Saako kotihoito ladata mitä vaan ja tindereitä vanhusten puhelimiin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010135262.html
keusote laittoi tinderin 80 v mummon puhelimeen
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että täällä kova äänisrmmät eivät tiedä kotihoidosta eikä vanhuksista yhtään mitään.
Juuri nämä ongelma omaiset, joiden puhelinnumerot on tarkasti tallennettu puhelimiin, että työntekijä voi esim kiireessä jättää vastaamatta 😀
Oletko se ongelmallinen kotihoitaja, joka ei ymmärrä vanhuksen omaisten asuvan 300 km päässä ja pyydät vanhuksen soittamaan kesken työpäivän omaiselleen saadakseen kyydin sairaalaan sen sijaan että itse tilaisit kelataksin tai ambulanssin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus itse oli pyytänyt lataamaan Tinderin.
Tämä. Jotenkin outoa, jos kotihoidossa oleminen automaattisesti sivuuttaa vanhuksen itsemääräämisoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi antanut luvankin, olisi omaiselle pitänyt kertoa asiasta.
Hoitajat kirjoittavat yleensä käyntinsä ja sen päivän tapahtumat ylös vihkoon, joka on hoidettavan kotona.
Jokainen tietää nuo huijausmahdollisuudet, ei kovin ammattitaitoista toimintaa hoitajalta.
Ei niille omaisillekaan nyt ihan kaikki kuulu, vanhuksillakin on oikeus yksityiselämään.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kyseessä ollut joku nuori kotihoitaja ja halunnut tehdä asiakkaalle mieliksi. Kyllähän monella iäkkäällä järki leikkaa ja osaavat sekä haluavat päättää itse omista asioistaan. Oli ehkä hoitajalta väärin tehty, mutta eivät omaisetkaan kovin viisaasti käyttäydy!
Miksi asiasta piti tehdä tällainen lehtijuttu!?Minusta tosi julmaa mustamaalata julkisesti iltapäivälehdissä. Käy varmaan raskasta työtä tekevälle aika lailla psyykeen päälle. Eri asia olisi jos hoitaja olisi tieten tahtoen vahingoittanut potilasta!
Erittäin hyvä, että tehtiin julkisesti. Suurimmalle osalle omaisista ei tulisi mieleenkään, että tällaista tapahtuu.
On lähinnä vaarallinen silloin, kun asiakas on muistisairas, mutta kotihoidossa on paljon asiakkaita, joilla sitä ei välttämättä ole.
Seksuaalisuus kuuluu ihmisn perustarpeisiin, samoin kuin muukin läheisyyden tarve..... Näinhän se hoitsuille opetetaan. Seksuaalisuus ilmenee monin tavoin, mutta se pysyy ihmisessä hautaan saakka...
Meillä eräs omainen yritti vaatia, että hoitaja, joka asuu samassa taloyhtiössä voisi hoitaa kyseisen vanhuksen, niin voisi omaiset/tutut/naapurit mennä hoitajan oven taa tai soittaa henkilökohtaiseen numeroon milloin vain, kun olisi niiiin kätevää. Ihmettelivät, kuinka voi olla noin hankalasti järjestetty kotihoito.
Eikö tuo Tapionlinna oo aiemminkin marissut julkisuudessa jotain kotihoidosta?
En mä nyt varmaan tinderiä latais kellekään, just koska siellä voi olla hyväkskäyttöä tai muuta. Mut esim Skypen oon ladannut koneeseen yhdelle, kun halus pitää sillä kaveriin yhteyttä ulkomaille. Lisäks lähetettiin samalle kaverille joskus suomen euroviisubiisi linkki facessa kun asiakas ei ite osannu. Kyl sitä tulee kaikenlaista poikkeavaaki tehtyä ja avustettua just puhelimen tai tietokoneen kanssa. Yhdelle kanssa 95 vuotiaalle päivitin joskus koneen että pääsi kattomaan youtubesta askarteluvideoita kun tykkäs askarrella kortteja vielä vanhalla iälläkin.
Aina pitää kuitenkin muistaa myös noissa niinku muissakin asiakkaan turvallisuus ja oma ammattietiikka. Ja arvioida sitä asiakkaan omaa kognitiota. On ihan eriasia auttaa senioria jonka muistipelaa kun muistamatonta tälläsissä. Joillain pää vielä pelittää, vaikka kroppa ei ja vaikka esim jotku päivitykset ois vaikea asia.
Yllättävän paljon kotihoito tekee omaisille kuuluvia asioita, jos jollain ei ole omaisia, omaiset on kaukana tai omaisilla ei esim oo voimavaroja osallistua enempää. Esim saatetaan hakea asiakkaalle uus puhelin tai mikro tai ottaa hellan sulakkeet pois käytöstä jos ne tuntuu riskiltä. Näistä kyllä ollaan aina myös omaisiin yhteydessä ja varmistetaan että on ok. Joskus omaiset on kuitenki todella erimieltä kun hoitajat esimerkiks asiakkaan hoidon tarpeesta. Kotihoito esim huomaa, ettei asiakas enää lämmitä ruokaa itsenäisesti ja omaiset on lisäkäyntejä vastaan kun ne maksaa. Näissä yritetään aina päästä yhteisymmärrykseen niin, että kaikki ois tyytyväisiä ja asiakas sais tarvitsevansa avun.
Välillä omaisen ja asiakkaan näkemys eroo myös esim pukeutumisessa. Asiakas haluaa kulkea kotonaan koko päivän yöpuvussa ja omainen on tätä vastaan. Mun mielestä tällöin on ihan selkeätä, että asiakkaalla on itsemääräämisoikeus ja pukeutuu miten haluaa kotonaan.
Viimeviikolla hain yhdelle asiakkaalle kaupasta uudet sukkahousut ja yhdelle ripsivärin kun apteekista tilattu ripsari oli kuiva ja kallis. Ripsivärin ostin omalla ajalla ja koska ostin ihan vaan halvan ripsarin, sanoin asiakkaalle että se on myöhänen joululahja eikä siitä tarvii mitään maksaa. Sukkahousuista tää toinen asiakas makso sen 4,95e mitä ne makso kaupassa ja sai tietysti kuitin.
Kotihoito tekee paljon myös sellasta näkymätöntä ylimäärästä työtä jos jää aikaa. Vaikka yleensä vaan lämmitetään valmisruokia niin viime viikolla oli sen verran aikaa että tein yhdelle asiakkaalle jauhelihakastikkeen ja perunoita. Hänellä on aktiiviset omaiset, muttei ollu todella pitkään aikaan syönyt ite tehtyä ruokaa ja oli mielissään. Jotkut omaiset on tälläsiäkin asioita vastaan, vaikkei se maksa asiakkaalle yhtään enempää, koska kyseessä on sama käynti joka kuukaus laskutuksella on vaikka sen perus 20min, mutta koska mulla oli aikaa jäin pidemmäksi aikaa.
Viime viikolla oli myös aikaa pidempään suihkukäyntiin mikä käytännössä tarkotti, että sen perus suihkun jälkeen mulla oli aikaa laittaa asiakkaalle suihkun jälkeen paperit, lakata kynnet, laittaa kasvoille kasvovesi, kasvoseerumi ja kosteusvoide koska tää asiakas tykkää sellasesta. Seuraavana päivänä tosin oli hauska kun hän ei ees muistanu käyneensä suihkussa :D
Pahoittelen ylipitkää viestiä, innostuin vähän liikaa. Mut mä todella pidän mun työstä ja meidän asiakkaista :)
Siis vaikka tämä kahdeksankymppinen juttelisi huijarien kanssa ja menettäisi rahansa, niin mitä sitten? Onko hänen rahansa jo nyt perintöä ennenkuin hän edes on kuollut. Saa tehdä omilla rahoillaan ihan niin tyhmiä asioita kuin haluaa.
Jos omaiset jo nyt pitävät hänen rahojaan ominaan, olisi vakava peiliinkatsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa on yleensä niin kiire, että en ihan ymmärrä miten on edes aikaa latailla Tinderiä ja tehdä profiileita. Puhumattakaan siitä, että tuo turvallisuusriski vanhukselle.
Millä tavalla tuo on riski vanhukselle? Tuon vanhuksen tytärhän kertoi, ettei äitinsä osaa itse edes tekstiviestiä laittaa, niin tuskin hän itsekseen sitä tinderiakään käyttää. Tyypillinen persu taas vouhottamassa ja holhoomassa äitiään.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tarpeessa ja mitä tekee tinderillä ???Nuorikin plus 18v.voi olla kotihoidin tarpessa istuu vaikka pyörätuolissa,kipisi jalassa ymm.Ei se ikää katso kun tarvisee kotihoidon apua.
Kunnanvaltuutetun viisitoista minuuttia julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnanvaltuutetun viisitoista minuuttia julkisuudessa.
Äiti voi olla nyt loukkaantunut, että hänen intiimejä asioitaan leviteltiin mediaan. Toivottavasti tekee testamentin jollekin muulle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe4fb85c-3526-4288-bc97-61b39eb93f85
"
Tapiolinna ei ole poistanut Tinder-sovellusta äidiltään. Hän kokee, että se on kotihoidon tehtävä, kun kotihoito on sen alun perin asentanutkin. Ilmoitukset Tapiolinna on kuitenkin laittanut sovelluksesta pois päältä.
Siinä kohtaa, kun henkilön toiminnallisuus on sellaista, että tämä ei itse enää pysty niitä sovelluksia käyttämään, herää kysymys, että kuka niitä käyttää, Tapiolinna sanoo.
Vaikka Tapiolinna on pöyristynyt tilanteesta, jaksaa se osaltaan myös naurattaa häntä.
Että käykö se kotihoitaja siellä tinderöimässä päivittäin ja katsomassa, onko tullut matcheja, hän heittää."
- Kovaa on elämä hänelle. Ilmeisesti ollut niin kurjaa sairaanhoitajana, että haluaa päästä juoksuttamaan kollegoitaan.
Olisihan tuon voinut hoitaa niin, että tytär olisi keskustellut äitinsa ja hoitajan kanssa ja kertonut mitä riskejä Tinderiin hänen tietämänsä perusteella liittyy. Pitääkö kaikki käsitellä julkisuuden kautta ja loukata samalla asianosaisia paljastuksillaan?
https://www.nurmijarvenuutiset.fi/paikalliset/6488267
En ymmärrä, että jos hoitaa äitinsä asioita ja ruokatilauksia, niin miksi niitä ei hoideta hänen kauttansa?
"
Maiju Tapiolinna kertoo myös, että kotihoidon työntekijä on avannut äidin nimissä sähköpostitilin, jonka kautta kotihoito tekee tämän ruokaostostilaukset. Tapiolinnan mukaan äiti ei osaa sähköpostia käyttää eikä Tapiolinnalle ole annettu tilin tunnuksia.
Kotihoito tekee tilaukset äidin puolesta, mutta jo pari kertaa on käynyt niin, että tilaus ei ole tullut perille. Tilille on laitettu melko pieni saldo, ja jos ostosten summa ylittää sen, niin tilaus ei tule. Siitä on kyllä tullut äidille tekstiviesti, mutta hän ei osaa niitä lukea, Tapiolinna sanoo.
Tietoturvan kannalta on kestämätöntä, että äidin nimissä on perustettu sähköpostiosoite, johon hänellä itsellään tai minulla ei ole pääsyä.
Kolmas asia, joka sai lopullisesti Maiju Tapiolinnan kihisemään raivosta, koski kotihoidon työntekijän ja Tapiolinnan välistä kommunikointia tai paremminkin sen puutetta.
Äidin tilanne on jonkin verran parantunut ja työntekijä oli äidille sanonut, että kotihoidon käyntien määrää voitaisiin vähentää. Äiti oli vastannut, että näistä asioista pitää sopia hänen tyttärensä kanssa. Sairaanhoitaja oli sanonut, että tyttären kanssa on niin hankala asioida, kun hän on poliitikko ja poliitikot ovat niin vaativia, Tapiolinna kertoo."
Kyllä minä ainakin 80-kymppisenä haluaisin Tinderiä käyttää. Olisi mukavaa ajanvietettä yksinäisiin päiviin
Maiju ei poista sovellusta kun ei ole sitä sinne ladannutkaan. Onpa lapsellinen ihminen.
Voihan se tietysti mummokin etsiä sugar daddya ja pappaa jolta sais mammonaa lirkuteltua. Ei juututa vain miehiä syyllistämään..