Perunoita! Auttakaa, hukun perunakasaan!
Mulle päätyi hassujen yhteensattumien johdosta kuusi kiloa perunaa. Yhden kilon ostin itse peruna-juuressosetta varten ja ne on isoja jauhoisia perunoita. No sitten tuli kilo kiinteää perunaa ja vielä kaksi kahden kilon pussillista yleisperunaa.
Kuusi kiloa peruna yhteensä siis.
Asun yksin pienessä yksiössä eikä parveketta - puhumattakaan mistään kellarista - ole. Keittiönikin on pieni kulmaus ja jääkaapin vihanneslaatikko on täynnä. Pakastimessa on tilaa jonkin verran, noin yksi kokonainen laatikollinen.
Kysymys nuero yksi: Miten kauan peruna säilyy huoneenlämmössä?
Ja sitten lisäkysymykset: Perunaruokia! Mitä sellaista voi tehdä perunasta, että sen voisi huoletta pakastaa? Mikä olisi perunaruoka joka säilyy jääkaapissa hyvin?
Auttakaa ihmiset!
Kommentit (57)
Hyvin säilyy huonelämmössä, kunhan on pimeää. Laita mahdollisimman viileään paikkaan. Laita jääkaappiin pari kiloa, jotka käytät viimeisenä.
Peruna on huono pakastettava, mutta voit pakastaa valmiita ruokia. Tee muusia iso annos, syö sitä tänään, tuunaa ylihuomiseksi joku muu ruoka ja pakasta loput pienissä erissä, jotka tulee käytettyä kerralla. Näin pääset eroon parista kilosta.
Kaksi kiloa jääkaapissa, kaksi kiloa muusina ja ne loput 2 kiloa säilyvät kyllä huonelämmössä viikkoja niin, että ehdit valmistaa niistä ruokaa.
Missä kaupassa on 14 astetta lämpöä siinä, missä ovat perunat? Eikö 17 ole käynyt koskaan kesällä kaupassa, kun luulee siellä olevan niin viileää?
Minusta ei ole apua, mutta siis.. rakastan perunaa!! Somessa katsoin perunajoulukalenteria :)
Kuusi kiloa on paljon, mutta minulla ne kuluisi muutamassa viikossa. Tekisin kaikkia ihania perunalisäkkeitä. Suosikkini on duchesse vai miten se kirjoitetaan. Mäiskypotut ja dippi on myös nam nam.
Joskus oli sellainen lastenohjelma kuin Pikku perunat. Varmaan joku kaltaiseni perunafani luonut :D
Nauti perunoistasi!
Hei, vielä yksi juttu: Jos ovat muovipussissa niin aukaise ainakin ne pussit että ilma vaihtuu. Muuten alkavat pilaantua. Pahvilaatikko on hyvä, koska estää valon pääsyn.
Jos on montaa eri laatua, niin pidä erillään, keittoajat kun voivat vaihdella. Pakastaessa menee helposti rakeiseksi keitoissa varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on parveke, perunoita voi säilyttää siellä. Perunat voi kääriä sanomalehtiin, laittaa laatikkoon ja vielä isompaan toiseen laatikkoon.
Ei talvella pakkaseen parvekkeelle. Paleltuneet perunat ovat pilalla, mutta huonelämmössä säilytetyt syötäviä, vaikka olisivat vähän itäneitä.
Vierailija kirjoitti:
Pakasta raakana, näin säilyy parhaiten, kypsä peruna menee rakeiseksi.
Ja makeutuu, kun tärkkelys alkaa hajota.
Peruna ei pakasteena parane.
Vierailija kirjoitti:
Pakasta raakana, näin säilyy parhaiten, kypsä peruna menee rakeiseksi.
Peruna menee pilalla paleltuessa, myös pakastettuna. Paremmin säilyy huonelämmössä, kuten kaupoissakin. Laita paperipussiin tai pahvilaatikkoon, niin säilyvät parhaiten.
Tee perunamuussia ja siitä perunsrieskoja
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole apua, mutta siis.. rakastan perunaa!! Somessa katsoin perunajoulukalenteria :)
Kuusi kiloa on paljon, mutta minulla ne kuluisi muutamassa viikossa. Tekisin kaikkia ihania perunalisäkkeitä. Suosikkini on duchesse vai miten se kirjoitetaan. Mäiskypotut ja dippi on myös nam nam.
Joskus oli sellainen lastenohjelma kuin Pikku perunat. Varmaan joku kaltaiseni perunafani luonut :D
Nauti perunoistasi!
Minäkin!
Tekisin vs.perunoita, perunasalaattia, perunalaatikkoa, muusia, peruna-kasvis-keittoa ym. ym.
Vierailija kirjoitti:
Keitto, laatikot, muusi, lepuskat, rieska, sämpylät, tikku/lohko/tiesmitkäversiot, salaatti.
Tee itse sipsejä vaikka mikrossa.
Mikrosipsit hyviä, eivät murene. Jos pullaa tai leipää jää niin voit keittää ne korpuiksi maidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuorittuja peruna viipaleita ja lohkottuja perunoita voi ostaa pakasteena. Joten miksi ei kestä pakastamista?
Voit tehdä vaikka perunamuusia jonka pakastat. Perunavelliä voi myös tehdä, on ruokaisaa ja kevyttä ruokaa. Vaikka nakkikeittoa voi pakastaa maitopurkissa. Jos muuta astiaa ei ole.
Ne kaupan pakasteet on esikypsennetty. Olen joskus pakastanut uusia perunoita niin, että on kiehautettu ennen pakastamista nopeasti. Silloin säilyvät.
Kauhea homma ryhtyä keittelemään monta kiloa pakastimeen. Samalla vaivalla niistä valmistaa pakastimeen ruokaa, ja huonelämmössäkin säilyvät raakana.
Tärkeää säilyttää paperipussissa , muovipussi on paha . Onnea kokkailuun , hyviä neuvoja olet saanut.
Idättämisestä: joskus nähnyt parvekelaatikoissa ihmisillä perunaa petunioiden tilalla. Piti oikein tarkemmin katsoa, mikä kaunis ja rehevä kasvi tuossa onkaan!
On hyvä idea pakastaa paistovalmista perunalaatikkoa. JA meneehän peruna vaikka kalakeittoon, peruna-purjokeittoon jne. Itse pakastan noita isoissa 4 dl pahvimukeissa.
Olen pakastanut myös paistoavalmiita perunarieskoja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitto, laatikot, muusi, lepuskat, rieska, sämpylät, tikku/lohko/tiesmitkäversiot, salaatti.
Mikrosipsit hyviä, eivät murene. Jos pullaa tai leipää jää niin voit keittää ne korpuiksi maidossa.
Keittää korpuiksi maidossa??????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittää korpuiksi maidossa??????
No jos sipsit onnistuu mikrossa niin samalla tavalla korput kattilassa.
Osta joku semmonen perunasäkki, johon laitat ne valolta suojaan.
Jos ei muuta keksi ja vielä sattuu olemaan perunajauhot lopussa niin voi tehdä perunajauhoja:
Raasta perunat hienojakoiseksi raasteeksi ja laita veteen. Sekoittele vähän ja siivilöi raasteen loput pois. Anna tärkkelys/vesi -seoksen seistä rauhassa jonkin aikaa niin että tärkkelys painuu pohjaan. Lopuksi kaada/sifonoi vesi varovasti pois.