Enskattaret torstaina
Linkki eiliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9295939&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (28)
Soitin neuvolaan ja sokrun tulos oli 4,8, kuulemma ihan ¿normaali¿. 5,7 -> on kuulemma sitten jo liikaa. No, pääasia että oli ¿normaali¿! Kai ne ois jonkinmoiselle ruokavaliolle sitten laittaneet jos ois ollut jotain hälyttävää.. Ostin itselleni kaupassa käydessäni vähän herkkua, nimittäin jugurttiananaksia! NAM! Niitä syö suklaanpuutteeseen.. ;)
Elä Sjt ressaa liikaa siitä muuttohommasta. Toimit työnjohtajana ¿ kuten minä ¿ ja annat muiden tehdä työt. Pidän peukkuja että kaikki sujuu jouhevasti!
Kiva oli taas kuulla mukavia ultrakuulumisia ¿ sekä Merihepan, Greetaksen että Titin! :) Ja Titi, kyllä varmaan aika moni meistä on joko pillahtanut itkuun ja/tai ainakin kyynel vierähtänyt poskelle siellä ultrassa.. On se sen verran mullistava ja ihana kokemus!
Hoytin iskiashermo kiukuttelee ja vatsakin vielä.. :( höh! Mulla on kyllä pysynyt masun toiminta hyvänä tod.näk. vain sen ansiosta että syön joka aamu kiltisti äidin tai isän keittämään kaurapuuroa. Mitenköhän sitten käy kun päästään muuttamaan omaan kotiin eikä kukaan enää keitä mulle puuroa!? Iik.
Iida-linnea saapi laittaa Kelan paprut menemään! :) Eiks oo kivaa!? Keksitkö miten mä saisin itseäni oikeasti otettua niskasta kiinni ja mentyä käymään kelassa + kai sitä pitäis uus verokorttikin tilata..? Se veroprosentti kun taitaa aika lailla muuttua nykyisestä..
Nean synnytystapa-arviohan kuulosti hyvälle! :) Neititoukkakin kuulostaa passelin kokoiselle, ei ole ilmeisesti mikään hirmu iso jötikkä tulossa..
Juska ¿ ei kai niistä sisätutkimuksista kukaan tykkää ¿ vai tykkääkö??? :S Mä nyt en ainakaan vielä ole saanut mitään kovakouraista kohtelua ja kaikki tutkijat on olleet naisia.. Toivottavasti jatkuu samaan malliin.
Makkara ¿ mäkin olen sanonut miehelleni että tossa vaiheessa varmaan sitten ¿varastan¿ hänen untuvatakkinsa kun en enää mahdu omaani.. ;)
Aurora oli ollut reipas ja keskellä yötä silitellyt.. Kuulostaa hupaisalle! Saas nähdä mitä meikäläinen keksii mammahöyryissään sitten kun on oma pesä rempattu ja puuhailen siellä.. apuva. Kun ei malttais odottaa yhtään!!!
Meinasin jo ihmetelläkin tuossa että mihis Peipposka oli hävinnyt mutta olitkin vain vaihtanut puhelimen. ;) Teretulemast takas! Ja tuu sit kertoon huomiset neuvolakuulumiset!
Poppiskin oli käynyt neuvolassa. Kuulosti hyvälle! Ei sullekaan ole noita kiloja paljoa ¿siunaantunut¿! :) Ne varmaan jää jo melkein sinne synnärille sulla!
Makkara ¿ jos bongaat sen telkasta tulevan mammajumppaohjelman niin infoahan siitä sitten millon alkaa jne. Mä ainakin voisin pyllistellä kotiolkkarissa sitten verrareissa! ;)
Siru jaksaa kans ahertaa! Ihan kadehdittavaa! :) Meillä mies on kyllä ihan kiltisti itse halunnut opetella käyttämään tiskaria & pyykinpesukonetta, on se vaan niin kiva ylläri kun joskus ne onkin valmiiksi hoidettu! Tosin meillä ehkä mies on se vähän ¿siistimpi¿.. * nolostuu * Ei muuta kuin ässäilyt peliin, josko se Tiiti sieltä haluaisi putkahtaa maailmaan!
Iisalla oli jo vähän jotain limatulppaan viittaavaa, hui kun jännää! :) Oisko jotain edistystä..?
Leenis ¿ ihan rauhassa ¿pomotat¿ ja pidät kiinni siitä ettei mies lähde pelireissuille.. ;) Parempi niin kuin mennä yksin synnyttämään. Sitä ei kyllä varmaan mieskään ¿antaisi anteeksi¿. Kampaajalla käymistä olit miettinyt.. Mä ainakin olen pärjännyt ihan hyvin, tosin mulla ei ainakaan vielä ole pidempi istuminen tuottanut mitään ikäviä fiiliksiä. Mun kampaajalla on vielä sellanen tuoli ¿ missä pestään hiukset ¿ että siinä on tärinä.. eli saa sellasta kivaa hierontaakin sitten kun väri on aikansa ollut päässä.. ;) itse mietin juuri sitä että onneksi mulla on just kasvanut hiukset sen verran pitkiksi että saan ne kunnolla ponnarille. En kyllä uskalla leikata, voi alkaa ärsyttään lyhyempi tukka..
Mörötinkin kävi pyörähtämässä tällä puolella! KIVAA! :) Kiva kuulla teistä vauvallisistakin välillä..
Tajusin just Sere että sähän oot Oulusta! :) Siis olen itse syntynyt siellä ja asunut ekat 4v. Sitten seuraavat 12v meni Rovaniemellä, josta kyllä ahkerasti sukuloitiin Oulussa. Nyt en oo käynyt moneen vuoteen ja kova ois hinku! Siellä on varmaan taas niin hirmusti rakennettu etten tunnistais koko kaupunkia.. ;)
Nyt tuli niin kauhee romaani että kuinkakohan jaksatte lukea.. Ja varmaan unohdin jonkun kommentinkin.. Blaah. Raskausaivot! Voikaa hyvin ja taas surffaillaan kun ehditään rempalta ja töiltä! :)))
Mammis + Tiitiäinen 27+6
mä lähden tästä käymään tuolla synnytysvastaanotossa kun sanoivat että voi käydä tarkistuttamassa tilanteen.
Soitin sinne siis kun tätä limaista vuotoa on tullut edelleenkin kokoajan, että josko se vaikka onkin lapsivettä. Ohjeeksi sain: alapesu, side ja siihen päälle vessapaperia, josta pitää haistela että onko imelän tuoksuista, liieseurantaa kovalla alustalla kyljellään pari tuntia.
No kaikki nämä tehty ja kyllä se mun mielstä makealta haisee ja liikkeitä ei juuri ollenkaan, mikä on outoa koska yleensä tää vauva on aika villikko...
Mies tietenkin helsingissä töissä, mut hyppäs just pendoliinoon niin on jo puolentoista tunin päästä täällä.
Joo, mut ei mitenkään erikoisesti supistuksia havaittavissa, joten ei kai tässä mitään hätä ole ja tuskin synnytys on edes lähellä, mutta menen nyt oman mielenterveyteni vuoksi käymään siellä jos vaikka tarkistaisivat tilanteen ja voin sit tulla rauhassa kotiin jatkamaan odottelua todennäköisesti vielä kuukaudeksi! :)
Hermione, jos ei mitään outoa (esim, synnytys) tapahdu niin mennäänkö maanantaina kahville? ilmoittelen kyllä jos tässä jotain....
jees, palailen illalla kertomaan kuulumiset!
-iisa-
MERIHEPPA, sullapas oli hyvät ultrakuulumiset, aina mukava lukea hyviä uutisia :)
HOYT, inhottava tuo iskias. Toivottavasti ei ainakaan pahemmaksi muutu, muuten voi tulla ikävän pitkä odotus :/ Toivotaan parasta.
NEA, olit päässyt käymään synnytystapa-arviossa, pääsisipä itsekin. Me ei olla käyty edes synnärillä tutustumassa. Ainoastaan kerran viikossa on mahdollisuus käydä tutustumassa synnärille ja tähän mennessä ei ole oikein ollut aikaa käydä (tai sitten jos olisi ollut aikaa, niin ei ole ollut muistin päällä juuri se asia).
TITI, olisin kyllä odottanut, että kaksoset siellä on tai että ainakin olisit pidemmällä viikoissa, kun on sulla tuota massua jo ihan mukavasti. Mutta pääasia on kuitenkin, että kaikki oli HYVIN ultrassa :)
AURORA, oot se sinäkin yks pakkaus! Ei mua saisi silittämään eikä varsinkaan keskellä yötä. Eipä meillä kyllä silitysrautaa olekaan, että silleen. Pitäis kyllä hommata, eihän keneltäkään itseään kunnioittavalta naiselta nyt silitysrauta puutu. :DD
GREETAS, sullakin hyvät ultrakuulumiset, mikäs sen parempaa :)
POPPIS, olit käyny neuvolassa. No ei se sullekaan ole kyllä tullut juuri ollenkaan tuota painoa ja varmaan enää ehdikään enempää tulla, kun kohta oot synnyttänyt :) Täällä kyllä vähän vihreänä kateudesta ;)
SIRU, ootpas ollu ahkera! Minäkin ajattelin, että josko sitä jaksaisi vähän siivoilla, kun ei todellakaan voi tietää, että koska se lähtö tulee. En viitsi jättää miehen huoleksi siivoushommia, koska suoraan sanottuna luotan enemmän omiin taitoihini ;) Kyllä se mies varmasti siivoaisi mun ollessa synnärillä, jos pyytäisin, mutta teen mielummin itse.
IISA, sullahan kuulostaa lupaavalta tuo tilanne! Jokohan ne ottavat sut ihan pysyvästi sinne? ;) Tsempityksiä!
NIINA, hieno homma, että sullakin alkanut tuo pahoinvointi helpottaa. Paljon helpompi keskittyä töihin ja ylipäätään elämiseen, kun ei tarvitse koko ajan etsiä paikkaa, jossa voi käydä kyökkimässä.
MÖRÖTIN, kiva kuulla sinustakin! Oonkin aina välillä miettinyt, että mitäs sulle kuuluu, kun ei sua ole tuolla vauvapuolellakaan näkynyt (käyn sielläkin välillä vakoilemassa ;)) mutta hyvä että kuuluu hyvää!
SERE, vai ootte äitiyspakkauksen saaneet. Meilälkin meni pari iltaa niitä kamppeita ihastellessa ja seuraavat pari iltaa niitä kamppeita pestessä. Ja mustakin kyllä välillä tuntuu, että on ihan liikaa pieniä vaatteita, mutta saas nyt nähdä, miten on käytännössä. Voihan se olla, että joku 14 kertaa päivässä vaatteiden vaihtamista on vähän! (no toivottavasti ei sentään)
MAMMIS, hyvä että arvot oli normaalit! :) Aina parempi niin.
Omaan napaan ei uutta. Väsyttää, mutta ei auta. Supistelee, mutta ei auta. Rumpali on nyt asettunut johonkin hassuun asentoon tuolla. Puskee pikku pyllyään niin, että se venyttää mun mahanahkaa ja sekä istuminen kuin seisominenkin on melko hankalaa, kun kiristää tuosta edestä niin kovin. Ja tietysti koko ajan myös supistelee, mikä kiristää vielä vähän lisää tuota keskivartalon aluetta. Vähän tukalalta tuntuu olo just nyt. :p
Nyt pitää mennä siivoilemaan.
Han ja Rumpali 37+1
Eli tänään kävin sitten kuukauden paussin jälkeen neuvolassa(viikot 30+4). Järkytin tädin käsiongelma tarinallani ja sain oi,niin paljon sympatiaa. Sit alettiin tutkia terveysjuttuja...
PISUNÄYTE ok.
VERENPAINE 111/66, eli lähes samoilla linjoilla kuin ennenkin.
PAINO tippunut edelliskerrasta 800g, jolloin oli muuten ekan kerran edes hiukan ollut nousua(900g 5,5viikon aikana)...hiukan ihmettelyä tädiltä,itse olin osannut arvata tilanteen olostani
SYDÄNÄÄNET kuului heti,syke 140-150 välillä
SF-MITTA pysynyt tasan samassa kuin kuukausi sitten eli 24cm...lisää ihmettelyä neuvolatädiltä ja myös minulta,minusta masu on kasvanut lähiaiokinakin.
HB oli edellisellä mittauskerralla marraskuun alussa 134...nyt 115.
Selekeästi huolestunut tätsy katseli koneelta mun tietoja ja sanoi vielä piikiksi et silloin aatonaattona kun Kättärillä olin käteni takia sisällä oli ultrassa tullut vauvan painoarvioksi jonkin verran käyrien alle tulos,silloin painoarvio oli 100g ja viikot oli silloin 27+6. Onko jollain parempaa tietoa kuin vaukirjan keskiarvopainot yms noilta viikoilta...onko oikeesti ollut kovinkin liian pieni? Ihmettelen ettei lääkäri silloin siitä mitään sanonut.
Nyt sitten laitettiin lähete Kättärille lääkrin luo ja ultraan 1-7pv kiireellisyydellä. Ja ette usko mut puhelin soi 3 tuntia neuvolasta lähtöni jälkeen ja sain ajan maanantai-aamulle...aika pikaisesti tuli yhteydenotto...taitaa olla vakavaa.
Niin että ei riitä että tarpeeksi on ollut niitä unettomia öitä ja kipuja muiden juttujen takia,nyt sitten vielä tämä. Harmittaa! Vaik voihan siellä olla kaikki kunnossakin...silti huoli on iso tällä hetkellä.
Laskin äsken mitä lääkkeitä joudun ottamaan päivittäin,tai edes lääkkeiden tyylisiä.
*Hipeksal 1 kpl/vrk -virtsatietulehdus estolääkitys
*Multitabs special 2+ 1kpl/vrk -vitamiini, hivenaine yms lisä(vain kehoitettu, ei määrätty)
*Kalanmaksaöljykapselit 2kpl/vrk - aineenvaihdunta yms syyt(vain kehoitettu,ei määrätty)
*Panadol 1-3 kpl/vrk - käsikipuun yhdistettynä seuraavaan,joka on
* Panacod 1-3 kpl/vrk - sama vaiva... eli todellisuudessa näitä lääkäri käski ottaa joko 3+3 tai siten että yhteismäärä on maks 6kpl/vrk
*levolac(en tiedä vielä ohjeistusta)- panacodin mukanaan tuomaan ummetukseen
*rautatabletit(en tiedä vielä annostusta)- hb:n alentumisen korjaamiseen...kuulemma aiheuttaa kovaa vatsaa
MINÄHÄN OON KOHTA IHAN KÄVELEVÄ APTEEKKI KOKO AKKA! :o :shock: :lol:
Yritän pysyä kasassa viikonlopun..mun vanhemmat tulee auttamaan ukkoa maalaamisessa et päästäis pian sisälle sinne uuteen kotiin, alkaa pelottaa siirtää sitä muuttoa enää yhtään.
Ja kaiksita vähiten kaipaan nyt äitiä päivystämään tänne et kuinka tytär voi...se vaan on niin hössö,ihana selllainen toki. Eli yritän olla niille kertomatta mitään ennen sitä ultraa, kerron sit jos jotaion oikeesti on vialla.
Masu-mamma 30+4
eihän se vauvan painoarvio tietenkään ollut silloin 100g vaan 1000g...
Vieraat tulossa puol seiskalta, joten äkkiä kirjoitan:)
Masu-mamma, mulla tehty painoarvio rv27+2 ja silloin oli 1089g, keskikäyrällä mentiin=) Ja silloin sanottiin et syntymäpaino tulis olemaan 3800g jos jatkaa samaa tahtia kasvu. Edelleen kasvuvauhti ollut sama, eli ei meillä ainakaan pienuudesta lääkäri puhunut (päinvastoin)!
Leenis, olin joo kampaajalla. Tosin kävelin välillä ympäri kampaamoa ja kävin ulkona raitista ilmaa haukkamassa. Samoin kampaaja toi mulle mehua välillä, ettei huppaisi niin paljon. Onneksi tuttu kampaaja jolla kotona liike:)) Eli rohkeasti vaan, vaikkei istuminen onnistukaan;)
Nyt kahvi kiehumaan...
Aurora
Merihepalla ja Greetaksella oli kivoja ultrakuulumisia =)) Juskalla hyvät neuvolakuulumiset..
Makkara, antaa niiden makkaroiden kasvaa..ei murehdita pientä painon nousua =)
Tiitin masu on kivan kokoinen ja mukavat ultrakuulumiset tuli teillekin!!
Hoyt, kiva kun ultraan ei enää pitkä matka. Toivotaan et sullakin noi säryt helpottaa =)
Iida, kelan paperit kasaan, valmennuksiin ja kohtahan se äippälomakin alkaa =) aika menee niin vauhdilla.
Nea, jos saa tässä vaiheessa onnitella, niin onnea tytön tylleröstä =))
Aurora, vai sait sie silitysinspiraation, mitäs sitä parempaakaan tekemistä öisin olisi =)) ja tuliko hiuksista mieluiset? Kuulosti kivalta ne raidat¿toivotaan et se sun tentti menee läpi, kun noin kovan työn takana oli koko reissu :)
Peipposka, sieltä ne ekat liikkeet tulee ja voi sitä onnea, kun alkaa pienen tuntea masussaan =)
Poppis, samoissa mennään painon nousun kanssa¿.tänään mulla oli jotenkin sellainen mursu olo, mutta ei paineita =))
Siru, aikas ihania noi miehuudet, kuin tuolla lailla sitten innostuvat¿hellyyttäviä ja niin paapottavia =)
Iisa, kiitos kommenteista¿mä kävin vähän kurkkii netistä vielä noista imuista ym. ompelen nyt alkuun ainakin pyyhkeistä imuja ja jos jotkut kuoret kävis vielä ostamassa. Olisiko sulla joku kuorimalli tms. jota olisi erityisesti kehaistu tai onko noilla kuorilla niin väliä? Tulehan heti kertomaan, mitä synnärillä tuumailivat sun tilanteesta!!
Missä Kesis luuraa, onko työkiireet vieneet mennessään?
Leenis, mä kans useimmiten jätän tollaset ompelut sun muut kesken¿varsinkin jos tulee tenkkapoo siinä matkan varrella. Kait sitä jotain ihmeen mammaenergiaa on sitten ilmassa ja kun vauhtiin on päässyt =)
Mörötinkin oli käyny morjestaa¿ Kasperi on muuten suloinen nimi =)
Sere, jos ei kaikkee vaatetta ehdi käyttää, niin eikös sitten seuraavan muksun kanssa =) tai sitten vaan reippaana kirpparille myymään.
Mammis, hyvä että oli sokruarvot kohillaan :)
Han, odottajan aika on pitkä. Hippis kans venyttelee masussa kovinkin¿kait tuo tila alkaa olla jo aika vähissä.
Masumamma, ei vauvalla ole välttämättä mitään hätää, mutta hyvä kun tsekkaavat nyt tilanteen. Mullakaan ei noussut sf-mitta juuri noilla viikoilla ja sitten 32 viikoilla olikin oikein kunnolla kasvanut. Jos pikkuinen on siellä poikittain niin vaikuttaa mittaan. Oletko tuntenut liikkeet kuitenkin hyvin?
Mun energiputki jatkuu¿eilen imuroin ja tänään pesin lattiat. Lähdin vielä illaksi selloon ja nyt sitten alkaakin masu painaa =) huomenna nään taas yhden kaverin ja sama linja lauantaina, toivotaan nyt ettei taas haukkaa liian isoa palaa ja kostaudu tää juokseminen.
Huomenna on jo taas perjantai, nää viikot vaan menee.
Mukavaa viikon jatkoa toivoopi
Mykis ja hippis 36+5
Ja pyh te ja teidän lumisateenne! Täällä Oulussa kyllä on pakkasta ihan mukavasti, mutta lunta ei näytä tulevan. Eilen oli kunnon plussakeli, joten koko ulkomaailma on yhtä suurta luistinrataa.. Kiva lähteä viemään lemmikit pihalle, ne kun joskus innostuu lähtemään aika vauhdilla jonkun hajun perään ja mamma tulee/menee perässä..
Merihepalla, Titillä ja greetasilla ihania ultrakuulumisia :) Niin sitä pitää! Sen oman vauvan näkeminen on kertakaikkiaan aivan liikuttavan ihanaa.
Mitenkäs Hoytkin on jo noin pitkällä?? :) Muistan sun nickin jo kuumeilupuolelta, ja etkös sinä plussannut ihan vasta? Hyvänen aika sentään, kun nämä viikot (toisten ja omat) tosiaan menee ihan epäluonnollisella vauhdilla.
Peipposka bongailee potkuja! Ne alkaa juurikin semmoisina hentoina muljahduksina tai kuplintana, muutaman viikon päästä niistä ei voi enää erehtyä. Tässä vaiheessa välillä jo toivoo, että potkut/liikkeet vähän rauhoittuisivat välillä, esim. eilen kaupassa vauva ilmeisesti yritti tunkea jotain raajaansa tosi väkivalloin mun kyljestä ulos. Kävi ihan oikeesti jo kipeää, ja oli pakko tunkea käsi kainaloihin asti yltäviin mammahousuihin ja vähän töniä takasin. Vaikka en oikeesti tietenkään valita :)
Poppiksella neukkulassa kaikki ok :) Ja kyllä siltä mun ukkelilta siis leikattiin viisuri, ei suinkaan VIISARI XD Ihan vielä ei niin radikaaleihin toimenpiteisiin ryhdytä kuiteskaan.
Makkara, kiitos jumppavinkistä. Jos ohjelma tulee sopivaan aikaan, niin hyvinkinhän sitä voisi vähän jumppailla olohuoneessa.
Siru jaksaa ahkeroida :) Ja liikkistä, että opetit miehesi käyttämään pesukoneita, eipäs tule toiselle hätä sitten kun olet vauvelin kanssa laitoksella. (miesten eloonjäänti tulee aina turvata jollain konstilla poikkeustilanteita varten..)
Iisallakin takkiongelmia. Olenkin miettinyt, mitä ihmettä te pidätte päällänne?? Ite ostin joskus lokakuussa kokoa 44 (tadaa!!) olevan takin, joka silloin oli tosi reilun kokoinen. Nyt se on käynyt massun kohdalta pieneksi, ja tuli melkoinen ongelma: miten ihmeessä löydän takin, joka on mahan kohdalta kokoa 46 ja muualta 38. Arvatenkin semmoista ei ole löytynyt, ostin sitten H&M:n basic-toppatakin kokoa XL. Onneksi siinä on semmoinen vyötärökaistale mitä saa tiukennettua/löysennettyä tarvittaessa, vaikka melkoiseksi tankiksi sitä tuntee ittensä se päällä.. (enkä ees näytä se päällä raskaana olevalta vaan ihan vaan homoläskiltä... tekisikin mieli aina huutaa kylillä että emmää oo läski ku mää oon raskaana!!)
Leenis, uutta tyyliä vaan kehiin hiusten osalta! Kun sulla kerta on iät ja ajat ollut pitkä tukka, niin usko pois, joku puolipitkä/rikottu leikkaus piristää ihan hirveesti! Rohkeasti kokeilemaan, kyllähän se aina takaisin kasvaa (no joo, laiha lohtu jos tuleekin joku tosi karu lopputulos..). Minä kävin pe kampaajalla, eikä ollut mitään ongelmia istua paikoillaan se reilu tunti. Välillä vaan toolista ylös jos tukalalta tuntuu!
Auroran tenttimatka oli tosiaan aika tapahtumarikas. Toivottavasti tentti menee kuitenkin läpi, parhaasi ainakin yritit! Mulle kans tulee jotain ihme siivous/kotitalouspuuskia aina silloin tällöin, kait ne on sitä pesänrakennusjutskaa ;) Ja silittäminen on ihan kivaa!
Nuku Niina ihmeessä niin paljon kuin unta riittää/suinkin pystyt! Nyt saa olla itsekäs ja ajatella vaavia ja itseään :)
(.) Eilen haettiin äitiyspakkaus, ja ilta menikin enemmän ja vähemmän niitä liikuttavan pieniä vaatteita hiplaillessa. Ollaan vaan taidettu tehdä moka: ollaan kirppareilta/huuto.netistä haalittu jonkin verran vaatteita, mutta ihan älyttömän pieniä, siis kokoa 56 ja silleen. Niitä on yks hyllyllinen täynnä, bodeja, potkareita, oloasuja, nuttuja.. Jos vauva siis mahtuu siihen kokoon vaan ihan hetken syntymänsä jalkeen, niin me varmaan saadaan/joudutaan vaihtamaan tyttelille vaatteet 14 kertaa päivässä, että tulee kaikkia asuja pidettyä. Vois pikkuhiljaa alkaa ostella vaikka hieman isompaa kokoa, ettei tytön tarvii kovin alasti oleskella vartuttuaan.. :)
Voikaa paksusti ystäväiseni!
Sere rv 27+6