Kyselläänkö päiväkodissa vanhempien parisuhteesta ym. perheasioista?
Pian pitäisi lapsen aloittaa päiväkodissa.
Mitä päiväkodin ja perheen välinen yhteistyö tarkoittaa käytännössä?
Onko jotain tapaamisia, joissa kysellään perheasioista vai liittyykö keskustelut vaan lähinnä lapsen päiväkotiarkeen vai kuuluuko perheasioiden avaaminen oletusarvoisesti kuvioon?
Kokemuksia?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöä, että muka ehtisivät päiväkodista vierailla hoitoon tulevien lapsien kotona. En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta.
Kyllä niitä tehdään!
Olen itse tehnyt ja se on hyvä työmuoto. JA käynnit järjestetään niin että kävijä menee esim ennen työvuoron alkua, ja aika otetaan sitten pois sopivassa vaiheessa.
Joku sanoi että lapsiryhmä on yhden aikuisen varassa sen aikaa, ei siis pidä paikkaansa!
Aloituskäynti koskee yleensä pieniä, alle 3v. Saa toki jos haluaa isommallekin, vaikka 4v asti ollut kotona ja päiväkoti jännittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt kuulostaa kyllä tosi oudolta. Varhaiskasvattajan kotikäynti?
N.
Mikä oma hoitaja?
Omien lasteni päiväkotiryhmissä on ollut 2-3 ryhmän aikuista ryhmän koosta ja lasten iästä riippuen.
SUN lapsen asioista vastaa YKSI hoitaja, tietää lapsen tavat ja haasteet ja keskustelee haasteista just SUN kanssa, osa luottamuksellisesti kun ja jos on tarvetta!
Kannattaa käydä vanhempainilloissa.
Olen yllättynyt kuinka pihalla aikuiset ihmiset ovat lastensä päiväkodin asioista!
Pyydetään vanhempainiltoihin joissa asiat selviäisivät!
Ketkä tulee, no ne jotka siellä käyvät joka kerta kun se järjestetään!
Loput soittelevat ja kyselevät vähän väliä "entäs tää, ja tää, mite se ja mites lonat"
Hohhoijaa!
Onneks pääsin pois!
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt kuinka pihalla aikuiset ihmiset ovat lastensä päiväkodin asioista!
Pyydetään vanhempainiltoihin joissa asiat selviäisivät!
Ketkä tulee, no ne jotka siellä käyvät joka kerta kun se järjestetään!
Loput soittelevat ja kyselevät vähän väliä "entäs tää, ja tää, mite se ja mites lonat"
Hohhoijaa!
Onneks pääsin pois!
Vanhempainiltojen asiat voisi käydä läpi yhdessä sähköpostissa. Toki niitä kyselytunteja voisi järjestää halukkaille, kun vanhempainilloissa on joka kerta niitä vanhempia, jotka kyselevät itsestäänselvyyksiä, täsmäkysymyksiä omaan kullannuppuun liittyen. Ei niissä jaksa vuodesta toiseen istua kuuntelemassa muita vanhempia.
Ei meillä ainakaan missään kohtaa tullut esiin meidän asumisjärjestelyt. Lapsen osoite oli ilmoitettu tietolomakkeella, muuta eivät meidän kodistamme tienneet. Meillä on aina ollut hyvä ja toimiva yhteishuoltajuus ja ilmeisesti päiväkodissa luultiin että asumme yhdessä. En nähnyt mitään syytä korjata käsitystä.
Joo, ei päiväkoti ehdi kysellä mitään perustietoja enempää, kun lapsi aloittaa hoidon.
Meillä lapsella (nyt viisivuotias, ollut hoidossa yksivuotiaasta saakka) on pulmia ja siihen liittyen päiväkodin aloitteesta selvitellään toimintaterapian mahdollisuutta. Lapsesta on tehty toimintaterapian ammattilaisen toimesta tarkka ja monipuolinen selvitys, joka jaetaan tiedoksi päiväkotiin. Jostain syystä olin hämmentynyt, että kotioloista selvityksessä mainitaan mm. se, että lapsi nukkuu vanhempien kanssa samassa sängyssä. Joo, lapsella on oma sänkykin kyllä, mutta on tykännyt nukkua vanhempien kanssa, ja se on kaikkien osapuolien mielestä ok. Kenenkään uni ei häiriinny. Ja itse asiassa niin ovat tehneet kaksi vanhempaakin lastamme, ja ovat siirtyneet omaan sänkyyn, kun ovat halunneet. Toinen on nyt rippikouluikäinen ja toinen armeijaiässä, eikä kumpikaan enää halua tai suostu nukkumaan vanhempiensa kanssa. Eikä heidän kehityksessään mielestäni mitenkään ole nähtävissä, että ovat nukkuneet vanhempien kanssa.
Oli jotenkin hämmentävää, tämä tieto jaetaan päiväkotiin. Tai ylipäänsä nähdään tarpeelliseksi kirjata toimintaterapian selvitykseen.
Mutta ehkä kyse siitä, että selvitys muuten on hyvin tarkka ja yksityiskohtainen, ja siihen on sitten kirjattu lähestulkoon kaikki esille tullut.
Mietin, voiko lapsi jäädä ilman tarvitsemaansa toimintaterapiaa, jos vanhemmat eivät haluaisi niin yksityiskohtaista selvitystä kotioloista jne?
Varmaankin riippuu päiväkodista, osin henkilökunnan tilanteesta ja osin tiedoista mitä lapsesta paperilla on. Sain lapsen yksin ja enemmän kysymyksiä oli jo neuvolasta lähtien, vertailukohteena siskoni joka oli naimisissa ja asui omakotitalossa. Toisaalta olen hyvin kiitollinen siitä että huolehtivat esim. äidin nukkumisesta ja jaksamisesta ja tarjosivat kotiapua. En kokenut että olisi ollut tarvetta salailla mitään.
Meillä oli aina lapsen omahoitaja lastentarhanope, kai siis se nykyinen vakaope. Joku taisi pienissä ilkeyksissään sanoakin että kaikki "epäilyttävät" tapaukset annetaan suoraan pidemmälle koulutetulle ihmiselle. Hyvin sujui yhteistyö ja juteltiin myös kotiasioista ja vanhemmuudesta. Täälläkin olin tuesta kiitollinen.
Kai siinä jonkin verran on asenteellisuutta mukana että keneltä asiat selvitetään tarkemmin. Omalla kohdallani koen kiinnostuksen enemmän myönteisenä kuin kielteisenä. Lapsen etu on tärkein.