Jos irtisanoutuu työpaikkakiusaamisen vuoksi, niin miten karenssista päättävät asiaan suhtautuvat?
Edellyttävät varmaan, että asia pitää ensin selvittää kiusaajan, esimiehen ja tarvittaessa työsuojeluvaltuutetun, luottamusmiehen tai työterveyden edustajan kanssa. En usko sen auttavan, sillä esimies ei ole puolellani vaan kysyi "mitenkäs itse, tuleeko esimerkiksi tiuskittua työkavereille". Ei kysynyt kiusaajistani ja oli tyly. Lisäksi hän päästää töisiin tehtäviin minusta selän takana puhujia, mutta ei minua vaikka olen monesti kertonut kiinnostuksestani. Ja sitä paitsi on vain yksinkertaisesti tosi inhottava olla töissä ja vapaa-ajallakin tunnen ahdistusta. Eli vaikka asia selvitettäisiin, niin kiusaaja ja selän takana puhujat jäisivät sinne, ei asia ratkeaisi sillä.
Eli tuleeko tosiaan karenssi? Jos laitan selvityspyyntöön tuon syyksi ja avaan asiaa hieman.
Kommentit (35)
Hae ap sairaslomaa. Sen aikana tulee monelle muullekin työpaikalla tiedoksi kiusaajien toiminta!!
Aina tuntuvat pääsevän kuin koira veräjästä. Olisi mahtavaa kun edes joskus joutuisi se kiusaaja lähtemään 😡!
Vähintään joku lausunto tosta pitäis olla, työterveydestä. Jos sekään auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tulee karenssi. Työvoimaviranomainen on julma.
Minut työnantaja irtisanoi työpaikkakiusaamisen päätteeksi. Työvoimaviranomainen oli sitä mieltä, että aiheutin itse irtisanomiseni.
No mitäs kiusasit työkavereitasi.
Ensin keskustelu esimiehen kanssa, sitten työsuojeluilmoitus AVI:lle. Äläkä unohda työterveyttä.
Kaverini sai karenssin kun otti loparit, vaikka firman omistaja ahdisteli seksuaalisesti. Tästä oli vielä viestitodisteita, mutta ei sillä ole väliä. Irtisanoutuminen on yksinkertaisesti kiellettyä.
Oletteko kukaan ollut yhteydessä ammattiliittoon ko tapauksissa, onko kanta ollut mikä?
Karenssi on karenssi, että se tulee, oli työntekijän irtisanoutumisen syy mikä hyvänsä. Työpaikalla voi olla työpaikkakiusaamista, mutta siihen ei oikein kukaan pysty puuttumaan. Ne kiusaajat ovat siellä ja jäävät sinne, jos vaihdat työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hae ap sairaslomaa. Sen aikana tulee monelle muullekin työpaikalla tiedoksi kiusaajien toiminta!!
Aina tuntuvat pääsevän kuin koira veräjästä. Olisi mahtavaa kun edes joskus joutuisi se kiusaaja lähtemään 😡!
No eivät joudu lähtemään kuin eläkkeelle, jos malttavat silloinkaan lopettaa terrorinsa. Kiusaajat ovat lähes poikkeuksetta pomon kavereita, jotka ryyppäävät samassa pöydässä vapaa-ajalla.
Karenssi paukahtaa silti.
Mielestäni karenssi on muinaisjäänne ajoilta jolloin oli oikeasti työvoimapula eikä tilalle saatu helposti uutta työntekijää. Nykyään tilalle voisi olla tulossa tuhansia ihmisiä.
Karenssi pitäisi poistaa siitä on vain haittaa, eihän kukaan, joka viihtyy töissään lopeta työtään. Näin löydettäisiin töihin tekijöitä jotka siellä haluaisi olla.
Karenssille ei ole nykyään mitään järkevää perustetta.
Olin just samanlaisessa tilanteessa. Kysyin työkkärin tädiltä, joka varoitti että karenssi saattaa tulla. Neuvoi että koita kestää, mutta itse päätän. Sitten sattui pieni onnettomuus työpaikalla, jota käytin tekosyynä sairaslomalle. En kuitenkaan tiennyt että siitä pikku onnettomuudesta piti antaa tarkka selvitys esimiehelle. No yritin parhaani mukaan selvittää miten se jätepuristimen juttu tapahtui. Oikeasti siinä ei tapahtunut mitään, vaikka olisi voinut tapahtua. Valitin että käsi vähän revähti, vaikka ei se revähtänyt paskaakaan. Onneksi työsopimus oli tehty tosi lyhyeksi. Ihan kuin esimies olisi aavistanut että erään tyypin takia tulee vaikeuksia. Neuvoni on: tehkää aluksi TODELLA lyhyt työsopimus. Näin pääsin lätkimään sieltä tyytyväisenä. Vihani erästä työntekijää kohtaan jatkui pitkään.
"Pätevänä syynä irtisanoutua pidetään myös työsopimuslain mukaisia perusteita, kuten palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista. Yritä kuitenkin ensin ratkaista ristiriidat työpaikalla. Voit keskustella esihenkilösi kanssa itse tai luottamushenkilön tai työsuojeluvaltuutetun avustuksella. Työsuojeluviranomainen voi auttaa sinua tietyissä asioissa."
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyysturva/karenssi
Varmasti edellyttävät että on mustaa valkoisella siitä että olet yrittänyt saada kiusaamista loppumaan, mutta että se ei ole loppunut.
Pätevä syy irtisanoutua olisi esim.:
jos muutat irtisanoutumisen jälkeen viikon kuluessa toiselle paikkakunnalle, jossa puolisollasi on toimeentulon turvaava pysyväisluontoinen työ tai yritystoimintaa ja jos päivittäisen työmatkan kesto ylittää muuton jälkeen kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia,
jos työ ei ole työkykysi huomioon ottaen sinulle sopiva
Minä olin sairauslomalla kiusaamisen takia. Työterveydestä sain lausunnon kiusaamisesta ja irtisanouduin sairausloman aikana. Ei tullut karenssia.
mä oon ollu työpaikkakiusaamisen takia saikulla jo muutaman kk ja en mä kyllä enää mitään palkkaa saa, sairauspvrahaa vaan. miksi saisin palkkaa kun en töissäkään käy. kelan tuilla sitä sairastaa pitää.