Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?
Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.
Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä.
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Kun lumet sulaa, niin keräämään vaan ekoja kuusenkerkkiä ym "super foodia". Syksymmällä sitten marjametsään ja pakkanen täyteen herkkuja tai marjat hilloiksi tms talven varalle.
Muista kysyä metsänomistajan lupa kerkkien keräämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus on nykyään vähintään 800 grammaa päivässä, ja itselläni se tulee täyteen helposti. Syön paljon itse keräämiäni marjoja, sesongin hedelmiä, kasviksista tosi paljon kaaleja: keräkaalia, punakaalia, parsa- ja kukkakaalia sekä kotimaisia juureksia - nämä ovat joko ilmaisia, halpoja tai edullisia. Satunnaisemmin syön sitten kalliimpia kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, esimerkkinä suippopaprika, joka on makeaa ja herkullista.
Kaali on halpaa, ja esimerkiksi omenaa saa usein jopa alle euron kilo. Nyt on appelsiinien sesonki, ja niitä saa alle eurolla. Kun ostaa kasvikset sesongin mukaan ja kun kelpuuttaa lautaselleen (ja kun vatsa kestää) edulliset kaalit, niin eihän tuo ole mikään ongelma.
Suositus 800 grammaa päivässä tulee täyteen harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta joka päivä.
Ja näillä s
Tämä olisi parempi argumentti, jos todellisuus olisi se, että ihmiset noudattaisivat näitä suosituksia, mutta se "sairaampia kuin koskaan" tulee kyllä ihan jostain muusta kuin 800 grammasta kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä. Harva syö 800 g kasviksia/päivä, kun ei edes se 500 g tule useimmilla täyteen.
Kuka tätä mantraa levittää ja mistä se on lähtöisin? Eiköhän suurin osa ihmisistä saa tuon 500 g aivan helposti täyteen, se ei paljoa vaadi.
Suolistosairaudet yleistyvät samaa tahtia ultraprosessoitujen vegeproteiinien ja rypsiöljyllä kyllästettyjen kauramaitojen kanssa. Tuskinpa ongelma on kuitenkaan liika kasvisten syönti vaan muun luonnollisen ravinnon, lihan, kalan, maidon ja munien hyljeksintä.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan arkkupakastimen laittaa taloyhtiön kellarin komeroon? Ap
Jotkut pitävät pakastinta parvekkeella. Joissakin taloyhtiöissä osa kylmäkellareista on muutettu vuokrattaviksi lukituiksi pakastinkaapeiksi. Lämpimään varastoon tuskin pakastinta saa laitettua sähköjen puuttumisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakasta marjat rasioiden sijasta pusseihin. Ne vievät vähemmän tilaa. Onhan se aika paljon, jos on vaikka 40 litran pussia mustikoita tai herukoita, joka olisi satokauden ulkopuolella yli 50g mustikkaa / päivä. Käytä uudelleen suljettavia (minigrip) pusseja, niin voit ottaa päivittäin sen verran kuin tarvitset. Jos olisi mahdollista pakata vakuumipusseihin, niin menisi vielä pienempään tilaan. Itse pakastan ensin rasiassa ja laitan vakuumiin jäätyneinä.
Onko sinulla mahdollisuutta kuivattaa ilmaisia omenoita? Se on vanha säilöntäkeino. Myös mansikoita voi kuivattaa.
Mistä saa ilmaisia omenoita? Minäkin haluan!
Ainakin Tampereella vähänkin vanhemmalla asuinalueella, joissa on isot tontit, on syksyisin joka toisen, vähintään, portin pielessä koreissa omenoita ja luumuja, joita saa ottaa. Jos joku sattuu pihastaan olemaan, huutelee usein vielä varmistuksen, että haluaisitko enemmän. Eiköhän sama käytäntö ole muissakin kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat ainakin ovat hiilihydraattipommi ja sisältävät myrkyllistä solaniinia. Nykyihminen on luonnostaan lihan ja rasvan syöjä eikä muuta ravintoa tarvita.
Jep, USA:ssa kuolee 70 ihmistä vuodessa perunoiden syöntiin. Voi vain miettiä mitä sairauksia pienemmät jäämät näitä myrkkyjä aiheuttavat kymmenien vuosien kuluessa.
Vanhemmat syöneet 40-luvulta lähtien perunaa, vehnää ja valkoista sokeria eikä mitään sairauksia ja ongelmia.
Sama juttu. Mun vanhemmat syö joka päivä perunaa, makeita hilloja, suklaata ja pullaa. Syövät toki paljon muutakin, mutta noita mainitsemiani ihan joka päivä. Ovat jo yli 90-vuotiaita, edelleen hyväkuntoisia, eikä lääkityksiä ole.
Helposti. Kilo porkkanoita maksaa vähän päälle euron. Kahden päivän kasvikset siinä.
Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä
Appelsiinit maksavat 1-2€ kilo. Yksi paprika maksaa noin euron. Mustikoita saa pakasteena 200g hintaan 1,79€
Jos siis ostat kilon appelsiinia, pari paprikaa ja 400g mustikoita, hintaa tulee alle kymppi ja siinä on kolmen päivän kasvikset.
Ai miten on rahaa? No käyn töissä ja saan hyvän liksan.
Helposti: ihminen ei tarvitse kasviksia, hedelmiä tai marjoja lainkaan, sillä ne eivät kuulu nykyihmisen luotaiseen ruokavalioon.
Nostamalla omaa tulotasoasi.
Ei se sen vaikeampaa ole.
Halvempia kasvikset ovat kuin liha tai makkara
Köyhän ei ole varaaa syödä mitään puhvejä. Köyhä syö juureksia ja vihanneksia, sekä hedelmiä
Hilaa se ahteris metsään marja aikaan tai mene töihin. Töistä saa palkkaa, sitä kutsutaan myös rahaksi,
Kasvikset halpoja, vaikka kuinka paljon syödään. Tänään jo aamulla aloitettiin. Salaattia, tomaatteja, paprikaa, sipulia, porkkanoita, perunoita kaalia, lisää salaattia, pakasteesta marjoja, tuoreita mansikoita ostettu, mutta ne ovat kalliita vielä. Hedelmiä ei oikein ole hyviä tähän aikaan vuodessa Suomessa. Kaalikeittoa.
Itse syön marjoina lähinnä puolukkaa ja mustikkaa, joita kerään pakastimeen montakymmentä kiloa syksyisin. Lisäksi K-Menu parsakaalisekoitusta lämmitän mikrossa lämpimäksi kasvislisukkeeksi, maksaa 1,99 e/kg ja etikkapunajuuria ja suolakurkkuja syön jonkin verran. Tomaattia K-Menun säilykkeenä ruokiin. Kesällä viitsii ostaa sitten tuoreitakin vihanneksia, kun ovat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
No kivat sulle. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja nyt kun tukia vielä leikattiin, niin entistä hankalampaa saada syötyä terveydelle optimaalisesti (tarpeeksi kasviksia, täysjyväviljaa, laadukkaita rasvoja jne). Kasvisten alv pitäisi laskea nollaan.
Muista en tiedä, mutta itse haen puutarhasta lähes kaiken. Enkä pysty kaikkia edes hyödyntämään.
Raparperia, omenaa,punaherukkaa,mustaherukkaa,karviaisia,pensasmustikkaa..
Ja kun kysyy "tuutko hakee?" Niin vastaus on tuun jos keräät valmiiksi.
Hittojako siinä kyselette , että mistä halvalla kun teille laiskoille pitäisi jopa maksaa että oma perse liikahtaisi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus on nykyään vähintään 800 grammaa päivässä, ja itselläni se tulee täyteen helposti. Syön paljon itse keräämiäni marjoja, sesongin hedelmiä, kasviksista tosi paljon kaaleja: keräkaalia, punakaalia, parsa- ja kukkakaalia sekä kotimaisia juureksia - nämä ovat joko ilmaisia, halpoja tai edullisia. Satunnaisemmin syön sitten kalliimpia kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, esimerkkinä suippopaprika, joka on makeaa ja herkullista.
Kaali on halpaa, ja esimerkiksi omenaa saa usein jopa alle euron kilo. Nyt on appelsiinien sesonki, ja niitä saa alle eurolla. Kun ostaa kasvikset sesongin mukaan ja kun kelpuuttaa lautaselleen (ja kun vatsa kestää) edulliset kaalit, niin eihän tuo ole mikään ongelma.
Suositus 800 grammaa päivässä tulee täyteen harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta
Luin pari päivää sitten tiedeuutisen, että suolistosairauksille altistava geeni on löydetty, joten en oikein pidä tavasta syyllistää ihmisiä ruokavaliostaan, jos on sen alueen sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivat sulle. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä, ja nyt kun tukia vielä leikattiin, niin entistä hankalampaa saada syötyä terveydelle optimaalisesti (tarpeeksi kasviksia, täysjyväviljaa, laadukkaita rasvoja jne). Kasvisten alv pitäisi laskea nollaan.
Häh?? Itselläni eläkettäni nostettiin ja menoni ovat pysyneet samoina. Saatko sinä sitten jotain valtion sosiaalitukia siihen lisäksi, sillä niistä kyllä leikattiin. Itse en ole nostanut mitään tukia koskaan, en edes työttömyystukia, niin en tiedä siitä puolesta mitään.
Tämä olisi parempi argumentti, jos todellisuus olisi se, että ihmiset noudattaisivat näitä suosituksia, mutta se "sairaampia kuin koskaan" tulee kyllä ihan jostain muusta kuin 800 grammasta kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivässä. Harva syö 800 g kasviksia/päivä, kun ei edes se 500 g tule useimmilla täyteen.
Syömisestä on tehty nykyään niin vaikeaa. Ei tarvita muuta kuin runsaat ostokset heviosastolta, vähän kananmunia, kalaa ja pikkuriikkisen lihaa, ruoan tekeminen näistä hyvistä raaka-aineista itse, karkki-, sipsi-, limu-, olut- ym. hyllyjen ohittaminen - ja saa syödä itsensä kylläiseksi, ei tarvitse miettiä mitään dieettejä.