Lasta ei saa viedä päiväkotiin ajoissa?
Siis onko kaikissa päiväkodeissa näin että lapsen saa viedä sisään vasta kun kello lyö tasan? Eli siellä pihallako sitten odottelemme ja kytistelemme kelloa? Sain valituksen kun vein lapsen 10 vaille vaikka hoitovaraus alkoi vasta tasalta. Nämä hoitovaraukset on tehtävä aina pari viikkoa ennakkoon ja kyse ei siis siitä että päiväkoti olisi ollut kiinni vaan muita lapsia oli jo hoidossa. Tuntuu mahdottomalta olla pihassa juuri tasalta kun aamut ovat niin vaihtelevia, välillä aamut sujuu lapselta ripeämmin ja välillä ei. Olen tähän asti jättänyt tarkoituksella hätävaran.
Kommentit (64)
Odotat sisälle siihen tasaan. Kait sen lapsen saa riisua ja laittaa tavarat paikoilleen omalla ajalla.
Voit viedä lapsen hoitoon kun hoitoaika alkaa. Varaa hoitoaika vastedes alkamaan vähän ajoissa.
Ei voi viedä, kun ei välttämättä ole vielä riittävästi henkilökuntaa paikalla.
Varaat sen hoitoajan sen mukaan, milloin olet aikaisintaan viemässä lapsen päiväkotiin. Tietenkään et voi viedä aiemmin kuin ilmoitit ilman eri sopimista, siellä ei esim välttämättä ole tarpeeksi henkilökuntaa kun työvuorot on tehty hoitovarausten perusteella.
Olen itse joskus vienyt 10 minuuttia aiemmin ja olen hoitajalta kysynyt, että saako lapsi jo jäädä vai odottelenko hänen kanssaan hoitoajan alkuun asti. On saanut jäädä. Kävellään päiväkotiin kotoa, joten on varattava aikaa siihen, että kävelymatkalla saattaakin alkaa kiukuttaa. Välillä (hyvin harvoin) ollaankin sitten oltu ajoissa. Ehkäpä ongelma ei ole mitkään yksittäiset liian aikaisin tulemiset vaan se, jos se on systemaattista. Jokuhan voi kikkailla tuolla tavalla alemmat hoitomaksut ja muutenkin se on hoitajille ikävää olla vastuussa liian monesta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Voit viedä lapsen hoitoon kun hoitoaika alkaa. Varaa hoitoaika vastedes alkamaan vähän ajoissa.
Tuo hoitoaikojen miettiminen on eräänlaista taidetta. Liian lepsua varausta ei pitäisi laittaa, mutta ei liian tiukkaakaan. Muuten tulee valitusta.
Varaat hoitoajan alkaen varttia vaille, niin siellä on varmasti tarpeeksi työntekijöitä paikalla eikä tartte kytistellä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse joskus vienyt 10 minuuttia aiemmin ja olen hoitajalta kysynyt, että saako lapsi jo jäädä vai odottelenko hänen kanssaan hoitoajan alkuun asti. On saanut jäädä. Kävellään päiväkotiin kotoa, joten on varattava aikaa siihen, että kävelymatkalla saattaakin alkaa kiukuttaa. Välillä (hyvin harvoin) ollaankin sitten oltu ajoissa. Ehkäpä ongelma ei ole mitkään yksittäiset liian aikaisin tulemiset vaan se, jos se on systemaattista. Jokuhan voi kikkailla tuolla tavalla alemmat hoitomaksut ja muutenkin se on hoitajille ikävää olla vastuussa liian monesta lapsesta.
Sehän riippuu ihan siitä, montako lasta siellä on paikalla per hoitaja. Se on määritelty montako enintään saa olla. Jos on vähemmän kuin maksimi niin lapsi voi jäädä, jos on tasan mitoituksen verran niin eivät voi ottaa ennen kuin seuraava työntekijä tulee töihin.
Henkilöstömitoitus varataan hoitoaikojen mukaan. Hoitajalla voi olla lapsimäärä täynnä ja seuraava tulee töihin vasta tasalta. Jos jotain tapahtuu sen 10 minuutin aikana kun lapsia on liikaa on päiväkoti pulassa.
Lisäksi jos joka päivä viet lapsen 10 minuuttia ajoissa, tekee se 50min ilmaista hoitoaikaa viikossa. Ilmoita hoitoaika alkavaksi aiemmin tai lähtekää kotoa myöhemmin. Hyvin yksinkertaista.
Mä olen varannut ajat aina sen mukaan miten ollaan aikaisintaan siellä. Jos jostain syystä ollaan etuajassa silti, niin siinähän se menee käsien pesulla, tossujen pukemisessa ja ulkovaatteiden paikalleen laittamisessa. Olen mä pari minuuttia etuajassa leimannut, eikä ole tullut napinaa.
Mulla joskus oli 3 lasta samaan aikaan päiväkodissa ja varsinkin aamulla oli tärkeää että sinne ehti tulla toinen hoitaja aamuhoitajan lisäksi, koska muuten olisi liikaa lapsia yhdellä hoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hoitoaikojen miettiminen on eräänlaista taidetta. Liian lepsua varausta ei pitäisi laittaa, mutta ei liian tiukkaakaan. Muuten tulee valitusta.
Ei se kyllä normaalia suht säännöllistä arkea eläville ole mitenkään vaikeaa.
Esim mä varaan klo 8 alkamaan vaikka todennäköisesti ollaan paikalla 8.15, mutta jos on ajoissa niin ei tarvitse jäädä odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 opiskelija vanhempaa ja molempien lukujärjestys erilaiset joka viikolle. Ihan järkyttävää yrittää katsoa hoitoajat oikein. Niitä onneksi pystyy myös edelliseen päivään kirjallisesti ilmoittamalla muuttamaan, jos on joku moka sattunut.
Ulkona joutuu odottamaan aamulla jos koko päiväkoti aukeaa esim klo 7 ja oot ennen sitä paikalla, muuten saa odottaa sisällä, ainakin meillä...
Vierailija kirjoitti:
Muuta aika tunnilla aiemmaksi.
Tai ihan vaikka 15 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes tunnilla, täällä ainakin ilmoitetaan puolen tunnin tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 opiskelija vanhempaa ja molempien lukujärjestys erilaiset joka viikolle. Ihan järkyttävää yrittää katsoa hoitoajat oikein. Niitä onneksi pystyy myös edelliseen päivään kirjallisesti ilmoittamalla muuttamaan, jos on joku moka sattunut.
Joo se on tietty jos on tosi vaihtelevat aikataulut. Minäkin tein joskus epäsäännöllistä työaikaa ja tarkkaan sai vuorolistan kanssa katsoa hoitoajat että tulee oikein. Mutta se taas ei ole mitenkään vaikeaa varata se alkamaan sopivan verran ennakkoon, ettei ole paikalla liian aikaisin tai hirveän paljon myöhemmin.
Meillä lapsen hoitoaika on sopimuksessa 6.30 -17.30. Ilmoitan viikko kerrallaan lapsen saapumisajan tyyliin 7.00, vaikka tosiasiassa olemme paikalla vasta klo 7.12, maksan silti tuosta 12 minuutista ja olen tämän hoitajille sanonut. Varaan ajan maksimin mukaan enkä todellakaan odottele autossa klo 17:30 asti, jos olen pihassa jo 17:15.
Tietenkään et voi viedä lasta jos ei hoitoaikanne ole voimassa. Jösses.