Mistä voi johtua tälläinen ahdistuneisuus ihmisten kanssa?
Jos joku puhuu minulle (siis vieras) niin en tiedä miten reagoin hänen juttuihinsa. Esim jos hän kertoo jotain tarinaa, että oli ystävänsä kanssa siellä ja täällä, niin alan miettiä jo päässäni etukäteen "Miten nyt reagoin tähän hänen kertomukseensa". En siis voi olla luontevasti ja antaa vain luontaisteni reaktioideni tulla? Yleensä just tulee usein tuon takia feikkinaurua yms. Tähän ei auta jos ajattelen, että nytpä olen rennosti, en vain osaa.
Sitten myös toinen että jos joku puhuu mulle, ja esim seisotaan ja en ole istumassa, en tiedä mihin laitan käteni. Olen ikäänkuin hukassa itseni kanssa ja en tiedä miten seisoa yms. Katse myös pälyilee ympäriinsä.
Mutta sitten jos taas olen yksin, olen ihan rento ja ymmärrän kaiken jne.
Kommentit (5)
Sosiaaliset taidot kehittyy iän myötä kun niitä harjoittelee. Älä missään nimessä ala vältellä noita tilanteita, ettei pääse kehittymään pahempaa ahdistusta. Joku kassatyö tai vaikka lihatiskillä oleminen olisi aivan loistava sinulle joksikin aikaa. Niistä saa rutiinia vieraiden kohtaamiseen ja sellaista tiettyä sosiaalista pokerinaamaa joista on elämässä suuresti hyötyä. Aluksi toki vaatii uskallusta ja ponnistelua, mutta helpottuu päivä päivältä!
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliset taidot kehittyy iän myötä kun niitä harjoittelee. Älä missään nimessä ala vältellä noita tilanteita, ettei pääse kehittymään pahempaa ahdistusta. Joku kassatyö tai vaikka lihatiskillä oleminen olisi aivan loistava sinulle joksikin aikaa. Niistä saa rutiinia vieraiden kohtaamiseen ja sellaista tiettyä sosiaalista pokerinaamaa joista on elämässä suuresti hyötyä. Aluksi toki vaatii uskallusta ja ponnistelua, mutta helpottuu päivä päivältä!
No olen jo 34v.
Suurin osa ihmisistä kokee jossakin tilanteessa jotakin jännitystä/ahdistusta/epävarmuutta sosiaalisissa tilanteissa alkaen vieraan kohtaamisesta esiintymiseen isolle yleisölle. Niihin löytyy ohjeita ja kikkoja, joilla selvitä ja jää enemmmän aikaa olla siinä tilanteessa kuin upota itseensä. Ahdistuskin on usein seurausta epävarmuudesta,jolloin tilanne tuntuu vastenmieliseltä.
Yksi keino on oppia esiintymistaidoista. Parasta olisi, jos ohjaus tapahtuisi livenä. Netistäkin voi koettaa löytää jotakin.Yksinkertaisia keinoja selvitä ja jotka auttavat pitämään oman olon varmempana.
Saatat myös olla erityisen herkkä reagoimaan muiden tunteisiin, jolloin toimit heille peilinä heidän tunteilleen? Sekoitat ne vain omiin tunteisiisi.
Sosiaalisten tilanteiden pelko, ujous, huono itsetunto tms, ehkä itse tiedät parhaiten.