Suureneeko maapallo kokoajan, kun siihen tulee uusia pintakerroksia?
Arkeologiset löydötkin löytyy aina maan syvyyksistä, eli vanhojen paikkojen päälle on kertynyt maa ainesta. Tällä tavallahan maapallo vaan kasvaa ja kasvaa? Sekin ihmetyttää mistä se kaikki lisämaa-aines ilmestyy entisen päälle? Vai vellooko ainekset vain tuulen mukana toistensa päälle, että jos joku paikka peittyy, toisaalla on kuoppa.
Kommentit (37)
Joistain paikoin vastaavasti maa-ainesta poistuu. Tuota kerrostumista tapahtuu lähinnä merissä joihin joet kuljettaa ylempää maata. Maapallo itse asiassa hieman kasvaa koska avaruudesta tulee meteoriitteja ja pölyä koko ajan maahan.
Vierailija kirjoitti:
Se on hienoa kun herää kysymyksiä! Noihin löytyy vastauksua kun painelet kirjastoon.
Ei se nyt ole edes auki. Miksi täällä suututaan aina kun haluaa pohtia ja keskustella jostain asiasta. Itsekin olet täällä, etkä kirjastossa.
Jos mitkä kasvavat, niin hautausmaat.
No kaipa sieltä avaruudesta välillä shittii putoo tänne lisää eli silleen vähän suurenee pikku hiljaa mutta tuskin ne määrät mitään suuria on. Eiköhän se maa-aines vaa vaihda paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joistain paikoin vastaavasti maa-ainesta poistuu. Tuota kerrostumista tapahtuu lähinnä merissä joihin joet kuljettaa ylempää maata. Maapallo itse asiassa hieman kasvaa koska avaruudesta tulee meteoriitteja ja pölyä koko ajan maahan.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Innovaatio nimeltään mannerlaatat huolehtivat siitä, että kerrokset liikkuvat milloin ylöspäin milloin alaspäin.
Googlaa laattatektoniikka, tai katso YLE areenasta sarja Maa - elämän planeetta
Maapallon pinta ei rikkoutumatta kestä tätä ihmismäärää. Näin sanoi ja 80-luvulla ala-asteen rehtoriopettaja. Väkiluku oli alle 5mrd silloin. Pohdin pitkään, että onko maapallo ontto.
Vierailija kirjoitti:
Se on hienoa kun herää kysymyksiä! Noihin löytyy vastauksua kun painelet kirjastoon.
Miten tulee seuraava Jeesus tai Jumala jos me sanotaan kaikille että mene kirjastoon en voi kertoa sinulle luuuseri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ole edes auki. Miksi täällä suututaan aina kun haluaa pohtia ja keskustella jostain asiasta. Itsekin olet täällä, etkä kirjastossa.
En minä ainakaan ole suuttunut. Tiedän jo riittävän hyvin vastauksen kysymykseesi, mutta en jaksa alkaa selittämään niin yleistietoa.
Vierailija kirjoitti:
No kaipa sieltä avaruudesta välillä shittii putoo tänne lisää eli silleen vähän suurenee pikku hiljaa mutta tuskin ne määrät mitään suuria on. Eiköhän se maa-aines vaa vaihda paikkaa.
Maapallo menettää massaa koska kaasua karkaa avaruuteen enemmän kuin pölyä kertyy tänne.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minun on vaikeaa ymmärtää lukemaani. Haluan, että joku kertoo minulle asian suoraan.
Ap
Ei ole pallo alkuunkaan, vaan litteä.
Vierailija kirjoitti:
Netistähän tämmösiin ei löydä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Avaruuteenko se kompostoitunut jäte singotaan ja sieltä alas pölynä? Mulla ainakin kukkapenkkeihin lisääntyy multa kun kompostia tyhjennä jossa maatuneet kuoret ja muut ruuantähteet.
Vierailija kirjoitti:
Persun aloitus luultavasti.
Koko päivänkö nukuit vai suljetullako olet ja nyt sait ruutuaikaa?