Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatteko te, että vieraat ihmiset huomioivat lapsianne julkisilla paikoillaan?

Vierailija
25.01.2024 |

Jos vaikkapa lapsi opettelee kadulla ajamaan polkupyörällä, niin ilahtuisitteko jos vieras aikuinen tulisi hymyilemään ja näyttämään peukkuja?

Haluatteko, että vieraat aikuiset huomioivat lapsianne julkisilla paikoilla?

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*paikoilla*

Vierailija
2/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, en ole tajunnutkaan, että tästä voisi joku pahastua.

Teen töitä lasten kanssa ja tulee ihan luonnostaan kommentoida vaikka lapsen iloisuutta, kohteliaisuutta tms. kun heitä jossain tapaa ( vaikka kaupassa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilahtuisitteko, jos lapsenne opettelee kadulla pyöräilemään ja vieras, ohikulkeva aikuinen käyttäytyy näin:

"Jos vaikkapa ohitan lapsen, joka opettelee ajamaan pyörällä, nostan hymyillen peukkua ja sanon, että hienosti menee.

Vierailija
4/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä lasten kanssa ja tulee ihan luonnostaan kommentoida vaikka lapsen iloisuutta, kohteliaisuutta tms. kun heitä jossain tapaa ( vaikka kaupassa)

En minä ainakaan pahastu, mutta kyllä itse olen vähän varovainen sen suhteen, miten lähestyn vieraita lapsia. Joten siksi kysyin miten tähän yleensä suhtaudutaan. Yleensä kun tuota pidetään turvallisuuskysymyksenä.

Ap

Vierailija
5/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on taas näitä. Muistatteko kun kaupan kassa ei huomioinut lasta ja äiti valitti työnantajalle ja iltap*skaan 😂😂 Minä törmään työssäni jatkuvasti näihin piltteihin, jotka vaativat aikuisten huomiota koko ajan, keinolla millä hyvänsä. Huomaa, että valokeilassa ovat kasvaneet. Rasittavia. 

Vierailija
6/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole aika tungettelevaa eikä kunnioita lapsen yksityisyyttä? Yleensä myös lapsille opetetaan, että vieraille aikuisille ei saa puhua turvallisuussyistä.

Vierailija
7/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan pahastu, mutta kyllä itse olen vähän varovainen sen suhteen, miten lähestyn vieraita lapsia. Joten siksi kysyin miten tähän yleensä suhtaudutaan. Yleensä kun tuota pidetään turvallisuuskysymyksenä.

Ap

Niin no, ei ihme, että meillä pidetään ihmisiä tympeinä ja lapsivihamielisinä, kun pitää varoa heidän kehumistaankin, kun lapsen turvallisuus voi olla siitä uhattuna jonkun mielestä

Vierailija
8/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin no, ei ihme, että meillä pidetään ihmisiä tympeinä ja lapsivihamielisinä, kun pitää varoa heidän kehumistaankin, kun lapsen turvallisuus voi olla siitä uhattuna jonkun mielestä

No, en tiedä mistä "teistä" puhut, mutta itse Yhdysvalloissa kasvaneena tuo on itselleni selviö, että vieraat aikuiset eivät ota kontaktia vieraisiin lapsiin. Yhdysvalloissa tulee poliisi paikalle jos joku tekee niin.

Ap

Vierailija
9/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan jaksa/halua huomioida ja kehua muita kadulla kulkijoita tai kaupan asiakkaita. Ei kai meistä tarvitse tulla yli-imeliä tyhjänjauhajia kuten vaikka jenkit? Se on heidän kulttuuriaan, ei siinä mitään, mutta pitääkö meidän kaikki hömppä sieltä imeä...? 

Vierailija
10/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole aika tungettelevaa eikä kunnioita lapsen yksityisyyttä? Yleensä myös lapsille opetetaan, että vieraille aikuisille ei saa puhua turvallisuussyistä.

Okei. Meillä suomessa on ihan ok sanoa lapselle, että oletpa sinä reipas tai iloinen. Ja yleensä myös vanhemmilta saa tästä iloisen hymyn. Mutta pöllöpalstalla tämäkin asia on toisin. 

Vierailija
11/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan jaksa/halua huomioida ja kehua muita kadulla kulkijoita tai kaupan asiakkaita. Ei kai meistä tarvitse tulla yli-imeliä tyhjänjauhajia kuten vaikka jenkit? Se on heidän kulttuuriaan, ei siinä mitään, mutta pitääkö meidän kaikki hömppä sieltä imeä...? 

Korostan vielä että, käytöstavat ovat sitten eri asia ja ne minulla kyllä on hallussa, kuten jokaisella kuuluukin olla. 

Vierailija
12/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun ainakaan Yhdysvalloissa ei todellakaan ole sallittua vieraiden aikuisten ottaa kontaktia vieraisiin lapsiin julkisilla paikoilla. Kuten sanottu, sellaisesta soitetaan poliisit paikalle ja asia otetaan hyvin vakavasti, huonolla tavalla. Tuolla tavalla käyttäytyvä on nopeasti putkassa ja pahempaa.

Vierailija
13/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun ainakaan Yhdysvalloissa ei todellakaan ole sallittua vieraiden aikuisten ottaa kontaktia vieraisiin lapsiin julkisilla paikoilla. Kuten sanottu, sellaisesta soitetaan poliisit paikalle ja asia otetaan hyvin vakavasti, huonolla tavalla. Tuolla tavalla käyttäytyvä on nopeasti putkassa ja pahempaa.

Okei. Nämä kaikki kommentit siis ovat valheita

https://www.fulbright.fi/fi/orientaatio-opas/perhe-mukaan-yhdysvaltoihin

Vierailija
14/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Meillä suomessa on ihan ok sanoa lapselle, että oletpa sinä reipas tai iloinen. Ja yleensä myös vanhemmilta saa tästä iloisen hymyn. Mutta pöllöpalstalla tämäkin asia on toisin. 

Älä nyt suutu. En itsekään ole tuollaiseen vieraiden ihmisten kehumiseen törmännyt joten ei kai se hirveän yleistä ole. Mutta hienoa jos sinä jaksat ja haluat tehdä näin 👍 

Vierailija
15/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään. Voi hymyillä.

Vierailija
16/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin tässä yleisesti heidän imelämpää puhetapaansa. 

Vierailija
17/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt suutu. En itsekään ole tuollaiseen vieraiden ihmisten kehumiseen törmännyt joten ei kai se hirveän yleistä ole. Mutta hienoa jos sinä j

En suutu, hämmästelin vain. Asumme myös pienellä paikkakunnalla ja täällä on ihan tavallista moikkailla vastaantulijoita, vaikka heitä ei tuntisi.

Vierailija
18/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisena olen ottanut ihmisten lapselle juttelut. Mutta sitten kun hänellä ikää sen verran että liikkuu kaupungilla ilman minua, niin enemmän huolehdin että kuka hänelle juttelee ja miksi.

Vierailija
19/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen usein päiväkodin ohi. Pihalla olevat 2-3 vuotiaat moikkailevat minulle ja minä vilkuttelen takaisin. Minulle se on kiva piristys päivääni. Nyt alkoi epäilyttää että luokitellaankohan minut pedofiiliksi. Välissä on kyllä korkea aita.

Vierailija
20/26 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki että lapsia suojellaan, mutta liika pedofiilien pelko ei ole ihan tervettä. Itse olen kuusikymppinen lapseton mies, ja pidän lapsista. Ja ei, en mitenkään väärällä tavalla, vaan lapset ovat mielestäni hauskaa seuraa, ja leikin mielelläni paljon mm. sukulaislasten kanssa. Omiakin olisin halunnut, mutta elämä vei vääriin suuntiin ja se unelma ei koskaan toteutunut. Uskon vakaasti että se miten lapsia kohtelemme, vaikuttaa vahvasti siihen millaisessa maailmassa tulevaisuudessa elämme, ja itse haluan ainakin näyttää hyvää esimerkkiä kaikille lapsille joita elämässäni kohtaan.

Omasta vaikeasta lapsuudestani johtuen koen vahvaa empatiaa lapsia kohtaan, ja voin vakuuttaa että minun läsnäollessa lapset ovat turvassa, suojelisin tarvittaessa tuntemattomiakin lapsia vaikka omalla hengelläni. Tuolla kadulla kuitenkin on lähes kauhun paikka jos lapset tulevat vaikka juttelemaan, että koska jostain kulman takaa ryntää vihainen isä nyrkit pystyssä. Lapsia joutuu lähes väistelemään, ettei vahingossakaan kukaan tulkitsisi tilanteita väärin. Jotenkin harmi, vaikka toki ymmärrän yskän. Itsekin hermoilisin jos näkisin että tuntematon aikuinen mies juttelisi lapsilleni, siis jos minulla lapsia olisi. Suojelkaa siis toki lapsianne, mutta älkää sentään ylireagoiko. Ei niitä pedofiilejä sentään joka puskassa kyyki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän