Lasta ei saa viedä päiväkotiin ajoissa?
Siis onko kaikissa päiväkodeissa näin että lapsen saa viedä sisään vasta kun kello lyö tasan? Eli siellä pihallako sitten odottelemme ja kytistelemme kelloa? Sain valituksen kun vein lapsen 10 vaille vaikka hoitovaraus alkoi vasta tasalta. Nämä hoitovaraukset on tehtävä aina pari viikkoa ennakkoon ja kyse ei siis siitä että päiväkoti olisi ollut kiinni vaan muita lapsia oli jo hoidossa. Tuntuu mahdottomalta olla pihassa juuri tasalta kun aamut ovat niin vaihtelevia, välillä aamut sujuu lapselta ripeämmin ja välillä ei. Olen tähän asti jättänyt tarkoituksella hätävaran.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, kun en ole enää kartalla näistä päivähoitoasioista, mitä tapahtuu siinä tapauksessa, jos hoitaja/hoitajia puuttuu sairastumisen vuoksi aamusta? Mistä korvaava hoitaja, vai sanotaanko vanhemmille, että tulkaa hakemaan lapsenne pois, tai älkää tulko ollenkaan tänään?
Avataan esim. näin. Jos A-ryhmästä sairastuu hoitaja, se voi olla ihan fine jos lapsiakin on vapaalla/sairaana. Jos lapsia on normimäärä, seuraavaksi selvitetään montako lasta ja hoitajaa on B, C ja D-ryhmissä. Eli aletaan tasata koko talon alueelta. Jos jossain on lapsia poissa, sieltä voidaan siirtää hoitaja päiväksi A:han. Meillä oli myös yksi eläkeläissijainen joka teki paljon näitä sijaisuuksia että aamulla soitettiin, ja vartin päästä oli jo töissä. Ja on niinkin käynyt, että päiväkodin johtaja on tullut osastolle töihin päiväksi, pakkohan se on jos ei muuten ole tarpeeksi väkeä. Ja kerran muistan sijaisen tulleen toisesta päiväkodista, jossa paljon lapsia sairaana.
Ja joku väitti ettei työvuoroja muutella edellisenä päivänä, niin kyllä vaan muutellaan. Esim jos mulla alkaisi vuoro klo 7.30, ja edellisenä päivänä selviää että lapsia tulisikin "liikaa" jo aamuseiskalta, niin silloin meninkin töihin jo seiskaksi. Tai varttia yli, jos suurin osa lapsista tuodaan silloin.
Mutta ei näitä kiva ole viime tipassa muutella, siksi tärkeää että hoitoajat tiedetään ajoissa.
Ja niinkin päin voi muuttua että jos Liisa ja Lasse yleensä tulee hoitoon 6.30 ja heitä varten tulee hoitaja paikalle, kun seuraavat lapset tulee vasta 7.15, niin sittenpä ei hoitajankaan tarvitse/kannata tulla puoleksi töihin. Eihän näihin pakko ole siostua, mutta näin se toimii.
Meillä oli tarve saada 3 lasta hoitoon klo 6. Todellakin pyydettiin ajoissa ilmoittamaan kaikki poissaolot/myöhempään tulot, koska seuraavat lapset tuli kuulemma aikaisintaan 6.45. Tämä ihan sen takia, että kenenkään työntekijän ei tarvitsisi turhaan tulla niin aikaisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja niinkin päin voi muuttua että jos Liisa ja Lasse yleensä tulee hoitoon 6.30 ja heitä varten tulee hoitaja paikalle, kun seuraavat lapset tulee vasta 7.15, niin sittenpä ei hoitajankaan tarvitse/kannata tulla puoleksi töihin. Eihän näihin pakko ole siostua, mutta näin se toimii.
Äh. Korjaan: siis jos L&L tulee yleensä 6.30 mutta ovatkin huomenna poissa. Niin menen töihin vasta 7.15 kun tulee seuraavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hoitoaikojen ilmoittaminen ei vaikuta mitenkään työvuorosuunnitteluun.
Auttavat vain ns hätätilanteissa esim. Aamuvuoro sairastunut. Samalla tavalla ja rytmillä ne menee kuin 10 vuotta sitten :)
Ja henkilökunta lasketaan KOKO TALON ja KOKO PÄIVÄN ajalta ei siltä yksittäiseltä vartilta.
Ai siellä on kaikkien ryhmien hoitajat klo 6 paikalla siltä varalta että tuleekin 20 lasta hoitoon, eikä ilmoitettu 1 lapsi. Höpö höpö. Sama iltapäivällä, ei se päivä jatku kaikilla työntekijöillä 18 vaikka siellä muutamalle lapselle hoito sinne saakka varattu. Siksi on tärkeää saada tietää montako lasta siellä mihinkin aikaan on hoidossa.
Eli et ole päiväkodissa töissä.
Ei, kaikki työntekijät eivät tule 6 töihin eivätkä ole klo 18 asti. Kuten ei ollut 10-15vuotta sitten. Kun varhaiskasvatus alkoi pyytämään näitä päiväkohtaisia hoito aikoja vakuutettiin niiden vaikuttavan työvuoroihin. Ei vaikuta. Se mitä ilmoitat vaka paikkaa hakiessa vaikuttaa työvuorosuunnitteluun, mutta nämä päiväkohtaiset eivät.
Ap:n tapauksessa se 15min ei vaikuta mihinkään. Ei työvuoroihin eikä suhdanteisiin. Lain minimi henkilökunta määrän tulee täyttyä koko päivän katsauksessa koko talon puolesta.
Jos ryhmässä A on 2 lasta poissa, voi ryhmässä B olla 2 ylimääräistä lasta. Samalla tavalla jos A puuttuu aikuinen mutta B on yksi "liikaa" Ei lakia ole rikottu. Jos kaikki työntekijät ovat töissä 8-15.39 ja lapset jotain 6-18 välillä, ei lakia ole rikottu. (Järkevyydestä voidaan keskustella tuonnempana)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi hoitoaikojen ilmoittaminen ei vaikuta mitenkään työvuorosuunnitteluun.
Auttavat vain ns hätätilanteissa esim. Aamuvuoro sairastunut. Samalla tavalla ja rytmillä ne menee kuin 10 vuotta sitten :)
Ja henkilökunta lasketaan KOKO TALON ja KOKO PÄIVÄN ajalta ei siltä yksittäiseltä vartilta.
Nimenomaan varatut hoitoajat vaikuttaa työvuoro suunnitteluun. Sen perusteella henkilökunnalle laitetaan työvuorot. Sillä on väliä tuleeko aamuvuorolaiselle 2 vai 20 lasta. Jos tulee 20, tarvitsee vähintään 3 aikuista. Jos taas 2 niin 1 riittää.
Tähän vastaan lyhyemmin. Vanhemmat ilmoittavat n 2 vko kerrallaan hoitoajat, kun taas työntekijöillä on 3vkon työvuorolistat, joita ei saa yksipuolisesti muuttaa. Joten miten ensi viikon hoitoajat vaikuttavat työvuoroihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh. Korjaan: siis jos L&L tulee yleensä 6.30 mutta ovatkin huomenna poissa. Niin menen töihin vasta 7.15 kun tulee seuraavat.
Se, että muutat vapaaehtoisesti omaa työvuoroa on asia erikseen. Minä en suostuisi. Jos vuoro on merkattu 6-13.39 teen sen. Ja laki on minun puolella. Enkä usko että on työnantajalle ok maksaa tyhjästä (että tekisin 7.15-13.39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että muutat vapaaehtoisesti omaa työvuoroa on asia erikseen. Minä en suostuisi. Jos vuoro on merkattu 6-13.39 teen sen. Ja laki on minun puolella. Enkä usko että on työnantajalle ok maksaa tyhjästä (että tekisin 7.15-13.39)
Saahan sitä olla hankala työntekijä. Mutta minä mielelläni menen vasta 7.15 jos tarvetta aiemmin ei ole ja olen sen verran pidempään sitten töissä iltapäivällä.
Joustava työntekijä saa itsekin helpommin poikkeuksia työvuoroihin sitten kun niitä tarvitsee. Tai äkisti lyhyemmän työpäivän tai eläinlääkärikäynnin keskelle työpäivää. Niitähän ei ole tässä työssä helppo järjestää. Hankalalle työntekijälle sijaisia löytyy vielä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä olla hankala työntekijä. Mutta minä mielelläni m
Vanhempien ilmoittamat päiväkohtaiset hoitoajat eivät vaikuta työvuorosuunnitteluun, vaan helpottavat hoitajien keskinäistä työntekoatyöntekoa ja työnjakoa?
PS huomaatko että annat itsellesi luvan joustaa mutta et asiakkaiden. Oma etu paras etu ;)
Laitoin itse aikoinaan hoitoajoiksi 7-17. Vein ja hain lapsia, miten halusin.
Mitä itse sanoisit jos pomosi tulisi sanomaan sinulle että alat sitten tulemaan 30min ennemmin töihin joka päivä ilman lisäpalkkaa.
Noi hoitajat on kyllä ihme nillittäjiä. Aina jtn pielessä. Tuot liian aikaisin tai liian myöhään ja sama iltapäivällä.
10minuuttia sinne tänne. Liikenne on aina arvaamaton, varsinkin talvella.
Lapsi viedään hoitoon/haetaan hoitoajan puitteissa, ei silloin kun ap:lle sopii
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään et voi viedä lasta jos ei hoitoaikanne ole voimassa. Jösses.
Älytöntä!
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusjuttujen vuoksi.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi viedä, kun ei välttämättä ole vielä riittävästi henkilökuntaa paikalla.
Höpö höpö.
No on kyllä todella ihmeellistä nipottamista 😆 meillä alkaa hoitoaika klo 9. Vaihtelevasti ollaan perillä 8.45-9.10, eikä sillä ole yhtään mitään merkitystä. Paitsi silloin, jos tiedän että ovat lähdössä retkelle tms. Niin silloin pidän huolen, että ollaan hieman aiemmin paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Henkilöstömitoitus varataan hoitoaikojen mukaan. Hoitajalla voi olla lapsimäärä täynnä ja seuraava tulee töihin vasta tasalta. Jos jotain tapahtuu sen 10 minuutin aikana kun lapsia on liikaa on päiväkoti pulassa.
Lisäksi jos joka päivä viet lapsen 10 minuuttia ajoissa, tekee se 50min ilmaista hoitoaikaa viikossa. Ilmoita hoitoaika alkavaksi aiemmin tai lähtekää kotoa myöhemmin. Hyvin yksinkertaista.
Ei ole mitään tuntikohtaista laskutusta eikä velvoitetta minuuttikohtaiseseen mitotukseen.
Nämä hoitajat vaan tykkäävät pomottaa.
Vakuutusjuttujen vuoksi.