Miksi hevosen suu vaahtoaa kouluratsastuksessa?
Kommentit (8)
Kouluratsasstuksessa käytetään ns. kankikuolainta joka on erilainen kuin nivelkuolain.
Kun suu vaahtoaa niin hevonen on rento suustaan ja niskastaan ja "luottaa" ratsastajan käteen, Jos ei vaahtoa niin on huono juttu silloin se ei käytä suuta oikeen.
Oikeasta kuolainotteesta voisi kirjoittaa pitkäänkin, mutta se tuskin ketään muita kuin asiaan vihkiytyneitä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvällä mielellä.
Miten hevonen voi olla hyvällä mielellä kun sillä on suu täynnä rautaa eikä pysty nielemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvällä mielellä.
Miten hevonen voi olla hyvällä mielellä kun sillä on suu täynnä rautaa eikä pysty nielemään?
Hevonen on tyhmä eläin. Siksi ne eksyvät metwurstiin tai liimatehtaalle.
Vaahto tulee siitä, että hevonen mutustelee kuolainta, ja sitä se ei tee, jos kuolain on epämukava. Itse en ratsasta kangilla, niin en niistä osaa sanoa, mutta parhaimmillaan tutun hevosen kanssa jo parissa minuutissa hevosella on vaahtoa suupielissä. Samaan aikaan hevonen usein pärskii, mikä on tyytyväisyyden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vaahto tulee siitä, että hevonen mutustelee kuolainta, ja sitä se ei tee, jos kuolain on epämukava. Itse en ratsasta kangilla, niin en niistä osaa sanoa, mutta parhaimmillaan tutun hevosen kanssa jo parissa minuutissa hevosella on vaahtoa suupielissä. Samaan aikaan hevonen usein pärskii, mikä on tyytyväisyyden merkki.
Nimenomaan juuri niin, kertoo että hevonen on rentona.
Hevosen suu tuottaa kuolaa sen pureskellessa jotain. Ratsastaessa tämä on kuolain, syy kuolaimen pureskelulle on esim. sen epäistuvuus suussa, paine tai hermostuneisuus.
Olen kuullut tälläisen selityksen, että hevonen on hyvällä mielellä ja imeskelee kuolaimia ja suu vaahtoaa siksi. En ehkä usko tuota, mutta voisiko olla, että ei pysty nielemään sylkeänsä, koska kuolaimia pidetään kireällä?