Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kuuntelet musiikkia kotona?

Vierailija
26.01.2024 |

Jos kuuntelee esim Spotifyn kautta, millainen systeemi kannattaa hankkia? En ole mitenkään hifisti mutta jotenkin laadukkaasti pitää soida. Ei ole valitettavasti varaa tonnien laitteisiin. Genelecit ei ole mielestäni tarpeeksi tasapainoiset äänenlaadultaan.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Striimaan apple musicista homepod mini -stereopariin. Tuossa apple musicissa saa ihan lossless-laadulla musiikit jos haluaa eli cd tasolla. Homepod minit tukee nykyään sitä myös.

Mutta minulla on yhä myös cd-levyjä. Juuri mietin että haluaisin hankkia paremman soittimen niille, ei järkisyistä, mutta muuten vaan.

Jos haluat toistaa ne CD:t niiden homepodien kautta, niin tarvitset wifi- tai bluetooth-lähettimellä varustetun soittimen, tai erillisen lähetinmokkulan siihen soittimen jatkeeksi.

Minulla on myös cd:tä tallessa. Olen miettinyt jos kopioisi kaikki cd:levyt kovalevylle ja hävittäisi sellaiset joilla ei ole keräilyarvoa. Cd-levyt, dvd-levyt vie vain turhaa tilaa ja seuraavassa muutossa täytyy kantaa painavia laatikoita. Kovalevyltä ne löytyy heti, hyllystä niitä joutuu etsimään.

Minä olen juuri ostellut käytettyjä cd-levyjä joita muut ovat heittäneet pois. Niillä on kuitenkin jotain erilaista arvoa kuin tiedostoilla, vaikka itsekin striimaan enimmäkseen. Voi selailla vihkosta ja fyysinen esine on kiva. Ei ne vie niin paljon tilaa edes minusta. Sanokaa minun sanoneen, levyt tekee vielä comebackin nyt kun vinyylitkin on kalliimpia taas.

Vierailija
82/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Striimaan apple musicista homepod mini -stereopariin. Tuossa apple musicissa saa ihan lossless-laadulla musiikit jos haluaa eli cd tasolla. Homepod minit tukee nykyään sitä myös.

Mutta minulla on yhä myös cd-levyjä. Juuri mietin että haluaisin hankkia paremman soittimen niille, ei järkisyistä, mutta muuten vaan.

Jos haluat toistaa ne CD:t niiden homepodien kautta, niin tarvitset wifi- tai bluetooth-lähettimellä varustetun soittimen, tai erillisen lähetinmokkulan siihen soittimen jatkeeksi.

homepodit toimii wifin ja airplayn avulla, ei bluetoothilla

Niinhän se muuten taisi ollakin, bluetooth on vain laitehallintayhteyksiä varten. Olisihan tuo pitänyt muistaa kun itsellänikin tuollainen mini keittiössä nököttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että hankkisin vanhan apple tv:n tilalle apple tv 4k:n joka tukee hmdi arcia ja sitten jollain bluray soittimella soittaisi levyt. 

Minulla on jotkut jvc:n stereot mutta niiden ääni tuntuu liian kumisevalta bassoineen nykyään.

Joo, tuo toimii, mutta ainakin vanhemmat Bluray-soittimet olivat aivan tuskallisen hitaita käyttää. En ole kyllä vuosiin enää erillissoitinta omistanut että ehkä sitä ongelmaa ei enää ole?

Vierailija
84/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri ostellut käytettyjä cd-levyjä joita muut ovat heittäneet pois. Niillä on kuitenkin jotain erilaista arvoa kuin tiedostoilla, vaikka itsekin striimaan enimmäkseen. Voi selailla vihkosta ja fyysinen esine on kiva. Ei ne vie niin paljon tilaa edes minusta. Sanokaa minun sanoneen, levyt tekee vielä comebackin nyt kun vinyylitkin on kalliimpia taas.

Mulla ois tuolla kellarissa kolme 120 cm korkeaa tornia ja muutama muuttolaatikollinen päälle. Tuutko hakemaan? :D

Vierailija
85/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei maailman yhdet parhaimmista studio- ja PA-monitoreissa, eli Genelecit, eivät ole tasapainoiset, niin mitäköhän hevonvitun sontaa oikein mahdat selittää?

Kaiuttimet käyttötarkoituksen mukaan. Genelecit on taajuusvasteeltaan todella tasaiset. Toimii siis erinomaisesti äänitarkkailuun studio-olosuhteissa. Koti ei ole studio, vaan siellä on hirveesti tavaraa ja kaikuja. Sitä sanotaan huonekorostukseksi. Kannattaa perehtyä siihen äänestoistoon ihan itse, josa haluua hyvät kaiuttimet kotiinsa eikä sokeasti uskoa, että laadukkaat studiokaiuttimet on se paras vaihtoehto.

Ferrari on hyvä auto, mutta ei sovi kovin hyvin arkiautoksi Suomen talveen.

Vierailija
86/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei maailman yhdet parhaimmista studio- ja PA-monitoreissa, eli Genelecit, eivät ole tasapainoiset, niin mitäköhän hevonvitun sontaa oikein mahdat selittää?

Kaiuttimet käyttötarkoituksen mukaan. Genelecit on taajuusvasteeltaan todella tasaiset. Toimii siis erinomaisesti äänitarkkailuun studio-olosuhteissa. Koti ei ole studio, vaan siellä on hirveesti tavaraa ja kaikuja. Sitä sanotaan huonekorostukseksi. Kannattaa perehtyä siihen äänestoistoon ihan itse, josa haluua hyvät kaiuttimet kotiinsa eikä sokeasti uskoa, että laadukkaat studiokaiuttimet on se paras vaihtoehto.

No akustiikka on tietysti ensimmäinen asia mikä hoidetaan kuntoon jos laadukas äänentoisto on tavoitteena, aivan kuten se Ferrarin 4x4 SUV tilataan nastarenkailla ja talvipaketilla jos tarkoitus on autoilla Suomessa ympäri vuoden. Ja kodin akustiikassa on käytännössä vain kaksi merkittävää ongelmaa: kaiku ja ylikorostuneet bassot. Ensimmäinen ratkeaa pääosin ihan normaalilla sisustuksella, ja toinen valitsemalla pienehköt, 4-5 neutraalit aktiivikaiuttimet huoneenkorjauksella. Kuten vaikkapa ne Genet. Tai jo monta kertaa suosittelemani KRK:t.  

Vierailija
87/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten isoihin on varaa ja onko subbaria. Kukkopillejä ne pienemmät mallit on. xx4x-sarjaa niin alkaa lähikuuntelussa nippa nappa pärjätä ilman subia.

No höpsis. 20-sarja riittää jo enemmän kuin hyvin ja niissä on flätti toisto aina 60 Hz asti ja siitäkin alemmas tietysti toistavat. Vain jos kuuntelee yksinomaan jotain urku- tai bassotuubamusiikkia niin voi ehkä kaivata vielä matalampaa toistoa.

Lippispäiset amisbasson jumputtajat sitten tietysti vielä erikseen. Yleensä miksauksessakin vedetään LPF jonnekin 80 Hz nurkille ettei alapää mene aivan tukkoon.

Mitä ihminen tekee flätillä taajuusvasteella kotiolosuhteissa? Kotisi kalusteet ja seinät muuttaa sen vasteen kieroon. Optimaalinen kaiuttimen taajusvaste kotona on ihan muuta kuin tasainen.

Vierailija
88/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No akustiikka on tietysti ensimmäinen asia mikä hoidetaan kuntoon jos laadukas äänentoisto on tavoitteena, aivan kuten se Ferrarin 4x4 SUV tilataan nastarenk

Itselläni on kotona laadukkaat koaksiaalikaiuttimet Seasin elementeillä. Korkeiden äänten erottelukyky ja kirkkaus on ihan omaa luokkaansa. Genelecit kuulostivat verrokkina tunkkaisilta.

Mitä yritän sanoa, niin laadukas äänentoisto on paljon myös makuasia.

Vierailija
89/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten isoihin on varaa ja onko subbaria. Kukkopillejä ne pienemmät mallit on. xx4x-sarjaa niin alkaa lähikuuntelussa nippa nappa pärjätä ilman subia.

No höpsis. 20-sarja riittää jo enemmän kuin hyvin ja niissä on flätti toisto aina 60 Hz asti ja siitäkin alemmas tietysti toistavat. Vain jos kuuntelee yksinomaan jotain urku- tai bassotuubamusiikkia niin voi ehkä kaivata vielä matalampaa toistoa.

Lippispäiset amisbasson jumputtajat sitten tietysti vielä erikseen. Yleensä miksauksessakin vedetään LPF jonnekin 80 Hz nurkille ettei alapää mene aivan tukkoon.

Tasainen vaste on aina optimaalinen, jos tarkoitus on kuunnella musiikkia kuten se on tallennettu. Huonoa akustiikkaa kannattaa korjata ensisijaisesti akustoinnilla, ja toissijaisesti parametrisella taajuuskorjaimella. 

Vierailija
90/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kotona laadukkaat koaksiaalikaiuttimet Seasin elementeillä. Korkeiden äänten erottelukyky ja kirkkaus on ihan omaa luokkaansa. Genelecit kuulostivat verrokkina tunkkaisilta.

No nyt ollaan subjektiivisen psykoakustiikan syvässä päässä taas. Laadukas äänentoisto on kyllä käytännössä täysin objektiivinen fakta, mutta tietysti sitä saa hifiäkin harrastaa jos siltä tuntuu. On minullakin 3000 euron Stratocasteri ja viiden tonnin Les Paul, ja kummatkin ovat aivan upeita ja ihania soittimia, mutta ei niissä mitään oikeaa soinnillista tai soitannollista eroa ole vaikkapa tuohon 150 euron Harley Bentonin teleen tai tuohon 500 euron Epiphoneen verrattuna. 

Vierailija
91/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä puhelimessa youtubesta ja kuulokkeet korvilla. Joskus ilman niitä kuulokkeita, mut kissa ei yleensä tykkää. 

Mirri ei vaikuta musikaaliselta? 🤔

Vierailija
92/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä puhelimessa youtubesta ja kuulokkeet korvilla. Joskus ilman niitä kuulokkeita, mut kissa ei yleensä tykkää. 

Mirri ei vaikuta musikaaliselta? 🤔

Kyllä mirri kuin mirri lähtee soimaan kun oikea pelimanni sitä taitaen soittaa 😁

Vierailija
93/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt ollaan subjektiivisen psykoakustiikan syvässä päässä taas. Laadukas äänentoisto on kyllä käytännössä täysin objektiivinen fakta, mutta tietysti sitä saa hifiäkin harrastaa jos siltä tuntuu. On minullakin 3000 euron Stratocasteri ja viiden tonnin Les Paul, ja kummatkin ovat aivan upeita ja ihania soittimia, mutta ei niissä mitään oikeaa soinnillista tai soitannollista eroa ole vaikkapa tuohon 150 euron Harley Bentonin teleen tai tuohon 500 euron Epiphoneen verrattuna. 

Seasin koaksiaalielementit eivät edusta mitään kalliin hifistely kärkeä. Pikemminkin vaan hinta-laatusuhteeltaan mainiot.

Jos laadukas äänentoisto on objektiivinen fakta, niin silloin myös kaunis taulu ja hieno auto pitäisi olla objektiivisia faktoja. Mutta eihän ne ole, vaan jokaisella on oma makunsa. Laadukas äänentoisto on mun mielestä subjektiivinen kokemus. Sullakin on selkeästi oma mielipiteesi laadukkaasta äänestä, mikä ei ole minun makuuni.

Vierailija
94/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai laadukkaalle äänenTOISTOLLE voi oikein muuta määritelmää olla kuin että se ääni toistuu mahdollisimman alkuperäisen kaltaisesti?

Vierailija
95/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai laadukkaalle äänenTOISTOLLE voi oikein muuta määritelmää olla kuin että se ääni toistuu mahdollisimman alkuperäisen kaltaisesti?

Vähän kuten joku väittäisi että laadukas nettiliittymä on sellainen joka pudottaa viisi prosenttia paketeista, koska se saa kuvat toistumaan kivasti mosaiikkisena ja musiikin rytmikkäästi nykien. 

Vierailija
96/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissalla taitaa olla erilainen musiikkimaku kuin sinulla. Kokeile huviksesi soittaa sille jotain ihan muuta kuin mitä yleensä kuuntelet.

Vierailija
97/102 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös cd:tä tallessa. Olen miettinyt jos kopioisi kaikki cd:levyt kovalevylle ja hävittäisi sellaiset joilla ei ole keräilyarvoa. Cd-levyt, dvd-levyt vie vain turhaa tilaa ja seuraavassa muutossa täytyy kantaa painavia laatikoita. Kovalevyltä ne löytyy he

Samasta syystä mulla on lukemattomia leffoja DVD:nä. Suoratoistopalveluissa ei vain edelleenkään ole kaikkia mieluisia, ja jos olisikin, ne eivät tule olemaan siellä ikuisesti.

Vierailija
98/102 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös cd:tä tallessa. Olen miettinyt jos kopioisi kaikki cd:levyt kovalevylle ja hävittäisi sellaiset joilla ei ole keräilyarvoa. Cd-levyt, dvd-levyt vie vain turhaa tilaa ja seuraavassa muutossa täytyy ka

niinpä, musapalveluissa on toistaiseksi hyvin kattavasti tarjontaa, mutta leffojen kohdalla tilanne on hyvin erilainen. Ja musiikitkin voi sopimussyistä joskus lähteä palveluista. Haluan omistaa ainakin suosikkilevyni cd:llä jos ei muuta.

Vierailija
99/102 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että hankkisin vanhan apple tv:n tilalle apple tv 4k:n joka tukee hmdi arcia ja sitten jollain bluray soittimella soittaisi levyt. 

Minulla on jotkut jvc:n stereot mutta niiden ääni tuntuu liian kumisevalta bassoineen nykyään.

Hmm. Minkähän ratkaisun tähän keksisi. Hdmi-liitin soittimessa kuitenkin pitäisi olla jotta musiikkia levyiltä voisi kuunnella noilla homepodeilla, ja hdmi-liittimiä ei ole pelkissä cd-soittimissa. Joitain tuollaisia vanhoja malleja laadukkailta merkeiltä olen katsonut joissa on myös cd-soitin. Mutta ehkä juuri nykyaikainen bluray-soitin olisikin nopeampi. En vain pelkkien cd-levyjen takia haluaisi hankkia kallista hifijärjestelmää kun omaan käyttöön kerrostalossa homepod minit on aika riittävät. Tai jos upgradaisin, hankkisin homepod 2:sen. Toteutus on vähän kömpelö kuitenkin, koska telkkarin pitäisi olla auki samalla kun kuuntelee. Mutta toisaalta en vaan nauti enää kuunnella vanhoilla stereoilla. Kyseessä joku halpis jvc:n mikrohifijärjestelmä. Basso kumisee ärsyttävästi. Homepod mini vaikkei olekaan hifiä erottelee äänet jotenkin kirkkaamminen ja stereoefekti on nautinnollisempi.

Vierailija
100/102 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jotkut jvc:n stereot mutta niiden ääni tuntuu liia

Lainausominaisuus ihan rikki. Uudestaan: Hmm. Minkähän ratkaisun tähän keksisi. Hdmi-liitin soittimessa kuitenkin pitäisi olla jotta musiikkia levyiltä voisi kuunnella noilla homepodeilla, ja hdmi-liittimiä ei ole pelkissä cd-soittimissa. Joitain tuollaisia vanhoja malleja laadukkailta merkeiltä olen katsonut joissa on myös cd-soitin. Mutta ehkä juuri nykyaikainen bluray-soitin olisikin nopeampi. En vain pelkkien cd-levyjen takia haluaisi hankkia kallista hifijärjestelmää kun omaan käyttöön kerrostalossa homepod minit on aika riittävät. Tai jos upgradaisin, hankkisin homepod 2:sen. Toteutus on vähän kömpelö kuitenkin, koska telkkarin pitäisi olla auki samalla kun kuuntelee. Mutta toisaalta en vaan nauti enää kuunnella vanhoilla stereoilla. Kyseessä joku halpis jvc:n mikrohifijärjestelmä. Basso kumisee ärsyttävästi. Homepod mini vaikkei olekaan hifiä erottelee äänet jotenkin kirkkaamminen ja stereoefekti on nautinnollisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan