Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiltit ihmiset miten estätte ettei teitä käytetä jatkuvasti hyväksi?

Vierailija
25.01.2024 |

Miten luottaa ettei vastapuoli vain hyödy sinusta ja sen jälkeen katoa maisemista?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemalla jämäkkä sen lisäksi, että olen kiltti.

Tämä! Kiltteys ei tarkoita sitä, että olisi oltava kynnysmatto. 

"Do No Harm but Take No Shit"

Vierailija
22/45 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen iso ja kiltti joten lapsena jouduin usein kouluissa ja lastenkodeissa nyrkillä ojentamaan kiusaajia. Aikuisena hiukan eri kun ei oikein kiinnosta vankilaan joutua hakkaamalla jonkun raukkamaisen kiusaajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtemistä ei kannata estää jos kyseessä on hyväksikäyttäjä. Ethän vain ajattele että sellaista haluat siis pitää elämässäsi mukana? Jos haluat niin tee rajat selviksi. Jos se ei sovi hänelle ettekä saa kompromisseja aikaiseksi yhdessä niin jotakin tapahtuu jossakin kohdassa aina.

Oma ohjenuorani on se, että en pidä elämässäni ihmisiä, jotka eivät kunnioita toisten rajoja ilman, että niistä täytyy erikseen huomauttaa.

Vierailija
24/45 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtemistä ei kannata estää jos kyseessä on hyväksikäyttäjä. Ethän vain ajattele että sellaista haluat siis pitää elämässäsi mukana? Jos haluat niin tee rajat selviksi. Jos se ei sovi hänelle ettekä saa kompromisseja aikaiseksi yhdessä niin jotakin tapahtuu jossakin kohdassa aina.

Oma ohjenuorani on se, että en pidä elämässäni ihmisiä, jotka eivät kunnioita toisten rajoja ilman, että niistä täytyy erikseen huomauttaa.

Minä kanssa ennen syytin itseäni kaikesta siitä mitä tein väärin kun olin kiltti ja annoin muiden kävellä päältäni. Olis pitänyt olla vahva ja jämäkkä ja toisenlainen ja vaikka mitä täällä nyt neuvotaan.

Mutta nykyisin ajattelen, että tosi omituista siltä toiselta ihmiseltä tehdä väärin ja talloa toista ihmistä vain siksi, että voi. Itelle ei tulis mieleenkään.

Kun huomaan tällaista käytöstä, pistän liinat kiinni enkä ole enää sille ihmiselle tavoitettavissa.

Vierailija
25/45 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tekemisissä ihmisten kanssa. Jos on,niin aina yritetään hyötyä jollain tavalla. Ihmiset ovat niin kehittymättömiä,ja itsekkäitä.

Vierailija
26/45 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna tehdä kodistani pesäpaikkaa, enkä lainaile rahaa. Huomaavat tuon, jotka yrittävät hyväksi käyttää ja häipyvät elämästäni pettyneinä.

Vierailija
27/45 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kanssa ennen syytin itseäni kaikesta siitä mitä tein väärin kun olin kiltti ja annoin muiden kävellä päältäni. Olis pitänyt olla vahva ja jämäkkä ja toisenlainen ja vaikka mitä täällä nyt neuvotaan.

Mutta nykyisin ajattelen, että tosi omituista siltä toiselta ihmiseltä tehdä väärin ja talloa toista ihmistä vain siksi, että voi. Itelle ei tulis miel

Mullekin on jopa muiden toimesta kerrottu, että toisen huono käytös on ollut mun omaa vikaa, koska en ole asettanut hänelle rajoja tarpeeksi jämäkästi. "Olet vaan liian kiltti ja herkkä!"

Vierailija
28/45 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Eli en lankea toista kertaa samaan ansaan!

Vierailija
29/45 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielestäni kiltti, mutta osaan sanoa tarvittaessa ei. En muista, että kukaan olisi käyttänyt hyväkseen, vaikka silloin tällöin apua tarjoankin. 

Mutta aloittajan kysymykseen et osaa vastata.

30/45 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tutustuu uuteen ihmiseen, voi ensimmäisellä kerralla suostua toisen pyyntöön (jos siis pyyntö ei ole kohtuuton), mutta seuraavalla kerralla kieltäytyy. Kieltäytyy, vaikka ei olisikiaan mitään syytä olla suostumatta. Hyväksikäyttäjätyypit eivät halua jatkaa tutustumista, jos huomaavat, että toinen osaakin kieltäytyä. Tosin voi jo heti ekalla kerralla kieltäytyä ja katsoa, miten käy.

Vierailija
31/45 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltillä voi olla vaikeaa kieltäytyä jos jäädään kieltäutymisestä huolimatta jankkaamaan kuin pikkulapsi ja tulee tunne että myöntyminen on ainut keino päästä siitä eroon kun pohjalla on silti aina se ettei halua loukata toista.

Vierailija
32/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jankattiin loputtomasti mukaan vaikka monesti sanoin että nyt ei onnistu eikä jaksa. Päädyin sitten lähtemään kun tuntui että muuta keinoa toista loukkaamatta ei ollut. Oloni oli jatkuvasti äreä sitten toinen vielä alkoi nyyhkyttelemään. Taas tuli olo etteihän toista voi jättää yksin suremaan. Koko keikka oli minulle niin tuskainen ja jälkeenpäin hermostuneena sanoin tästä hänelle kun pakotti minut mukaan. Sain itse haukut että olenhan aikuinen ihminen ja ei se hänen vikansa ollut. Kaipa se sitten tällaisen jankkaajan kanssa pitää laittaa välit poikki kun ei muuten kuin myöntymällä jankkaus lopu.

Vierailija
33/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitän kilttiä. Oikeasti kilteille ei ole kyllä mitään neuvoja.

Vierailija
34/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahvistu ja opettele sanomaan tarvittaessa ei. Ei kukaan aikuista ihmistä voi käyttää hyväksi määräänsä enempää ellet itse anna käyttää. Kyseenalaista ihmisten motiiveja äläkä pidä elämässäsi ihmisiä jotka käyttävät sinua hyväksi.

Eräässä artikkelissa oli hyvä ohje, jonka siis kirjoittaja oli itse keksinyt. Vastaa "mietin hetken". Minusta tuo on erittäin hyvä, koska ainakin itse kilttinä helposti koen syyllisyyttä jos sanon "Ei" ja turhaan joudun miettimään, olisiko sittenkin pitänyt tehdä... ihan vaikka jos täysi-ikäinen lapsi on kysynyt illalla kyytiä kaupunkiin ja itse olisin alkamassa nukkumaan ja sit lapsi lähtee linja-autolla. Tuo siis yksi esimerkki...

Vierailija
35/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna helmiä sioille. 

Vierailija
36/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetan rajat. En suostu mukaan kaikkeen.

Yllättäen tällaisesta loukkaannutaan.  Syynä varmaan se, että kiltistä ja rauhallisesta ihmisestä on tehty ennakkoluuloja. Kilttiä yritetään alentavasti miellyttää, pidetään vähän yksinkertaisena, ja loukkaannutaan, kun kiltti ei olekaan kaiken vastaanottava, yksinkertainen ja alentuva.

Vierailija
37/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hylätyksi tulemisen pelon/trauman kohtaaminen auttaa paljon. Sen jälkeen on rohkeampi olo.

Mitä se tarkoittaa, että kohtaa? Sitäkö että tunnustaa itselleen, että sellainen on? Pitääkö se sanoa myös ääneen? Entä muille? 

Vierailija
38/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa sekoittaa kilttiyden ja rajattomuuden. Myös kiltti sanoo Ei, ja kiltti ei anna enempää kuin saa (keskimäärin). TS älä tee palveluksia ihmiselle joka ei tee niitä sinulle, ja kieltäydy Tekemästä asioita joita et halua tehdä.

Vierailija
39/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltillä voi olla vaikeaa kieltäytyä jos jäädään kieltäutymisestä huolimatta jankkaamaan kuin pikkulapsi ja tulee tunne että myöntyminen on ainut keino päästä siitä eroon kun pohjalla on silti aina se ettei halua loukata toista.

Se pohjatunne on nimenomaan se epäterve reaktio. Ei toisen loukkaantuminen ole mitenkään sinun vastuulla, eikä sinun tule sitä oman hyvinvoinnin kustannuksella korjata. Jos toinen loukkaantuu siitä ettei saa tahtoaan läpi, se on hänen ongelmansa. Mieti, miksi luulet että sinä olet siitä vastuussa.

Vierailija
40/45 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimuudella. Olen kiltti, mutta puhun kyllä suoraan ajatuksistani ja tunteistani.