Todella noloja ihmiset jotka odottavat palveluita ilmaiseksi tai maksavat palvelusta reilusti myöhässä
Olemme miehen kanssa molemmat yrittäjiä ja monet ystävät pyytävät palveluksia erinäisiin juttuihin. Saatetaan soittaa myöhään illalla että tarvittais apua jne. Tottakai sitä olettaa että tarjoavat maksun niin kuin normaali ihminen, mutta suureksi hämmästykseksi sitä on huomannut että eipä osa vaan edes tarjoa mitään! Tai sitten lupaavat maksaa, vaan eivät koskaan maksa, ellei sitten itse kysele maksun perään.
Näitä on todella paljon, jotka aina maksavat myöhässä, eivätkä edes pahoittele vaan saattavat naureskella vaan että hups miten onkin jäänyt taas maksamatta, hehheh. Itse ovat palkkatöissä olevia ihmisiä, joita varmasti ottais suuresti päähän jos joku kerta heidän palkka jäisikin maksamatta.
Kommentit (30)
yrittäjän ei tarvi tehdä ilmaiseksi mitään, oli kyse ystävästä, naapurista, perheestä ym. sanot vaan seuraavan kerran, että nyt on kiireitä, kalenteri täynnä siksi lopetat ilmasjutut täysin.et tee enää ilmaiseksi. sanot vaan että edelliset jutut yhä maksamatta.et tee enää tutuille.
tiedän että yrittäjille tämä on vaikea asia ,kun läheiset hyväksikäyttää. itse olen sanonut kaveriyrittäjille, kun olen käynyt heidän liikkeessään, että maksan normaalihinnan. olen kuin muutkin asiakkaat.
yleensäkin yrittäjiä kusetetaan helposti. aina maksu ja jopa etukäteismaksu jos joku remppafirma tms. ihminen joka hyväksikäyttää ,sun kiltteyttä, ei ole oikea ystävä. reilu peli aina oltava ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
yrittäjän ei tarvi tehdä ilmaiseksi mitään, oli kyse ystävästä, naapurista, perheestä ym. sanot vaan seuraavan kerran, että nyt on kiireitä, kalenteri täynnä siksi lopetat ilmasjutut täysin.et tee enää ilmaiseksi. sanot vaan että edelliset jutut yhä maksamatta.et tee enää tutuille.
tiedän että yrittäjille tämä on vaikea asia ,kun läheiset hyväksikäyttää. itse olen sanonut kaveriyrittäjille, kun olen käynyt heidän liikkeessään, että maksan normaalihinnan. olen kuin muutkin asiakkaat.
yleensäkin yrittäjiä kusetetaan helposti. aina maksu ja jopa etukäteismaksu jos joku remppafirma tms. ihminen joka hyväksikäyttää ,sun kiltteyttä, ei ole oikea ystävä. reilu peli aina oltava ihmissuhteissa.
Ärsyttävää kun joutuu jatkuvasti sanomaan itsestäänselviä asioita. Esim että tehdystä työstä joutuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne ajattelee että haluat auttaa?
Haluatko itse tehdä omaa työtäsi ilmaiseksi?
No jos minä olisin vaikka kampaaja joka osaa työnsä ja pitää siitä, niin varmaan leikkaisin hyvien ystävieni ja sukulaisteni hiukset maksutta kotona iltaa viettäessämme. Luultavasti he sitten joskus vastavuoroisesti auttaisivat minua jossakin toisessa asiassa. Minulla ei ole tapana pyytää rahaa ystävänpalveluksesta.
Teet niin kuin mä, et pikatyölisä 50€/lähtö tuntihinnan päälle niin loppuu tollanen voiks sä nopeasti vilkaista.
Ei rahaa on silloin EI PALVELUITA!
Tuo on todella törkeää.
Parhaimmat asiakkaat maksavta samana päivänä.
Toki nykytaloustilanteessa on ymmärrettävää, että moni tarvitsee isompaan laskuun maksuaikaa.
Minulla on sellainen ammatti, josta herkästi pyydetään "pikku palveluksia" tarkoittamatta mitään pahaa. Olen luovalla alalla ja ajatellaan että tämä on kuin harrastus, jota teen omaksi ja muiden iloksi hyvämieli palkkanani. Valitettavasti hyvällä mielellä ei makseta laskuja, mutta ymmärrän että päivätyössä käyvä ihminen ei hahmota todellisuuttani. JA ammattini on oikeasti tosi kiva, jos joku maksaisi elämiseni niin voisin hyvin tehdäkin tätä harrastuksena.
Olen kiittänyt tarjouksesta kiinnostavaan tilaisuuteen, kertonut että tällä hetkellä pystyn ottaa vain maksavia asiakkaita ja kaverihinta on summa X TAI että vastineeksi haluan häneltä palveluksen Y (jos hänellä on minua hyödyttävä ammatti). Lisäksi olen kertonut aikatauluistani, osa kavereista olettaa että teen hänelle joko jonon ohi tai omalla vapaa-ajallani hommia. Mitä toisinaan teenkin jos projekti on tarpeeksi kiinnostava, mutta se ei saa olla oletus.
No jos heille yrittäjänä ihan normaalin laskun laitat, niin sanot et ulosottoonko sen haluat? Tosin yrittäjäkin voi valita asiakkaansa.
Katse peiliin. Turha valittaa. Pitää tehdä selkeät säännöt ja tiedotus, ettei synny ongelmia tai epäselvyyksiä. Pienituloiselle naiselle voi antaa maksun kahdessa erässä ja maksuajan, jos tuntee että maksaa sen niin. Jos ei hoidu, onko jokin syy.