Miten tuo asumistuki muuttuu, pieneneekö ihan kaikille?
Kismittää kyllä kun oon työtön ja mulla on halpa 850e/kk maksava vuokrakaksio Helsingissä. Oma sauna ja lasitettu parveke, kodinkoneet sain sossun maksusitoumuksella ja sillä myös kivasti sisustettua kämpän Ikean sisustus-suunnittelijan avullla. Niin en todellakaan halua muuttaa jonnekki peräkylille sen takia että keskituloiset ja rikkaat snobit haluaa maksaa vähemmän veroja?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Taas sama pas.... provo.
Ei ole mikään provo vaan totisinta totuutta.
AP
Ei kai asumistuki edes pienene yksin asuvalle työttömälle?
Omavastuu on jatkossa 20%:n sijaan 30%, eli asumistuki kattaa max 70% asumiskuluista.
Jos on toimeentulotuella, niin vuokra kohtuullistetaan käytännössä samantien ja asuntoa tulee hakea myös asuinkuntansa ulkopuolelta. Jatkossa siis aloittajan "halvasta" asunnosta huomioidaan toimeentulotuessa vain 715e vuokraa.
850e ei ole halpa vuokra edes työssäkäyvälle, mikäli tässä puhutaan yksinasuvasta. Onnea muuttoon Kirkkonummelle.
Tuki loppuu asumisoikeusasuntojen kohdall lähes kokonaan
Tuota luokkaa on vuokrat kautta maan. Jossain muuttotappiokunnassa voi olla halvempaa, mutta työpaikkojahan siellä ei sitten ole.
Tarkistin hintatason eilen kun aloin miettiä vastikkeeni tuplaantumista putkirempan yhteydessä. Nyt on omistuskolmiossa vastike 420 egeä ja samankokoisesta pyydetään vuokraa lähemmäs 900.
Näissä persujen ja kokkarien ideologisissa asumistukileikkauksissa ei ole mitään järkeä. Minkä asumistukimenoissa säästää, sen joutuu sitten maksamaan Kelan toimeentulotukena ja sosiaalitoimen harkinnanvaraisena, koska ihmisten tappaminen nälkään ja asunnottomuuteen on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vain kaksio? Mulla on 3h+k+s+las.parv Eirassa ja kela maksaa kaiken!
Vain kolmio? Mulla on 5h+k+s+piha. Kela maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tuota luokkaa on vuokrat kautta maan. Jossain muuttotappiokunnassa voi olla halvempaa, mutta työpaikkojahan siellä ei sitten ole.
Tarkistin hintatason eilen kun aloin miettiä vastikkeeni tuplaantumista putkirempan yhteydessä. Nyt on omistuskolmiossa vastike 420 egeä ja samankokoisesta pyydetään vuokraa lähemmäs 900.
Näissä persujen ja kokkarien ideologisissa asumistukileikkauksissa ei ole mitään järkeä. Minkä asumistukimenoissa säästää, sen joutuu sitten maksamaan Kelan toimeentulotukena ja sosiaalitoimen harkinnanvaraisena, koska ihmisten tappaminen nälkään ja asunnottomuuteen on laitonta.
Hyvinvointialueet ovat tiukentaneet harkinnanvaraisen myöntämistä. Enää ei saa ruokalappuja eikä makseta ylikalliita asumismenoja. Hyvä näin.
Muutos koskee kaikkia paitsi somaleita. Niille laari on pohjaton.
Ihanaa HELLsinkiläisen itkua. kaatopaikalla on mukava asua .
Ei mulla ainakaan muuttunut miksikään. Tosin se tarkistetaan joka kerta ennen maksua, koska oon enempi vähempi töis. Tällä hetkellä enempi.
1.4.2024 muuttuu nykyisestä 80% 70%.
Ja jos asuu kalliissa asunnossa, täytyy hakea asuntoa laajemmalta alueelta. Esim. Helsingissä Vantaa, Espoo.
Tämä muutos on hyvä kun näette sen pidemmällä aikavälillä. Asuntojen hintojen on tultava alas, koska vuokralaisia ei muuten ole.
Jos asumistuki pienenee niin eikö se vain tarkoita sitä että toimeentulotuki suurenee samalla summalla? Siitähän on laki että pitää jäädä joku 550e käteen pakollisten menojen jälkeen??
Vierailija kirjoitti:
Tuki loppuu asumisoikeusasuntojen kohdall lähes kokonaan
Liittyykö tämä varallisuusrajoihin? Eikö varallisuusrajat tule toimimaan samoin kuin nykysysteemillä eläkeläisen asumistuessa? Eli varallisuutta saisi olla, mutta tietyn rajan ylittävä määrä huomioidaan tulona.
Vierailija kirjoitti:
Omavastuu on jatkossa 20%:n sijaan 30%, eli asumistuki kattaa max 70% asumiskuluista.
Jos on toimeentulotuella, niin vuokra kohtuullistetaan käytännössä samantien ja asuntoa tulee hakea myös asuinkuntansa ulkopuolelta. Jatkossa siis aloittajan "halvasta" asunnosta huomioidaan toimeentulotuessa vain 715e vuokraa.
850e ei ole halpa vuokra edes työssäkäyvälle, mikäli tässä puhutaan yksinasuvasta. Onnea muuttoon Kirkkonummelle.
Sipoossa vapaana UUSIA yksiöitä noin 500€ hintaan, kaikki palvelut lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap'llakaan ole töitä vaikkei asu edes muuttotappiokunnassa. Ei ole myöskään valmis elämään nuukemmin tai muuttamaan muualle. Nostaa vieläpä viimeisintä mahdollista etuutta, eli toimeentulotukea - kunhan vaan pysyy sauna ja parveke. Ja kyllä: ne asumistuet tippuu kyllä kaikilta jotka ovat saaneet yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kaksio? Mulla on 3h+k+s+las.parv Eirassa ja kela maksaa kaiken!
Vain kolmio? Mulla on 5h+k+s+piha. Kela maksaa kaiken.
Äitisi luona sä asut senkin alaikäinen, läyhäävä jonne. Kela ei maksa mitään 100% korvauksella ilman omavastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa oikeasti persuilla valtaa niin paljon. Ei ne yksin päätä, vaan hallitus.
Ehdottakaa paremmin miten valtion marinoitu talous saataisiin toimimaan?
Kukaan ei ehdota, mutta valittaa.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei mulla ainakaan muuttunut miksikään. Tosin se tarkistetaan joka kerta ennen maksua, koska oon enempi vähempi töis. Tällä hetkellä enempi.
Muutos tulee voimaan 1.4.2024 daiju.
Taas sama pas.... provo.