Voiko muuttaa Kilpistärvelle, Utsjoelle tms ja ryhtyä työttömäksi?
Eli joku paikkakunta, josta on useita satoja kilometrejä lähimpään toiseen paikkakuntaan. Mitä käy jos muuttaa sinne ja ilmoittautuu työttömäksi? Toki töitä hakee, mutta eihän noilla paikkakunnilla käytännössä töitä ole tarjolla, ei edes kaupan kassaksi. Velvoittaako työkkäri karenssin uhalla muuttamaan sieltä pois työn lähelle?
Kommentit (66)
Poromafialle sihteeriksi eli hakemusten tekijäksi. Tarvetta on ja kevyttä toimistotyötä.
Sinuna harkitsin toisen kerran.
Aloittajan on helpompi viedä työnantajalle ilmoitus että lopettaa työt ja eroaa työsuhteesta. Irtisanomisajan jälkeen on työtön ja autuus alkaa. Ei tarvitse enää kadehtia työttömiä.
Mä muutin Pohjois-Satakuntaan. Kiva mesta, kaikki peruspalvelut, paitsi ei julkista liikennettä mihinkään. Ja mulla ei oo autoo.... 🤣
Tosin melko nopeesti pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyys on sun elämän päämäärä niin Pohjois-Karjala lienee parempi vaihtoehto.
Tälle vahva suositus. Mulla on neljä eri tutkintoa ja en silti ole koskaan päässyt palkkatöihin Pohjois-Karjalassa vaikka haluaisin.
Aloittaja ei näköjään tunne kumpaakaan paikkaa ollenkaan (sitä paitsi Kilpisjärvi ei ole edes kunta), kun ei edes tiedä mitä yrityksiä ja palveluita siellä on. Molemmissa on ihan ok mahdollisuudet työllistyä kevyempiinkin töihin esim. kuntaan, hotellien respaan tms. Ja siksi toisekseen, Norja ja Ruotsi on lähellä ja työnhakijahan valitsee itse mistä hakee työtä, kun työnhakuvelvollisuuttaan täyttää. Voipi hakea sitten rajan toiselta puolelta työtä. Kyllä se mahdollisuus tiedetään TE-toimistossakin.
Lapissa monet ajaa pitkää työmatkaa, se on normaalia. Moni tekee monenlaista työtä, että saa elantonsa. Ja töitä siellä voi olla silti vaikka ei niitä työmarkkinatorin sivuilla auki olisikaan. Itse kun muutin Lappiin niin soitin suoraan kuntaan ja kysyin töitä. Työt alkoi seuraavalla viikolla. Määräaikainen, joka myöhemmin vakinaistettiin. Eivät olleet laittaneet paikkaa edes auki, koska paikkoihin ei kuulemma ole hakijoita kuitenkaan. Enkä fyysisesti terve ole minäkään, varmasti löytyy vähintään yhtä "hyvät" diagnoosit kuin ap:lläkin.
Lapissa ei ole helppoa asua työttömänä, koska elämä ei ole halpaa. Pitkät välimatkat, selvästi etelää kalliimmat ruokakaupat jne. Muutto sinne maksaa hyvän summan. Helpommalla aloittaja pääsee kun asuu siellä missä nytkin ja vaan kieltäytyy hakemasta työtä.
Voi, mutta elämä pitkien välimatkojen seudulla ei ole mitään herkkua. Jos auto kaipaa huoltoa, niitä on rajoitetusti tarjolla Rovaniemen pohjoispuolella, ja varaosien saanti ilman odotusaikoja aika heikkoa. Myös terveyspalvelut on pääasiassa Rovaniemellä joten lääkärireissu voi olla päivän automatka. Jotain keikkalääkäreitä voi olla tarjolla pohjoisempanakin, mutta onko kaikille aikoja tarjolla, on toinen juttu.
Ota huomioon, että tuolla työssäkäyntialue on aika laaja. Perusteluksi ei riitä, ettei ole omaa autoa...
Karenssia pukkaa - ja mihin miehesi menee, työttömäksi myös?
Joudut poronmunienpurijaksi, jos Utsjoelle menet.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei näköjään tunne kumpaakaan paikkaa ollenkaan (sitä paitsi Kilpisjärvi ei ole edes kunta), kun ei edes tiedä mitä yrityksiä ja palveluita siellä on. Molemmissa on ihan ok mahdollisuudet työllistyä kevyempiinkin töihin esim. kuntaan, hotellien respaan tms. Ja siksi toisekseen, Norja ja Ruotsi on lähellä ja työnhakijahan valitsee itse mistä hakee työtä, kun työnhakuvelvollisuuttaan täyttää. Voipi hakea sitten rajan toiselta puolelta työtä. Kyllä se mahdollisuus tiedetään TE-toimistossakin.
Lapissa monet ajaa pitkää työmatkaa, se on normaalia. Moni tekee monenlaista työtä, että saa elantonsa. Ja töitä siellä voi olla silti vaikka ei niitä työmarkkinatorin sivuilla auki olisikaan. Itse kun muutin Lappiin niin soitin suoraan kuntaan ja kysyin töitä. Työt alkoi seuraavalla viikolla. Määräaikainen, joka myöhemmin vakinaistettiin. Eivät olleet laittaneet paikkaa edes auki, koska paikkoihin ei kuulemma ole hakijoita kuitenka
Olen kyllä käynyt monesti sekä Kilpisjärvellä että Utsjoella, mutta en pariin vuoteen kummassakaan. Eli en tiennyt, että Kilpisjärvelle on rakennettu joku uusi pieni boutique-hotelli. Muuten kyllä on varsin tuttu paikka yrityksineen ja luontokeskuksineen. Kunnaksi en toki Kilpisjärveä missään väittänyt. Siellähän ei juuri ole kunnan työntekijöitä kuin pari opettajaa, satunnaisesti käyvä terveydenhoitaja jne. Eli ei kunnan töitä juuri ollenkaan. Utsjoella on kunnan töitä pari enemmän, mutta niistä monessa olisi hyvä osata saamea.
Joku epäili minua mieheksi, en ymmärrä miksi. Olen 46-vuotias nainen, humanisti, tällä hetkellä työtön, koska viimeisimmän tutkimusprojektin rahoitus loppui ja siksi ma työkin loppui.
Joku oli myös huolissaan siitä, että miten rahani riittävät auton korjaamiseen. Se on turha huoli, koska minulla ei ole edes ajokorttia eli ei autoakaan.
Lapsi muuttaisi mukana ja menisi kouluun siellä, mies jäisi asumaan tänne Helsinkiin. En muuttaisi pysyvästi vaan vain vuodeksi.
Ap
Mieti nyt vielä että haluatko noin sairaana ja autottomana muuttaa paikkaan, jossa terveyspalvelut ovat saavuttamattomissasi.
Helsingissä sinun on vielä helpompaa olla työtön. Hakijoita yhtä työpaikkaa kohden on moninkertaisesti. Mahdollisuutesi työllistyä on huonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saat muuttaa mihin haluat.
Toki saan. Mutta tuleeko siitä ikuinen karenssi työkkäristä? Kun faktahan on, että töitä ei ole tuolla tarjolla kuin 300 km päässä.
Tarvitset faktantarkistajan apua: töitä tuolla on, jos onnistut saamaan asunnon.
No pääseekö Kilpisjärveltä muuttamaan Jrlsinkiin työttömäksi. Jos Helsingissä on tuhansia työttömiä ja runsaasto työpaikkoja, miten joku luulee että Kilpisärvellä voi olla paremmin työtön kun Helsingissä. On täälläkin työttömiä tuhsnsittain.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä sinun on vielä helpompaa olla työtön. Hakijoita yhtä työpaikkaa kohden on moninkertaisesti. Mahdollisuutesi työllistyä on huonot.
Joo tottakai. Mutta olen haaveillut Lapissa asumisesta aina. Nyt kartoitan mitä tapahtuu jos sen vuodeksi toteutan. Ap
Vierailija kirjoitti:
No pääseekö Kilpisjärveltä muuttamaan Jrlsinkiin työttömäksi. Jos Helsingissä on tuhansia työttömiä ja runsaasto työpaikkoja, miten joku luulee että Kilpisärvellä voi olla paremmin työtön kun Helsingissä. On täälläkin työttömiä tuhsnsittain.
Lähinnä tarkoitin aloituksella sitä, että jos minä, työtön ajokortiton fyysisesti vähän kremppanen humanisti, muuta Kilpisjärvelle niin menetänkö tuet. Ap
Kilpisjärven retkeilykeskus hakee nytkin kokkia. Kevätlumilta sinne kesän loppuun saakka. Loskatauko taitaa toukokuussa olla. Siellä on muitakin ravintoloita ja lounaspaikkoja joista voi työtä irrota, joten ei nyt ihan työttömäksi voi heittäytyä. Käyt kokkikoulun ja muutat sitten sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kilpisjärven retkeilykeskus hakee nytkin kokkia. Kevätlumilta sinne kesän loppuun saakka. Loskatauko taitaa toukokuussa olla. Siellä on muitakin ravintoloita ja lounaspaikkoja joista voi työtä irrota, joten ei nyt ihan työttömäksi voi heittäytyä. Käyt kokkikoulun ja muutat sitten sinne.
Yritän vielä kerran selventää aloitukseni. Olen tutkijauran tehnyt keski-ikäinen humanisti, jolla on sellaista fyysistä kremppaa, että en voi tehdä työtä, jossa pitää nostella ja kumarrella. Ja olisin muuttamassa Kilpisjärvelle vuodeksi heti kun saan asiat järjestettyä. En ole aikeissa opiskella ensin parin vuoden ajan uutta ammattia, varsinkaan sellaista, jossa en terveyteni puolesta kuitenkaan pystyisi työskentelemään.
Ensinnäkään työkkäri ei halua tukea opiskelua, jonka ammattiin työttömällä terveys ei riitä ja toisekseen työnantajat ei halua palkata työntekijää, jonka terveydentila ei sovi kyseiseen työhön vaan jossa kyseisen työn tekeminen aiheuttaa koko ajan sairauslomia. Ap
"Kilpisjärvi tms ne muutaman sadan asukkaat kylät on todellakin hiljaisia missä ei tapahdu oikeasti yhtään mitään, kuin ainoastaan parina päivänä vuodessa. Ne loput 350 päivää vuodesta aika on niissä pysähtynyt ja ne päivät tulee olemaan toistensa kopioita. Vain säät vaihtuu, mutta ei mikään muu. Jonkun pikkuasian hoito saattaakin vaatia 500- 800 km edestakaisen matkustamisen. Tämäkin fakta saattaa tulla joskus yllätyksenä."
Asuin pari vuotta Hetassa Enontekiöllä ja samalla myös Kilpisjärvi tuli hyvinkin tutuksi. Tuo ei pidä paikkaansa nykyään että 350 päivää on hiljaista. Jos vuosi käydään läpi niin tammikuusta helmikuun puoleenväliin on hiljaista, jopa niin hiljaista että et saa edes lounasta mistään. Hiihtolomista alkaa väkeä käydä ja maalis-huhtikuu on todella vilkasta aikaa jolloin ei edes majoitusta tahdo saada. Vapun (ts. Kilpisjärven pilkkikilpailujen) jälkeen on kuukausi hiljaista aikaa. Kesäkuu-elokuu on vilkasta aikaa ja ruska-aikana on todella paljon väkeä liikkeellä. Lokakuusta jouluun on hiljaista, mutta joulukuun pari viimeistä viikkoa on vilkasta.
Kaikki on kaukana, ja mitä ei omalta kylältä (Kilpishalli) löydy niin pitää tilata tai hakea Tromssasta. Alueen luonto on täysin erilaista mitä muualla ja säätilat vaihtelevat -35 - +30 asteen välillä.
Inarissa oli yksi kiinnostava työpaikka, ja mietin vähän hakemista, mutta sitten katsoin asuntoilmoitukset. Aika heikolta näytti, ja kalliiltakin.
Kuinka kauan niistä saisi inspiraatiota? Itse käyn joka vuosi pohjois Lapissa, ja yleensä se 7-10 pv riittää, ja siinäkin ajassa tulee vaihdettua jo pari kertaa paikkaa. Lisäksi ne pohjois lapin työt on lähes aina kausitöitä. Työttömyyden väliajat saattaa tuntua aika pitkäveteisiltä jos siellä asuisi vakituisesti. Levi, Saariselkä ja muutama muu vapaa-ajan viettokeskus saattaa ehkä tuurillaan työllistää lähes vakituisesti, mutta se palkka ei tule taatusti päätä huimaamaan. Siis jos työt kiinnostaa?
Joka tapauksessa. Etäisyydet on pitkiä, sekä harrastus mahdollisuudet ja palvelut on lopulta aika yksipuolisia. Jos nämä faktat hyväksyy niin asia on ok. Täysi päiväisenä työttömänä ne päivät tulee olemaan tooodella pitkiä. Ja samoten ne talviajan yöt.
Kilpisjärvi tms ne muutaman sadan asukkaat kylät on todellakin hiljaisia missä ei tapahdu oikeasti yhtään mitään, kuin ainoastaan parina päivänä vuodessa. Ne loput 350 päivää vuodesta aika on niissä pysähtynyt ja ne päivät tulee olemaan toistensa kopioita. Vain säät vaihtuu, mutta ei mikään muu. Jonkun pikkuasian hoito saattaakin vaatia 500- 800 km edestakaisen matkustamisen. Tämäkin fakta saattaa tulla joskus yllätyksenä.
Moni ihminen on sitä elämää jo koittanut, ja lähes jokainen on palannut takasin entiseen.