Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä koulutuksella Kelalle töihin?

Vierailija
29.01.2024 |

Olen valmistunut filosofian maisteriksi (kulttuurien tutkimus). Olisikohan minulla mahdollisuuksia etuuskäsittelijäksi, kun ei koulutukseni ei ole varsinaisesti sosiaalialan tutkinto. Mutta on käsitystä yhteiskunnallisista asioista.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni opiskeli uskontotieiteitä yliopistossa ja on nykyään kelassa etuuskäsittelijänä. Hae ap rohkeasti vain kelaan, tällä hetkellä palkkaavat vaan ikävä kyllä heikosti ketään.

Vierailija
22/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on vaatimuksena alempi korkeakoulututkinto, kesätyöntekijät ovat yleensä yliopisto-opiskelijoita.

Tämä on valhetta. Miksi valehtelet? Etuuskäsityelijän työ ei todellakaan vaadi  mknkäänlaista ylempää korkeakoulututkintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka nousee nopeasti, olen itse etuuskäsittelijä ja palkka 3000€/kk. 

Vierailija
24/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on vaatimuksena alempi korkeakoulututkinto, kesätyöntekijät ovat yleensä yliopisto-opiskelijoita.

Tämä on valhetta. Miksi valehtelet? Etuuskäsityelijän työ ei todellakaan vaadi  mknkäänlaista ylempää korkeakoulututkintoa.

hei, sanoin, että alempi, ei ylempi. 

Vierailija
25/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, 

Täällä yks filosofian maisteri taiteiden tutkimuksen ohjelmasta. Itse pääsin haastatteluun asti kun Kelaan haettiin etuuskäsittelijää. Haastatteluun valittiin 9 ihmistä yli sadan hakeneen joukosta. Uskon siis, että tällä koulutuksella voi hyvinkin tulla myös valituksi, jos muuten olet heidän etsimänsä tyyppi. 

Vierailija
26/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä jos maisteri ei osaa katsoa työpaikkailmoituksista koulutusvaatimusta. Kelan etuuskäsittelijän paikoissa lukee ihan suomen kielellä: ammatillinen koulutus tai korkeakoulututkinto, esim. tradenomi tai sosionomi. 

Ylempi korkeakoulututkinto on liikaa, hyvin vaikea motivoitua työhön sellaisella, jota tekee pääasiassa paljon vähemmän koulutetut.

Vierailija
27/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuolla koulutuksella olet ensin viisi vuotta työttömänä, sen jälkeen haet Kelaan kokemusasiantuntijaksi.

Vierailija
28/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama koulutus kuin Postiin eli peruskoulu rimaa hipoen läpi. Kelan työntekijöillä ei mitenkään voi olla sen korkeampi koulutus. Jos kysyy johonkin asiaan neuvoja, vain 1/3 antaa sen neuvoksi, mikä löytyisi Kelan nettisivultakin. On tullut testattua muutaman kerran. Yleensä antavat täysin väärää tietoa.

Itse hain yliopisto- ja myös AMK-tutkinnolla (sote-ala), alaa sivuavalla työkokemuksella paperihommista ja opparikin liittyi aiheeseen mutta vain kerran pääsin haastatteluun ja kyseessä tavallinen etuuskäsittelijän homma. Ilmeisesti olin liian vanha ja voi kauhistus, ollut hetken työttömänäkin. No, enää en edes hakisi.

Vierailija
29/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalle ei ole helppo päästä etuuskäsittelijäksikään. Ajattelepa, että sinne hakee runsaasti myös niitä yhteiskuntatieteiden maistereita, jotka ovat valmistuneet sellaisista oppiaineista, jotka eivät suoraan takaa minkäänlaista työpaikkaa, esim. sosiologia.

Puhettakaan sitten niistä kaikista merkonomeista ja tradenomeista, jotka osaavat ihan oikeasti toimia lukujen kanssa. Ja sosionomeista ynnä muista. Jokaista Kelan työpaikkaa hakemassa on varmaankin 100 henkeä, jotka ovat pätevämpiä kuin sinä.

Älä hae Kelalle.

Jos haluat työpaikan, koeta miettiä jotakin, jossa olisi edes etäistä hyötyä tutkinnostasi. Etsi ennemmin vaikka oppaan keikkatöitä museosta.

Hakeehan kaupan kassallekin maistereita. Heitä ei mielellään oteta, kun tuskin ovat motivoituneita sellaiseen työhön.

Etuuskäsittelijän työssä palkka on noin 2400 euroa kuussa. Ty

Ja sos.alan maisteri sosiaalitoimistossa yli 4000 euroa.  Yksityisissä laitoksissa enemmänkin

Vierailija
30/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan avoimissa työpaikoissa on kyllä esitetty pätevyysvaatimukset 🤦🏻.

Ryhdy persujen poliitikoksi. Siihen ei vaadita mitään koulutusta. Riittää kun on sosiopaatti.

Eikös sitä sanota että ylimmillä palleilla ne sosiopaatit ja narsistit istuvat. He ovat niitä normaalin oloisia, jotka osaavat esittää ja puhua. Näistä hyviä esimerkkejä ovat: Obama, Biden, Tony Blair, Trump, Putin, saudiprinssi jne. Lista senkun jatkuu. Ei pehmo tai empaatti noissa asemissa pärjää. Sama pätee Suomeen, eikä vain persuihin. 

Vierailija
31/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetaan suunnitella saman työpaikan hakemista samalla koulutustaustalla. Moikka kollega. :) 

Työpaikkailmoituksessa lukee "tehtävään soveltuva ammatillinen- tai korkeakoulututkinto". Suora lainaus Kelan työpaikkailmoituksesta. Mukaan hakemuskirje ja CV. Luulen että kannattaa kirjoittaa hyvä hakemuskirje niin se todennäköisesti ratkaisee. Työpaikka jota aion hakea on osa tiimiä ja siinä perehdytetään työhön, joten luulen siellä olevan lähinnä ajatus sopivasta työntekijästä ja koulutuksella ei ole niin suurta merkitystä. 

Vierailija
32/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomejahan ne kelan ihmiset ovat. 

Miksi tätä alapeukutetaan? Laki kyllä vaatii, että kelaan tarvitaan sosiaalityöntekijän tutkinto, mutta on se yleisesti tiedossa, että kela palkkaa henkilöstöpulassa sosionomejakin.

Vierailija
33/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusvaatimukset voi riippua myös etuudesta, mutta joo, aika monenlaisella taustalla työntekijöitä on. Oma kokemukseni on, että nykyään ehkä suositaan nuoria aikuisia joilla on ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkinto, siis ihan etuuskäsittelijäksikin.

Vierailija
34/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...jotka on ilmoitettu niin väljästi että melkein kaikki käy.

"soveltuva ammatillinen tai korkeakoulututkinto esim. sosionomi tai tradenomi"

Peruskoulupohjaisesta merkonomista siihen kulttuuritutkimuksen fil. maisteriin siis soveltuu. 

Vierailija
35/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan suunnitella saman työpaikan hakemista samalla koulutustaustalla. Moikka kollega. :) 

Työpaikkailmoituksessa lukee "tehtävään soveltuva ammatillinen- tai korkeakoulututkinto". Suora lainaus Kelan työpaikkailmoituksesta. Mukaan hakemuskirje ja CV. Luulen että kannattaa kirjoittaa hyvä hakemuskirje niin se todennäköisesti ratkaisee. Työpaikka jota aion hakea on osa tiimiä ja siinä perehdytetään työhön, joten luulen siellä olevan lähinnä ajatus sopivasta työntekijästä ja koulutuksella ei ole niin suurta merkitystä. 

Ja jos katsoo tarkemmin, mainitaan korkeakoulututkinnosta esimerkkinä tradenomi tai sosionomi. Ei maisteria.

Miksi maisteri haluaisi etuuskäsittelijäksi?

Suosittelen hakemaan koulutusta vastaavaa työtä. Ensimmäiset työpaikat ovat tutkimusten mukaan hyvin tärkeitä tulevan uran kannalta. Ei kannata mennä alta riman, koska se leimaa työuraa vuosiksi eteenpäin. Ne, jotka hakeutuvat parempiin töihin myös etenevät urallaan ja saavat parempaa palkkaa. 

Vierailija
36/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae rohkeasti ja korosta yhteiskunnallisten asioiden tuntemustasi.

Useimpiin Kelan töihin ei ole mitään tiettyjä koulutusvaatimuksia, vaan tehtäväkohtaisten vaatimusten (esim. asiakaspalveluosaaminen) lisäksi keskeistä ovat tiedonhakutaidot sekä kyky oppia erilaiset järjestelmät nopeasti. Monella on taustallaan tradenomin tai sosionomin AMK-tutkinto tai maisterintutkinto yhteiskuntatieteistä.

Itse olen kulttuurintutkijan tutkinnolla Kelassa töissä ja juuri tuo yhteisöjen toiminnan sekä yhteiskunnallisten asioiden tuntemus on ollut eduksi monissa tilanteissa. Tiedän neljä muutakin, joilla tämä sama FM (asiakaspalvelussa, etuuskäsittelyssä, suunnittelijana, esihenkilönä). Onnea työnhakuun!

Vierailija
37/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole mitenkään tarkoitus tupata unelmaasi, mutta miksi kaikista maailman ammateista juuri kelakäsittelijä on sellainen, joka sinua kiinnostaa eniten? Joku kelapaperiden pyörittely kuulostaa omasta mielestäni painajaismaiselta työltä.

Vierailija
38/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole mitenkään tarkoitus tupata unelmaasi, mutta miksi kaikista maailman ammateista juuri kelakäsittelijä on sellainen, joka sinua kiinnostaa eniten? Joku kelapaperien pyörittely kuulostaa omasta mielestäni painajaismaiselta työltä.

Vierailija
39/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jotka on ilmoitettu niin väljästi että melkein kaikki käy.

"soveltuva ammatillinen tai korkeakoulututkinto esim. sosionomi tai tradenomi"

Peruskoulupohjaisesta merkonomista siihen kulttuuritutkimuksen fil. maisteriin siis soveltuu. 

Siihen on syynsä, miksi esimerkissä ei mainita maisterin tutkintoa. Maisteri on ylikoulutettu etuuskäsittelijäksi. Mieluummin tehtävään palkataan sellainen, jonka voi olettaa olevan motivoitunut siihen työhön.

Vierailija
40/44 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomejahan ne kelan ihmiset ovat. 

Miksi tätä alapeukutetaan? Laki kyllä vaatii, että kelaan tarvitaan sosiaalityöntekijän tutkinto, mutta on se yleisesti tiedossa, että kela palkkaa henkilöstöpulassa sosionomejakin.

Olet väärässä jos tarkoitat etuuskäsittelijöitä  Etuuskäsittelijät ei ole sosiaalityöntekijöitä eikä etuuskäsittelijän työ ole sosiaalityöntekijän työtä.