija
8/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se auton huoltoon ja renkaanvaihtoon pari kertaa vuodessa, vakuutusten kilpailuttaminen ja modeemin asentaminen nyt niin vaativia töitä ole. Nehän täällä aina mainitaan miesten töiksi.

Miesten ja naisten töistä puhujat on varmaan samaa porukkaa jotka käyttää termiä itsellinen nainen. 

Kenen töitä ne yksin asuvat tekevät? Kumminkin suurin osa ihmisistä asuu yksin jossain kohtaa elämäänsä.

Vierailija
9/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Minun tuntemieni miesten töitä ovat esimerkiksi ohjelmistosuunnittelija, lääkäri, fyysikko, sairaanhoitaja, juristi yms. En usko, että kovin moni osaa kaikki noista ja jokaisen muunkin työn, jota joku mies tekee. En sen sijaan usko, että kukaan TYÖKSEEN vaihtaa renkaita pari kertaa vuodessa ja kilpailuttaa vakuutuksia.

Vierailija
10/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella hankkimaan tietoa luotettavammista lähteistä kuin vauvapalsta.

Esimerkiksi sanojen merkitykset tietää kielitoimiston sanakirja:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/itsellinen?searchMode=all

itsellinen

1.

itsenäinen, riippumaton, omillaan toimeentuleva.

Itsellinen nainen.

Erik.

Itsellinen äiti lahjoitetuilla sukusoluilla raskaaksi tullut, yksin lastaan t. lapsiaan kasvattava äiti.

2.

hist. maaseudulla tilapäisansioilla, ilman vakinaista tointa t. omaa maanviljelystä elänyt varaton henkilö.

Vierailija
11/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää omillaan. Ei ensimmäisenä kysy kaverilta/kumppanilta apua mitä teen vaan koska itse ei tiedä miten toimia, sen sijaan osaa joko itse hoitaa asian, hakea tietoa miten toimia tai pyytää apua oikeasta paikasta. Missään nimessä ei osaa kaikkea tehdä itse, mutta osaa selvittää asioita.

Esim. täällä tuntuu naiset olevan pulassa, jos autoon syttyy merkkivalo. Itsellinen kaivaa ohjekirjan esiin, katsoo sieltä mitä se sanoo valosta ja jatkotoimii sen mukaan (menee ostamaan öljyä ja lisää sitä, varaa autohuollon, soittaa suoraan hinaukseen, tms.).

Ja mieskin voi olla itsellinen. Monesti kuvitellaan miesten jopa automaattisesti olevan sellaisia, mutta kyllä heistäkin uusavuttomia löytyy. Tosin itsellisyys on piirre jota esiintyy enemmän miehissä ja uusavuttomuutta puolestaan naisissa.

Vierailija
12/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää omillaan. Ei ensimmäisenä kysy kaverilta/kumppanilta apua mitä teen vaan koska itse ei tiedä miten toimia, sen sijaan osaa joko itse hoitaa asian, hakea tietoa miten toimia tai pyytää apua oikeasta paikasta. Missään nimessä ei osaa kaikkea tehdä itse, mutta osaa selvittää asioita.

Esim. täällä tuntuu naiset olevan pulassa, jos autoon syttyy merkkivalo. Itsellinen kaivaa ohjekirjan esiin, katsoo sieltä mitä se sanoo valosta ja jatkotoimii sen mukaan (menee ostamaan öljyä ja lisää sitä, varaa autohuollon, soittaa suoraan hinaukseen, tms.).

Ja mieskin voi olla itsellinen. Monesti kuvitellaan miesten jopa automaattisesti olevan sellaisia, mutta kyllä heistäkin uusavuttomia löytyy. Tosin itsellisyys on piirre jota esiintyy enemmän miehissä ja uusavuttomuutta puolestaan naisissa.

Tällöin itsellinen termi viittaa muiden olevan kädettömiä tampioita ja itse on muita parempi. 

Vierailija
13/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän sitä silloin, kun haluan korostaa että nainen pärjää ja elelee itsekseen. Sinkku-sanassa on vähän sellainen höttöinen,  kaupunkilais-chic littiin viittaava kaiku, että parisuhde on kovasti kiikarissa ja muutenkin suhteet vastakkaiseen sukupuoleen ovat elämässä pääroolissa ja treffeillä ravataan  vimmatusti. En käytä vanhoista yksinelävistä sukulaisnaisista sinkku-termiä vaan ovat itsellisiä naisia, eli ihan yksin eleleviä. 

Mietihän, jos on lehtijuttu ja siinä kuvaillaan naista sinkuksi, verrattuna siihen että kuvaillaan yksineläjäksi/itselliseksi. Kyllä jälkimmäisessä on vihjaus, että seuraa ei etsitä vaan nykytilanne on hyvä.

Vierailija
14/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin itsellinen termi viittaa muiden olevan kädettömiä tampioita ja it

Niin?

Vierailija
15/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolle parisuhde on vain positiivinen lisä elämään eikä mikään välttämättömyys elatuksen tai kädettömyyden vuoksi.

Vierailija
16/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin itsellinen termi

Niin?

No kyllä minä lähden oletuksesta että kaikki osaavat ja selviävät asioista ilman toisten apua ellei erikseen mainita henkilön olevan kyvytön.

Vähän sama jos joku olisi "hengittäväinen nainen" eli pystyy hengittämään, eikös oletus ole että kaikki pystyvät ellei sanota hengittämätön.

Vierailija
17/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan miehet eivät nykyään osaa omia töitään. Trollaaminenkin päivä päivältä älyttömämpää.

Ap: elleivät äidinkielesti sanat ole sinulle ennestään tuttuja, voit haeskella niiden merkityksiä sanakirjasta. Kirja on suorakulmio, jossa on kannet ja selkä ja kansien välissä paperiarkkeja, joihin on painettu tekstiä.

Vierailija
18/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän sitä silloin, kun haluan korostaa että nainen pärjää ja elelee itsekseen. Sinkku-sanassa on vähän sellainen höttöinen,  kaupunkilais-chic littiin viittaava kaiku, että parisuhde on kovasti kiikarissa ja muutenkin suhteet vastakkaiseen sukupuoleen ovat elämässä pääroolissa ja treffeillä ravataan  vimmatusti. En käytä vanhoista yksinelävistä sukulaisnaisista sinkku-termiä vaan ovat itsellisiä naisia, eli ihan yksin eleleviä. 

Mietihän, jos on lehtijuttu ja siinä kuvaillaan naista sinkuksi, verrattuna siihen että kuvaillaan yksineläjäksi/itselliseksi. Kyllä jälkimmäisessä on vihjaus, että seuraa ei etsitä vaan nykytilanne on hyvä.

Kyllä siinä sitten merkitys on kääntynyt päälleen. Kun aiemmin kai sen surkeampaa tilannetta ei ole ollutkaan. Sarjaa tuulen huuhtoma perse, mutta aika säälivässä merkityksessä. Nykyisinhän sekin katsotaan omaksi viaksi. Aiemmin kaikki ymmärsivät, että joidenkin kohtalo on kova. 

Vierailija
19/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sama kuin sinkku? Ja "itsellinen mies" on myös sama kuin sinkku? 

Miksi edes käyttää termiä joka ei lisää mitään arvoa.

Itsellinen tarkoitti sääty-yhteiskunnan ajan Suomessa maaseudulla asunutta henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystään eikä ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa. Pääansionsa itselliset saivat tekemällä muuta kuin maatöitä, esimerkiksi toimimalla käsityöläisinä. Wikipedia

Nykyään sanaa usein käytetään itsenäisen, itsensä elättävän, itsekseen toimeentulevan synonyyminä. AP, kuka sinut elättää? Äiti, isi, KELA? 

Vierailija
20/47 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan miehet eivät nykyään osaa omia töitään. Trollaaminenkin päivä päivältä älyttömämpää.

Ap: elleivät äidinkielesti sanat ole sinulle ennestään tuttuja, voit haeskella niiden merkityksiä sanakirjasta. Kirja on suorakulmio, jossa on kannet ja selkä ja kansien välissä paperiarkkeja, joihin on painettu tekstiä.

Sanakirjamääritelmä on eri kuin puhekielen. Jos et ymmärrä tätä olet lukenut niitä kirjoja joko liikaa tai liian vähän, molemmissa tapauksissa aivoissasi voi olla jotain vikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän