Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään hautajaisia pidetään niin pienellä porukalla?

Vierailija
27.01.2024 |

Siunataan läheisten läsnäollessa, eli sukulaisten ja mm ystävät jätetään ulkopuolelle.

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli sukunsa nuorimpia. Eli käytännössä melkein kaikki oli jo kuolleet. Ystävät myös. Yksi naapuri kutsuttiin, mutta hän oli jo iäkäs ja huonokuntoinen eikä päässyt osallistumaan.

Omat hautajaiseni on varmaan sellaiset, että siellä korkeintaan kaksi ihmistä. Lapseni ja hänen mahdollinen puolisonsa. Nuorin olen nimittäin minäkin ja paljon on lapsettomia lähipiirissä.

Vierailija
82/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokailun ym. järjestäminen pidentää itse tilaisuutta ja mitä enemmän porukkaa, sen enemmän on  hässäkkää. Kun työikäinen siskoni haudattiin, siellä oli vain kahvitus, äiti, isä ja lähimmät sukulaiset  puolisoineen, eikä juurikaan lapsia, kun niitä ei ole montaa, sekä muutama työkaveri. Ei siinä  oikein ollut ruokahalujakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähipiirissä on ollut vaihtelevasti hautajaisten osallistujia. Äitipuoli kuoli melko nuorena ja hänellä oli paljon ystäviä ja tuttuja. Hän oli ollut työnsä puolesta jonkin verran julkisuudessa, joten hautajaisissa piti ottaa myös se huomioon. Ei siis voinut laittaa esimerkiksi kuolinilmoitusta lehteen ja avointa kutsua sen yhteyteen koska kukaan ei halunnut esimerkiksi mediaa paikalle ja muutenkin osallistujamäärää oli pakko rajata jotenkin. Kutsuttiin lähiomaisten lisäksi sukulaiset, hänen ystävänsä ja lähimmät tutut kutsuttiin henkilökohtaisesti. Isot hautajaiset niistä kehittyi silti, paikalla oli ehkä noin 100 ihmistä.

Muissa hautajaisissa missä olen ollut on osallistujia tai vieraita ollut vaihtelevasti, yleensä ehkä 30-80. Pienimmät hautajaiset missä olen ollut on osallistujia ollut noin 10.

Vierailija
84/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veikkaan, että niitä pienen porukan kesken järjestettyjä surusaattoja ja muistotilaisuuksia on ollut iät ja ajat.

Joillakuilla vain on sellainen käsitys, ehkä elokuviin perustuva, että hautajaiset ovat aiemmin ollut aina sellaisia suuria juhlia, joihin kokoontuu koko suku ja kylänväki.

Köyhän ihmisen hautajaiset ovat varmaan aina olleet pienet, vaikka sukua olis ollutkin vaikka kuinka paljon.

Isojen talojen isännät, kylien mahtihenkilöt, niiden hautajaisiin on tultu varmaan matkojen takaa, suku ja muut.

Lähipiirin kesken vietettyjä hautajaisia on ollut aina. Ja entisaikoinakin, vaikka perhe olisi ollut suuri, niin jos se perhe hajaantuu isommalle alueelle lasten kasvettua suuriksi ja niin edespäin, niin hautajaisiinkaan lähteminen ei ole ollut yksinkertaista järjestää tai edes mahdollista.

Ei kannata kuvitella, että aiemmin on kaikki ollut niin kuin jossakin elokuvissa esitetään.

Vierailija
85/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras ratkaisu. Vain lähiomaiset. Hautajaiset ovat omaisten surujuhla, pienessä piirissä on rauhallisempi tunnelma. Sinne ei tarvitse koko suvun tuppautua.

Itsekästä.

Katsotaan kun tulee sinun kohdallesi, jos hautajaisiin tulee 200 ihmistä ja ruokaannoksen hinta on vaikkapa 25 euroa niin ........

Vierailija
86/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, kun ei enää noudateta perinnettä että koko kylän väki kutsutaan!

Noin kirjoitti joku kommentoija.

No, kenenkäköhän hautajaisiin on kutsuttu koko kylän väki. 

Torpan muijan vai, muonamiehen lapsen vai, vai ihan vaan ison talon isännän ja ketähän siihen koko kylän väkeen saattoi kuulua.

Vierailija
87/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isän hautajaisissa oli kaikista läheisimmät : äiti, me lapset perheineen, isän vanhemmat ja isän sisko perheineen sekä isän kaksi parasta kaveria jotka oli myös työkavereita. 10 aikuista ja 8 lasta (0-16-vuotiasta). Työpaikka lähetti yhden addessin, muut kollegat yhden. Muita sukulaisiakaan ei juurikaan elossa, ja ne jotka on ollut, on viimeksi nähty 10v. sitten tms.  Olisiko hyvänpäiväntuttuja pitänyt sitten kutsua, että ei olisi pienet hautajaiset? 

Isäni siunaustilaisuutta ennen oli romanihautajaiset ja sielläpä oli sitten väkeä niin paljon, että valehtelematta 100 odotti kirkon ulkopuolella.

Vierailija
88/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa järjestää isoja hautajaisia, jollakin on varat vähissä tai ei ole ketä kutsua. Itse ihmettelen taas sitä, että ei,olla vuosikausiin yhteydessä ja sitten lähdetään jonkun serkun hautajaisiin toiselle puolelle Suomea nyyhkimimään.

Vierailija
89/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lähipiirissä on ollut vaihtelevasti hautajaisten osallistujia. Äitipuoli kuoli melko nuorena ja hänellä oli paljon ystäviä ja tuttuja. Hän oli ollut työnsä puolesta jonkin verran julkisuudessa, joten hautajaisissa piti ottaa myös se huomioon. Ei siis voinut laittaa esimerkiksi kuolinilmoitusta lehteen ja avointa kutsua sen yhteyteen koska kukaan ei halunnut esimerkiksi mediaa paikalle ja muutenkin osallistujamäärää oli pakko rajata jotenkin. Kutsuttiin lähiomaisten lisäksi sukulaiset, hänen ystävänsä ja lähimmät tutut kutsuttiin henkilökohtaisesti. Isot hautajaiset niistä kehittyi silti, paikalla oli ehkä noin 100 ihmistä.

Muissa hautajaisissa missä olen ollut on osallistujia tai vieraita ollut vaihtelevasti, yleensä ehkä 30-80. Pienimmät hautajaiset missä olen ollut on osallistujia ollut noin 10.

Siunaustilaisuuteen saa mennä kuka tahansa, omaiset ei voi estää sitä.

Vierailija
90/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siunaustilaisuuteen saa mennä kuka tahansa, omaiset ei voi e

No eikä saa.

Vierailija
91/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siunausti

No eikä saa.

Saa koska kirkko on julkinen tila samoin kun kappeli. Siunaus on julkinen kirkollinen toimitus eikä sinne voi kieltää menemästä.

Vierailija
92/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa hautajaisissa missä olen ollut on osallistujia tai vieraita ollut vaihtelevasti, yleensä ehkä 30-80. Pienimmät hautajaiset missä olen ollut on osallistuj

Saa koska kirkko on julkinen tila samoin kun kappeli. Siunaus on julkinen kirkollinen toimitus eikä sinne voi kieltää menemästä.

Kuka sanoi että siunaus olisi aina kirkossa tai kappelissa? Siunauksen voi järjestää myös muualla, missä tahansa.

Vierailija
93/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa hautajaisissa missä olen ollut on osallistujia tai vieraita ollut vaihtelevasti, yleensä ehkä 30-80. Pienimmät hautajaiset missä olen ollut on osallistuj

Riippuu ihan tilasta missä siunaus järjestetään. Esimerkiksi meillä läheisen siunaus järjestettiin vanhassa kirkossa joka ei ole seurakunnan yleisessä käytössä kirkollisille toimituksille. Tila oli varattu erikseen eikä seurakunnan kautta ilmaiseksi. Siksi se vertautuu mihin tahansa yksityiseen varattuun tilaan.

Vierailija
94/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siunaustilaisuuteen saa mennä kuka tahansa, omaiset ei voi e

Mitä muuten tapahtuu jos esimerkiksi johonkin julkkiksen hautajaisiin ventovieraat uteliaat tunkee kirkkoon niin että omaiset ja hautajaisiin kutsutut vieraat ei mahdu enää penkeille tai koko kirkkoon? Onko omaisille ja vieraille varattu omat paikat vai miten varmistetaan että siunaus onnistuu?

Vierailija
95/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei olla yhteisöllisiä eikä vieraanvaraisia. Oman ukkini hautajaisissa oli 20 vuotta sitten noin 100 henkeä ja kaikille tarjottiin ruoka. Aika harva enää nykypäivänä on valmis kestitsemään puolituttuja. Hautajaiset oli muutenkin esim. vielä 80-luvulla tilaisuus, johon kaikki kaukaiset sukulaiset saapuivat (esim. mummoni hautajaiset), vaikka muuten ei välimatkan ym. vuoksi tavattukaan.

Vierailija
96/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei olla yhteisöllisiä eikä vieraanvaraisia. Oman ukkini hautajaisissa oli 20 vuotta sitten noin 100 henkeä ja kaikille tarjottiin ruoka. Aika harva enää nykypäivänä on valmis kestitsemään puolituttuja. Hautajaiset oli muutenkin esim. vielä 80-luvulla tilaisuus, johon kaikki kaukaiset sukulaiset saapuivat (esim. mummoni hautajaiset), vaikka muuten ei välimatkan ym. vuoksi tavattukaan.

Kaikki rapautuu käytöstapoja myöten. Eihän aikuisetkaan ihmiset osaa nykyään edes tervehtiä, kunhan tuojottaa möllöttävät, ihan outoa.

Vierailija
97/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kun yleensä hautajaiskutsut oli avoimia kutsuja ne hautajaiset ja ruokailut järjestettiin yleensä talkoilla.

Nykyisillä ruoanhinnoilla ei vaan ole useinkaan varaa kestitä niitä 100 vierasta.

Vierailija
98/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole vuoteen pariin oltu tekemisissä ei tarvetta hautajaisiinkaan

Vierailija
99/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hautajaisista sellainen tapaus, että yksi vieraista luuli minun olevan pitopalvelun työntekijä ja alkoi huutaa minulle kun kompastuin hänen kulkureitille jätettyyn keppiinsä siinä vaiheessa kun vein ylijääneitä ruokia pois.  Veli oli nämä kutsunut, itse en tuntenut lainkaan, jotain isän ystävliä. Olen koko aikuisikäni asunut kaukana ja nämä tietyt ystävät olivat vielä eri paikkakunnalta, eivät olleet minua koskaan nähneet. Siksi on hankalaa kun ei tiedä ketä pitäisi kutsua edes ja yleinen kutsu ei nykyään toimi, kun lehtiä ei enää tule kaikille kuten ennen. 

Vierailija
100/167 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni hautajaisista sellainen tapaus, että yksi vieraista luuli minun olevan pitopalvelun työntekijä ja alkoi huutaa minulle kun kompastuin hänen kulkureitille jätettyyn keppiinsä siinä vaiheessa kun vein ylijääneitä ruokia pois.  Veli oli nämä kutsunut, itse en tuntenut lainkaan, jotain isän ystävliä. Olen koko aikuisikäni asunut kaukana ja nämä tietyt ystävät olivat vielä eri paikkakunnalta, eivät olleet minua koskaan nähneet. Siksi on hankalaa kun ei tiedä ketä pitäisi kutsua edes ja yleinen kutsu ei nykyään toimi, kun lehtiä ei enää tule kaikille kuten ennen. 

Tämä kyseinen vieras ei tullut kirkkoon ja haudalle hankalan liikkumisen vuoksi, tuli vain muistotilaisuuteen ja siksi ei ollut nähnyt minua ja perhettäni laskemassa kukkia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi