Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono omatunto yöllisestä maitopullosta

11.01.2007 |

Nämä lasten uniasiat tuntuvat mietityttävän, puhuttavan kuten myös stressaavan paljon. Meillä kohta 10 kk poika ja ajattelinpa jo kysellä tältä puolelta (enemmän lueskelen vielä " Vauvat" pinoja), kuinka moni antaa vuoden ikäselle tai vanhemmalle yöllä maitoa pullosta?

Meillä poika saa säännöllisesti kerran yössä maitoa (taitaa olla alle 10 krt kun nukkunut yön ilman sitä maitoa), omat hermot eivät ole toistaiseksi kestäneet unikoulua, koska tiedän siitä tulevan enemmän (tai vähemmän) huudatusta, pienet kokeilut ovat sen jo osoittaneet.

Poika heräilee 1-4 kertaa yössä, joista yleensä yhtä kertaa lukuunottamatta nukahtaa tutin avulla uudestaan. Mutta kerran yössä herää kunnolla ja on kait oppinut saavansa silloin maitoa, nimittäin nyt hätäinen poikamme ei meinaa jaksaa odottaa edes sitä hetkeä että saan korvikkeen kaadettua pulloon, pojan pois pinniksestä ja maitopullon suuhun. Nostaa mekkalan jo kun näkee pullon ja korvikepurkin. Maidon juotuaan rauhoittuu ja nukahtaa nopeasti.

Minulla on todella huono omatunto tästä ja lähes päivittäin mietin asiaa ja että milloin jaksaisi aloittaa unikoulun. Asiaa ei auta, että jo 6 kk neuvolassa täti totesi ettei kyllä enää tarvisi yöllä ruokaa, kun mainitsin yöheräilyistä, kohta 10 kk neuvola tulossa enkä taidan kehdata kertoa että vieläkin muuten saa maitoa yöllä. Mutta kun sen maidon avulla niin helposti nukahtaa uudelleen ja yleensä sitten nukkuu aamuun asti. Kokeiluja on ollut että en annakaan maitoa heti ja niinpä tuo sitten heräilee vähän väliä (tai aloittaa huutokonsertin) kunnes en jaksa ja annan maitoa. Tarvitsen itse aika paljon unta ja siksikin niin helposti olen sortunut tähän maitopullokierteeseen.

Kohta lähestyy 1v. päivä ja siirtyminen tavalliseen maitoon (saanut korviketta pienestä asti) ja haluaisin silloin päästä eroon tuosta yömaidosta. Tuntuu vain etten ole löytänyt oikeaa tapaa rauhoitella poikaa uneen ilman sitä maitoa ja kauhistuttaa ajatus että se on sitten kerrasta poiko eli maitoa ei anneta vaikka hampaita tulisi tai mitä, muulla tavoin on poika saatava nukahtamaan ja siedettävä välillä sitä öistä itkua. Poika ei myöskään nukahda illalla itsekseen. Olenkin pohtinut että jos ensin opettaisi illalla nukahtamaan itsekseen (jos vaan oppisi) josko se auttaisi, että osaisi sitten yölläkin nukahtaa.

Asiaa ei helpota sekään, ettei mieheltä juuri irtoa tukea tähän. Hän kyllä sietää ja sietäisi pojan itkua paremmin kuin minä, mutta työssäkäyvänä ei oikein ole innokas viikolla pitämään unikoulua, eikä kait muutenkaan koe asiaa niin ongelmallisena, koska se olen minä joka hoidan yösyötöt ja tähän asti myös nukutuksenkin iltaisin.

Tiedän ettei tähän mitään vippaskonsteja/taikakeinoja löydy, lähinnä vain haluaisin kuulla että onhan kait muitakin jotka antavat yöllä maitoa vaikka ikää jo lapsella onkin.....ja myös kokemukset siitä pullosta eroon pääsemisestä olisivat kiinnostavia.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni juottaa pojalleen 2,5v edelleen maitoa pullosta 2-3krt yöllä! Pidä häntä varoittavana esimerkkinä sillä poika painaa yli 20kg... Noilla yömaidoilla on selkeä osuus ylipainoon.

Mutta jos sinä jaksat antaa maitoa yölläkin niin ei ole mitään syytä vielä lopettaa. Ehkä puolen vuoden kuluttua?

Voit silti pitää jonkinlaisen unikoulun että muut ylimääräiset yöheräilyt saataisiin pois.. Olisi kyllä hyvä jos miehesi voisi auttaa pari kolme ensimmäistä yötä.

Vierailija
2/11 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen halusi yöllä herätessään maitoa suuhun juuri niin paljon kun pullossa oli ja oli sitten tietysti korviaan myöten märkä. Saimme viisaalta lääkäriltä muutaman hyvän neuvon:

- En nostanut poikaa ylös sängystä, ettei turhaan herännyt.

- laitoin pulloon vain hiukan maitoa, vähensin määrän lukumalla, ei alle vuotinen määrän hidasta vähentämistä huomaa. Tarvitsee tietenkin tukevan iltapalan; puuroa tai sosetta ym.

- Maidon osuus vähennettiin kokonaisnestemäärästä liukumalla. Aluksi arviolta puolet tarvittavasta määrästä vettä, puolet maitoa. Sitten muutaman illan välein maidon määrä vähennetään, niin, että lopulta on vain iltamaidon huuhdevesi. Tavoittena on siis hitaasti (menee 1-2 viikkoa) totuttaa muksu maidon mausta yöllä pois.

10kk on vielä aika pieni ja saattaa todellakin tarvita vähän lisäenrgiaa, jotta jaksaa aamuun, meillä tämä projekti taisi olla reilut vuotisena. Nuorempi oli tisuvauva (ei huolinut pulloa) ja halusi maitonsa sitkeästi 1-2 x yössä, kunnes täytti vuoden. Sitten vaan yhtäkkiä lopetti ja ryhtyi nukkumaan täydet yöt.

Malttia vaan ja anna neuvolassa ihmetellä, jos itse koet, että teillä tarvitaan vielä yöjuomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nyt 1v6kk ja aina nukahtaa maitopullon kanssa. Auto on ainoa jonne nukahtaa ilman maitoa, muuten tarvitsee aina maitopullon. Tytön aloittaessa päiväkodin puhuin hoitajan kanssa tuosta maitopullosta, eikä sitä pidetty niin pahana. Muutama päälle kaksi vuotiaskin nukahtaa siellä maitopullon kanssa, joten en ole vielä jaksanut asiasta stressata :). Meillä ei ole tuttia ollut ollenkaan käytössä, joten jos tyttö herää niin maitoa tai velliä on annettava.

En sinuna vielä murehtisi, tosin saattaahan se olla että mitä nuorempi on niin sitä helpompi on päästä tavasta.

Mar_i

Vierailija
4/11 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidettiin antaa maitopullo1 krt yössä lähemmäks 2 v. en tietty ylpeile,mutta poika oli vauvana ruokaaineallergikko ja sitten tuli muutto uudelle paikkakunnalle,ensin minun töihin meno,sitten pojan hoidon aloitus. heh,yritettiin kyllä monesti ja monilla konsteilla ja unikoulujakin tuli pidettyä,toisaalta se kerran yössä maitoa oli jo niiiiiiiin helppoa kun vertas pahimpaan aikaan kun unet oli huonoimmillaan etten jaksanut sterssata siitä. Sitten se pullo lopulta jäi aika helposti.

Eniten tressasin meneekö hampaat pilalle,mutta ihan hyviltä nuo vielä näyttää......makeasta ollaan oltu paljon tiukempia.

Toi laimennosjuttu ois varman hyvä!!! me ei taidettu sitä kokeilla..... Kaikkea kanntta kokeilla,mutta alä ahistu jos kaikki ei lasten kanssa mene oppikirjojen ja neuvolankaan oppien mukaisesti : )

Vierailija
5/11 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan jaksat antaa maidon yöllä niin siitä vaan. Meillä neiti vierotettiin yöpullosta vuoden ikäisenä. Mä aloin ite väsyä yöheräämisiin, kun aloitin työt äitiysloman loputtua.

Meillä vellipullo jäi pois kerralla. Ensin neiti tunnin verran kitisi pullonsa perään, sitten huusi puol tuntia täyttä huutoa, kunnes nukahti. Seuraavana yönä ei sitten kysellyt enää pullon perään.

Meillä taidettiin päästä aika vähällä:)

Nyt ollaan luopumassa myös iltapullosta vähitellen, kun neidillä ikää 1v2kk. Päiväpullot lopetimme vähän ennen yöpulloa ja ne ei meillä tuottanut tuskaa, koska neiti tykkää juoda mukista. Päiväunille mennessään ei ole tuttipulloa tarvinnut.

Iltapullo taitaa olla kaikkein tärkein. Nyt ollaan viikon verran annettu velliä vain puoli pulloa ja siihen on neiti tyytynyt. Nyt olis tarkoitus vielä vähän vähentää ja kuukauden kuluessa luopua siitä kokonaan.

Kesään mennessä olisi tarkoitus luopua sitten unitutista. Muuten tuttiaan ei kaipaa, mutta nukkumaan mennessä ollut tärkeä.

Katotaan miten käy.

Mä koen, että helpompi luopua nyt tuttipullosta ja tutista, kun taistella sit isomman kanssa. Mut kukin tyylillään ja jotkut lapsethan luopuu niistä ihan itsekseen.

Vierailija
6/11 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan nyt 1,4 kk ja yöt lipitellään läpeensä maitoa. Unikoulua ollaan yritetty useaan kertaan, mutta tämähän on sellainen pienokainen ettei huuto lopu aamuun mennessä ilman pulloa. Minä olen valvonut lapsen syntymästä asti ihan joka yö, nukkumalla huippuunsa

3 tuntia kerrallaan ja siittäkin on jo aikaa. Edeltävänä yönä heräiltiin 15-30 min väleinen. Lääkäreistä tai neuvolasta ei ole meille ollut apua yhtään. He nostavat käsiä pystyyn ja kehottavat vain välillä taas huudattamaan. En siis yhdestä pullosta välittäisi kun meillä niitä kuluu yleensä 10-15. Kaikkeen sitä ihminen tottuu jos tarve vaatii. Tietysti rukoilen ja toivon sitä ihmettä että meilläkin vielä joskus nukuttaisiin, mutta en voi tilanteelle mitään. Ajattelen lapsen kärsivän tilanteesta samoin kuin meillä muut lapset, mies ja pian syntyvä vauva.

Vinkkejä otan mielelläni vastaan tai jos jostain löytyisi samanlaisia tapauksia niin vaihdettaisiin ajatuksia.

meillä uskon ongelman johtuvan siitä kun yritin hölmö pakosta imettää vaikkein maitoa edes paljoa tullut joten heruttelimme nälisämme alussa ennen pulloa.

Toiseksi haluaisin kysäistä sellaista että milloin teidän mielestänne ollaan ylipainoisia(lapset).

Minusta ei voi siittä maitos syyttää ja toiseksi meillä on 2,6 kk poika joka painaa 17 kiloa eikä mielestäni ole yhtään liian lihava.

Tämä nuorin maidon juoja taas on todella siroa sorttia kuten on ystäväni 4-vuotias tytär joka on vielä osittain rinnalla ja siskoni(4v) joka joi vastiketta 3-vuotiaaksi. Kannattee varmaan miettiä jotain muuta syytä josko lapsi on jonkun mielestä lihava.

Meillä muuten vanhimmainen jätti pullon itsekseen pois kun oli reippaat 2v.

Voimia teille kaikille jotka taistelette näiden yösyöppöjen kanssa.

Vierailija
7/11 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle kirjoittajalle en voi olla kommentoimatta, että oletko ajatellut, mitä jatkuva syöttäminen tekee lapsen hampaille? Jo sekin olisi hyvä syy ottaa itseä " niskasta kiinni" ja ottaa yhteyttä vaikka johonkin unikoulua tarjoavaan organisaatioon. Apua on varmasti saatavilla, jos sitä hakee. Ei kukaan äiti jaksa tuollaista jatkuvaa pitkään kestävää valvomista ja lapsellekin olisi varmasti parempi nukkua kokonaiset yöt.

Kyse tuskin on siitä, että lapsesi olisi ylipainoinen jos lapsesi 2 v 6 kk iässä (kirjoitit tosin että 2,6 kk iässä, tuo 2 v 6 kk lienee lähempänä totuutta) painaa 17 kg. Eiköhän se ole suht normaali paino tuon ikäisellä. Mieti omaa jaksamistasi ja tosiaan tuota hammasasiaa.

Jaksamisia sinulle ja toivottavasti yöt helpottuvat!

Vierailija
8/11 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisin viestisi uudelleen ja kerroit ottaneesi yhteyttä neuvolaan ja lääkäreihin, joilta ei ole apua herennyt. Muistaakseni Ensikoti ainakin tarjoaa unikoulua. Toivottavasti saat apua!

Ja ap:lle sen verran, että yöpullo 10 kk iässä on ihan normaalia. Meillä siitä päästiin kokonaan eroon noin 1 v 2 kk iässä. Onneksi.

Vierailija
9/11 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ajattelisin niin, että jos et itse koe asiaa aivan mahdottoman väsyttävänä niin jatka ihmeessä. Minä imetin ihan samoista syistä yli 2-vuotiaaksi yöllä. Mielestäni unet muutenkin rauhoittuvat sitten iän myötä ja yöpulloista/yöimetyksistä on varmasti helpompi päästä eroon. Pienillä on niin paljon kaikenlaista harmia, opitaan liikkumaan, hampaita tulee moneen otteeseen, flunssia yms. ja meillä ainakin meni yksi lempeä " unikoulu" ihan hukkaan kun heti perään tulikin flunssa ja sama meno alkoi taas alusta.

Minä olen muutenkin sitä mieltä, että turha välittää muiden mielipiteistä, jokainen lapsi ja äiti valitsee mikä heille sopii, meillä se oli ainakin se konsti jolla sai unia jatkumaan ja rauha säilyi.

Vierailija
10/11 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä typy on nyt 11kk ja pari kuukautta sitten vielä kovasti vaati yö maitoa. Aloin antamaan kunnon iltapalan eli puuroa n.2dl ja sitten vielä maitoa pullosta sen mitä jaksaa juoda (joskus jopa koko 2 dl). Nykyään heräilee sillon tällön ja ystävän neuvosta laitettiin sänky täyteen tuteja ja hän aika hyvin löytää uuden tutin ja jatkaa unta. Joskus ei kuitenkaan rauhoitu vaan mun täytyy nousta rauhoittelemaan ja sillon annan hänelle ihan vähän vettä. Se riittää... Se on hyvä neuvo ettei nosta lasta sängystä vaan tarjoaa maidon tai veden sinne sänkyyn.

Voimia sulle yöheräilyyn.....

Vierailija
11/11 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

masukki05:

Toiseksi haluaisin kysäistä sellaista että milloin teidän mielestänne ollaan ylipainoisia(lapset).

Minusta ei voi siittä maitos syyttää ja toiseksi meillä on 2,6 kk poika joka painaa 17 kiloa eikä mielestäni ole yhtään liian lihava.

Tämä nuorin maidon juoja taas on todella siroa sorttia kuten on ystäväni 4-vuotias tytär joka on vielä osittain rinnalla ja siskoni(4v) joka joi vastiketta 3-vuotiaaksi. Kannattee varmaan miettiä jotain muuta syytä josko lapsi on jonkun mielestä lihava.

Meillä muuten vanhimmainen jätti pullon itsekseen pois kun oli reippaat 2v.

Voimia teille kaikille jotka taistelette näiden yösyöppöjen kanssa.

Tarkoitit varmaan minun viestiäni jossa kerroin 2,5v pojan juovan maitoa pullosta yöllä.

Kyllä se taitaa hänen tapauksessaan olla yksi syy ylipainoon ja jos ei syy niin ainakin edesauttaa painoa pysymään. Ja kyllä 20kg on liikaa 2v. pojalle. Nyt painaa enemmän mutta en tiedä tarkalleen paljonko.

Ja ne hampaat.. No mutta kuten joku sanoikin, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Kaverini tapauksessa kyse on siitä että poika tulee todennäköisesti jäämään ainoaksi ja hän pitää poikaa joka suhteessa edelleen vauvana. Siksi heillä on edelleen yösyötöt, vaipat ym..