Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskin tuossa että vuokraisäntäni

Vierailija
29.01.2024 |

Laskuttaa todennäköisesti sähköstä n. 20€ ylimääräistä kuussa ja vedestä jopa 50€ ylimääräistä kuussa. Esim. kolmen kk vesilasku oli 450€. Olen varma,että oikea summa kulutuksen mukaan olisi 100€ kk. Kukaan ei läträä täällä ja 5 hlö. Eli siis olen varma, että laskut eivät todellakaan ole lukemien mukaisia,vaikka väittää. Mitä tehdä? Laskut tulee vain könttäsummana vuokran päälle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vesimaksu on kulutuksen mukaan,  riippumatta siitä miten usein tasataan, vuokralaiselle pitää toimittaa eritelty tasausvesilasku. Samoin jos sähkölasku on kulutuksen mukaan,  pitää vuokralaiselle toimittaa eritelty tasaussähkölasku. Mikäli maksetaan ennakkona joku summa, se vähennetään tasauslaskusta. Nykyään yhä useammat sähkö- ja vesiyhtiöt pyrkivät etäluettaviin mittareihin ja tasaukseen mahdollisimman tiheästi, mutta kaikkialla näin ei vieläkään ole.

Aikanaan muistan sattuneen tapauksen, jossa asiakas ilmoitti vesilaitokselle vuosittain veden kulutuksen mittarista. Mittari oli vanha, jossa erikseen pyöri viisarit tuhannet, sadat, kymmenet, yhdet ja desilitrat. Asukas oli lukenut mittarin jotenkin väärin niin, että ilmoitti lukeman väärin. Seuraavan kerran toinen henkilö ilmoitti lukemaa ja ihmeteltiin,  kun se oli pienempi kuin edellinen.  Selvisi, että tasauslasku oli ollut kymmenkertainen tode

Meillä oli tuollainen mittari ennen ja tuli kyllä virheitä sille mittarinlukijalle. Sitten vaihdettiin mittarit digitaaliseen ja itsekin tulee nyt seurattua kulutusta enemmän. 

Vierailija
22/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 5:hlön 3kk:n vesi-/ jätevesimaksu hyvinkin pyörii noissa lukemissa normi veden käytöllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vuokralainen aina tee itse sähkösopimuksen?

Miten voi olla että maksat vuokranantajallesi könttäsumman sähkölaskuna?

On olemassa paljonkin kerrostaloja joihin tulee vain yksi sähkälasku taloyhtiölle ja asukkaat maksaa sähkön sit vastikkeessa.

Joo, vastikkeessa.

Vuokralaiset ei maksa vastiketta koska eivät ole omistajia

Eiköhän se vastike ole siinä vuokrassa samoin kuin omistajan asuntolainan lyhennys.

Vierailija
24/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesilaskun toimittaa isännöitsijä, johon itse laittaa mittarilukemat, mitkä itse käynyt tarkistamassa.

Eli kun laskussa lukee kulutus xxxxx mittarin mukaan, mitä pitäisi vielä vuokralaisen varmistaa, jotta varmasti on oikea mittarilukema, eikä huijata. 

Jos merkkaan vaikka lapulle vedenkulutuksen suihkut minuutteina ja koneiden käytöt ja vertaan kahden eri kuukauden laskutusta ja sama käyttö mutta toisessa 30% suurempi "kulutus", vittuilenko, jos kyselen laskun perään.

Sähkön kulutusta vaikeampi pistää lapulle muistiin, mutta siinäkin ihmettelin, kun käyttö kutakuinkin samaa,eikä piikkejä ole ollut, mutta kerran kulutus (siis ei hinta) vaan kulutus kolmanneksen korkeampi muka. 

Miksei asukkaat voisi saada jo omiin asuntoihinsa nuo mittarit huoh. Tekniikka jo sen verran kehittynyttä varmaan. 

Vierailija
25/31 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita vuokraloordi selkä seinää vasten kysymällä suoraan paljonko ottaa välistä ja miksi. Sitten ilmoitat ettet enää maksa ylimääräistä enää tämän vuoden alusta tai vaihtoehtoisesti laskee vuokraa saman verran vastaavasti. Nyt on vuokralaisen markkinat.

Loordit alapeukuttavat tätä. Suosittelen markkina-alueesta riippuen ilmoittamaan myös loordille vuokranalennuksesta. 10% alennus vuokraan maaliskuun alusta lähtien, tai vaihtoehtoisesti sopimuksen irtisanominen.  Alueilla joilla on vuokra-asunnoista ylitarjontaa voit helposti puristaa 10% pois vuokrastasi saman tien, parhaimmillaan jopa 20-25%.

Jos lähtee uhoamaan, kannattaa varautua muuttoon. Vuokralainen ei sanele vuokran suuruutta 

Kyse on neuvottelusta, loordi pieni. Toisin kuin nollakorkojen ja leväperäisen lainanannon maailmassa, nyt ollaan takaisin reaalimaailmassa jossa on aika palauttaa vuokrataso oikeaksi. Markkina korjaa, mutta vuokralainen voi vauhdittaa sitä. Se tapahtuu siten, ettei hyväksy saneltuja ehtoja loputtomiin, vaan vaatii niiden muuttamista itselle edukkaamiksi. Tietenkään loordin ei ole pakko suostua, mutta se voi maksaa paljon. 

Vierailija
26/31 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy isännöitsijältä. Ei vesimittarin lukemat saa salaisuus olla. Minä olen myös vuokraisäntä. Aina olen palauttanut tai perinyt lisää. Vuokralaiset saadut vesimaksut - taloyhtiölle maksetut vesimaksut.

Jos pystyt laskelmilla osoittamaan paljonko olet maksanut liikaa, niin saat ne takaisin suosittain, vaikka oikeusteitse.

Vierailija
27/31 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vuokralainen aina tee itse sähkösopimuksen?

Miten voi olla että maksat vuokranantajallesi könttäsumman sähkölaskuna?

On olemassa paljonkin kerrostaloja joihin tulee vain yksi sähkälasku taloyhtiölle ja asukkaat maksaa sähkön sit vastikkeessa.

Joo, vastikkeessa.

Vuokralaiset ei maksa vastiketta koska eivät ole omistajia

Eiköhän se vastike ole siinä vuokrassa samoin kuin omistajan asuntolainan lyhennys.

Mitäkähän tarkoitat???? Vuokralainen maksaa vuokraa. Vuokraisäntä maksaa vastikkeita ja lainoja. Toiminnan pitää olla kannattavaa. Vuokran määrittelee menot, verot, sidotun pääoman tuotto, korjauskulut ym. Toiminnan pitää todellakin olla kannattavaa. Vain tyhmä harrastaa vuokraamista, jos raha tuottaa muualla paljon paremmin.

Vierailija
28/31 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä sedän hallussa nuo vesimittarit ovat? Selvitä tuo asia nyt ihan ensin ja pyydä mittarilukema nyt ja toinen puolen vuoden päästä jne. jotta voit seurata omaa vedenkulutusta. Sinulla on oikeus saada tietoosi mittarilukemat. 

Vierailija
29/31 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuostahan tulee vesimaksuksi 30 € / hlö / kk. Ihan normaalilta kuulostaa. Miettikää myös miten paljon pesukone pyörii teillä. Asun yksin, vesimaksu on 25 € / kk. Pesen pyykkiä n. kerran viikossa koneellisen samoin kuin tiskiä ja elän muutenkin hyvin vettä säästellen, Vuodessa saan takaisin n. 70 € hyvitystä. 

Vierailija
30/31 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoo olevansa varma jostain, niin olisi hyvä pystyä perustelemaan se faktalla. 30 € kk per hlö on ihan normaalin kuuloinen vesimaksuissa. Toisaalta vuokraisännän pitäisi pystyä pyydettäessä näyttämään sulle vesimittarin kulutus ja/tai -laitoksen laskut. Siinäpä sitä faktaa sitten olisi teille molemmille ihmeteltäväksi. 

Vierailija
31/31 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedestä kolmekymppiä kuussa per henkilö on ihan siinä rajoilla. Pyydä nähdä vesilasku, mikä hälle tulee. Tuleeko tasauslasku vuoden lopulla?

samaa mieltä, tolla laskulla on jo vuoto jossain tai kuse.taa. Jos wc pönttö vuotaa läpi niin siitä syntyy äkkiä kova kulutus, kiinteistöpäällikkönä olen useamman kerran ollut huollon kanssa illalla hiljaiseen etsimässä vuotoja isoissa liikekiinteistöissä. Eli ilmoittakaa aina huollolle tai vuokraisännälle vuotavista vesikalusteista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi