Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤♥¤¤Helmenkantajien Torstai-läj䤤♥¤¤

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki eiliseen:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9295972&p=1&tmode=1&smode…

Ja tästä lähtee tämänpäiväinen pino:

Minä täällä taas näin aikaisin kupsehdin, kun vanhemman pojan kanssa on ravattu vessassa lähes koko yö, välillä kakalla ja välillä oksentamassa!

Eilen illalla siihen iski mahatauti ja kauhulla pelkään, että se on sitä pitkäkestoista laatua, mikä vie heikoimmat sairaalaan..

Isäntä lähti vielä kaiken kukkuraksi pääkaupunkiseudulle reissuun ja palailee vasta ylihuomenna, joten yksin jäin pyörittämään tätä oksennus-rumbaa...

ei kiva

....alkoipa tämä taas valitusvirrellä..

Ja sitten noihin gallup-kysymyksiin:

Ajattelin taas ottaa kuparikierukan kokeiluun, vaikkakin se tekee mulle kovat kuukautiskivut ja todella runsaan vuodon, mutta mulle ei taida mikään hormonaalinen ehkäisy sopia..

Kokeilin ennen tätä raskautta sitä rengasta ja vaikka siinä pitäis hormoonimäärän olla pieni, niin se vaikutti mun päähän aika tehokkaasti -> musta tuli ihan hirviö! Lopetin sen käytön sit tosi nopeesti ja sitten olinkin pian raskaana.

Mulle sopii kuitenkin parhaiten sellanen ehkäisymuoto, mitä ei tarvitse muistaa!

Mun tarttis hommata niitä imetyspaitoja ja -liivejä jostain, kun oon unohtanu ne ihan kokonaan! On se hyvä että täällä puhutaan kaikista asioista, niin ei jää tarpeelliset jutut hommaamatta!!

..ja nyt onkin pää taas ihan tyhjä..

palailen taas parempaan aikaan

mammutti ja Vilppu rv 34+6

Vierailija
2/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politutkimuksen jälkeinen ilta oli huima supistusilta supisteli koko illan ainakin 5 kertaa tunnissa joka tunti. Mietin jo, että huhhuh. Eilen sitten oli taas rauhallisempaa. Se ronkkiminen, etenkin lantion koon arvio tuntui aika mojovalta.

Belleville:

Mulla oli rv 35 sf-mitta 29,5 eli sama kuin rv 33, 31 viikollakin oli 28 joten näyttäis ettei muka kasvais yhtään. Kuitenkin ultrassa näkyi 3-kiloinen pojanjärkäle alakäyrillä olevista mitoista huolimatta. Kuulemma siihen vaikuttaa jos on vauva kovin alhaalla ja lantio sen mallinen et pääsee painumaan alas jo ennen laskeutumista. Tuon mitan jälkeen beibi oikeasti laskeutui ja varmaan ens viikon neuvolassa on taas alhainen s-mitta. Mun vauvalle on täysaikaisarvio kuitenkin 3,8 kg joten se siitä alhaisesta sf-mitasta. Tod.näk on isompikin, kun edellisetkin kaksi vauvaa olivat pitkiä ja sitä ei painoarviossa pysty huomioimaan. Kuopuksellakin oli mitat alhaiset, ei muka välillä kasvannut yhtään ja hän painoi sitten 4,7 kg. Joten tuskin sullakaan on huolta jos vauvasi on alhaalla.

Viherrys:

Meillä lapset kysyy vähän väliä multa että supistaako ja jos supistaa, käskevät mennä vähän huilimaan. Kun sitten tuli heidän isoisä kylään jolla on vähän mahaa kertynyt, tyttöni taputti vanhan äijän mahaa ja kysyi: supistaako?!

Kohta lähetään lasten kanssa kirjaston satutunnille. Lapset tykkää ja mä voin samalla etsiä itelle jotain lukemista, jos nyt saan jotain luetuksi. Tuntuu että päivät menee kotona kaikissa kotitöissä ja lasten kanssa ulkoiluissa ja etenkin ulkoiluiden valmisteluissa (pukeminen= 1h ähkimistä ja hoputusta per kerta). Ja olen nyt ottanut tavaksi pienet tirsat iltapäivällä. Nukun niin heikosti yöllä että iltapäivällä iskee suunnaton väsymys ja jo vartin tirsat auttaa. Pystyn nykyään nukahtamaan vaikka lapset soittaisi pianoa siinä vieressä. Onneksi he antaa mun torkahtaa ja 5-vuotias raportoi heti jos 3-vuotias tekee jotain epäilyttävää. Yks konsti on laittaa heille siks aikaa muumit tai nalle puh. Onneksi he ei enää herää kuudelta kuten viimeiset vuodet (esikoisella 5 v heräämistä kello 5-6!) vaan 7-8 aikaan. Tuntuu upealta kun saa pyöriä sängyssä kuitenkin puoli 8 saakka. Vaikka herää sata kertaa, se auttaa jos voi olla pitkällään kauemminkin kuin viiteen aamulla.

H&M:n imetyspaidat on muuten hyviä myös näin loppuraskaudessa. Paidan helma ylettyy mukavasti housun alle. Mulla ainakin vauva on niin alhaalla ja maha törö, että kaikki paidat nousee ärsyttävästi korviin ja housut putoaa mahan alle. Pidänkin nyt imetyspaitoja jotka yltää mahan alle ja housu pysyy siinä päällä. Onneks ostin kaksi jotta saa pestyä HIET joka päivä toisesta paidasta.

Heinä 36+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja tuosta ehkäisystä synnytyksen jälkeen. Mulla ei ole mitään aavistusta mitä voisin käyttää. Hormonaalinen ehkäisy sotkee sokerini, varsinkin e-pillerit ei sovi siksi lainkaan. Hormonikierukka mulla oli pari vuotta ja aiheutti kipuiluja. Lopulta kierukka hävisi sisälleni ja se piti kaivaa sieltä polilla, sattui ihan järkyttävästi ja vuotoa lorotti viikon sen jälkeen. Sain sitten perään keskenmenonkin ja epäilen, mikä osuus kierukan ronkkimisella oli asiaan. Joten kun sokeritasapaino sekaantuu hormoneista, on vaihtikset aika vähissä, varsinkin kun on kovat kuukautiskivut jolloin kuparikierukka ei käy. Ja neljäs lapsi ei taatusti ole toivottu, tää kestopahoinvointi 9kk riittää loppuiäkseni!!!! Mitenhän sitä uskaltaa ryhtyä mihinkään touhuun?!

Vierailija
4/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa.

Tuohon ehkäsyasiaan tulin työntämään lusikkani: Mulle tehdään ny sterilisaatio synnytyxen yhteydessä, eipä tarvi miettiä mitä missä ja millon. Ku ikää kuitenki on " jo" 33v ja neljäs lapsi tulossa eikä enempää o tod. tarkotus tehä.

Siinäpä teille, jotka 100varmoja olette ettei enää ikinä koskaan ja joille ei hormonaaliset keinot käy, niin yxi vaihtoehto. Onhan se toki lopullinen ja omalla tavallaan radikaali ratkasu mutt eipä tarvi huolehtia pillereistä, kumeista sun muista.

Tjah, nuorimmainen huutelee sängyn pohjalta, täytyy mennä. [b][color=salmon]Päivänjatkeita Helmenkantajille ja hyviä vointeja!![/color][/b]

Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv36+6/37+4)

Vierailija
5/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset synnytystapa-arviosta:

Vauveli varmistui tytöksi =) varauduin jo, että joutuu käydä ostamassa ultran jälkeen väriainetta koneeseen, että saa pinkit vaatteet värjättyä siniseksi, no nyt ei tarvi.

Paino oli nyt 2600 g ja arvioitiin, että syntymähetkellä alle 3500 g. Toivotaan, ettei nyt sitten hirveästi heitä. Tämä arvio tuli siis ultrasta.

Lapsivettä normaalisti ja istukan/napanuoran virtaukset erittäin hyvät.

EKG-käyrä erinomainen, syke vaihteli välillä 150-182 liikkeiden mukaan ja muutama pieni supistuskin piirtyi.

Kohdunkaula lyhentynyt sentillä ja paikat pehmeät, mutta kiinni.

Lantio sen mallinen että alakautta lähdetään synnyttämään..

Nyt tuli vaan omaa napaa, mutta koitan nyt ryhdistäytyä ja kirjoitella useammin =)

Terkkuja toivoo

Nea ja neititoukka 37+0 Enää 3 viikkoa laskettuun aikaan =)

Vierailija
6/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas yksi huonosti nukuttu yö takana.. Tuli sitten illalla sängyssä riideltyä miehen kanssa siitä, että seksi kumpaakin huvittaisi, mutta jotenkin se ei vain suju. Minun on mahdotonta käsittää, että mies on yhtäkkiä muka unohtanut mikä tuntuu minusta hyvältä! Tietysti seksi meillä on ollut tämän raskauden aikana hyvin vähissä kesän jälkeen, joten kaipa sitä sitten voi unohtaa.. Tai sitten hän pelkää niin paljon satuttavansa vauvaa, ettei uskalla koskea minuun.. Todella turhauttava tilanne! Muuten menisi suht hyvin, mutta kun kumpikaan ei saa niin molemmat turhautuvat! AARRRGGHHHH!

Mitenköhän tuon asian laita on sitten synnytyksen jälkeen? Meillä meinaan kanssa tuo ehkäisy on kovin ongelmallista, sillä minulle ei käy minkään sortin hormonaalinen ehkäisy, aiheuttaa migreeniä ja kuparikierukkaa en voi ajatellakaan, koska se sisältää nikkeliä, jolle taas olen allerginen! Ja kumi ei meillä ole mitenkään varma väline, sillä tuskinpa sitä aina muistaisi.. Enkä tod. luota tuohon imetyksen ehkäisevään vaikutukseen. Eli tällä hetkellä tuntuu, että tuo selibaatti on ainoa varma ratkaisu! Meillä kun ei tuo lapsiluku ainakaan vielä tunnu tarpeeksi täydeltä, joten tuo sterilointi ei tule kysymykseen. Eikä meille sitä sallittaisikaan kun siinähän täytyy olla jo ennenstään kolme lasta ja ikääkin luultavasti enemmän kuin 21! ;)

Eli meillä on luultavasti edessämme hyvin ankeat ajat, jollei sitten joku ihme ehkäisykeino löydy.. Minä kun en ehdottomasti halua tulla uudelleen raskaaksi ennen häitämme, jotka ovat joulukuussa. Että silleesti..

Noista imetyspaidoista on ollut juttua. Itse olen kanssa hankkinut jo yhden hennesin imetyspaidan, joka on tosiaan ollut kätevä näin raskausaikanakin. :) Ainoa vain, että tuo jo hankkimani tuntuu jo nyt hieman tiukalta tuosta rintojen kohdalta, joten mitenköhän se mahtaa sitten sopia kun maito on noussut?

Nyt tuli mieleen, että keskustelua on käyty myös noista rintapumpuista ja siitä aiheesta piti kysymäni, että mistä niitä saa ostettua? Siis myydäänkö ihan tavallisissa supermarketeissa vai jossain äitiysliikkeissä? Viimeksi sain käytettyinä pari MamaDonnaa, joilla ei tehnyt yhtään mitään! Nyt siis huvittaisi panostaa vähän parempaan, viimeksi meinaan maito nousi heti sairaalassa ja oli koko ajan sellainen Dolly Parton-fiilis, joka teki myös pirun kipeää, kun en aluksi löytänyt niitä sairaalan ' rintsikoita' eikä omia ollut mukana. Nyt siis minulla odottaa jo kahdetkin imetysliivit tuolla sairaalakassissa, etteivät vaan jää kotiin tällä kertaa! :)

-frog2 ja rv36+5 (herran jestas! eihän tässä enää ole kauaakaan kun lapsi on täysiaikainen! hui!)

Vierailija
7/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Uusi" ilmoittautuu joukkoonne!

Oon varmaan kesällä viimeksi kirjotellu, toivottavasti vielä sopii joukkoon!

Mulla siis la 22.2. ja neljäs tulossa, pojaksi ovat ultrauksissa väittäneet. Tänhetkinen tilanne sisätutkimuksen jälkeen on se, että kohdunkaulaa on jälellä 2cm (oli 4cm), paikat on pehmenny ja kohdunsuu auki reilusti 2 sormelle. Mutta se on kuulemma ihan normaalia uudelleensynnyttäjällä!?

Oon silti pikkasen varuillaan, koskapa keskimmäinen lapsistani on syntynyt rv 35+5. Vaikka terve poika onkin ja sairaalassaki meni vaan viikko...

Rintapumpuista kommentoisin sen verran, että ainakin netistä niitä saa tilattua, itse tilasin perusmallin käsinveivattavan pumpun verkkoapteekista. Olen todennut sen mulle parhaaksi.

Nyt ei enempää romaania tällä kertaa, jatkossa aion olla aktiivisempi!

T. Ispahan

Vierailija
8/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuli Tk:ssa käytyä tutkittavana ja onneksi oli eri lääkäri tällä kertaa, siitä eilisestä " ronkkijasta" jäi vähän paha maku suuhun, kun ene ehtiny edes kysellä että miltä siellä alakerrassa näytti, kun ukkeli vaan tokasi et paikat on pehmeenä ja huomen tuut uudelleen ja työnsi ovest ulos. Vielläkin kiukuttaa kun ajatteleekin.

Tänään oli sitten ihan fixu naislääkäri siellä ja häneltä sain sitten eilisen tutkimuksen tulosta hieman tarkemmin ja hän teki uuden tutkimuksen. Eli: paikat on pehmeenä, kaulaa jäljellä 0,5cm mutta kohdun suu kuitenkin kiinni. Eli kunhan en riehu ja maratoonille intoudu niin ei ole mitään hätää. Seksittelyt on nyt sitten kielletty ja saunassakaan en saa olla kauan, eikä mieluusti siellä ihan ylhäällä. Mutta on onneksi muitakin konsteja pitää ukko tyytyväisenä ;)

Galluppeihin vastauksia:

Imetyspaitoja en ole hommannu, kaippa sitä jätti t-paitojen ja naruolkain toppien kans pärjää kuten viimeksikin.

Rintapumpun hommasin Avent Isis merkkisen käsin pumpattavan kun ovat kaverit kehuneet sitä hyväksi ja muutenki saanut hyviä arvosteluja. Mitään sähköistä " lutkutinta" en meinaa hommata. Mutta kuitenkin pitää joku olla koska viimeksikin oli tisut niin täynnä että piti jollain lypsää.

Synnytyksen jälkeisestä ehkäisystä ollaan isännän kanssa juteltu, ja varmaan niin kauan kun imetän käytän minipillereitä. Vaikka niist hormoneist kertyykin mulle aina nestettä aika paljon, mutta kumit on semmoine vihoviimeinen kapistus että niiden kanssa tuskin aletaan pelautumaan. Sitten kun en enää imetä niin kuparikierukka on ainoa vaihtoehto, koska mulla on ollu pillerit ja hormoni kierukka, mutta se hormoni aiheuttaa mulle turvotusta ja nesteidenkertymistä kehoon. Imetys ajan sitä kestää mutta ei vuositolkulla.

POstimiestä odottelen innolla kun sieltä pitäisi tulla kaikkia ihania vauva juttuja postissa, kun olen hassuuksissani hommaillut jo mobilea sänkyyn ja helistintä jne. Eihän se vaavi viel kauheesti ymmärrä niiden lelujen päälle synnyttyään, mutta miusta on vaan ihana shoppailla kaikkia vaavi juttuja, koska esikolta kuitenkaan ole jäljellä paljon mitään. On kulunu niin pitkä aika ja tullut muutettuakin monesti. Niin ja sen rintapumpunkin pitäisi tulla. Sitten sen verta jos viel saisi aikaseksi että kaivaisi ompelukoneen esiin ja väsäisi ne vauvan huoneen uudet verhot ja jonkin moisen verhon pinniksen päälle.

Siitä tulikin mieleeni et kuinka moni teistä itse tekkee petivaatteita ja verhoja yms. vauvalle????

Oletteko tekin hassahtaneet niitä leluja ostelemaan??? Ja kuinka muuten itkuhälyttimien kanssa??? Meinaatteko ostaa ja minkä merkkisen?

Huomaa että on mamma helpottunu kun taas tämmöisen romaanin tekasin :) Jätetäänpäs palstatilaa muillekkin, hih !

Tsemppiä kaikille, pidetään helmet viellä vähän aikaa matkassa !!! Ja SUURI kiitos kaikille tuesta *halirunts*

Emppu-mamma ja eetu rv34 (tasan)

Vierailija
9/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään nykyään n. tunnin välein vaihtamaan kylkeä, lonkkiin ja kylkiin koskee niin pirusti!!! Osaksi syy katkonaisille unille on myöskin varmaan jännitys... Limatulpan irtoamisen jälkeen olen molempina öinä nähnyt unia synnyttämään lähdöstä. Tietoisesti en jännitä, mutta mulla on taipumusta tollaseen alitajunnanssa jännittämiseen. Viimeyönä pariin otteeseen supistelikin napakasti, mutta otin yhden estolääkkeen ja se kai auttoi.

G: Ehkäisyä ei olla pahemmin mietitty. Esikoisen jälkeen en käyttänyt mitään hormonaalisia eikä kierukkaa suositeltu, sillä aikomukseni oli " tehdä" toinen lapsi vuoden sisällä, mikä ei siis tietenkään toteutunut, ja kierukkahan on enemmän tarkoitettu pitkäaikaiseen ehkäisyyn. Eli kortsulla " pelailtiin" . Niin kai aiotaan tehdä nytkin. Pillereitä en ainakaan enää koskaan haluaisi ruveta syömään. Sitä ehkäisyrengasta tai laastaria ajattelin kokeilla joskus tulevaisuudessa... Kolmas lapsi olisi vielä haaveissa, joten sitten sen jälkeen...

G: Ärsyttäviä henkilöitä en kyllä osaa nimetä ollenkaan! Mulla on muutenkin menossa nyt jotenkin hirmu seesteinen vaihe eli ei ärsytä eikä kiukuta juuri mikään! Hermot ei ole mennyt aikoihin. Outoa jopa? Alkuraskaudessa v...tti kyllä lähes kaikki! Varsinkin anoppi ja mieheni sisko! Heistä kun masuni oli aina niin pieni! Enne joulua sitten avauduin ja sanoin, että keskikäyrällä mennään, mulla vaan ei ole tapana kasvattaa persettäni odottaessa tai muuten turvota! Eivät ole sen jälkeen kommentoineet... Kumma juttu ;) (molemmat ovat odottaessaan lihonneet reilusti)

G: Karvat. Vinkki bikinirajojen siistimiseen, jos mies ei ole halukas auttamaan. Eli minä olen ostanut Veet:n karvanpoistovoidetta, jota levitän kokovartalopeilin edessä ja siitä katsoen ne myös poistanut. Muuten en ole karvojani aikoihin nähnytkään... Tuokin toimenpide on jo vähän hankalaa, kun vatsa roikkuu osittain jo karvojen päällä...

G: Isyyslomaa mies aikoo näillänäkymin pitää viikon, kun kotiudutaan sairaalasta. Joutuu kyllä melko varmasti ottamaan jo lomaa siksi aikaa, kun olen sairaalassa, että on sitten esikoisen kanssa.

G: Rintapumppu. Mulla on Ainun käsikäyttöinen ja on kylla aika olematon... Meillä saa ainakin neuvolasta lainata sähkökäyttöisiä pumppuja. Pumppailua en esikoisen kotiuduttua juurikaan harrastanut, sillä poika ei syönyt pullosta ollenkaan. Nyt ajattelin lainata sellaisen sähkökäyttöisen vain, jos vauva nyt syntyy ja joutuu olemaan pitkään sairaalassa. Saan sillä sitten ärsytettyä ja nostatettua maidon rintoihin ja vietyä pikkuiselle omaa maitoa.

Ulkona aurinko paistaa! Pitänee lähteä vähän ulos vaappumaan, kun on niin harvinainen valoilmiö!

Pidetään simpukat vielä tiukasti suljettuina!

Pessi80 rv33+5

Vierailija
10/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiinpa koiruuden kanssa pienellä happihyppelyllä ja teki kyllä pitkästä aikaa hyvää päästä kunnolla ulos, kun pakkastakin on kivasti muutama aste..

Käveleen tosin en kunnolla pääse, mutta onneks läheltä löytyy hyvä paikka missä voi koiran päästää vapaana juokseen, niin hoitaa itse oman " lenkityksensä" !

Pojalla taitaa tauti helpottaa, ainakin oli jo pirteemmän olonen kun yöllä, eikä oo oksentanutkaan enää, vaikka on juonut aika paljon!

Vielä ajattelin rustata niistä ehkäisykeinoista, kun tuli mieleen, että yksi tuttu on käyttänyt varmaan vuoden verran sitä e-vaahtoo ja se on kuulemma ollut ihan toimiva keino. En ihan käytännössä tiedä kuinka toimii, mutta yksi vaihtoehto muiden joukossa varsinkin meille, jotka ei hormonaalista ehkäisyä voi käyttää!

Meille on kerääntynyt kanssa pikkuhiljaa vauvalle muutama leluntapainen; Soittorasia (tai miksi sitä nyt kutsuisi) sänkyyn ja mies osti sellasen nallen josta kuuluu kohtuääniä aina kun nallea tönäisee tai vauva itkee. Saapi nähdä kuinka se käytännössä toimii, mutta pitäis rauhottaa lapsen aika tehokkaasti.

Itkuhälyytintä olen katsellut kaupoissa, mutta mies lupasi sen hankkia heti kun löytää " kunnon merkkisen" , koska mitään " pilipalia" ei osteta!

Minä ompelen verhoja ja lakanoita (helppoja juttuja) itse, kun tulee pikkasen halvemmaksi ostaa kangasta ja tehdä itse, kun ostaa kaikki valmiina, mutta mihinkään erikoisuuksiin mun taidot ei riitä.

Suunnittelun alla on verho vauvan sängyn päälle ja pinnasängyn suoja, kun saisi aikaiseksi (ja löytäisi kivaa kangasta).

Omaa konetta en omista, mutta äitiltä käyn lainaamassa aina kun tarvitsen.

Kylläpä olisi kiva olla normaalissa tilassa ja viedä matot ulos ja hakata ne kunnolla.

Petivaatteet saan jotenkuten vietyä tuulettuun itse, mutta noita mattoja en viitsi alkaa edes yrittään.

Innostun siivouksesta aina kun pakkasta on vähänkin, mutta kai se on vaan tunnustettava, että tässä olotilassa siivous on unohdettava..

...pieniä keskeytyksiä tulee kokoajan (puhelin soi) ja ajatus karkaa tästä hommasta ihan täysin, joten palailen taas asiaan, kun lueskelen teidän jutut läpi uudestaan.

mammutti ja Vilppu

Vierailija
11/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! tämä täti supisteli vielä yöllä kahden aikaan ilman toivoakaan unesta, joten nyt aamulla sitten uni maistui sitäkin paremmin!

Olipahan tosiaan ilta... supistelut alkoi kuuden uutisten aikaan, tulivat 5-15 minuutin välein, ja kestoakin oli jo minuutti tai pari. ja niitä tosiaan riittikin sitten sinne yö kahteen asti. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka noita supisteluja nyt on tullutkin sieltä rv 16 lähtien, niin nuo eiliset olivat aivan omalla tasollansa, aivan muistui synnytys mieleen!

Onneksi pysyi itse kuitenkin rauhallisena, kun mies sen sijaan iltavuorosta tullessaan meinas saada p¤skahalvauksen, kun en ollut häntä kotiin soittanut, ja oli suurin piirtein jo mua autoon pakkaamassa ennen kuin ehdin sanoa mitään. (ai miten niin hermoheikko?!)

No kasassa täällä siis kuitenkin edelleen, ja eilisen piinasta ei muistuta mikään muu kuin TOSI turvoksissa oleva alapää, ja senpä takia tuo vessassa käyminen on nyt todellista tuskaa.

Galluppeihin;

Imetysliivejä ja paitoja en minäkään vielä ole ostanut, jotenkin on ollut niin saamaton olo, ettei ole jaksanut kauppoihin lähteä vaappumaan. Aion kyllä sen vielä tehdä tässä lähiviikkoina... Ja varmaankin päädyn taas ostamaan h&m mallistoista jotain laatu-tavaraa. =)

Ehkäisystä en osaa sanoa vielä mitään. Paitsi sen, että minulle nuo " muistettavat" ei tosiaankaan käy, siitä todisteena on esikoinen. =) Ja mulla on jo valmiiksi tosi runsaat menkat, kipuineen kaikkineen, joten ei mikään niitä lisäävä vaihtoehto houkuttele. Lähinnä mielessä nyt on ollut hormonikierukka, jonka sopivuudesta ei itsellä ole vielä mitään tietoa (en siis ole semmosta aikaisemmin käyttänyt) tai ehkäisyrengas, josta saadut kokemukset tosin rajoittuu mulla muutamaan kuukauteen. Varmaan sitten synnytyksen jälkeen pitää omaa gynekologiaan kiusata asian tiimoilta.

Ristiäisistä oli puhetta jo jonkin aikaa sitten, mutta en silloin sitä ehtinyt kommentoimaan. Eli kuulumme kyllä kirkkoon molemmat, emme tosin ole niinkään " aatteellisia" , mutta ristiäiset kuitenkin on esikollekin järjestetty ihan kirkollisten tapojen mukaan, ja niin myös tulevalle pienelle. Kirkkoon en kastetilaisuutta halua nytkään, vaan kaste suoritetaan omassa kodissamme ihan lähimmäisten kesken. Esikoinen kastettiin aikanaan mummilassa, mutta koska nyt meillä on isompi asunto, tulee juhlat olemaan täällä. Osanottajia ovat vain minun ja mieheni vanhemmat, sisarukset ja kummit. Eli noin 20 ihmistä kaiken kaikkiaan.

Nimestä on ollut puhetta myöskin, ja meillä on tytölle nimi jo olemassa, jos tulija olisikin yllätyspoika niin pasmat menisi aivan sekaisin, hänelle nimittäin nimen keksiminen ei olisikaan ihan niin helppoa! Tuo tytön nimi siis on jo tiedossa, mutta sitä emme kenellekään ennen kastetta kerro, haluan säilyttää yllätyksen. =)

Nyt en muista enempää kommentoitavaa, ja toisaalta, eiköhän siinä tullut juttua jo ihan tarpeeksi muutenkin, nyt " aamupalan" tekoon!

T: Helmiina

Vierailija
12/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintapumpun hommaan jo siitäkin hyvästä, että vaiks nyytti aluksi onkin ihan rintamaito ruokinnassa niin saan pumpattua pulloon evästä kaverille ja isäntäkin pääsee nautiskelemaan vaavin kanssa pieniä yhteisiä syöttöhhetkiä. Jotenkin vaan tuntuu siltä etten halua sitä omia ihan kokonaan itselleni, mieheni on kuitenkin niin ihana isä ja haluaa ottaa mahdollisimman paljon osaa vaavin hoitoon. Ja kun hieman illalla pumppailen maitoa pulloon valmiiksi niin voi isäntäkin pomppia sängystä ylös keskellä yötä syöttämään niin saan minäkin levätä. Näin hän sanoin ja meinasi parku päästä kun on niin ihana tuo ukkoseni <3 Parempaa isää ei voisi toivoa!!! Jaksaa niin ihanasti minun hormonihirviön kiukuttelutkin.

G ISÄN LOMAILUISTA:Pikkaisen ennen vauvan syntymää on isännällä talviloma (1viikko) ja heti syntymän jälkeen hän pittää isyyslomansa. Sitten kesällä onkin kuukauden kesäloma jonka hän aikoo tänävuonna pitää ihan kokonaan, eikä jakaa viikkoa sinne ja viikkoa tänne niin saadaa olla koko perhe paljon yhdessä ennen kun isäntä taas jatkaa töitään ja esikoinen aloittaa ala-asteen.

Emppu-mamma ja eetu edelleen rv34 tasan

Vierailija
13/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvin nukuttu yö takana (piirtää ruksia seinään..) kun vihdoin ja viimein nukahdin pyöriskelyjen jälkeen kolmen hujakoilla niin heräsinpäs sitten vasta jokin aika sitten. Ensimmäinen reaktio oli että APUA, tyttö on ihan hiljaa huoneessaan ja kello näin paljon, liekö hengissäkään. Siellä se nukkui tyytyväisenä, on se vaan ihana että sillä on vanhempiensa unenlahjat ;) " Aamupala" on siis vasta syöty ja näin pitkään nukuttuna, kohta pitääkin jo lähteä antamaan hevosillekkin päiväheinät..

Rintapumpuista oli kysytty, mulla on Ainun käsikäyttönen. Ihan helppo mutta ajattelin avent isistä kokeilla, oon ymmärtänyt että sitä voi käyttää yhdellä kädellä ja on kätevä ottaa mukaankin. Neuvolan seinällä joku kauppasi moista 19 e:lla joten siitä pitäisi soitella vieläkö on tallessa..

Imetyspaitoja mulla ei ollut viimeksikään, tosin kaksi henkkamaukalta haalittua kaapista löytyy, ihan kivannäköisiä joten niitä tulee varmasti käytettyä jos johonkin lähdetään. Kotona se ei niin haittaa vaikka masukin vilahtais ;)

Ehkäisystä synnytyksen jälkeen, enpäs ole sitäkään miettinyt.. viimeksi aloin käyttämään pillereitä (joita armas hammaslääkärini ei ottanut tosissaan ja määräsi antibioottikuureja jotka heikentää e-pilsujen tehoa ja tässä sitä nyt ollaan) ja jotenki tuntuu muutenki ettei ne oo ihan mun juttu. Kuparikierukkaa mietin, mutta haittavaikutuksista en oo tietonen. Onko kukaan kokeillut ihon alle laitettavaa EHKÄISYKAPSELIA? mua moinen kiinnostais, siis kuulla lähinnä kokemuksia onko mistään kotoisin..

Emppu-mamma kyseli itkuhälyttimistä, meiltä löytyy Philipsin sellainen ja on kyllä ollut ihan hintansa väärti. Maksoi satasen hujakoilla, kantama on hyvä eikä ole ylimääräsiä ' rätinöitä' . Monesti laitoin pikkuisen nukkumaan terassille lenkkeilyn päätteeksi ja hälyttimestä johto ulkoseinään niin ei tarvinnut pattereiden kanssa leikkiä. Toinen osa oli sitten mulla koko ajan vyötäröllä mukana sisällä ollessani.

Leluja en oo vauvalle ostanut yhtään, uusi sitteri tosin olis hankinnassa kunhan aika on mutta vanhakin käy alkuun. Esikoinen yleensä makaili peiton päällä ja tuijotteli ja sohi lelukaarta, jossain vaiheessa sitten istuskeli mieluiten sitterissä ja katseli leluja jotka kaaresta roikkui. Menihän siihenkin oma aikansa että mikään lelu kädessä pysyi :) mutta katsoi mielellään kyllä.

Nyt tuli sen verran tekstiä taas että annanpa palstatilaa muillekkin! Eli itselle aamupalan tekoon... Mukavaa torstaita helmet

H 36+1

Vierailija
14/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ankea keli taas ulkona! Kävin kaupassa joten nyt on päivän urotyö tehty!

Satuitteko aamulla kattelemaan ykkösen aamutv:tä? Siellä alkoi uusi sarja " meidän vauva" . Tänään höpisivät parisuhteen kohtalosta vauvaperheessä. kuulema tutkimusten mukaan parisuhde kärsii aina, joten " joukkuehenkeä" ja yhteen hiileen puhaltamista tarvitaan kun vauva tulee taloon. Yhdyttekö te jo lapselliset tuohon tutkimustulokseen?

Joku antoi hyvän vinkin, nimittäin ne naruolkaintopit! Jos tästä vielä shoppailemaa nuskaltaudun ja pääsen ennen synnytystä, niin tuo on varteenotettava idea ellei kunnon imetyspaitaa löydy! Ja joku kyseli , että mistä rintapumppuja saa hankittua. Oma Avent-pumppuni on hommattu Stockalta .Justiinsa pari iltaa sitten kaivoinkin sen esiin ja keitin kaikki osat valmiiksi.

Uusia leluja en ole hommannut vauvalle.Aluksi riittää varmaan vaan joku värikäs kuva katseltavaksi hoitopöydän/sängyn lähettyville. Vanhoja voisikin pikku hiljaa pestä ja ottaa esiin. Vuodevaatteita tai muita en ompele, kun en omista konetta. toisaalta niitäkin on ennestään riittävästi. Ja isojakin voi käyttää, taittelee vaan pienemmäksi. Ite oon hurahtanut nyt vauvanvaatteiden shoppailuun. Niitä tilailen tasaiseen tahtiin..

Ehkäisyä en ollut edes vielä miettinytkään! Saa nähdä. Ehkä ehdottavat sit jotain sopivaa jälkitarkastuksessa? Imettää haluan mahd. pitkään . Tämä saattaa olla viimeinen vauvamme, mutta mihinkään radikaaleihin ratkaisuihin minusta ei olisi, eihän sitä koskaan tiedä jos rupeaa vanhemmiölla påivillä tekemää iltatähteä mieli..?

Ja hyvä kun joku mainitsi sen mustikkakeiton :) Otin kaupasta mukaan ja heitin sairaalakassiin täydennykseksi!

Me kun oltiin viimeksi perhehuoneessa, niin kertokaahan joku, et saako niissä mammojen yhteishuoneissa ollenkaan nukuttua?? Onko se yhtä härdelliä koko ajan? Vieraita ramppaa ja vauvat heräilee eri aikaan...? Tällästäkn oon ruvennut miettimään.. No, ehkä sieltä pääsee tällä kertaa aikaisemmin pois.

hei missäs on muuten KIRSI-MAMA??

Viherrys 33+6

Vierailija
15/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherrys: minä olin kahden muun mamman kanssa samassa huoneessa ja näinollen vauvojakin oli 3 samassa huoneessa ja nukkuminen jäi todellakin haaveeksi. Se vierustoveri KUORSASI niin kovaa ettei korvatulpista ollut iloa ja toisaalta piti kuitenkin olla heräämisvalmiudessa kun oma pienokainen herää.

Kaksi yötä valvottuani sain viedä oman pienen vauvalaan muutamaksi tunniksi etten kotiinlähtöpäivänä olisi ihan silmät ristissä. Laitoin tulpat korviin ja pään tyynyjen väliin ja nukuin autuaasti nelisen tuntia putkeen :) Kamala kokemus koko sairaalassaoloaika, toivon mukaan ei tarvitse olla yhtään kauempaa tälläkään kertaa,mieluiten päivän vähemmän.

Mutta nyt hepoille päiväheinien antoon, palailen ehkä taas illemmalla! :)

H 36+1 edelleen

Vierailija
16/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni näki päivänvalon Lounais-Hämeen Alue Sairaalassa. Siellä sitten jouduin huoneen jakamaan kahden muun mamman kanssa. He olivat kumpikin synnyttäneet ihan alateitse ja itse sitten sektiolla, tyttö kun istui tyrnästi kintut ristissä siellä.

Meteli oli koko ajan korviahuumaava ja noilla kahdella muulla mammalla ramppasi varmaan koko suku ja kumminkaimatkin vierailuilla. Lisäksi heillä oli kummallakin suuret perheet jo ennestään, että siinä sitä riitti hulinaa ja yöunet jäivät vain haaveeksi. Itse kun olin yh silloin ja olin jo etukäteen sanonut ettei siellä tarvitse koko suvun käydä. Sisko ja vanhemmat vain. Kaiken päälle olin viellä siinä keskimmäisessä sängyssä, koko hullinan keskellä ja joku kehtasi viellä kysyä siitä porukasta että saako laittaa takkinsa sängylleni kun ei muualla ollut tilaa!!!! Kyllä otti aivoon. No lopulta sitten tiistaina kun minut leikattiin niin jo torstai iltana aloin unettomien öiden jälkeen kysellä että olisiko mahdollista perjantaina jo päästä pois. Selitin että unenpuute alkoi olla jo melkoinen. Lääkäri tarkisti sitten minut ja vauvan aamulla perjantaina ja ennen puoltapäivää olin jo pois sieltä hullunmyllystä. Viikonlopun ylitse jos olisin joutunut jäämään olisin varmaan tullut jo hulluksi!!!

Semmoinen kokemus

Emppu-mamma ja eetu rv34

Vierailija
17/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaurinkoista torstaita! Ja luntakin maassa... Jippii.

Pienet päivänokoset nukuttu, ja nyt taas jaksaa...

Tuota synnäriasiaa piti kommentoida. Me oltiin Kättärillä Haikaranpesässä ihan omiksemme perhehuoneessa, enkä siitä huolimatta saanut nukuttua koko sairaalassaoloaikana varmaan kahta tuntia pidempään. Syytä en tiedä, ehkä hormonit valvotti, ehkä vieras paikka. Kolme vuorokautta meni valvoessa! Eli nyt on ihan sama, olenko " normaali" - vai perhehuoneessa, tokko nukun taskaan :-)

Me ostettiin käytetty Philipsin itkuhälytin. Edellisellä lapsellamme ei moista ollut ja saas nähdä tuleeko nyt käytettyä. Sitteriäkään meillä ei vielä ole ja sänky on kavereiden varastossa. Voi olla, että vaavi nukkuu vaunun kopassa eka viikkonsa. Kuulun ompelemattomiin, eli ostan valmiina mitä tarvii. Onneksi lakanat ja muut tekstiilit on esikolta säästyneitä.

Nyt lapsen hakuun päikäristä ja sitten ulkoilemaan!

-Timbe (huomenna rv 36, ylihuomenna 36v)

Vierailija
18/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, onpas helmiksistä tullu aktiivisia! Taitaa melkein kaikki olla jo lomalaisia, minä vielä töitä pakerran...

Viherrys kyseli sairaalan huoneista, muakin kiinnostaa sama asia, kertokaa kokemuksista lisää! Mekin oltiin viimeks perhehuoneessa, mut tällä kertaa ei oo mahollisuutta samaan. Vähän hirvittää saako sitä olla yhtään rauhassa...

Oon muuten ihmetelly kun tuntuu että tosi monelle tehdään/ollaan tehty vauvan kokoarvio ja/tai synnytystapa-arvio. täällä meilläpäin kun ei tehä mitään tollasta. tai kai sitten tehtäis jos olis jotain häikkää. Olis vaan niin mielenkiintosta jonkinlainen arvio vauvan koosta saada. viimeks viimesessä lääkäritarkastuksessa lantion tilavuutta kokeiltiin niin, että mahtuuko mieslääkärin nyrkki lantioluitten väliin. Juu tää kuulostaa ihan joltain luolamiesten jutulta, mut on kuulemma ihan pätevä testi oikeesti.

Mut nyt pitää vielä ahertaa vähän aikaa...

loviisa rv 33+3

Vierailija
19/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIherrys kyseli hullunmyllystä laspivudoeosastolla. Mäkin olin ekasta perhehuonessa ja toisesta sitten 3 hengen huoneessa ja oli kyllä melkoisen rauhatonta. Joku äiti setvi puhelimeen vähän väliä yksityiskohtaisesti synnytystarinansa (ja se oli pitkä se), lisäksi molemmat huonetoverit kuorsasi todella äänekkäästi ja toisen vauva karjui yöt läpeensä. Vieraita ei onneksi käynyt kuin tunnin päivässä kun kaikilla oli ennestään lapsia joten miehet ei asuneet siinä huoneessa vaan poikkesivat vaan ja muita vieraita sai käydä vain isovanhemmat tunnin päivässä. Ei siinä saanut yhtään nukuttua yöllä ja meni kyllä hermo, varsinkin ekana yönä kun tulin osastolle kello 22 suoraan synnytyksestä ja oisin oikeesti halunnut huilia hiukan. Miten joku/jotkut voi kuorsata niin KOVAA?! Kaksi yötä siellä valvoin ja sitten vaadin päästä kotiin. Ihme kyllä pääsin, alle 2 vrk vauvan syntymästä. Sitten kotona iski monen päivän kuume ja vauvakin kellastui, joka aiheutti huolta ja oli raskasta alkaa heti hoitaa myös esikoista.

Nyt kyllä tuntuu että kyllä siellä kantsis pysyä se 3 vrk jotta alkaa maitokin nousta jo sairaalassa eikä tarvitsis samalla huolehtia vanhemmista lapsista eikä ihmetellä jos vauva kellastuukin. Mutta jos siel ei taaskaan voi nukkua yöllä, se muuttaa tilannetta, tai tietysti jos on muuten tarpeellista olla pitempään. Vanhemmille lapsille (3 ja 5v) on kauhistus jos olen siellä monta päivää.

KOhta lähen lasten kanssa äiti-lapsi-jumppaan. Siellä jää puolet liikkeistä tekemättä, mutta ne puolet jotka soveltuu aiheuttaa ihanasti supistuksia. Pidin välillä tauon supistusten takia koko jumpasta mutta nyt taas uskaltaa käydä näillä viikoilla -jos ois jotain tehoa jättiläisvauvaa " vastaan" ...

Heinä 36+3

Vierailija
20/27 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tulee varmaan joku palsta-häirikkö jos tätä tahtia jatkan pinoutumista..= )

Kuitenkin omat kokemukseni laitoksella oloajasta;

Ekan kohdalla ei perhehuonetta ollut vapaana, joten kolmen hengen huoneeseen (onneks ikkunapaikalle) meidät vauvan kanssa tuupattiin.

Minä sain kyllä nukuttua ihan hyvin, kun vieressä olevalla äidillä oli vauva keskolassa ja oma poika nukkui pari päivää melkein putkeen. Ihan mukava olo jäi siitä ajasta, vaikkakin kotiin oli kiva päästä.

Tokan synnyttyä mulle tarjottiin perhehuonetta, mutta olin ilmeisesti niin pyörryksissä synnytyksestä ja mieskin jo siinä vaiheessa kotimatkalla, että kohteliaasti kieltäydyin ja sanoin pärjääväni triplahuoneessa. (hölmö kun olen)

Keskipaikalle mut sit ohjattiin ja molemmilla puolilla itkuiset vauvat (toisella puolella vielä äitikin aika itkuinen), joten unet jäi välillä vähiin vaikka oma poika taas nukkui hyvin. Silti ihan hyvät fiilikset jäi tokastakin kerrasta.

Tayssissa on muutama osasto (tai ainakin yksi) muutettu niin, että huoneet on vaan kahdelle hengelle ja jokaisessa huoneessa on oma suihku ja vessa, joten sinne kun pääsisi, niin olis kyllä kiva!

H&M:n sivuja tossa selailin ja etsiskelin imetysliivejä ja -paitoja, mutta jostain syystä sivut ei toimi kunnolla ainakaan meidän koneella.

Täytyy yrittää päästä vielä käymään ostoksilla ennen " eräpäivää" , että sais edes muutamat liivit ja paidan! Kotioloissahan ei tosiaan niin ole väliks vaikka vähän paljasta pintaa vilahtaa, mutta kun lähdetään kyläileen ym. niin imetyspaidat voi sillon olla ihan mukavia keksintöjä!

Supisteluja on täälläkin ollut tasaiseen tahtiin koko päivän, mutta kivuttomia ja johtunee siitä että pesin vähän lattioita ja imuroin + aamulla koiran kanssa käytiin " lenkillä" ..

Kauhulla odotan, että tuleeko mulle se oksennustauti, mikä pojassa oli..

Jos yön joudun oksentamaan niin luulen, että synnytys käynnistyy kyllä siitä!!

No mutta lopettelen jälleen ja palailen taas myöhemmin

m&V