Millaisilla elämäntapa- tai ruokavaliomuutoksilla olet saanut kolesteroliarvoni parannettua?
Millaisilla elämäntapamuutoksilla olet saanut kolesteroli- ja veren rasva-arvoja parannettua? Esimerkiksi liikkumiseen, ravinnon tiettyihin osiin tai elintarvikkeisiin liittyen?
Jos et usko että kolesterolia tarvitsee seurata tai siihen kiinnittää huomiota niin voit ohittaa keskustelun. Se on eri asiansa, jos haluaa elää asiaan huomiota kiinnittämättä.
Kommentit (33)
En vielä tiedä, koska olen vasta siinä ekassa kokeiluvaiheessa että laskeeko. Viime mittauksessa oli ekaa kertaa kokonaiskolesteroli vähän yli, kun hyvä laskenut roimasti ja paha noussut vähän. Parina edeltävänä vuotena tullut vyötärölihavuus syynä. Yritän lisätä liikuntaa ja vähentää herkkujen syömistä ja lisätä kasviksia. Saas nähä.
Kuten täällä on moneen kertaan aikaisemminkin todettu: Jos kolesterolitasot on korkealla niin voi olla ettei mikään ruokavalioon tehty muutos tilannetta paranna. Suosittelisin silloin sitä mitä lääkäritkin suosittelevat eli statiinien käytön aloittamista.
Mikäli on myös verenpaine koholla niin silloin täytyy molemmat sydäninfarktin riskiä nostavat tärkeimmät riskitekijät.
Aiemmat keskustelut kolesterolista, katso mitä tuolla on sanottu niin ei tarvitse toistella.
https://www.vauva.fi/haku?keys=kolesterolin
Palstalta löytyy runsaasti "koululääketieteen" vastustajia joilla on omintakeisia näkemyksiä siitä, mikä aiheuttaa sepelvaltimotautia. Itse luottaisin asiassa siihen mitä lääkärit ohjeistavat.
Apua voisi lähteä hakemaan Sydänliiton sivuilta
Eipä tarvinnut muuta, kuin jätin voin, kerman sekä muut epätyydyttyneitä rasvoja sisältävät ruuat pois.
Rupesin tekemään kaiken ruuan itse. Ruuan valmistukseen käytin öljyä. Leivän päällä käytin suolakurkkua, tuirekurkkus, salastinlehtrö, tomaattisose, sekä 5 % : :n rasvaprosentin juustoa.
Söin halpoja hedelmiä. Porkkksnoists tein muhennosta, raasteita, mehua, Käytin porkkanoita myös perunamuusissa.
Normaali herkkuni: Kermajäätelö jäi kokonaan pois.
Kolesteoli arvoni, neljän kuukauden ruokavalioni jälkeen, oli muuttumut 7 :stä arvoon 6,4.
Koska minulla on muita verisuonisairauksis lääkäri totesi, että tulos on hyvä, mutta lääkityksellä ja edelleen terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla, voin tavoittaa kolesteroli tason, joka on hyvä tai ainakin tyydyttävä, sairastamani taudin kanssa.
Nyt mulla on ollut 5 mg kole lääkitys ruokavalion ohella.
Ja arvatkaa mitä nyt kole arvoni on, lääkityksen ja edelleen jatketun ruokavalion jälkeen, se nyt 5,8.
Olen myös laihtunut kohta 4 kg muutosten myötä, vaikka en olekss raskaasti ylipainoinen,
Keto/vhh toimii ja arvot hyvät. Samoin diabetes 2 lääkitys lopetettiin koska ei enää hiilihydraatteja jotka aiheutti aiemmin sokeripiikkejä. Paino putosi siinä sivussa reilusti. Ei päivääkään nälkää ku hiilarit noin 20 gr/pvä. Kaikki perunat, riisit ja pasta korvattu kasvis vaihtoehdoilla (kukkakaali muusi, kukkakaali riisi, kesäkurpitsa, hapankaali, parsakaali...). Proteiinia ja rasvaa riittävästi. Näillä mennään unohtamatta keto elektrolyytti jauhetta vähintään kerta/pvä.
Marjoihin vähemmän paksua kermaa, kalaöljykapseli päivässä. Kolesteroli 3.1.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä on moneen kertaan aikaisemminkin todettu: Jos kolesterolitasot on korkealla niin voi olla ettei mikään ruokavalioon tehty muutos tilannetta paranna. Suosittelisin silloin sitä mitä lääkäritkin suosittelevat eli statiinien käytön aloittamista.
Mikäli on myös verenpaine koholla niin silloin täytyy molemmat sydäninfarktin riskiä nostavat tärkeimmät riskitekijät.
Aiemmat keskustelut kolesterolista, katso mitä tuolla on sanottu niin ei tarvitse toistella.
https://www.vauva.fi/haku?keys=kolesterolin
Palstalta löytyy runsaasti "koululääketieteen" vastustajia joilla on omintakeisia näkemyksiä siitä, mikä aiheuttaa sepelvaltimotautia. Itse luottaisin asiassa siihen mitä lääkärit ohjeistavat.
Apua voisi lähteä hakemaan Sydänliiton sivuilta
Hyvä kommentti
Pelkkä Oivariinin vaihtaminen Alentajaan teki huomattavan eron. Syön paljon leipää.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä Oivariinin vaihtaminen Alentajaan teki huomattavan eron. Syön paljon leipää.
Oivariinissa on voita iso osa.
Vierailija kirjoitti:
Maustamattoman rahkan ja jugurtin tilalle kaurajugurtti,kauralese 2rkl/pv,17% juusto 10%,kasviksia lisää ruokavalioon,alentaja levite leivän päälle.Puolessa vuodessa paha kolestroli normaalin rajoihin 4.7 kokonaiskolestroli vajaasta kuudesta reiluun neljään.Ravitsemusterapeutti oli tyytyväinen.Muutokset oli semmosia mitkä on pysyneet eivätkä tunnu vaikeilta.
Oletko löytänyt jostain maustamatonta kaurajugurttia? Olen syönyt niitä, mutta niissä on yleensä paljon sokeria. Mun pitäisi vähentää sitä yhtä paljon kuin rasvaa.
En tiedä millaiset ne olivat nuorina, jolloin söin todella huonosti. Mutta nyt keski-ikäisenä ne on priimaa ravintosuosituksia noudattaen eli paljon kasviksia ja kohtuudella eläinrasvoja.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaiset ne olivat nuorina, jolloin söin todella huonosti. Mutta nyt keski-ikäisenä ne on priimaa ravintosuosituksia noudattaen eli paljon kasviksia ja kohtuudella eläinrasvoja.
Miten pysyä suosituksissa? Mitä syöt päivän aikana?
Minun ruokavaliollani ei ole mitään vaikutusta sinun kolestroliisi.