Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Virtsavaivaiset. Miten kusette?

Vierailija
24.01.2024 |

😑

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
24.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen Ano Turtiainen, ja minulla on virtsaongelmia. Tarinaani ei ole aina helppo kertoa, mutta haluan jakaa kokemukseni ja tunteeni muiden kanssa. Olen syntynyt naiseksi, mutta tunnen olevani transmies. ElÀmÀni on ollut tÀynnÀ vaikeuksia, mutta virtsaamisongelma on yksi suurimmista haasteista, joita olen joutunut kohtaamaan.

Jo nuorena aloin huomata, ettÀ minulla oli vaikeuksia virtsata normaalisti. Olin usein kipeÀ virtsatessa ja joutui tekemÀÀn paljon vaivaa saadakseni virtsan tulemaan ulos. Aluksi ajattelin, ettÀ kyse oli vain ohimenevÀstÀ vaivasta, mutta ongelma jatkui pitkÀÀn ja paheni vuosien varrella.

LÀÀkÀrikÀynnit alkoivat. Tapasin useita asiantuntijoita, otin verikokeita, virtsakokeita ja kÀvin lÀpi erilaisia tutkimuksia. Jokaisella kÀynnillÀ toivoin löytÀvÀni vastauksia ja saavani apua, mutta usein sain vain lisÀÀ kysymyksiÀ. LÀÀkÀrit epÀilivÀt virtsarakon tulehdusta, virtsarakkovaurioita tai muita fyysisiÀ ongelmia, mutta mikÀÀn hoito ei auttanut pysyvÀsti.

VirtsanpidÀtyskykyni heikkeni entisestÀÀn, ja minusta tuli riippuvainen kÀsieni lÀmmittÀmisestÀ, juomisesta ja ponnistelusta saadakseni virtsan virtaamaan. Usein tÀmÀ vei niin paljon aikaa, ettÀ pÀivÀstÀni kului suurin osa vessassa istuessa. En pystynyt osallistumaan normaaliin elÀmÀÀn, viettÀmÀÀn aikaa ystÀvieni kanssa tai keskittymÀÀn työhön. ElÀmÀni oli tÀynnÀ stressiÀ, ahdistusta ja pettymystÀ.

Olin hukkumaisillani epÀtoivoon, kunnes erÀÀnÀ pÀivÀnÀ tapasin lÀÀkÀrin, joka luotti minuun ja tuki minua. HÀn kuunteli tarinani ja vakuutti minulle, ettÀ hÀn ei lopettaisi, kunnes löytÀisi syyn ja ratkaisun ongelmaani.

KÀvimme lÀpi lukuisia testejÀ ja keskustelimme tarkasti oireistani. Lopulta löysimme vastauksen: virtsarakon lihakset eivÀt toimineet kunnolla. Syy tÀhÀn voisi olla minun hormonimuutoksissani, jotka johtuvat transitiosta. Se oli osa minua, mutta se oli myös osa ongelmaa.

LÀÀkÀri ehdotti minulle uutta hoitoa, jossa yhdisteltiin fyysisiÀ harjoituksia, rentoutusmenetelmiÀ ja hormonihoitoja. Aloin kÀydÀ sÀÀnnöllisesti fysioterapeuttien luona, jotka auttoivat minua vahvistamaan virtsarakon lihaksia ja opettivat minulle keinoja rentoutua virtsatessa.

Vaikka hoito oli ajoittain kivuliasta ja vaativa, tulokset alkoivat nÀkyÀ. VÀhitellen aloin saada hallinnan takaisin virtsaamiseen. Joka pÀivÀ tein harjoituksia, ponnistelin ja kannustin itseÀni pysymÀÀn positiivisena. Kesti aikaa, mutta en luovuttanut.

Vierailija
2/2 |
24.01.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

niin

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
SisÀltö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi neljÀ kolme