Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vahingonkorvaukset, tulorekisteri ja Kela?

Vierailija
26.01.2024 |

Haluaisin kysyä olisiko viisaampia tietäjiä kun itsellä ei kokemusta ja tuntuu olevan liki muinaiskreikkaa kaikki tieto mitä koittanut etsiä.

Olen siis saamassa rikoksen uhrina korvauksia muutaman tuhannen verran, enkä ole vuosiin saanut nyt muita tuloja kun olen ollut lasten kanssa kotona, pitääkö nämä ilmoittaa sinne tulorekisteriin(/mitä kautta?) vai meneekö tieto sinne automaattisesti? Mites verottajalle? tarvitseeko verokortti lähettää jonnekin? Toinen kysymys on kun olen vanhempainrahalla ja ainakin vielä ensi-seuraava kuu toimeentulotuella, että huomioiko Kela nämä tulona? 

Minulla on männävuosilta ulosottovelkaa kun yritystoiminta loppui, ja käyttäisin mielellään suurimman osan velkojen maksuun kun saisin kuitattua melkein kaiken korvaussummalla, mutta se ei tietenkään onnistu jos Kelan tuet menee.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ulosottovelka/-velat aktiivisia vai ei. Ainakin jos ovat aktiivisia, sä voit ilmoittaa ulosottoon sun asiasta vastaavalle ulosottomiehelle, että olet saamassa rikoskorvauksia x euroa ja haluaisit käyttää niitä velan maksuun suoraan. Näin ulosotto lähettää korvaukset maksavalle taholle tiedon, ettei korvauksia makseta sinulle vaan ulosottoon.

En ole varma huomioidaanko Kelassa mihin kaikkiin tukiin nuo korvaukset.  Sinänsä tuo huomioiminen ei tunnu kovin reilulta, koska se asettaa korvauksen saajat epätasa-arvoiseen asemaan. Kuten joku jo mainitsikin, että ole puhelimitse yhteydessä kelaan ja kerro tilanteesi. Saat silloin varmasti oikeaa tietoa ja ilman vit*uilua.

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Näyttäisivät olevan passiiviperinnässä eli ilmeisesti eivät ole aktiivisia, pitänee ottaa sinnekin siis yhteyttä. 

Tavallaan pelkään sitä maksavaa osapuolta joten olisi kiva että niiden ei tarvitsisi tietää taloudellisesta (eli uo-velka) tilanteessani, mutta toki jos ei muuten onnistu niin ei haittaa, minulla on vielä vauva-ajan jälkeen iso leikkaus tiedossa joten kestää hetken ennenkuin pääsen takaisin töihin ja tuo helpottaisi kyllä kummasti. Odotetaan avustajan kanssa vielä tietoa onko maksamassa itse vai meneekö Valtiokonttorin kautta, jos jälkimmäisen kautta niin summa toki vähän alenee mutta sitten ei ainakaan toimeentulotukiasiaa tarvisi varmaan miettiä ellei ihmeitä satu. 

Ja toki on kurjaa kun asia vuosien jälkeen saatu päätökseen jos ei tavallaan hyödy niistä korvauksista mitenkään, mutta mitä tt-tukeen tulee, ymmärrän toki sen että se on viimesijainen etuus. Eriarvoistavaa tietyllä tapaa kyllä.

-Ap

Vierailija
22/24 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta varastettiin perämoottori. Sain siitä korvauksia 1200 euroa vakuutus yhtiöltä. Kela sanoi sitä tuloksi ja en saanut tukea mutta valitin hallinto oikeuteen ja  sen jälkeen kelasta sain toimeentulotuen. Ostin sillä 1200 eurolla uuden moottorin ja se liittyy kalastusharrastukseen. Se ei ole tuloa vaan korvaus jostain jutusta mitä minulta varastettiin.Jos vaikka autosi varastetaan niin saatat saada korvauksia. Autoa tarvitsee töissä käymiseen joten ostat uuden auton varmaan jos saat korvauksia. Ei siitä jää tuloa itselle ja usein jää tappiolle koska ei sitä tavaraa korvata uuden hintaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ulosottovelka/-velat aktiivisia vai ei. Ainakin jos ovat aktiivisia, sä voit ilmoittaa ulosottoon sun asiasta vastaavalle ulosottomiehelle, että olet saamassa rikoskorvauksia x euroa ja haluaisit käyttää niitä velan maksuun suoraan. Näin ulosotto lähettää korvaukset maksavalle taholle tiedon, ettei korvauksia makseta sinulle vaan ulosottoon.

En ole varma huomioidaanko Kelassa mihin kaikkiin tukiin nuo korvaukset.  Sinänsä tuo huomioiminen ei tunnu kovin reilulta, koska se asettaa korvauksen saajat epätasa-arvoiseen asemaan. Kuten joku jo mainitsikin, että ole puhelimitse yhteydessä kelaan ja kerro tilanteesi. Saat silloin varmasti oikeaa tietoa ja ilman vit*uilua.

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Näyttäisivät olevan passiiviperinnässä eli ilmeisesti eivät ole aktiivisia, pitänee ottaa sinnekin siis yhteyttä. 

Kerran velkasi ovat passiiviperinnässä, ei ainakaan mene suoraan ulosottoon.  Saat varmaan myös sovittua,  että menee. Tai sitten maksat itse. Jos pelkäät, että tieto ulosotostasi päätyy rikoksesta tuomitulle, maksaisin itse ulosottoon ja yrittäisin selvittää kelan kanssa, mistä on kysymys.

Taksissa ainakin aiemmin on käytetty tapaa, jossa kuljettaja laittaa talletuspisteellä käteisenä maksettujen kyytien summan tililleen ja samantien siirtää summan työnantajan tilille. Kela tai sossu ei laske tätä tuloksi missään tuessa.

Vierailija
24/24 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska perustoimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, tilapäiset, suuret tulot (esim. vahingonkorvaus, suuri veronpalautus tai perintö) voivat vaikuttaa toimeentulotukioikeuteesi useamman kuukauden ajan. Jos saat suurempia tuloja, sinun pitää varautua kattamaan elinkustannuksesi niiden avulla ja kyseiset tulot voidaan ottaa huomioon toimeentulotuestasi päätettäessä."

Jos käyttäisit vahingonkorvaukset ulosottovelkoihin ja samalla nostaisit perustoimeentulotukea, Kelahan käytännössä kuittaisi ulosottovelkasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä