Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako kotihoito ladata mitä vaan ja tindereitä vanhusten puhelimiin

Vierailija
22.01.2024 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010135262.html

keusote laittoi tinderin 80 v mummon puhelimeen 

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuusriski, kuten tytär totesi. 

Vierailija
2/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus itse oli pyytänyt lataamaan Tinderin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin hoitajana kehoittanut  vanhusta pyytämään apua läheisiltään Tinderin asennukseen. Tosin hän ei ehkä halua näiden tietävän.

Vierailija
4/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... Eihän siellä Tinderissä kai yläikärajaa ole, mutta eikö sen luonnollisen ikärajan jo potentiaalisten auervaarojen ja muiden huijarien takia mennä siinä, että henkilö osaa itse omasta tahdostaan asentaa sen sovelluksen ja sitä operoida?

Vierailija
5/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, mitä kodinhoidon asiakas ei kykene itse tietoteknisesti tekemään, tulee kysyä lupa läheiseltä ja läheinen tekee sen. Ei todellakaan kotihoidon asia, vaikka asiakas sitä pyytäisi. Aivan käsittämätön juttu! 

Vierailija
6/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tarpeessa ja mitä tekee tinderillä ???

Vierailija
7/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mitä kodinhoidon asiakas ei kykene itse tietoteknisesti tekemään, tulee kysyä lupa läheiseltä ja läheinen tekee sen. Ei todellakaan kotihoidon asia, vaikka asiakas sitä pyytäisi. Aivan käsittämätön juttu! 

En itse suostu, ammattietiikka estää. 

Vierailija
8/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tehdä ihan mitä vaan! Siis ihan mitä vaan. Hoidettava on kun nukke,jolle voi tehdä kysymättä ihan mitä vaan. Myös hänen lapsilleen voi tehdä ihan mitä vaan. Sellaista se kotihoito on. Nykyäänhän lähinnä etänä kaikki. Siinämielessä vaarallista, että kun hoidettava ja hoitava taho eivät ikinä tapaa kasvotusten, saattaa tulla paljon väärinkäsityksiä hoidosta ja asiakkaiden suostumuksesta. Hoitovastekaqn ei yleensä tällöin ole kovin hyvä ,vaan kyseessä on resurssien hukkaus. Resurssien, jotka voitaisiin jättää niille jotka oikeasti niitä palveluja tarvitsisivat. Mutta näinhän se on monesti yhteiskunnan palveluissa. Ylitarjontaa sinne, missä ei tarvitq ja toistepäin. Hölmöläisten hommaa. Hälmöt ihmiset puikoissa.

Vierailija
9/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin hoitajana kehoittanut  vanhusta pyytämään apua läheisiltään Tinderin asennukseen. Tosin hän ei ehkä halua näiden tietävän.

Eipä niitä läheisiä kaikilla vanhuksilla ole ollenkaan.

Jotkut ikänsä olleet sinkkuja. Lapset asuvat kaukana, pari kertaa 

vuodessa käyvät. Puhumattakaan lastenlapsista.

Meidänkin talossa asuu eräs vanhus, joka ei pysty lamppua vaihtamaan katossa olevaan valaisimeen. Ei jouluverhoja eikä kesäverhoja vaihtamaan.

Ruokaa tekee itse, käy lähikaupassa, suuremmat ostot osaa tiksra kotiinkuljetuksena.  Muutoin virkeä, skarppi, muisti pelaa, käy kirjastossa.

Mutta ei uskalla nousta enää tikkailta ja ostaa kotisiivouksen yksityiseltä siivousfirmalta. 

Vierailija
10/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä läheisiä kaikilla vanhuksilla ole ollenkaan.

Jotkut ikänsä olleet sinkkuja. Lapset asuvat kaukana, pari kertaa 

vuodessa käyvät. Puhumattakaan lastenlapsista.

Meidänkin talossa asuu eräs vanhus, joka ei pysty lamppua vaihtamaan katossa olevaan valaisimeen. Ei jouluverhoja eikä kesäverhoja vaihtamaan.

Ruokaa tekee itse, käy lähikaupassa, suuremmat ostot osaa tiksra kotiinkuljetuksena.  Muutoin virkeä, skarppi, muisti pelaa, käy kirjastossa.

Mutta ei uskalla nousta enää tikkailta ja ostaa kotisiivouksen yksityiseltä siivousfirmalta. 

Hällä ei käy kotihoito?

Vierailija
11/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule tollukka.  Kotoåihoidon piirissä olevat, evät läheskään kaikki ole edunvalvonnan alla. Eikä muistisairaita. Joten he saavat päättää elämästään ja ostksstaan ihan itse.

Monet fyysisesti sairaat saattavat tarvita kotihoitoa, koska lääkkeitä on paljon, on varminta että lähihoitaja käy ne antamassa. 

Monilla lääkkeiden takia huimausta. On reumaa, diabetesta, leikattua lonkkaa ja polvea.

Mutta pää toimii hyvin. Nytkun moni yksin elävä vanhus taatusti tietää politiilasta, sodista, presidentinvaaleista ja urheilusta enemmän kuun tämän palstan työttömät mammat ja miehet.

He kattelevat päivät pitkät telkkua ja lukevat sanomalehden tarkkaan. Useilla on juuri tabletti tietokoneena.

Vanhuksillakin on itsemääräämisoikeus. Huomas, ettei kommentoija tunne ainoatakaan iäkästä ihmistä. Eikä käsitä että heitä on monia eri,kuntoisia kotihoidon piirissä.

Vierailija
12/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet totisesti tollo.

Vierailija
13/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti olisi jo korkean iän ja avuntarpeiden lisääntyessä laitopaikan tarpeessa, vessareissuilla kaatuilee ym. Ei jaksa olla jalkeilla yhtään enää, lepää vaan kaiken aikaa. 

Laitospaikkaa ei millään haluta edes yrittää järjestää, on yksin heitteillä kotonaan. Täysin kuurokin on. No joku kotihoitaja oli keksinyt mennä ostamaan hänelle radion. Sepä auttaakin kuuroa , vuoteenomaa mummoa. Eli ei ole mitään järkeä eikä rajaa mitä siellä huseeraavat.

Vierailija
14/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää, Suomessa saa vanhakin ihminen päättää omista asioistaan.

Vierailija
15/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa töissä olevana ajattelisin että tinderin lataaminen ei kuulu mun työnkuvaan. 

Vierailija
16/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemääräämisoikeus.

Vierailija
17/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon tarpeessa ja mitä tekee tinderillä ???

Kotihoidossa olevakin voi haluta kumppanin.

Vierailija
18/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo henkilö ei ollut tyttärensä holhouksessa, vaan hallitsi itseään ja omaisuuttaan. Kotihoitajalla ei ollut minkäänlaista velvollisuutta konsultoida asiasta kenenkään kanssa. On normaalia, että hoitaja auttaa hoidettavaa arjen asioissa.

Vierailija
19/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kotihoidon asiakkaiden omaiset on niitä vaikeimpia asioita tässä työssä. Ovat tyytyväisiä kun mummot ja vaarit pysyvät vaan neljän seinän sisällä yksinäisinä, käyhän siellä ne hoitajat. Moni omainen myös hallitsee vanhuksen rahoja, ja vaikka tili olisi pullollaan rahaa, sitä pantataan ja vanhus saa olla reikäisissä vaatteissa ja jääkaapissa vaan minimaalinen määrä ruokaa niin että hengissä pysyy. Kun ei kai noin vanha enää mitään tartte?? Hoitajana tämä suututtaa. 

Vierailija
20/113 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä odotellessa...