Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kotihoito ladata mitä vaan ja tindereitä vanhusten puhelimiin

Vierailija
22.01.2024 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010135262.html

keusote laittoi tinderin 80 v mummon puhelimeen 

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa on yleensä niin kiire, että en ihan ymmärrä miten on edes aikaa latailla Tinderiä ja tehdä profiileita. Puhumattakaan siitä,  että tuo turvallisuusriski vanhukselle.

Vierailija
22/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaan iltapäivälehteen soittanut henkilö tuskin koskaan käynyt äitinsä luona ja nyt projisoi pahaa oloaan tekemällä tästä julkisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä kodinhoidon asiakas ei kykene itse tietoteknisesti tekemään, tulee kysyä lupa läheiseltä ja läheinen tekee sen. Ei todellakaan kotihoidon asia, vaikka asiakas sitä pyytäisi. Aivan käsittämätön juttu! 

Kuule tollukka.  Kotoåihoidon piirissä olevat, evät läheskään kaikki ole edunvalvonnan alla. Eikä muistisairaita. Joten he saavat päättää elämästään ja ostksstaan ihan itse.

Monet fyysisesti sairaat saattavat tarvita kotihoitoa, koska lääkkeitä on paljon, on varminta että lähihoitaja käy ne antamassa. 

Monilla lääkkeiden takia huimausta. On reumaa, diabetesta, leikattua lonkkaa ja polvea.

Mutta pää toimii hyvin. Nytkun moni yksin elävä vanhus taatusti tietää politiilasta, sodista, presidentinvaaleista ja urheilusta enemmän kuun tämän palstan työttömät mamma

Äitini 80+ on erittäin kiinni ajassa ja sitten taas ei olekaan. Seuraa silmä tarkkana presidentinvaaleja ja kommentoi ehdokkaita. Mutta sitten on kuitenkin  diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö ja on tasaiseen osastohoidossa.

Erittäin suotavaa, että pysyy todella kaukana tinderistä ja fb:stä. 

Vierailija
24/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä kodinhoidon asiakas ei kykene itse tietoteknisesti tekemään, tulee kysyä lupa läheiseltä ja läheinen tekee sen. Ei todellakaan kotihoidon asia, vaikka asiakas sitä pyytäisi. Aivan käsittämätön juttu! 

Kuule tollukka.  Kotoåihoidon piirissä olevat, evät läheskään kaikki ole edunvalvonnan alla. Eikä muistisairaita. Joten he saavat päättää elämästään ja ostksstaan ihan itse.

Monet fyysisesti sairaat saattavat tarvita kotihoitoa, koska lääkkeitä on paljon, on varminta että lähihoitaja käy ne antamassa. 

Monilla lääkkeiden takia huimausta. On reumaa, diabetesta, leikattua lonkkaa ja polvea.

Mutta pää toimii hyvin. Nytkun moni yksin elävä vanhus taatusti tietää politiilasta, sodista, presidentinvaaleista ja urheilusta enemmän kuun tämän palstan työttömät mamma

Hoh hoijaa! Tosiaan tunnen, montakin. Nyt oli kyse siitä, jos tämä henkilö ei itse osaa ladata tinderiä, se ei ole kodinhoidon asia ladata. Maalaisjärjen käyttö on sallittua kodinhoidossakin. Oli asiakas kuinka skarppi tahansa tai oli/ei hällä edunvalvojaa tai läheisiä. Ammattietiikka, oletko siitä koskaan kuullut. Ja kyllä, ymmärrän myös sanan itsemääräämisoikeus. Ymmärrätkö sinä sisälukutaitoa?

Vierailija
25/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin vanhuksena siitä, jos en osaisi tinderiä ladata, en enää tarvitse sitä.

Tosin minulla ei sitä olekaan, ei leskenä ole edes  tullut mieleen jotta pitäisi vielä miesseuraa hakea.

Olen lapsillekin sanonut olevani sitten hoitokypsä jos rupeisin vielä jotain seurustelua kaipaamaan.

Vierailija
26/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana en lataisi tinderiä. Selvittelisin muita mahdollisia tapoja tavata ihmisiä, jos seuraa kaipaa. Kaikki mahdolliset kerhot ja tapahtumat informoisin, järjestäisin taksikyytejä yms. Tää on mun mielipide. 

Vierailija
27/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin hoitajana kehoittanut  vanhusta pyytämään apua läheisiltään Tinderin asennukseen. Tosin hän ei ehkä halua näiden tietävän.

Eipä niitä läheisiä kaikilla vanhuksilla ole ollenkaan.

Jotkut ikänsä olleet sinkkuja. Lapset asuvat kaukana, pari kertaa 

vuodessa käyvät. Puhumattakaan lastenlapsista.

Meidänkin talossa asuu eräs vanhus, joka ei pysty lamppua vaihtamaan katossa olevaan valaisimeen. Ei jouluverhoja eikä kesäverhoja vaihtamaan.

Ruokaa tekee itse, käy lähikaupassa, suuremmat ostot osaa tiksra kotiinkuljetuksena.  Muutoin virkeä, skarppi, muisti pelaa, käy kirjastossa.

Mutta ei uskalla nousta enää tikkailta ja ostaa kotisiivouks

Saadakseen kotihoitoa käymään pitää olla aika huonossa kunnossa.   Olen suunnilleeñ kuin tuo kommentissa kuvattu vanhus,  liikuntavamman vuoksi en voi kiipeillä.  Muuten pärjään hyvin, vain siivousta ostan.

Ja mitään siivouspalveluja ei hyvinvointiyhtymät tarjoa.  Sisareni 93 sai siivoussetelin pari vuotta, ei enää.   Apua on saanut nyt yhden toimintapäivän verran,  saisi hoitajan täyttämään dosetin mutta sitä apua väheksyy koska virkeänä osaa lääkkeensä itse.  Mutta ei apua, jota kaipaisi,  pientä kotitaloustyötä.  Tilaa ruokaostokset.

Vierailija
28/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80v voi vielä olla henkisesti vireä, vaikka kotihoito kävisikin. Tunnen useitakin yli kahdeksankymppisiä, tosin ovat vielä kotonaan asuvia, jotka ovat erään deittipalvelun kautta löytäneet kumppanin, tai ainakin seuraa. 

Toki saa etsiä seuraa missä iässä tahansa. Omaiselle ei kuulu ollenkaan.

Vierailija
29/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon tarpeessa ja mitä tekee tinderillä ???

Voihan miesystävä tulla käymään ja tehdä hoidon. 

Vierailija
30/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli pysyy virkeänä seurustellessa. Yksinkö siellä asunnossa pitäisi nyhjöttää !!

Samat oikeudet ne on iäkkäälläkin hakea seuraa ja uusia tuttavia, kun nuoremmillakin!

Vierailija
31/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turvallisempaakin, jos on joku, jonka vaikkapa vaan netin kautta löytynyt ystävä, joka soittelee ja käy tapaamassa. 

Tälläisellä on suuri vaikutus iäkkäänkin hyvinvointiin 

Vierailija
32/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin hoitajana kehoittanut  vanhusta pyytämään apua läheisiltään Tinderin asennukseen. Tosin hän ei ehkä halua näiden tietävän.

Eipä niitä läheisiä kaikilla vanhuksilla ole ollenkaan.

Jotkut ikänsä olleet sinkkuja. Lapset asuvat kaukana, pari kertaa 

vuodessa käyvät. Puhumattakaan lastenlapsista.

Meidänkin talossa asuu eräs vanhus, joka ei pysty lamppua vaihtamaan katossa olevaan valaisimeen. Ei jouluverhoja eikä kesäverhoja vaihtamaan.

Ruokaa tekee itse, käy lähikaupassa, suuremmat ostot osaa tiksra kotiinkuljetuksena.  Muutoin virkeä, skarppi, muisti pelaa, käy kirjastossa.

Mutta ei uskalla nousta enää tikkailta ja ostaa kotisiivouksen yksityiseltä siivousfirmalta. 

Olen varmaan kotihoidon tarpeessa, kun en ole ikinä vaihatnut joulu/kesäverhoja, anna mun kaikki kestää😂

Vierailija
33/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pää toimii hyvin. Nytkun moni yksin elävä vanhus taatusti tietää politiilasta, sodista, presidentinvaaleista ja urheilu

Se on muuten kotihoito eikä kodinhoito, jota ei ole ollut enää vuosiin olemassakaan.

Vierailija
34/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On turvallisempaakin, jos on joku, jonka vaikkapa vaan netin kautta löytynyt ystävä, joka soittelee ja käy tapaamassa. 

Tälläisellä on suuri vaikutus iäkkäänkin hyvinvointiin 

Joo, tosi turvallista ottaa ventovieras "ystävä" . Sitten ihmetellään, että vanhuksia huijataan.

Vierailija
35/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pää toimii hyvin. Nytkun moni yksin elävä vanhus taatusti tietää politiilasta, sodista, presidentinvaaleista ja urheilu

Eli jos esim.kauppapalvelu menisi sovelluksen taakse, jota asiakas ei osaa asentaa, jää sitten ilman ruokaa?

Vierailija
36/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon asiakas voi olla vaikka työikäinen joka tarvitsee apua päivittäin esim. lääkeasioissa, haavan hoitoa yms. Jos sinä sairastuisit syöpään ja kotihoito kävisi seuraamassa vointiasi, antaisi tarvittavat kipulääkkeet, laittaisi sidokset jalkoihisi tms, niin menettäiskö samalla oikeuden tehdä itse omat päätöksesi?

80v on nykyään sen ikäinen, että on saattanut hyvinkin aikanaan tehdä töitä tietokoneella. Jostain syystä silti edelleen elää ajatus, että tuon ikäinen on ihan pihalla kaikesta tekniikasta.

Ja pitää vielä sekin mainita, että kun kotihoidossa tulee uusia mobiilisovelluksia, mitä pitää käyttää, niin aika moni henkilökunnasta pyytää apua sovelluksen lataamiseen ja tarvitsee aikaa harjoitteluun. Se ei ole mikään mittari, että jos ei saa sovellusta ladattua niin ei tarvitse käyttääkään.

Vierailija
37/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon asiakas voi olla vaikka työikäinen joka tarvitsee apua päivittäin esim. lääkeasioissa, haavan hoitoa yms. Jos sinä sairastuisit syöpään ja kotihoito kävisi seuraamassa vointiasi, antaisi tarvittavat kipulääkkeet, laittaisi sidokset jalkoihisi tms, niin menettäiskö samalla oikeuden tehdä itse omat päätöksesi?

80v on nykyään sen ikäinen, että on saattanut hyvinkin aikanaan tehdä töitä tietokoneella. Jostain syystä silti edelleen elää ajatus, että tuon ikäinen on ihan pihalla kaikesta tekniikasta.

Ja pitää vielä sekin mainita, että kun kotihoidossa tulee uusia mobiilisovelluksia, mitä pitää käyttää, niin aika mo

Niin, tämä nyt on aivan eri asia kuin tämä alkuperäinen asia. Vanhus kodinhoidon asiakkaana. Hälle luodaan sähköposti ja tinder. Jo pelkästään tietoturvan takia aika riskialtista, jos asiakas ei ymmärrä itse aiheesta. Edelleen mielestäni kyse on ammattietiikasta ja maalaisjärjestä. 

Vierailija
38/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Niin. Huomasitko kommentin mihin vastasin. "Kaikki mitä kotihoidon asiakas jne..." Ja kyllä, jos ei ymmärrä, niin sitten ei. Mutta JOS ymmärtää. Sitähän tarina ei kerro. Ainakin aktiiviselta kuulostaa, kun tabletti piipannut useita kertoja. :)

Vierailija
39/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon tarpeessa ja mitä tekee tinderillä ???

Kotihoidossa olevakin voi haluta kumppanin.

Ja pariskuntakin saattaa olla kotihoidon asiakkaita molemmat taikka vain toinen.

Vierailija
40/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pää toimii hyvin. Nytkun moni yksin elävä vanhus taatusti tietää po

Tokko on sitten kykenevä tekemään tilaustakaan netissä.  

Tuo on monelle netittömälle juuri hankalaa, vähän kauppoja jotka ottavat puhelintilauksia.  Se on sitten melkein kotihoidon kauppapalvelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi