Lähisiirto -Miksi ennen normaaleita käytäntöjä ihastellaan nykyisin uusina innovaatioina?
Linkki Ylen juttuun siitä, kuinka Kuopio teki mullistavan oivalluksen siitä, että kun talvella sataa lunta, sitä ei kannatakaan kymmenien kuorma-autojen karavaaneina kuljetella kymmeniä, jopa satoja kilometrejä, vaan sen voi vaan aurata syrjään. Antoivat tälle uudelle innovatiiviselle menetelmälle nimen "lumen lähisiirto".
Eivätkö ihmiset aidosti enää muista kuinka asioita on joskus ennen tehty, ja nämä ainakin omaan korvaan hölmöltä kuulostavat innovatiiviset ideat ovat näille ihmisille itseilleen uusia juttuja, vai onko joku tietty ihmistyyppi joka hakee itselleen hyötyä brändäämällä vanhoja juttuja uusiksi? Kun tämä lähisiirto ei ole ainoa vastaava esimerkki. Viimeisten vuosien kuluessa olen useinkin törmännyt siihen, että omassa lapsuudessa/nuoruudessa jokin asia tehtiin tavalla X, ja nyt joku aasintuntija on keksinyt tuolle vanhalle tavalle jonkin pöhisevän nimen ja esittelee koko idean uutena.
Saako tästä humpasta ja brändäämisestä rahaakin, vai haetaanko tässä tekijöilleen gloriaa ja huomiota?
Kommentit (8)
Toimittelijat ovat teini-ikäisiä, sen mukaisia ovat sitten niiden jututkin.
Jossain uutisessa oli, että Suomessa ei kaavoituksessa haluta jättää lumikasoille tilaa vaikka pitäisi. Kollektiivinen tyhmeneminen ja ilmastohysteria.
Vierailija kirjoitti:
Jossain uutisessa oli, että Suomessa ei kaavoituksessa haluta jättää lumikasoille tilaa vaikka pitäisi. Kollektiivinen tyhmeneminen ja ilmastohysteria.
Agenda on tärkeämpi. Ei voi myöntää että lunta sataa myös tulevaisuudessa.
Tämän talven lumisateet tosin on laitettu sen ilmastonmuutoksen syyksi, kun ei muutakaan voida..
Vierailija kirjoitti:
Tuo kaupungin kunnossapitopäällikkö näyttää ihan Speden irvikuvalta...
Av mammat löysivät uutisen keskeisen pointin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain uutisessa oli, että Suomessa ei kaavoituksessa haluta jättää lumikasoille tilaa vaikka pitäisi. Kollektiivinen tyhmeneminen ja ilmastohysteria.
Helsingissä jalkakäytävät on käytännössä noin 30-40% siitä kesän leveydestä tähän vuoden aikaan. Loppu on lumikasaa joita siivotaan ehkä kerran tai kaksi kevään mittaan, jos siivotaan. Tämä siis koskee suurinta osaa helsingistä muttei niitä pormestari(e)n kotikatuja joilla pormestari(t) fillaroi mukavasti 5 kertaa vuorokaudessa aurattavilla keskustapyöräteillään.
Jos keskustan turhat pyörätiet aurataan 5 kertaa päivässä niin pohjoishelsingin pyörätiet aurataan kun aikaa jää eli ehkä pari kertaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kaupungin kunnossapitopäällikkö näyttää ihan Speden irvikuvalta...
Av mammat löysivät uutisen keskeisen pointin.
Ei tuolla uutisella ole muuta pointtia paitsi se, ettei ylen (nuoret?) toimittajat näytä tajuavan lumenauraamisesta mitään. Suurin osa esim. helsingin auraamisesta tehdään kasaamalla niitä kasoja johonkin lähelle. Ehkä kuskaamalla myöhemmin niitä pois tai sitten ei. Ja taloyhtiöiden oma auraaminen se vasta lähiauraamista onkin kun niitä kasoja ei taatusti kuskata mihinkään jos taloyhtiöllä on pihaa vähääkään.
Tuo kaupungin kunnossapitopäällikkö näyttää ihan Speden irvikuvalta...