Saako kotihoito ladata mitä vaan ja tindereitä vanhusten puhelimiin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010135262.html
keusote laittoi tinderin 80 v mummon puhelimeen
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On turvallisempaakin, jos on joku, jonka vaikkapa vaan netin kautta löytynyt ystävä, joka soittelee ja käy tapaamassa.
Tälläisellä on suuri vaikutus iäkkäänkin hyvinvointiin
Joo, tosi turvallista ottaa ventovieras "ystävä" . Sitten ihmetellään, että vanhuksia huijataan.
Kaikki ystävät ovat aluksi ventovieraita ennenkuin heihin tutustuu.
En koske tunnistautumista vaativiin asioihin asiakkaan luona. Omaiset hoitakoon. Miksi tämä kunnanvaltuutettu/keikkasairaanhoitaja ei sitten auta äitiään näissä asioissa? Oli kotihoidolta väärin tehty, mutta turhan ison haloon on tämä omainen nostanut. Että lehteen pitää itkeä jotta saadaan taas vaihteeksi kotihoito huonoon valoon.
-Ei tarpeeksi pian entinen kotihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
On turvallisempaakin, jos on joku, jonka vaikkapa vaan netin kautta löytynyt ystävä, joka soittelee ja käy tapaamassa.
Joo, netin kautta ystäviä? Mulla on hyvin suojattu fb, silti pääsee "majureita "lävitse. He nykyisin lähestyvät tekstiviesteinkin.
Miten kävi sille vauvan äidille kun nettiystävän kanssa lähti kävelylle? Sai vasarasta päähän.
Olen 78, en hyvin hanakasti laskisi vierasta ihmistä kotiini, en naista enkä miestä. Ehkä hyvin iäkäs voi tarvita jonkun spr-ystävän
Tosin mulla ei hormonit hyrrää millään lailla enään, pitkän avioliiton jälkeen. Muistot on hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosi turvallista ottaa ventovieras "ystävä" . Sitten ihmetellään, että vanhuksia huijataan.
Ei kaikki kasikymppiset ole huijattavia. Ei myöskään kaikki seuranhakijat huijaa toisia. Ainahan uusi tuttavuus on ensi alkuun " ventovieras"..:::)))) Tapaamisia oi ensi alkuun sopia muualle kuin kotiinsa. Monet tuon ikäiset ovat vielä liikkuvia, osa vielä autoileviakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, netin kautta ystäviä? Mulla on hyvin suojattu fb, silti pääsee "majureita "lävitse. He nykyisin lähestyvät tekstiviesteinkin.
Miten kävi sille vauvan äidille kun nettiystävän kanssa lähti kävelylle? Sai vasarasta päähän.
Olen 78, en hyvin hanakasti laskisi vierasta ihmistä kotiini, en naista enkä miestä. Ehkä hyvin iäkäs voi tarvita jonkun spr-ystävän
Tosin mulla ei hormonit hyrrää millään lailla enään, pitkän avioliiton jälkeen. Muistot on hyvät.
SINUN ei tarvitse yhtään mitään. Joku toinen voi tehdä kuten haluaa. SPR ystävä ei välttämättä ole ollenkaan luotettava!
Kova halu sinulla kyllä tuntuu olevan toisia rajoittaa, vaikka itse et kaveria tarvitsekaan. Taidat olla jo muutoinkin dementoitunut, ainakin harhaluuloinen, joka on dementin ensiaste!
Osaako mummo sitten itse sovellusta myös käyttää vai kotihoitoko matchailee mummolle sopivat profiilit?
Siis pitäis etsiä vaareja ja antaa huijailla itseään ehkä vielä näiden nettityyppien?
Aika hauskan luonnehdinnan teit minusta! Hih.
Aina puhutaan että on dementia jos antaa puhelunmyyjien houkutella itseään, ovella käyville remonttia tarjoaville antaa työtä.ja maksaa ylihintaa jne.
Nyt joku kiepsauttikin toisin päin, jos mummo ei etsi netistä seuraa eikä auervaaroja ja auerneitejä rahoitakaan on mummo vainoharhainen ja dementikko.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan että on dementia jos antaa puhelunmyyjien houkutella itseään, ovella käyville remonttia tarjoaville antaa työtä.ja maksaa ylihintaa jne.
Nyt joku kiepsauttikin toisin päin, jos mummo ei etsi netistä seuraa eikä auervaaroja ja auerneitejä rahoitakaan on mummo vainoharhainen ja dementikko.
Se LUETUN YMMÄRTÄMINEN, taas..::)))
Luepa kommentit uudelleen, jospa avautuisi...
Luulen että kyseessä ollut joku nuori kotihoitaja ja halunnut tehdä asiakkaalle mieliksi. Kyllähän monella iäkkäällä järki leikkaa ja osaavat sekä haluavat päättää itse omista asioistaan. Oli ehkä hoitajalta väärin tehty, mutta eivät omaisetkaan kovin viisaasti käyttäydy!
Miksi asiasta piti tehdä tällainen lehtijuttu!?Minusta tosi julmaa mustamaalata julkisesti iltapäivälehdissä. Käy varmaan raskasta työtä tekevälle aika lailla psyykeen päälle. Eri asia olisi jos hoitaja olisi tieten tahtoen vahingoittanut potilasta!
Vierailija kirjoitti:
En koske tunnistautumista vaativiin asioihin asiakkaan luona. Omaiset hoitakoon. Miksi tämä kunnanvaltuutettu/keikkasairaanhoitaja ei sitten auta äitiään näissä asioissa? Oli kotihoidolta väärin tehty, mutta turhan ison haloon on tämä omainen nostanut. Että lehteen pitää itkeä jotta saadaan taas vaihteeksi kotihoito huonoon valoon.
-Ei tarpeeksi pian entinen kotihoitaja.
Tinderiin ei vaadita tunnistautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin hoitajana kehoittanut vanhusta pyytämään apua läheisiltään Tinderin asennukseen. Tosin hän ei ehkä halua näiden tietävän.
Eipä niitä läheisiä kaikilla vanhuksilla ole ollenkaan.
Jotkut ikänsä olleet sinkkuja. Lapset asuvat kaukana, pari kertaa
vuodessa käyvät. Puhumattakaan lastenlapsista.
Meidänkin talossa asuu eräs vanhus, joka ei pysty lamppua vaihtamaan katossa olevaan valaisimeen. Ei jouluverhoja eikä kesäverhoja vaihtamaan.
Ruokaa tekee itse, käy lähikaupassa, suuremmat ostot osaa tiksra kotiinkuljetuksena. Muutoin virkeä, skarppi, muisti pelaa, käy kirjastossa.
Mutta ei uskalla nousta enää tikkailta ja ostaa kotisiivouksen yksityiseltä siivousfirmalta.
Keusoten alueella myös vanhuksia omaiset käyttää hyväkseen. Varokaa erityisesti mediahakuisia narsistilapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se LUETUN YMMÄRTÄMINEN, taas..::)))
Luepa kommentit uudelleen, jospa avautuisi...
Noihan tuo yksi kommentoija sätti toista, oot vainoharhainen ja dementikko jos et etsi (netistä) ukkeleita ja halua vieraita ihmisiä kotiisi.
Tinderissä voi etsiä myös pelkkiä kavereita ja siellä voi chattailla tapaamatta yhtään ketään. Sovellus myös varoittaa, jos on antamassa esim. puhelinnumeroaan tai muita pitkiä numerosarjoja, sähköpostiosoitetta ja vastaavia tietoja. Minusta tuo nainen on nyt vähän ylireagoinut ja tuli sellainen olo, että haluaa vaan äitinsä pysyvän "ruodussa".
Tekikö se hoitaja mummolle myös sen profiilin? Otti kuvat ja kirjoitti bion?
Vierailija kirjoitti:
Luulen että kyseessä ollut joku nuori kotihoitaja ja halunnut tehdä asiakkaalle mieliksi. Kyllähän monella iäkkäällä järki leikkaa ja osaavat sekä haluavat päättää itse omista asioistaan. Oli ehkä hoitajalta väärin tehty, mutta eivät omaisetkaan kovin viisaasti käyttäydy!
Miksi asiasta piti tehdä tällainen lehtijuttu!?Minusta tosi julmaa mustamaalata julkisesti iltapäivälehdissä. Käy varmaan raskasta työtä tekevälle aika lailla psyykeen päälle. Eri asia olisi jos hoitaja olisi tieten tahtoen vahingoittanut potilasta!
Tai sitten vaan rouva itse ladannut tinderin, ei vaan uskalla myöntää omaiselleen...?
Vaikka olisi antanut luvankin, olisi omaiselle pitänyt kertoa asiasta.
Hoitajat kirjoittavat yleensä käyntinsä ja sen päivän tapahtumat ylös vihkoon, joka on hoidettavan kotona.
Jokainen tietää nuo huijausmahdollisuudet, ei kovin ammattitaitoista toimintaa hoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, mitä kodinhoidon asiakas ei kykene itse tietoteknisesti tekemään, tulee kysyä lupa läheiseltä ja läheinen tekee sen. Ei todellakaan kotihoidon asia, vaikka asiakas sitä pyytäisi. Aivan käsittämätön juttu!
Kotihoidon asiakas voi olla vaikka työikäinen joka tarvitsee apua päivittäin esim. lääkeasioissa, haavan hoitoa yms. Jos sinä sairastuisit syöpään ja kotihoito kävisi seuraamassa vointiasi, antaisi tarvittavat kipulääkkeet, laittaisi sidokset jalkoihisi tms, niin menettäiskö samalla oikeuden tehdä itse omat päätöksesi?
80v on nykyään sen ikäinen, että on saattanut hyvinkin aikanaan tehdä töitä tietokoneella. Jostain syystä silti edelleen elää ajatus, että tuon ikäinen on ihan pihalla kaikesta tekniikasta.
Ja pitää vielä sekin mainita, että kun kotihoidossa tulee uusia mobiilisovelluksia, mitä pitää käyttää, niin aika mo
Sellainen joka ei ole pihalla tekniikasta, lataa itse ohjelmansa.
Monen 80 v:n taidot eivät enää riitä. Eivät monesti riitä edes sosiaalisiin suhteisiin, ollaan riitauduttu puolen suvun, naapureiden ja ystävien kanssa... kun aivot eivät enää toimi normaalisti.
Vanhuksilla on itsemääräämisoikeus, jota hoitajienkin täytyy kunnioittaa. Eräänkin, jo edemenneen ikämiehen luona kävi säännöllisesti (maksullista) naisseuraa palveluaasunnossa.
Ei hoitaja voi kaikkeen puuttua.Rahoillaan jokainen ostaa palveluita joita haluaa. Eivät kaikki ikäihmiset ole holhouksessa.
Huomaa, että täällä kova äänisrmmät eivät tiedä kotihoidosta eikä vanhuksista yhtään mitään.
Juuri nämä ongelma omaiset, joiden puhelinnumerot on tarkasti tallennettu puhelimiin, että työntekijä voi esim kiireessä jättää vastaamatta 😀