Jeesus ei tehnyt ihmeitä vaan antoi merkkejä eli tunnustekoja
Johannesta ei turhaan kutsuta metkkien evankeliumiksi sillä siinä esiintyy seitsemän tunnustekoa joiden sanotaan todistaneen Jeesuksen olevan Jumalan valitsema messias ja profeetta. Koineen kreikan sana "semeion vanhastaan käännetty "ihmeeksi," mutta käännös ei palvele sanan alkuperäistä merkitystä koineen kreikaksi ja siksi sanalle "semeion" (eng. a sign, mark, token) on vakiintunut nykyiseksi suomennokseksi "tunnusteko". Mitä Jeesus sitten pyrki todistamaan näillä merkeillä ja tunnusteoilla jotka eivät olleet ihmeitä? Ei sitä että hän olisi Jumala vaan sitä että hän on se luvattu messias ja profeetta josta heprealainen Raamattu puhuu, esim:
1M 49:10 Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat.
5M 18:15 Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.
Mistä tunnuksissta tämän profeetta messiaan sitten tuli tunnistaa? Profeettojen kirjoissa sanotaan seuraavaa:
Jes 42: 6 Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Herra, olen kutsunut sinut. Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi, 7 avaamaan sokeat silmät, päästämään kahlitut vankeudesta, tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat.
Jes 35:5 Silloin aukenevat sokeiden silmät ja kuurojen korvat avautuvat, 6 rampa hyppii silloin kuin kauris, mykän kieli laulaa riemuaan. Lähteitä puhkeaa autiomaahan, vuolaina virtaavat purot arolla. 7 Hehkuva hiekka muuttuu lammikoiksi, janoinen maa pulppuaviksi lähteiksi. Siellä, missä hyeenat lepäilivät, kasvaa silloin rantakaislaa ja papyrusta.
Jes 61:Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleitten kirpoamista,
Ajatus siitä että Jeesus teki ihmeitä todistaakseen olevansa Jumala perustuu väärinkäsitykseen, jonka mukaan Jumala ei ole kykenevä taikuttamaan todellisuudessa ja siksi tekojen on oltava luonteeltaan maagisia ja yliluonnollisia jotta ne voisivat ylittää realismin ja luonnonlakien rajat.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Tuo Jesaja 61 jatkuu näin:
2 julistamaan Herran riemuvuotta, päivää, jona Jumalamme antaa palkan. Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia,
Vanhemman käännöksen mukaan:
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
Huomatkaa että uusi 1992 käännös yrittää häivyttää sitä että Jahve on koston jumala, joka haluaa kostaa ja korvaa sen Jumalan antamalla palkalla.
Tietenkään Jumala ei halua kostaa vaan palkita, millainen Jumala se olisi joka kantaa jatkuvasti vihaa, kaunaa ja kostonhimoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 julistamaan Herran riemuvuotta, päivää, jona Jumalamme antaa palkan. Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
Huomatkaa että uusi 1992 käännös yrittää häivyttää sitä että Jahve on koston jumala, joka haluaa kostaa ja korvaa sen Jumalan antamalla palkalla.
Tietenkään Jumala ei halua kostaa vaan palkita, millainen Jumala se olisi joka kantaa jatkuvasti vihaa, kaunaa ja kostonhimoa?
Vanhan testamentin Jahve, joka ei pelkää edes sylilapsia. Erillainen kuin se puhdasta rakkautta oleva ABBA, josta Jeesus julisti.