Matkailu ja lutikat, kertokaa
Tekisi hirveästi mieli varata matkaa kohteeseen johon olen halunnut käytännössä koko ikäni. Vuoden sisällä uutisoitu ja tohistu Euroopan lutikkaongelma kuitenkin uhkaa muuttua päässäni kärpäsestä härkäseksi ja pilata koko jutun. Onko siihen nyt syytä suhtautua tällaisella paniikilla? Oletteko itse joutuneet ötökkähotelliin? Miten käsittelitte matkatavarat?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mikset käytä sitä matkatavaroiden pakastuspalvelua?
Missä se on?
Pitää muistaa ottaa nesteet pois laukusta ennen pakastusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla sauna kotonasi? Jos on niin ei mitään ongelmaa. Matkalaukku heti vähintään 60 (vai oliko 80, en muista) asteen saunaan pariksi tunniksi. Itse suihkuun ja vaatteet vaihtoon, joko suoraan pesukoneeseen tai sitten saunaan.
Jos taas ei ole saunaa niin en lähtisi tuossa pelossasi.
Jos on tiiviisti pakattu, niin ei se lämpene tuossa ajassa läpeensä. Tavarat kannattaa levittää lauteelle, niin tehoaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitään tavaraa ei tuoda reissulta koskaan suoraan sisään. Pyykit tms lajitellaan parvekkeella ja säilytetään pesuun asti parvekkeella jätesäkeissä. Pyykit pestään kuudessa kympissä tai kahteen kertaan 40C peräkkäin.
Pesua kestämättömät tavarat saunotetaan jätesäkeissä. Tai sitten ne pistetään karanteeniin minigrip pussiin kuukaudeksi. Myös aurinkoa voidaan käyttää apuna. Musta jätesäkki kuumenee mustalla katolla luteet tappaviin lämpötiloihin. Tavaraa saa toki olla vain vähän. Talvella tavarat pakastetaan ulkona. Jos jotain pitää saada nopeasti käyttöön, se pakastetaan sisällä pakastimessa.
Ludekämpissä on majoituttu monta kertaa, mutta otuksia ei ole saatu tuotua kotiin.
Minigrippiin kuukaudeksi o.O Eikö lutikat selviä useita kuukausia ilman veriateriaa jos ilma ei ole rutikuiva ja kuuma tai jäätävän kylmä?
Lisäksi laukku pidetään huoneessakin aina suljettuna ja vaatteet siellä sisällä. Ei pureta niitä vaatekaappiin.
Psriisiiko ap mielit? Siellä todellakin on lutikkaongelma räjähtänyt käsiin. En tiedä, onko mitään hyötyä yrittää varmistaa asian laitaa hotellista etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Psriisiiko ap mielit? Siellä todellakin on lutikkaongelma räjähtänyt käsiin. En tiedä, onko mitään hyötyä yrittää varmistaa asian laitaa hotellista etukäteen.
En. Muuten kelpaisi kyllä mutta koska nyt vähempikin ongelma tuntuu pahalta niin jätän väliin
Ap
Kannattaa ainakin pitää omat tavarat hotellihuoneen pöydällä/tasolla eikä lattialla/ sängyllä.
Itse oon reissannut paljon joka paikassa ja ainoa minkä olen ikinä tuonut on joku ruokakaappeihin leviävä ötökkä taateleiden mukana Lähi-idästä. Siitäkin pääsin eroon ihan kotikonstein.
Toki hotellin arviot kannattaa lukea tarkkaan kun tekee valintoja.
Niin, kannattaako hotellista kysyä tilanteesta? Myöntävätkö ongelmaa jos sellainen on? Selviää tietysti jos valehtelevat ja palaute päätyy nettiin koko maailman silmiin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, kannattaako hotellista kysyä tilanteesta? Myöntävätkö ongelmaa jos sellainen on? Selviää tietysti jos valehtelevat ja palaute päätyy nettiin koko maailman silmiin...
Ap
Epäilen että kertovat tai välttämättä edes tietävät ellei vastaamassa ole lakanoita vaihtava tarkkasilmäinen siivooja. Samassakin hotellissa joku huone voi olla puhdas ja toisen patjassa elellä lutikoita, ellei ongelma ole levinnyt ajan saatossa
Minua arvelluttaa nykyään jo muuttaminen kun ei taloista tiedä mitä niissä muhii. Sama jopa muuttofirmojen autojen kanssa, mistä sen tietää minkä lutikkakodin sohvia ja sänkyjä niissä on kuskattu, putsaavatko autojaan muuttojen välillä? Epäilen.