Outo (mies) tapailukuvio
Olen tapaillut reilun kuukauden miestä, joka pommittaa kehuillaan pitkin päivää. Rakkauttaan hän on tunnustanut muutaman tapaamisen jälkeen jo. Rakkauskirjeitä on sadellut niin paperisessa, kuin digitaalisessalin muodossa. Puhumattakaan teetetyistä valokuvista piirongin päällä. Kaiken kaikkiaan hän on lyhyessä ajassa äärimmäisen sitoutunut ja syvällä parisuhteessa. Puhuu meistä kumppaneina.
Samalla olemme tilanteessa, jossa itse edelleen harkitsen ja pohdin, enkä todellakaan ole varma tulevaisuudesta. Koen miehen käytöksen outona ja ajoittain epäasiallisenakin. Asumme lähekkäin (5km säteellä) ja näen miestä tuon tuosta "vahingossa" jos olen sopinut muuta, enkä myöntynyt hänen tapaamisehdotukseensa. Pidän tätä outona. Töiden vuoksi tapaamme myös satunnaisesti, mutta viime aikoina "sattumankaupalla" olemme tavanneet usein. Emme ole samassa työpaikassa, mutta yhteiset verkostot meillä on.
Tapaaminen usein sovitaan minun aikataululla, koska hänelle sopii ihan milloin vain. Olen huomauttanutkin tästä, ettei kalenteria tulisi raivata yhden, puoli tuntemattoman ihmisen vuoksi vaan elää normaalisti ja sopia tapaamisia miten sattuu sopimaan. Olen kokoajan puhunut hiljaa etenemisen puolesta. Minusta näin lyhyellä tuttavuudella ykkösprioriteetti en vain voi olla, mutta olen ja se on kammottavaa.
Olen pohtinut omaa käytöstäni ja sen merkitystä tässä oudohkossa dynamiikassa. En usko antaneeni signaaleja tämän menon hyväksynnästä tai varsinkaan sitä ruokkinut. Homma menee jatkuvasti oudommaksi enkä halua enää ottaa selvää mitä tulevan pitää. En haluaisi ketään satuttaa ja ymmärrän etten hänen tunteitansa vastuualueellani voi kantaakaan.
Kommentit (91)
Lopeta suhde heti. Toi on vaarallinen mies. Estä ja ehkä jopa vaihda numero. Oveen turvalukko.
Läheisriippuvaisuus ei tarkoita sitä mitä luulette sen tarkoittavan, eikä mikään tuon miehen käytöksessä ole läheisriippuvaista. Läheisriippuvaisuus on tiivistettynä sitä että yrittää parantaa toisen (esim alkoholismin tai persoonallisuushäiriön) rakkaudellaan, ja altistaa itsensä kaltoinkohtelulle. Onko AP alkoholisti tai muuten miestä kaltoinkohteleva? Yrittääkö mies parantaa häntä rakastamalla? Ei? Silloin mies ei ole läheisriippuvainen.
Ap sinulla vaikuttaa olevan todella terve ja selkeä käsitys erikoisesta tilanteesta. Tätä ketjua lukiessa melkein nauratti miten oman asiansa asiantuntija saa vinkkejä hölmöläisiltä. Anteeksi nyt vaan mutta katsokaa palstalaiset vähän teidän kommenttien tasoa :--D Horroskoopista johtuu, varmat narsismi diagnoosit ja lukkojen vaihdot heti ym..
Vaikuttaa että oletkin jo tehnyt omat päätelmäsi, tuosta on vaikea saada tervettä ja tasapainoista suhdetta aikaan. Harmi toki että mieheen voi sattua yhtä suurella tunteella ja draamalla kuin hän rakastaa tai "rakastaa". Onneksi tuon luonteisilla ihmisillä se on aikanaan ohi ja rakastuu herkästi uudelleen, seuraavaan heti ensimmäisillä treffeillä 🙈
Vierailija kirjoitti:
Ap sinulla vaikuttaa olevan todella terve ja selkeä käsitys erikoisesta tilanteesta. Tätä ketjua lukiessa melkein nauratti miten oman asiansa asiantuntija saa vinkkejä hölmöläisiltä. Anteeksi nyt vaan mutta katsokaa palstalaiset vähän teidän kommenttien tasoa :--D Horroskoopista johtuu, varmat narsismi diagnoosit ja lukkojen vaihdot heti ym..
Vaikuttaa että oletkin jo tehnyt omat päätelmäsi, tuosta on vaikea saada tervettä ja tasapainoista suhdetta aikaan. Harmi toki että mieheen voi sattua yhtä suurella tunteella ja draamalla kuin hän rakastaa tai "rakastaa". Onneksi tuon luonteisilla ihmisillä se on aikanaan ohi ja rakastuu herkästi uudelleen, seuraavaan heti ensimmäisillä treffeillä 🙈
🤣
Jos olet asiasta jo useaan kertaan puhunut, vaikuttaa siltä, että miehellä on ongelmia rajattomuuden kanssa. Ero on tehtävä hyvin selkeästi ja varmistettava oma turvallisuus. Myös kirjallistamateriaalia on hyvä olla, jos joutuu poliisia myöhemmin pyytämään avuksi.
No ihan samahan se on, mikä siellä miehen oudon käytöksen taustalla on. Jos ap kokee käytöksen ahdistavaksi, niin kannattaa lopettaa tapailu heti ja tehdä asia selväksi miehelle. Ihan suoraan vaan sanoo, ei tarvitse olla ilkeä, mutta ihan suoraan vaan että "mun tunteet ei ole yhtä vahvat sua kohtaan ja koen ahdistavaksi tän tilanteen. En halua enää tapailla." Ei kannata alkaa puhua mitään miehen ominaisuuksista tms, todennäköisesti alkaa tinkaamaan että mitä vikaa hänessä jne. Puhut vain siltä pohjalta että "minusta tuntuu tältä" ja siksi en halua tapailla enää. Ja sitten kaikki kanavat estoon, ei enää mitään yhteyksiä. Voi olla että ap ei pääse tälläkään tavalla eroon kovin helposti, mutta mikään muu "kiltisti" eroon pääseminen ei toimi, vaan voi jopa olla vaarallista roikottaa tyyppiä. Lempeästi irti päästäminen ei ole tässä tilanteessa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
No ihan samahan se on, mikä siellä miehen oudon käytöksen taustalla on. Jos ap kokee käytöksen ahdistavaksi, niin kannattaa lopettaa tapailu heti ja tehdä asia selväksi miehelle. Ihan suoraan vaan sanoo, ei tarvitse olla ilkeä, mutta ihan suoraan vaan että "mun tunteet ei ole yhtä vahvat sua kohtaan ja koen ahdistavaksi tän tilanteen. En halua enää tapailla." Ei kannata alkaa puhua mitään miehen ominaisuuksista tms, todennäköisesti alkaa tinkaamaan että mitä vikaa hänessä jne. Puhut vain siltä pohjalta että "minusta tuntuu tältä" ja siksi en halua tapailla enää. Ja sitten kaikki kanavat estoon, ei enää mitään yhteyksiä. Voi olla että ap ei pääse tälläkään tavalla eroon kovin helposti, mutta mikään muu "kiltisti" eroon pääseminen ei toimi, vaan voi jopa olla vaarallista roikottaa tyyppiä. Lempeästi irti päästäminen ei ole tässä tilanteessa vaihtoehto.
Täähän se ois.
Vierailija kirjoitti:
Ap alapeukuttelee itse täällä, kaikkia hänelle epämieluisia kommentteja.
Niinhän jokainen tekee. Miksi infoat päivänselvää asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvästä ja kattavasta viestistä. Täytyy varmasti tuoda oma kanta todella selväksi. Juurikin tuo lempeä lähestyminen ei taida nyt toimia. Vähän jännittää mitä tuleman pitää. Ikävää joutua tämmöiseen epämieluisaan tilanteeseen, mutta eihän tästä voi kun itseään syyttää. Olisi voinut ekan viikon jälkeen jo puhaltaa pelin poikki. Otan tästä itsekin opikseni nyt.
Ap
Joo no voihan tuo kuulostaa turhan innokkaalta, mutta kyllä oikeasti jos on tosi kovasti rakastunut, niin ihan sen piikkiin voi tuollaisen käytöksen laittaa. Ei kaikki ihmiset ole sellaisia, että tapaillaan vaan kaikkia samaan aikaan ja huvikseen, vaan toiset oikeasti etsii sitä yhtä suhdetta, jonka priorisoi heti. Ei siinä mitään mielenterveyden häiriötä tarvitse olla.
Itselläni alkoi nykyinen yli 20-vuotinen suhde todella vauhdikkaasti, molemmat rakastuttiin toisiimme HETI. Jos vain toinen olisi niin kovasti rakastunut, olisi se toinen osapuoli voinut nähdä tilanteen kuten ap tässä. Sen verran innokkaasti saattaa rakastunut ihminen toimia. Ja on kukkupuhetta, ettei voisi kuukaudessa jo rakastua ja tietää haluavansa olla toisen kanssa.
Enemmänkin itse ihmettelen tätä nykymenoa, jossa käydään panemassa ketä milloinkin ja tapaillaan samaan aikaan vaikka kuinka monta. Omasta mielestäni se taas on sairasta ja saa karvat pystyyn. Että niin eri tavalla me ihmiset asioista ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo no voihan tuo kuulostaa turhan innokkaalta, mutta kyllä oikeasti jos on tosi kovasti rakastunut, niin ihan sen piikkiin voi tuollaisen käytöksen laittaa. Ei kaikki ihmiset ole sellaisia, että tapaillaan vaan kaikkia samaan aikaan ja huvikseen, vaan toiset oikeasti etsii sitä yhtä suhdetta, jonka priorisoi heti. Ei siinä mitään mielenterveyden häiriötä tarvitse olla.
Itselläni alkoi nykyinen yli 20-vuotinen suhde todella vauhdikkaasti, molemmat rakastuttiin toisiimme HETI. Jos vain toinen olisi niin kovasti rakastunut, olisi se toinen osapuoli voinut nähdä tilanteen kuten ap tässä. Sen verran innokkaasti saattaa rakastunut ihminen toimia. Ja on kukkupuhetta, ettei voisi kuukaudessa jo rakastua ja tietää haluavansa olla toisen kanssa.
Enemmänkin itse ihmettelen tätä nykymenoa, jossa käydään panemassa ketä milloinkin ja tapaillaan samaan aikaan vaikka kuinka monta. Omasta mielestäni se taas on sairasta ja s
Rakastuminen itsessään on jo neurologinen harha. Rakastuminen sotkee aivokemiat eikä se ole aivojen "normi" tila. Ongelmana tässä itse näen oudon käytöksen suhteessa minuun vaikka asiasta on useampaan otteeseen huomautettu. Outo, överi käytös jatkuu vaikka vastavuoroisuutta hän ei menolleen saa. Valokuvien teettämistä pöydän päälle minulta kysymättä. Ensimmäinen rakkauskirje tuli muutaman tapaamisen päätteeksi. Hän kirjoitti rakastavansa minua- täysin tuntematonta ihmistä. Varmasti tämmöinen käyttäytyminen vastavuoroisesti tapahtuneena olisi hyväksyttävää, mutten välttämättä silti pitäisi sitä aivan stabiilina menona vaan lähtisin tarkastelemaan juurisyitä pakkomielteisesti käytökselle. Hienoa kuitenkin, että liittonne on toiminut. Varmasti se on vaatinut tarkastelua, yhteen hitsautumista ja erilaisten kriisien selättämistä 20 vuodessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos roolit olisi toisinpäin olisitte jo avioliitossa.
Yli innokkaita, pakkomielteisiä, kyttääviä naisia ei ole koska miehet ottaa heidät heti vaimoksi. Tässä taas yksi asia missä mies ja nainen on erilainen.
Kysyin tätä mieheltä ja kolme hänen kaveriaan on myös kylässä. Miesraati totesi että ottaisivat jos nainen on seksikäs.
Kysy nyt vielä onko heillä edes kokemusta tuollaisesta seurustelukumppanista. Harva oikeasti tuollaista haluaa.
Ei ole sillä kuulema sellaisia naisia on liian harvassa.
Onpas tarinointia ap:lta.
Ap kirjoittaa kuin red flagien asiantuntija ja on heti tapailun alkamisesta ymmärtänyt miehessä olevan jotain häiriintynyttä. Kuitenkaan ap ei ole muka tajunnut heti laittaa tapailua poikki, vaan on jäänyt makoilemaan tulipalon keskelle ihmetelle, että onkohan tässä vaaran merkit näkyvillä vai mikä mun mieltäni vaivaa.
Ap ei ole puolella sanalla kertonut yhtään syytä miksi yleensä alkoi, saati jatkoi miehen tapailua. Mitä miehessä on sellaista, että on tavannut toistamiseen ja vielä siitäkin eteenpäin?
Narsisti rakastuu heti ja haluaa sitouttaa sinut elämäänsä. Kannattaa lopettaa se juttu heti.
Ap kuulostaa melko oudolta. Eikö ap osaa keskustella miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on iskenyt suhun silmänsä. Lue kirjallisuutta aiheesta niin huomaat olevasi malliesimerkki. Pikaiset rakkaudentunnustukset ja muut, heti poikki koko homma!
Tällä palstalla kaikki ei-toivottu käytös väitetään narsismiksi. Aika heppoista diagnosointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tutustunut yhteenkään oikeasti narsistiin ja joutunut elämässään turvautumaan poliisiin ja viranomaisiin eroon päästäkseen, on turha vääntää rautalangasta toiselle että on narsisti kyseessä. Sen tajuaa vasta liian myöhään, moni ei edes silloin.
Edelleen suosittelen kirjallisuutta aiheesta.
Ihmettelen aina vaikean käytöksen ilmettyä näitä narsistiviittauksia. Myrkyllistä ja hankalaa käytöstä ilmenee myös muista syistä- kuin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä käsin, josta kärsii muistaakseni n. 2% väestöstä. Ei siis kovinkaan yleisellä tasolla tätä voida ilmentää jokaiseen haastavaan käytökseen.
Toki, jos hän narsisti olisi niin varmaan sitten tietyt toimenpiteet hänestä eroonpääsemiseksi joutuisi tekemään. Toivotaan ja eletään nyt tilastojen valossa, jotka todentavat narsismi
Susta tulee sellainen kuva, että et halua uskoa joutuneesi narsistin kohteeksi. Olet mielestäsi fiksu ja stabiili. Haluat elää tilastojen valossa (wtf?) etkä kohdata todellisuutta, jossa kuka tahansa voi joutua narsistin uhriksi. Sinä olet joutumassa. Tervetuloa joukkoon, ei meissä muissakaan mitään vikaa ole. Oikeastaan päinvastoin: narsku etsii ominaisuuksia, jotka häneltä puuttuu.
Kiitos!
Ap