Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun pitkän matkan lija-autoissa oli rahastajat/bussiemännät?

Vierailija
21.01.2024 |

Myivät juomia/snakseja ja tarjoilivat lehtiä luettaviksi. Miksi kaikki palvelut karsitaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastajat muistan, bussiemäntiä ei mun kohdalle sattunut.

Vierailija
2/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei bussiemännät mitään juomia ja snakseja tarjoilleet. Ainoa poikkeus oli muuan tilausajo, johon järjestettiin aamupala matkustajille (minä järjestin).

Täysissä busseissa jakoivat istumapaikat, lehtiä saattoi joskus olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin paikallisbusseissa ja ratikoissa oli rahastajat vielä 60-luvulla.

Vierailija
4/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, monesti olivat oikein meikattuja nuoria naisia uniformuissa. Linja-auton rahastaja ja kaupanmyyjä olivat lapsena toiveammattejani. Toki kasvoin siitä ajatuksesta ulos.

Vierailija
5/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran elämässäni olen ollut pitkän matkan bussissa, jossa matka maksettiin vasta bussin ollessa käynnissä, juurikin rahastajanaiselle. Tämä tapahtui joskus 2010-luvulla ja bussi saattoi lähteä Helsingistä. Valitettavasti en tämän enempää muista tästä ainutlaatuisesta tapahtumasta. 

Vierailija
6/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaovesta mentiin autoon ja rahastaja istui omassa kopissaan. Taisi antaa vielä lähtömerkin kuskille pysäkillä?

Vierailija
7/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastajia oli mutta ei siellä kyllä mitään tarjoiluja ollut. Ehkä tilausajoissa.

Vierailija
8/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan rahastajan laukun ja sen monet lokerot seteleitä, kolikoita ja lippuja varten. Ja tosiaan yleistä oli, että tuoreet sanomalehdet oli luettavina!

Vierailija
9/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastajat muistan "vyölaukkuineen", ja sen, että heillä oli valtuudet pitää jöötä bussissa.

Nykyisin kuski turvassa muovilaatikossa ja matkustajina apinalauma.

Vierailija
10/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut minun elinaikanani. Mutta muistan lapsena oli vanhoissa busseissa rahastajan tuoli vielä paikallaan. Edesmennyt tätini oli rahastaja muttei minun elinaikanani. 

Vierailija
11/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia, teetä tai kaakaota sekä lehtiä tarjoilevia bussiemäntiä oli ainakin vuosituhannen taitteessa vielä. Liputkin myivät. 

Vierailija
12/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, monesti olivat oikein meikattuja nuoria naisia uniformuissa. Linja-auton rahastaja ja kaupanmyyjä olivat lapsena toiveammattejani. Toki kasvoin siitä ajatuksesta ulos.

Miksi "toki"? Onko tuo sinusta nyt aikuisena jotenkin halveksuttava työ? 

Vierailija
13/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, että bussikuski itse rahasti. Kiersi laukkunsa ja kolikkolajittelijan kanssa bussin läpi ja sitten matka alkoi. Tämä kasarilla, ysärillä... 

Vierailija
14/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muista, kun ratikan takaosassa istui rahastaja korokkeella. Taisi hävitä 70-luvun alkuvuosina.

Vierailija
15/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä. Ja lapsuudessani  -60 luvulla oli rahastajat ihan KAIKISSA linja-autoissa. 

Jokaisessa bussissa.

Vierailija
16/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljin vuonna 2000 Helsingistä Poriin bussilla edestakaisin useamman kerran. Satakunnan liikenteen busseissa oli bussiemännät vielä tuolloin. Muilla yhtiöillä ei.

Vierailija
17/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä. Ja lapsuudessani  -60 luvulla oli rahastajat ihan KAIKISSA linja-autoissa. 

Jokaisessa bussissa.

nykyään hyvä jos kuskia edes viitsitään palkata- mutta menkää töihin!

Vierailija
18/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin paikallisbusseissa ja ratikoissa oli rahastajat vielä 60-luvulla.

Oulussa vielä kasarilla. 

Vierailija
19/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvia, teetä tai kaakaota sekä lehtiä tarjoilevia bussiemäntiä oli ainakin vuosituhannen taitteessa vielä. Liputkin myivät. 

Missä näin? Ei mitään tarjoilleet silloin1980-luvulla, kun kuljin busseissa. Univormu oli jokseenkin lentoemäntien asua muistuttava. Mieleen on jäänyt eräs erikoisen kaunis bussiemäntä Tampereelta lähtevässä. Ei mikään missityyppi, mutta kaunis näin naisen silmissä.

Rahastajia oli ainakin postiautoissa kai yhtä pitkään kuin postiautojakin. Niissä ei ainakaan tarjoiltu mitään, vaan päin vastoin. Postipoika = rahastaja heitteli postia autosta laatikoihin. Siis sellaisiin avonaisiin, joita ei enää ole olemassa kuin museoviraston suojelemina jossakin syrjäseudulla.

Vierailija
20/20 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kuin rakastajat, jotka hävisivät ainakin paikallisliikenteestä. Mutta tuli siitäkin siskon kanssa mukava kokemus, istuttiin siinä rahastajan paikalla ja joku humalainen mies, oli jo kyytiinsä kuskille maksanut, mutta keksi sitten että täällähän on rahastaja ja alkoi kaivamaan markkoja, jotka siihen rahastajan pöydälle sitten laittoi ja kysyi riittääkö. Siskon kanssa vain katsottiin hämmästyneinä ja yritettiin jotain sanoa ettei tarvitse meille rahaa, no pakko oli ottaa kun olisi lisääkin antanut, sisko oli muistaakseni jo kouluikäinen ja minä en, äiti katsoi yhtä hämmentyneenä sen miehen puuhaa ja yritti myös sanoa ettei me olla rahastajia. Pistettiin kotona rahat possuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän