Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtava vesilasku

Vierailija
19.01.2024 |

Voiko pitää paikkaansa? Kahden hengen talous, ei lapsia. 175m3 vuodessa. 

Ihan normieloa, satunnaisesti pidempiä suihkuja saattaa olla ja tiskikone pyörähtää noin 5 x vko ja pyykinpesukone 3-4 x vko suurin piirtein/keskimäärin. Huoneistokohtainen mittari käytössä ja päästään sitä lukemaan kyllä. Nyt on testissä meidän tyypillisellä päivällä paljonko sitä vettä sit menee oikeasti päivässä. 

Onko jollakin kokemusta tälläisestä? Ja paljonko teillä maksaa kuutiolta vesi? En jotenkin vaan suostu uskomaan, että luku voi pitää paikkaansa siihen nähden paljonko me vettä käytetään päivässä. Käydään molemmat kerta päivässä suihkussa eikä ne ole mitään puolen tunnin lorotuksia normaalisti. Omasta mielestä meidän veden kulutus on ihan normaalia perustallaajan kuluttamista. Ei pidetä hanoja kaakossa, mutta ei nyt varsinaisesti kytätä myöskään. 

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen vesi kerrostalossa ja noin 30e, kk, henkilö. Oma mittari ja ennakkomaksu vedestä 18 e. Mitäs siihen sanotte. 

Liian pieni ennakkomaksu. Veden hinta vaihtelee taloyhtiöittäin. Kuuma vesi yleensä kolmasti kalliimpaa kuin kylmä vesi.

Vierailija
82/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 vuotta olen asunnut satolla vuokralla. 25 vesilasku osana vuokraa. Koskaan en ole saanut mitään hyvitystä...

Sinulla ei taida olla huoneistokohtaista mittaria, jos et saa hyvitystä tai tasausta. Vanhoissa taloissa kaikki kerätään yhteen pottiin ja maksetaan vesilasku siitä. Joku saattaa kuluttaa vähän ja joku toinen paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset vesimittarit voivat ruveta pyörimään jopa taaksepäin. Sain 700 e, vesilaskun ylimääräisenä. Sitä sitten korjattiin 350 euroon. Aikoivat laittaa uudenmittarin. Nykyinen ollut 10v. Olkaa tarkkana. 

Mitä? Mitä tää tarkoittaa että pyörii taaksepäin? 😳

ap

Huoltomies sanoi niin. Käsitän, että vähentää numeroita mittarista, vaikka vettä kuluu ja pitäisi lisätä. 

Vierailija
84/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna oli vesilasku n. 28 euroa kuukautta kohden yksinasuvalla kerrostaloyksiössä, jossa ei ole astianpesukonetta. Ennen asuin 90 neliön rivarissa, oli astianpesukone ja puutarha, jota kastelin, mutta vesilasku oli vain 15 euroa kuukaudessa.

Vesilasku on taloyhtiökohtainen. V-ttaa tämmöiset hinnat, mitä nyt on.

Vierailija
85/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihku kuluttaa ihan ehdottomasti kaikista eniten vettä. Jos käytte ap treeneissä jossain paikassa, missä on suihku, niin kävisin siellä ainakin osan suihkutteluista. Nykyiset pesukoneet käyttää hirveän vähän vettä jos pesee normaalilla ohjelmalla, eikä pikana. Wc-pytty vie saman verran kuin pesukone. Siihen kannattaa suhteuttaa ja ei vetäise jokaisen paperinenäliinan ja pikkupissan jälkeen.

Vierailija
86/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt vesilaskuani. Asun yksin ja maksan vuokran yhteydessä joka kuukausi vesiennakon 20 e. Sen lisäksi on tullut isoja tasauslaskuja, laskutusväli vaihtelee. Huoltomies on kaksi kertaa tarkistanut, ettei mikään vuoda asunnossani (eri huoltomies noilla kerroilla), lisäksi kerran käytiin tarkistamassa vesimittari ihan minun silmieni edessä eli ämpäriin laskettiin vettä ja katsottiin miten mittari pyörii. 

Aloin jossain vaiheessa pestä pyykit taloyhtiön pesukoneella. Astianpesukone löytyy asunnostani, joten sitä kannattaa käyttää. Teen paljon ruokaa itse, joten tiskiä tulee. Minun pitäisi tosin hommata enemmän lautasia, mukeja ja ruokailuvälineitä, niin sitten pyörittäisin konetta vähän harvemmin. Tosin pesen aina täysiä koneellisia, kun tulee kattiloita, siivilöitä ja kippoja. Käsin tiskaaminen varmaan veisi enemmän vettä, kun tulee paljon astioita. 

Nyt kun jäin työttömäksi, niin on tullut käytyä suihkussa harvemmin. Eihän siinä kuitenkaan ole järkeä, normioloissa harventaisi suihkukäyntejä vettä säästääkseen, sillä hygieniasta en ala tinkiä. Tietysti pitkän tukan pesemiseen menee enemmän vettä kuin lyhyen. 

Jotkut naapuritkin ovat ihmetelleet laskujani, kun he saavat PALAUTUSTA. 

Vierailija
87/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuppia, leipälautasta,lusikkaa voi käyttää koko viikon, huuhtaisee vaan.

Minulla on treenivaatteita koko viikoksi, jopa kahdeksi. Märkä paita kuivahtamaan, eikä ala haista. Pesen pikapesua tai täysiä koneellisia. Miesten  treenivaatteet onkin sitten eri asia,  yök.

Suihku vie 20-30 litraa, pitkien hiusten pesu ja hoitoainehuuhtelut n. 50 litraa.

Vessan vedän nuppia osittain nostamalla, ei holahda heti 8 litraa juomavettä viemäriin.

Vierailija
88/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista 😊 Kun esitän tosiasian etäluettavista vesimittareista, niin jonkun mielestä se on negatiivinen asia. Nimittäin; kokemusta ja tietoa on. No, meitä on joka junaan...

Vierailija
89/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt vesilaskuani. Asun yksin ja maksan vuokran yhteydessä joka kuukausi vesiennakon 20 e. Sen lisäksi on tullut isoja tasauslaskuja, laskutusväli vaihtelee. Huoltomies on kaksi kertaa tarkistanut, ettei mikään vuoda asunnossani (eri huoltomies noilla kerroilla), lisäksi kerran käytiin tarkistamassa vesimittari ihan minun silmieni edessä eli ämpäriin laskettiin vettä ja katsottiin miten mittari pyörii. 

Aloin jossain vaiheessa pestä pyykit taloyhtiön pesukoneella. Astianpesukone löytyy asunnostani, joten sitä kannattaa käyttää. Teen paljon ruokaa itse, joten tiskiä tulee. Minun pitäisi tosin hommata enemmän lautasia, mukeja ja ruokailuvälineitä, niin sitten pyörittäisin konetta vähän harvemmin. Tosin pesen aina täysiä koneellisia, kun tulee kattiloita, siivilöitä ja kippoja. Käsin tiskaaminen varmaan veisi enemmän vettä, kun tulee paljon astioita. 

Nyt kun jäin työttömäksi, niin on tullut käytyä s

Pönttö kannattaa tarkastaa vuotojen varalta, laita paperia sinne reunoille, samoin tarkasta astianpesukone, ettei se vaan vuoda jostain viemäriin.Kuuman ja kylmän veden suhde laskuissa, kuumaa menee enemmän kuin kylmää. Jos toisinpäin, on vuoto jossain.

Vierailija
90/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina mennyt kylmää enemmän kuin kuumaa.

Eri asunnoissa siis.

Kulutus 4 kuutiota / kk 2 hlöä. Tiskikone kerran viikossa, pyykkikone useammin. 

Vierailija
91/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

satunnaisesti pidempiä suihkuja saattaa olla ja tiskikone pyörähtää noin 5 x vko ja pyykinpesukone 3-4 x vko

Tuossahan se tuli. Olette aika perkuleen kovia syöjiä, mä huomaan. Ja ilmeisesti sitä ruokaa roiskuu vaatteillekin siinä tiimellyksessä. 87,5 kuutiota per nenä on minuun verrattuna todella paljon. Samat koneet löytyy ja suihkussa käyn kerran päivässä, joka päivä.

Vierailija
92/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 vuotta olen asunnut satolla vuokralla. 25 vesilasku osana vuokraa. Koskaan en ole saanut mitään hyvitystä...

Sinulla ei taida olla huoneistokohtaista mittaria, jos et saa hyvitystä tai tasausta. Vanhoissa taloissa kaikki kerätään yhteen pottiin ja maksetaan vesilasku siitä. Joku saattaa kuluttaa vähän ja joku toinen paljon.

Talo on 2015 rakennettu

Vierailija
93/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pyykättävää on noin paljon 2 hengen taloudessa?

Enemmän ihmettää tuo viisi tiskikoneellista viikossa vai pestäänkö vajaita? Mutta joo, meneehän sitä vettä juuri tuon verran, kun sitä ei yhtään mieti. Kannattaisi miettiä suihkussa turhaa lotrausta, veden juoksutusta hampaita pestessä ja aivan ennen kaikkea tuota mieletöntä tiskikoneen käyttöä.

Vierailija
94/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kallis vesi. Jännintä on, kun isoin lasku ja normaalia isompi lasku tuli ajalta ja sille kuukaudelle, kun en ollut kotona kovin paljoa. Se oli paljon suurempi kuin normaaliarjessa, jossa olen kotona ja teen töitäkin kotona. En viitsinyt alkaa tuosta isommasta vesilaskusta vänkäämään. Ihmetytti vaan, miten vesilasku voi nousta, jos on kotoa poissa ja kukaan ei ole vettä käyttämässä. Muuten oma havainto on, että vesi on nykyään kallista.

Se on arviolasku silloin. Ei vettä kulu eikä jätevettä tule, jos siellä ei kukaan vettä käytä. Tuplasäästö tulee tuolloin, sillä vesilasku on puhdas vesi x 2 eli jätevettä tulee saman verran kuin vettä kulutetaan hanasta. Mutta vesi on kallista, se on ehdoton fakta.

Vierailija
95/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt

Laskuissani on kylmän veden kulutus aina ollut suurempi kuin lämpimän veden. Vuokranantajan mukaan (kaupunki) juuri näin se normaalisti onkin. Huoltomies tarkisti pöntön tuolla paperitekniikalla. Mistä minä näen vuotaako asianpesukone jostain viemäriin? 

Vierailija
96/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin eläjä ja minulla tulee 2 koneellista viikossa.

Selitä nyt ihmeessä meille kaikille muillekin miten se on edes teoriassa mahdollista? Onko sinulla pesukone, johon mahtuu 1,5 kiloa tavaraa? Kerro ihan yksityiskohtaisesti, miten likaisia vaatteita tulee noin paljon. Käytkö kolme kertaa lenkillä päivässä ja joka kerralta alusvaatteet, t-paidat, sukat jne. vaihtoon? Pesetkö farkut ja paidat yhden päivän käytön jälkeen? Itse olen todella aktiivinen ja vaatepyykkiä tarvitsee pestä kerran kahdessa viikossa.

Vierailija
97/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kulutus on oikeasti täysin mahdollinen.

Vettä säästeliäästi käyttämällä tuon saa toki pudotettua kohtalaisen helposti melkein puoleen.

Suihkussa ajan lisäksi erittäin oleellista on, miten isolla hanaa pitää ja pitääkö sitä päällä turhaan. Samoin vaikkapa käsiä pestessä voi vettä mennä moninkertainen määrä jos hanan lykkää täysille ja pitää sitä päällä myös saippuoinnin ajan vs. hana pienellä ja saippuoinnin ajan kiinni.

Jos hommaa sellaisen vettä säästävän suihkupään, niin voi olla pidempään suihkussa samalla vesimäärällä. Toki tuollainen säästöpää estää käytännössä todella pikaisen suihkussakäynnin, siitä kun tosiaan tulee vettä vähemmän ja vaikkapa hiuksia ei saa niin nopeasti huuhdeltua shampoosta. Lisäksi jos on iso pesuhuone, niin helposti suihkuun tulee vähän ylimääräistä pituutta, että huone ehtii lämmetä ja ei tarvitse olla märkänä kylmissään suihkun jälkeen.

Vierailija
98/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettää tuo viisi tiskikoneellista viikossa vai pestäänkö vajaita? Mutta joo, meneehän sitä vettä juuri tuon verran, kun sitä ei yhtään mieti. Kannattaisi miettiä suihkussa turhaa lotrausta, veden juoksutusta hampaita pestessä ja aivan ennen kaikkea tuota mieletöntä tiskikoneen käyttöä.

5 tiskikoneellista on yhtä paljon vettä kuin 5 wc-pytyn vetäisyä. Mitä siis pitäisi miettiä?

Vierailija
99/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset vesimittarit voivat ruveta pyörimään jopa taaksepäin. Sain 700 e, vesilaskun ylimääräisenä. Sitä sitten korjattiin 350 euroon. Aikoivat laittaa uudenmittarin. Nykyinen ollut 10v. Olkaa tarkkana. 

Jos vesimittari pyörii takaperin, niin se on otettu irti ja asennettu väärin päin takaisin. 

Mittarin pyöriessä takaperin laskua ei kerry, koska lukema tietenkin pienenee koko ajan.

Vierailija
100/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle just tuli viime vuoden viimeinen vesilasku ja sen mukaan olen kuluttanut 4,3 kuutiota/kk, yhteenlaskettu kylmä ja lämmin vesi. Asun yksin ja mulla on asuntokohtainen vesimittari eli maksan todellisen kulutuksen mukaan jälkikäteen.

Elän ihan normaalisti, mutta mietin kyllä vedenkulutustani nyt, kun ei ole enää mitään kiinteää vesilaskua, kuten vuokralla asuessani oli. Mulla on taloyhtiön saunavuoro 1*vko ja käyn myös lenkkisaunassa pari kertaa kuukaudessa eli en käy kotona joka päivä suihkussa. Astianpesukone pyörii noin joka toinen päivä, käsin tiskaan padat ja pannut. Omalla pyykkikoneella pesen yhden koneellisen viikossa. Lakana-, pyyhe- ym. isommat pyykit pesen taloyhtiön maksullisessa pyykkituvassa. Itsestään selviä kaikille lienee hanojen sulkeminen saippuoinnin, hammasten pesun ym. aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä