Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutehtävä jossa täytyy ottaa video itsestään

Vierailija
31.01.2024 |

Esittelyvideo pitäisi ottaa itsestä ja sitten pitää jakaa omalle ryhmälle. Itseäni mietityttää kauheasti nykyaikana tällaiset. Mistä tiedän, että video ei joudu vääriin käsiin?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain aikuisopintolinjoilla opiskelijat pakotetaan lataamaan ohjelma x käyttöjärjestelmäksi ja sitten ei enää pääse omilla tunnuksilla juuri minnekään vaan pelkästään opiskelijatunnuksilla. Eikö tuolloin oppilaitoksella ole riski, että he syyllistyvät rikkomaan tietoturvaa? Kun opiskelijan yksityisetkin asiat saattavat näkyä koulun työntekijälle? 

Vierailija
62/126 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ajatuskin tuollaisesta 

Vierailija
64/126 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja olen myös teettänyt videotehtäviä opiskelijoilla. He kuvaavat ne ja lähettävät minulle. Minä näytän ne ryhmälle luokassa ja poistan heti sen jälkeen. En pyytäisi opiskelijoita tallentamaan mitään kuvia tai videoita itsestään mihinkään, mistä ne olisivat muiden saatavilla. 

Vierailija
65/126 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan opena samoin kuin edellinen: videosuoritukset palautetaan tietenkin vain opelle, ja muut oppilaat/opiskelijat eivät pääse niihin käsiksi. Edes ryhmien yhteisiä esityksiä en siirrä kurssin oppimisympäristöön heidän itsensä katseltavaksi, ellei jokainen videolla esiintyvä henkilökohtaisesti anna minulle siihen suostumusta (ja alaikäisiltä oppilailta pitää olla myös huoltajien puolesta kuvausluvat tähän). Eli ihan olisi asiallista kysyä opelta, onko tehtävänanto loppuun asti harkittu. Tai siis videosuorituksen voi kyllä vaatia, muttei mielestäni sen jakamista muille opiskelijoille.

Vierailija
66/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun täällä on opettajia paikalla niin mikä syynä tämmöiseen tehtävään ja miksi ei esimerkiksi tekstiversio käy?

Mielestäni hirveä ajatus että koko luokka sitten katselee videota ja tuossa on mahdollista koulukiusaamisen ainekset jos on vaikka tosi huono esittelemään itseään ja porukka pilkkaa ja nauraa kun video pyörii 

Vierailija
67/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin normaalia ammattikorkeakouluissa. Minulla on ensimmäisen puolentoista vuoden opiskelujen aikana ollut ainakin viisi kurssia, joiden tehtäväpalautuksina on pitänyt olla video, jossa näkyy oma naama koko ajan. Nämä videot ovat olleet parista minuutista pariinkymmeneen minuuttiin pitkiä.

Vierailija
68/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaalia ammattikorkeakouluissa. Minulla on ensimmäisen puolentoista vuoden opiskelujen aikana ollut ainakin viisi kurssia, joiden tehtäväpalautuksina on pitänyt olla video, jossa näkyy oma naama koko ajan. Nämä videot ovat olleet parista minuutista pariinkymmeneen minuuttiin pitkiä.

Ja nämä tehtävätkö ja videot näytetään koko luokan edessä? Johan on kummalliseksi mennyt. Ennen kirjoitettiin paperille ja annettiin opettajalle eikä räävitty jokaisen suoritusta koko luokan edessä 

Vierailija
69/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä opettajalta/ohjaajalta, miten hän voi taata, että video ei leviä. Kysy myös tehtävän tarkoitus, erityisesti se moodleen laitto. Kysy myös, mikä on korvaava suoritus, jos et halua itsestäsi video/kuva/muuta materiaalia verkkoon. Kysy kirjallisesti (esim. sähköpostilla). Jos opettaja alkaa suullisesti sönköttämään jotain, sano että haluat vastaukset kirjallisesti.

Ja kyllähän se siitä vetää herneet molempiin sieraimiin.

Tuo on paras neuvo. Tosiaan ennemmin kuin kieltäydyt ja otat siitä vastuun, mieluummin kyselet, kyseenalaistat ja asetat vastuun mahdollisista kielteisistä seuraamuksista opettajan harteille. Ja ehdottomasti kirjallisena.

Vierailija
70/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa koulu on julkinen paikka ja sinne saa mennä vaikka se petofiilis kuvailemaan lapsukaisia.

Sivistysmaissa ei näin ole.

Vierailija
71/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin vuonna 2011 ja meidän piti opintojen aikana kuvata itseämme kymmeniä kertoja. Riippuu varmaan alasta kauheasti, mutta itse olen ns. esiintyvässä ammatissa niin se oli aikalailla pakollista ja melkein kaikki tentitkin oli videoituja tilanteita.

En silloin ajatellut varmasti kertaakaan tietoturvaa tai videoiden mahdollista leviämistä. Ikinä en ole kuullut yhdenkään levinneen millään tavalla mihinkään. Toisaalta nykymaailmassa ymmärrän hyvin, että tollainen mietityttää kovasti. 

Ehkä moodlessa pitäs olla joku asetus, että sieltä ei saa videoita ladattua? En osaa sanoa miten ton voisi turvata. Enkä tiedä miten omaan ammattiini opiskeltaisiin, jos videoinnit kiellettäisiin, kun opet ei ehdi kaikkialle ja suoritukset pitää näyttää sit videoiden avulla. Resurssit...

Vierailija
72/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
73/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan. Millä alalla on pakollisia tämmöiset esiintymiset? Voisin kuvitella että ei ihan joka amk tuollaista vaadita ja jos esiintyminen videolla on vastenmielistä mutta ammatti sitä vaatii niin ehkä on väärällä alalla 

Vierailija
74/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä tehtävätkö ja videot näytetään koko luokan edessä? Johan on kummalliseksi mennyt. Ennen kirjoitettiin paperille ja annettiin opettajalle eikä räävitty jokaisen suoritusta koko luokan edessä 

Suurinta osaa ei näytetä, mutta joskus sellainenkin on mahdollista.

Vierailija
75/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja olen myös teettänyt videotehtäviä opiskelijoilla. He kuvaavat ne ja lähettävät minulle. Minä näytän ne ryhmälle luokassa ja poistan heti sen jälkeen. En pyytäisi opiskelijoita tallentamaan mitään kuvia tai videoita itsestään mihinkään, mistä ne olisivat muiden saatavilla. 

Niinhän sinä sanot. Joka tapauksessa olet vain yksi opettaja, joten todennäköisyys videon vääriin käsiin joutumiselle on enää 0,9999.

Vierailija
76/126 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on varmaan monimuoto opiskelu ja pienen ajan vuoksi tuollainen tehtävä. Vaihtoehtona on tietysti itsensä esitteleminen luokassa tai Teams- puhelussa. Siihen verrattuna ehkä se video helpompi.

Vierailija
77/126 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on varmaan monimuoto opiskelu ja pienen ajan vuoksi tuollainen tehtävä. Vaihtoehtona on tietysti itsensä esitteleminen luokassa tai Teams- puhelussa. Siihen verrattuna ehkä se video helpompi.

Mutta miksi edelleen tuo on tarpeellista tehdä videona, miksi tekstiversio ei sovi? Voiko joku opettaja vastata tähän. Ja nimenomaan tekstiversio itsensä esittelystä 

Vierailija
78/126 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typeriä nuo tuommoset. Meidänkin koulussa piti tehä Itsiin joku esittely ja mielestäni vois jättää tuommoset pois. Aikuisopiskelijoita kuitenkin. Ja eikö nykyaikana riitä enää että luokassa esittäytyy suullisesti muille?

Vierailija
79/126 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan typeriä nuo tuommoset. Meidänkin koulussa piti tehä Itsiin joku esittely ja mielestäni vois jättää tuommoset pois. Aikuisopiskelijoita kuitenkin. Ja eikö nykyaikana riitä enää että luokassa esittäytyy suullisesti muille?

Mielestäni toisille esittäytyminenkään ei ole tarpeellista, voivat tutustua toisiinsa sitten erikseen jos haluavat 

Vierailija
80/126 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun jotkut opetkin kommentoi, mutta en silti ymmärrä vieläkään, että miksi se video pitäisi jakaa koko ryhmän nähtäväksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän