rypäleraskauden jälkeen
minulla todettiin tuulimuna 12+viikolla ja kaavintatuloksesta epäiltiin rypäleraskautta.Eka hcg arvo joka mitattiin oli alle2 ja toinen kk:n kuluttua alle2.puhuttin puolen vuoden tai vuoden raskaaksitulokiellosta.se oli aivan järkytys koska huhtikuussa olisi pitänyt saada uusi ihminen syliin ja tilanne onkin tämä.mielestäni ei kannata lykätä raskaaksi tuloa koska arvo oli heti nega.kuukautiset normaalisti ja aikaa on kulunut nyt 3 kk.onko teillä rakkaat ihmiset kokemuksia näin päin että hcg arvo olisi ollut heti nega ja se ei siitä noussut?olemme aikeissa yrittää uutta raskautta nyt heti pian.kertokaa kokemuksia.kaipaan niitä.
Kommentit (3)
ennen esikoisesta raskaaksi tuloa mulla todettiin tuulimuna kun viikkoja olis pitänyt olla 14+.. kaavittiin, ja kehoitettiin seuraamaan jos kuume nousee niin takaisin sairaalaan. Seuraavana päivänä jouduinkin ja mulla hcg arvot pysyi taivaissa kaksi viikkoa, jonka ajan makasin sairaalassa ja sain kohtutulehduksen kaupan päälle.
Kiellettiin yrittämästä uutta raskautta puoleen vuoteen, mutta ehkäisystä huolimatta raskauduin n. 2-3kk kuluttua ja terve esikoistyttö on nyt reilun vuoden ikäinen taapero :) Mutta kyllä niihin on varmasti ihan syynsä että kehoittavat odottamaan, meillä nyt kävi näin eikä keskeytys käynyt mielessäkään.
Otan osaa menetyksestä, toivottavasti raskaudut uudelleen sitten kun sen aika on! Odottavan aika on pitkä
-H
Ei niitä ohjeita turhaan ole annettu. Ymmärrän hyvin malttamattomuuden (keskenmenon kokeneena), mutta oman ja tulevan vauvan turvallisuuden vuoksi kannattaa odottaa ohjeiden mukaan ainakin se puoli vuotta.
Mutta siis; suosittelisin kyllä odottamaan vähintään sen puoli vuotta. Kyllähän se alussa tuntuu pitkältä ajalta, mutta nyt näin jälkikäteen se kyllä meni nopeasti. Riskit vauvalle ja myös itsellesi voivat olla suuret, jos uusi raskaus alkaa liian nopeasti rypäleraskauden jälkeen.
On nimittäin myös tapauksia, jossa hcg-arvot ovat alkaneet nousta uudelleen, vaikka kyseessä ei ole uusi raskaus. Silloin pahimmassa tapauksessa siitä voi kehittyä syöpä!
Mulla kuitenkin arvot laskivat nopeasti nollaan ja seurantaa jatkettiin kuukauden välein puolen vuoden ajan. Ja kun arvot olivat pysyneet koko ajan nollassa, saimme luvan yrittää uutta raskautta. Raskauduinkin uudestaan nopeasti ja nyt mennään viimeisiä viikkoja, 38+5. Mutta jos olisin uhmannut lääkäreitä (niinkuin kyllä mieli teki silloin minunkin) ja yrittänyt raskautta aiemmin, olisi tätä raskautta varjostanut koko pelko rypäleraskauden uusiutumisesta tai että olen tietoisen riskin ottamalla vahingoittanut vauvaani. Toki tuon keskenmenon jälkeen tätä raskautta on muutenkin varjostanut pelko uudesta menetyksestä, mutta pelko olisi taatusti ollut vielä suurempi, jos olisin tullut raskaaksi liian pian tuon osittaisen rypäleraskauden jälkeen!
Jaksamista sinulle ja pahoittelut vielä menetyksestäsi!
maria80 rv 38+5
P.S Esimerkiksi uuden harrastuksen aloittaminen auttaa huomattavasti tuon ajan kulumiseen. Itse silloin otin tavoitteeksi pudottaa muutaman kilon ennen uutta raskautta...