Miksi nainen ei voi olla paavi?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
"Nainen vaietkoon seurakunnassa". Katolinen kirkko on melko kiintynyt tähän opinkappaleeseen.
Osoittaa vain, että myös katolinen kirkko on harhautunut alkuperäisestä opista, kun kristinuskosta tehtiin Rooman valtion uskonto. Nainen/vaimo on vertauskuva vanhasta liitosta, eikä sillä ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Paavali tarkoittaa, että "lihasta" vanhasta liitosta ei tule ottaa oppia. Vaimo on "liha"
"Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin nuori viini pakahuttaa leilit, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat. Vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin. Eikä kukaan, joka juo vanhaa viiniä, halua nuorta, sillä hän sanoo: 'Vanha on hyvää'."
Ja kun minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä, muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa.
Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto korostaa patriARKaattisuutta. Ei ole matriARKaattisuutta siellä.
Jumala on ilmaissut olevansa miespuolinen..
Ei ole. Jumala on Henki. Raamattu puhuu Jumalasta myös synnyttäjänä, siis naisena.
Se on metafora, mutta se ei tarkoita, että Jumala olisi nainen.
😂😂😂😂 samalla tavalla muut metaforat ei tarkoita, että Jumala on mies. 🙂
Paitsi että Jumalaa kutsutaan Raamatussa spesifisti Isäksi, ja myös kieliopillisesti Jumala on aina maskuliininen toimija muinaisheprean kielessä. Jumala on siis epäilemättä maskuliininen hahmo,
Se ei edelleenkään tarkoita, että Jumala on mies. Samalla tavalla kuin synnyttäjä ei tarkoita, että Jumala on nainen vaikka Jumalasta voisi puhua myös äitinä. Raamattu sisältää tietynlaista puhetta, koska ihmiset kykenee ymmärtämään sen. Ihminen kykenee ymmärtämään miehiset/naiselliset ominaisuudet, siksi Jumalaa kuvataan niiden kautta. Tuon ajan yhteiskunnassa mies oli voimakas vastuunkantaja ja puolustaja, totta kai se oli turvallinen tapa kuvata Jumalaa.
Äidillisiä ja naisellisia kuvauksia Jumalasta Raamatussa:
Mm.
Matt. evankeliumi: Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan!
Jesaja: Kauan minä olen ollut vaiti, olen pysytellyt hiljaa, hillinnyt itseni. Nyt minä huudan kuin synnyttäjä,
Jesaja: Unohtaako äiti rintalapsensa, unohtaisiko hoivata kohtunsa hedelmää?
Jesaja: Niin kuin äiti lohduttaa lastaan,
niin minä teitä lohdutan
psalmi 2:
Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Lukekaa vaikka tämä jos ajattelu tuottaa noin pahoja ongelmia.
Pistäkää googleen sanat: harhaoppia jumala ei ole mies