Kuinka pärjäät töissä, jos et saa yöllä kunnolla nukuttua?
Kommentit (63)
Aika hyvin pärjään jos en ole valvonut ihan kokoyötä. Seuraavana päivänä ajoissa nukkumaan niin tasoittuu jos ei jatku pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei meinaa jaksaa jos on huono yö takana. Työpäivän jälkeen päiväunet otettava.
Koska pystyt/osaat ottaa päiväunet, niin et kärsi sairaudesta nimeltään unettomuus. Voi kun edes yhden kerran elämässä pystyisi ottamaan päikkärit. T: kroonisesta unettomuudesta kärsivä, joka ei osaa nukkua muulla kuin lääkkeen voimalla. Ja on kyllä kokeiltu kaikki konstit terapiaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia koneeseen.
Kahvi auttaa lievään väsymykseen. Sellaiseen 5-6 tunnin yöunen väsymykseen, mutta 4 tunnin tai sen alle unen jälkeen kahvi ei edes maistu ja jos väkisin juo, se ei silti auta.
Nukun päivällä ihan hyvin ja töissä voin nukkua tarvittaessa lisää.
-yökkö
Ihan hirveetä. Kerran kun olin nukkunut yöllä vain tunnin ja olin töissä klo 7-15, meinasin saada sydänkohtauksen töiden jälkeen kotona
Christiiina kirjoitti:
Ihan hirveetä. Kerran kun olin nukkunut yöllä vain tunnin ja olin töissä klo 7-15, meinasin saada sydänkohtauksen töiden jälkeen kotona
Olen ollut muutamia kertoja raksalla töissä kun en ollut nukkunut lainkaan yöllä. Nukuin töissä kaikki kahvitauot ja ruokatauon.
Vaihdoin yövuoroihin, nukun hyvin päivällä. Vapaapäivät ei mene nuokkuessa, kun silloin nukun pitkiä yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa.
- nainen ja vaihdevuodet
🙌 Vaihtarit pistää monta asia huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Nukun 2 - 5.5h yössä työviikolla. 2h ei oikein jaksa mutta 5h jaksaa hyvin. Aina on jaksanut vaikka kokonaan nukkumatta yhden päivän.
Käytät joko huumeita/lääkkeitä tai olet sairas.
Tulin töihin ja väsyttää. Haukottelen koko ajan ja en saanut unta yöllä. Pari vuotta mennyt jo huonoilla unilla.
Joku lääkäri totesi, että unettomuus on opittu tapa. Ihmisen elimistö on rakennettu unta silmälläpitäen, nukkuminen ei ole elimistölle rangaistus, mutta itsensä voi opettaa siihen, että ei nukuta. Ja kun sen on oppinut, voikin selittää, että on uniongelmainen. Ihan samalla tavalla voi opettaa itsensä syömään liikaa.
Huonosti pärjään. Työssäni pitää olla 100 prosenttisen läsnä eikä saa päästellä sammakoita. Väsyneenä voin myös fyysisesti huonosti.
Tavallaan elän päivät yöunta (=työssä jaksamista) varten. En juo kahvia 12.00 jälkeen, pyrin liikumaan oikeaan aikaan - ei liian myöhään eikä liian kovaa, ei voi käydä missähän iltaisin esim. elokuvat, keikat - sotkee heti rutiinit, alkoa ei voi ottaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän huvittaa nämä jutut jos ei yhtenä kahtena yönä saa nukuttua hyvin että miten kaikki kaatuu.. teen itse 3vuorotyötä ja kyllä terveellä ihmisellä onnistuu 24h valvominen ja sitten 6h unet ja taas 12h yövuoro. Tai aamuvuoroon monesti 4h unilla, ei siinä sitten kuin aiemmin nukkumaan seuraavana iltana, ja sitten jo 9h unet
Mutta onko tämä vuorotyö jotain kovin monimutkaista työtä? Vai enemmän fyysistä hommaa?
Tarkoitan monimutkaisella työllä vaikkapa tietotyötä, jossa suunnitellaan ja ohjelmoidaan tietokoneohjelmia. Ei tule oikein mitään hommasta jos on univajetta. Ajatus ei kulje. Toki fyysisesti voi olla konttorilla läsnä, ja silmät tuijottaa kaukaisuuteen.
Ja pelkkä fyysinen suorittaminen onnistuu ilman aivojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän huvittaa nämä jutut jos ei yhtenä kahtena yönä saa nukuttua hyvin että miten kaikki kaatuu.. teen itse 3vuorotyötä ja kyllä terveellä ihmisellä onnistuu 24h valvominen ja sitten 6h unet ja taas 12h yövuoro. Tai aamuvuoroon monesti 4h unilla, ei siinä sitten kuin aiemmin nukkumaan seuraavana iltana, ja sitten jo 9h unet
Joo no kaikki ei ole terveitä, harva on. Minä otan sairaslomapäivän jos en saa nukuttua.
Ei kahvi auta. Minua väsyttää kaikki kuumat juomat mukaan lukien kahvi. Kalja piristäisi enemmän mutta eihän sitä nyt työaikana kärsi juoda. Vapaa ajalla, kun ottaa yhden tai kaksi niin hyvin jaksaa kotitöitä. m38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tämä vuorotyö jotain kovin monimutkaista työtä? Vai enemmän fyysistä hommaa?
Tarkoitan monimutkaisella työllä vaikkapa tietotyötä, jossa suunnitellaan ja ohjelmoidaan tietokoneohjelmia. Ei tule oikein mitään hommasta jos on univajetta. Ajatus ei kulje. Toki fyysisesti voi olla konttorilla läsnä, ja silmät tuijottaa kaukaisuuteen.
Ja pelkkä fyysinen suorittaminen onnistuu ilman aivojakin.
Mä tein fyysistä työtä putkarina. Takana oli huonosti nukuttuja öitä ja muutenkin alkoi urakkaputki painaa, niin menipä sitten lämmityslinjan menot ja paluut sekaisin ja palopostien putkiin jäi tulpat päihin. Hups.
Et enpä ihan allekirjoita tuota, et fyysinen suorittaminen onnistuu ilman aivoja. Pitää sitä ny vähä miettii. Ja mulla ainaki ekana kärsii sosiaaliset taidot väsymyksen myötä ja ei se ny siellä aivottomalla fyysisellä työmaallakaan oo kovin kiva jos työkavereille tiuskii.
Unettomuuden yleisin aiheuttaja työikäisillä on työstressi. Kannattaa miettiä onko se oma stressaava työ sen arvoista, että menettää terveyden. Unettomuus edesauttaa monien sairauksien syntyä ja pahenemista.
Voimia kaikille unettomille.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuuden yleisin aiheuttaja työikäisillä on työstressi. Kannattaa miettiä onko se oma stressaava työ sen arvoista, että menettää terveyden. Unettomuus edesauttaa monien sairauksien syntyä ja pahenemista.
Voihan sitä miettiä. Vielä enemmän rahattomuus olemattomilla työttömyyskorvauksilla keinotellessa aiheuttaa stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Eipähän sitä usein ole paljon muita vaihtoehtoja ku kestää sitä työtä ja stressiä. Uutta työtä ei välttämättä saa ja sekin voi viedä ojasta allikkoon. Työttömyys taasen on suoritussuomessa pahin mahdollinen synti. Kyllä se on kunniakkaampaa tappaa itsensä siellä töissä. Etenkin paskapalkkaisissa.
Työpäivä tuntuu loputtoman pitkältä mutta aina olen selvinnyt siitä.