Ruokakustannukset per kuukausi (viittaan ketjuun "Syökö joku tyyliin 100€/kk?")
Hei, viittaan aiempaan ketjuun: Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Kirjoittaja kysy tarkkoja summia. Ketju on sinänsä viihdyttävää luettavaa mutta kovin moni ei ole tarkasti pystynyt arvioimaan miten paljon sitä rahaa ruokaan menee. Moni on aloittanut tämän vuoden alusta kirjaamaan ylös, mikä on hieno juttu. Noh, minä olen pitänyt tarkaa kirjapitoa jo vuoden, joten tässä aivan pilkulleen vuoden 2023 ruokakuluni.
Asun yksin, joten kaikki ruoka on vain itselleni muutamaa kaveri-illallista lukuun ottamatta.
Ensin täytyy mainita, että olen vuoden aikana syönyt 79 ateriaa ravintolassa. Näiden keskihinta on 12,97 per ateria, eli vuoden aikana olen tärvännyt ravintolaan yhteensä 1.024,50 euroa.
Vuonna 2023 olen ostanut kotiin ruokaa 1.209,12 eurolla eli 101,59 tulee kustannukseksi keskimäärin per kuukausi.
Luvussa on mukana ihan kaikki mikä on suusta alas mennyt. Luku ei siis sisällä mitään muita päivittäistarvikkeita.
Mitä tästä opimme? Jos aion kutistaa ruokamenojani, on nitistämisen varaa ravintolasyönnistä. Hirveä summa tuo!
Mitä kotiin ostettuun ruokaan tulee, olen kyllä hyvin hintatietoinen ja käytän hyödyksi tarjouksia mutta en koe erityisesti pihistelleeni mistään. Esim. pääsiäisenä meni lammaspaisti, lohtakin olen ostanut tarjouksista (vaikkakin kalaa saisi siältyä ruokiavaliooni enemmänkin). Niin, ja muutaman kerran olen kutsunut myös ystäviä syömaan.
Näin täällä, mitä mieltä olette? Lisää saa kysyä, saan kyllä aika kattavan erittelyn kirjanpidostani.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten voit käyttää noin "paljon" ravintolaruokiin mutta pihistelet päivittäisessä syömisessä noin paljon. Vähän ristiriitaista :D
AP:han sanoi, ettei ole omasta mielestään pihistellyt. Tuo 79 ravintolasyömistä on 6-7 kertaa kuukaudessa, eli kerran tai kaksi viikossa, ja niinä päivinä ei varmaan sitten tule kotona syötyä paljoa?
Olen yksin asuva nainen ja syön erittäin terveellisesti. Rahaa menee ruokaan 200-250€ kuukaudessa, vaihtelee siis vähän joka kuukausi. Painoindeksini on 17, ja syön 1500-1800 kaloria päivässä terveellistä ravintoa. Tämän lisäksi käyn joskus ulkona syömässä, mutta silloin yleensä miesystävä maksaa.
Ravintolasyömiset sikseen, haluaisin tietää mitä ap syö tuolla satasella kuussa, ja miten paljon. Jotenkin vaikea hahmottaa, mitä tuolla saa jos kerta joskus syödään myös lohta tai paistia, mikä vie tuosta satasesta jo varmaan kympin. Itse syön aamupalan, lounaan, usein myös päivällisen, ja iltapalan eikä satanen riitä ruokailuun yhdelle hengenlle.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolasyömiset sikseen, haluaisin tietää mitä ap syö tuolla satasella kuussa, ja miten paljon. Jotenkin vaikea hahmottaa, mitä tuolla saa jos kerta joskus syödään myös lohta tai paistia, mikä vie tuosta satasesta jo varmaan kympin. Itse syön aamupalan, lounaan, usein myös päivällisen, ja iltapalan eikä satanen riitä ruokailuun yhdelle hengenlle.
Katson ehtiessäni tarkemmin.
Laitoin varta vaster eriksen ravintolaruoan koska sehän tietysti vääristää vuoden ruokalaskua. Silloin kun syön ravintolassa, kotiruokaa ei tietenkään mene rahaa.
Ap olet harvinaisen fiksu ihminen, pisteet sinulle 👍 Hyvin tehty
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten voit käyttää noin "paljon" ravintolaruokiin mutta pihistelet päivittäisessä syömisessä noin paljon. Vähän ristiriitaista :D
No, tällaista se on sinkkuihmisellä. Joskus vaan ei nappaa ruoanlaitto ja joskus haluaa "ihmisten ilmoille". Kavereiden kanssa ulkona syöminen, tai joskus yksinkin, on paitsi mielenterveydellekin tarpeen, myös pieni nautino.
Niin, eikä nämä kaksi asiaa ole mielestäni ollenkaan ristiriidassa. Siis käyttää hyväkseen tarjouksia. Pakkohan se on jos tärvää rahansa ravintolaan :)
Ja kuten sanoin, en koe erityisesti pihistelleeni siinä mielessä, että syön kuitekin kotonakin kohtuullisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä erittelyä. Ensin tuo mainitsemani pääsäisen karitsanpaisti. Hieman hämäävä ehkä oli ilmaukseni mutta se oli siis yksi ainoa paisti, eli ei se kuukausittain "vie kymppiä". Lisäksi yksi ihminen syö tuollaisesta 1,62 kilon paistista vähintään seitsemän kertaa, eli siinäpä on viikon ruoat. Ensin tietyst paistina, loput jalostin currypadaksi joten se sai jatketta melkoisesti. Tästä söivät muuten kaverinikin.
Lihat:
Karitsanpaisti 24,06 euroa 1.615 grammaa. Kilohinta 14,90
Muut kokolihat yhteensä vuodessa 74,00 euroa 8.400 grammaa. Kilohinta keskimäärin 8,81
Jauhelihat yhteensä vuodessa 97,37 euroa 10.200 grammaa. Kilohinta keskimäärin 9,55
Pekoni (ruoanlaittoon) 14,60 euroa 1.510 grammaa. Kilohinta keskimäärin 10,00
Lihat vuodessa yhteensä 210,03 euroa 21,73 kiloa
Kana (broileri) yhteensä vuodessa 22,35 euroa 3.384 grammaa, 3,34 kiloa. Kilohinta keskimäärin 6,60
Kalat:
Kanadansiika, savustettu (kokonainen) 8,45 euroa 800 grammaa. Kilohinta 10,56
Lohifilee (salmo salar) 15,68 euroa 925 grammaa. Kilohinta 16,95
Kirjolohifilee (oncorhynchus mykiss) 10,54 1.059 grammaa. Kilohinta 9,95
Savukirjolohifilee 20,55 euroa 710 grammaa. Kilohinta 28,94
Kalat vuodessa yhteensä 52,22 euroa 3,5 kiloa
Melko paljon lihaa siis, keskimäärin kuukaudessa 17,50 euroa ja 1,8 kiloa
Kanaa keskimäärin kuukaudessa 1,86 euroa ja 0,3 kiloa
Kalaa keskimäärin kuukadessa 4,35 euroa ja 0,3 kiloa
Jaksaakohan kukaan näin yksityiskohtaista selvitystä lukea :) Näihin perusruoa-aineisiin meni siis yhteensä vuodessa alle 300 euroa, loput reilu 900 euroa on sitten kasviksia, maitoa, juustoja, kananmunia, leikkeleitä yms. Äkkiseltään katsoen eineksiä hyvin vähän. Voin mä eritellä lisääkin jos nyt jotain kiinnostaa.
Hienoa, ap, mutta kaikkein vaikuttunein olen tuosta tarkasta kirjanpidostasi. Ja vähän kauhuissani myös.
Sellainen vinkki että kannattaa ottaa käyttöön s- ja k-sovellukset ja bonuskortit, jos ei jo ole. Sieltä näkee paljonko rahaa menee, sekä kokonaisuudessaan että tuoteryhmittäin. Ei tarvitse itse pitää kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, ap, mutta kaikkein vaikuttunein olen tuosta tarkasta kirjanpidostasi. Ja vähän kauhuissani myös.
Ammatin vaaroja 🙂
Vierailija kirjoitti:
No nyt on enemmän taas aikaa. Mielestäni siis on tärkeää näissä ruoan hintavertailuissa ottaa huomioon ulkona syöminen. Osa ihmisistä nimittäin syö työpaikkalounaan tai muualla poissa kotoa. Jos kotona laitetaan ruokaa vain viikonloppuna tai woltataan, äiti tuo pakastemarjat ja perunat kellarista, isä puolestaan pilkkikalat ja riistaa, ei ole ihmekään jos ruokaan ei paljon mene.
Sanottakoon vielä, että asun kaupungissa eikä säilömismahdollisuuksia ole. Ainoastaan jääkaappipakastin jonka pienehkö pakastiosa vetää 71 litraa (kolme laatikkoa). En myöskään marjasta, enkä kalasta. En naapurin puskista enkä metsästä. Eikä tuo eno pilkkikaloja eikä riistaa :)
-ap