Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtava vesilasku

Vierailija
19.01.2024 |

Voiko pitää paikkaansa? Kahden hengen talous, ei lapsia. 175m3 vuodessa. 

Ihan normieloa, satunnaisesti pidempiä suihkuja saattaa olla ja tiskikone pyörähtää noin 5 x vko ja pyykinpesukone 3-4 x vko suurin piirtein/keskimäärin. Huoneistokohtainen mittari käytössä ja päästään sitä lukemaan kyllä. Nyt on testissä meidän tyypillisellä päivällä paljonko sitä vettä sit menee oikeasti päivässä. 

Onko jollakin kokemusta tälläisestä? Ja paljonko teillä maksaa kuutiolta vesi? En jotenkin vaan suostu uskomaan, että luku voi pitää paikkaansa siihen nähden paljonko me vettä käytetään päivässä. Käydään molemmat kerta päivässä suihkussa eikä ne ole mitään puolen tunnin lorotuksia normaalisti. Omasta mielestä meidän veden kulutus on ihan normaalia perustallaajan kuluttamista. Ei pidetä hanoja kaakossa, mutta ei nyt varsinaisesti kytätä myöskään. 

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laskuissani on kylmän veden kulutus aina ollut suurempi kuin lämpimän veden. Vuokranantajan mukaan (kaupunki) juuri näin se normaalisti onkin. Huoltomies tarkisti pöntön tuolla paperitekniikalla. Mistä minä näen vuotaako asianpesukone jostain viemäriin?" 

Astianpesukone pumppaa käyttämänsä veden viemäriin, eli käytännössä jos se vuotaa vettä, niin sitä vettä alkaa kertyä koneen pohjalle ja lopulta luukun ollessa auki myös lattialle. Tai jos putkiliitoksissa on vika, niin sitten vesi vuotaa jonnekin koneen taakse/sivulle/allaskaappiin, mutta pointtina lähinnä se, ettei astianpesukone pysty vuotamaan merkittäviä määriä vettä ilman, että sen huomaa.

Vierailija
102/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pyykättävää on noin paljon 2 hengen taloudessa?

Olen yksin eläjä ja minulla tulee 2 koneellista viikossa.

Selitä nyt ihmeessä meille kaikille muillekin miten se on edes teoriassa mahdollista? Onko sinulla pesukone, johon mahtuu 1,5 kiloa tavaraa? Kerro ihan yksityiskohtaisesti, miten likaisia vaatteita tulee noin paljon. Käytkö kolme kertaa lenkillä päivässä ja joka kerralta alusvaatteet, t-paidat, sukat jne. vaihtoon? Pesetkö farkut ja paidat yhden päivän käytön jälkeen? Itse olen todella aktiivinen ja vaatepyykkiä tarvitsee pestä kerran kahdessa viikossa.

Minä vaihdan joka päivä uuden paidan, eli 7 paitaa viikossa, housut kestää pidempään puhtaana, kun ei siellä hiki haise. Sukat ja alkkarit joka päivä uusiksi. Pyyhe 2 kertaa viikossa uusiksi, lakanat kahden viikon välein vaihtoon. Käyn treeneissä 5 kertaa viikossa ja ne vaatteet pesen joka käytön jälkeen, koska hiki valuu paidan puoliväliin saakka ja haisisi täysin kakkaperseelle jos käyttäisin samaa 2 kertaa.

Eli kyllähän näistä tulee. Lakana ja pyyhepyykkiä kahden viikon välein ja loput vaatteita. Minulla on melko pieni ja matalakulutteinen kone. Enkä käytä pikapesua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset vesimittarit voivat ruveta pyörimään jopa taaksepäin. Sain 700 e, vesilaskun ylimääräisenä. Sitä sitten korjattiin 350 euroon. Aikoivat laittaa uudenmittarin. Nykyinen ollut 10v. Olkaa tarkkana. 

Joo, tässäkin talossa kymmenen vuotta tulee täyteen. Sain tuplamääräisen tasauslaskun edellisvuosiin verrattuna vaikka vedenkulutusprofiilini ei ole muuttunut. Nuokin vesimittarit taitaa maksaa pari tonnia. Velottaako sen asukkaalta?

Mittarin tosiaan suositellaan vaihdettavaksi 10 vuoden välein. Ikääntyessään mittari ei kylläkään rupea pyörimään nopeammin, vaan hidastuu tai pysähtyy kokonaan. 

Etäluettava vesimittari maksaa asennettuna pari sataa ellei koko huoneiston putkitusta tarvitse uusia. Mittariasetelma on yleensä veden toimittajan vastuulla, mutta kyllähän se tietenkin jollakin aika välillä asiakkaalta peritään. Eihän se vedentoimittajakaan sitä mistään lahjaksi saa.

Vierailija
104/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettää tuo viisi tiskikoneellista viikossa vai pestäänkö vajaita? Mutta joo, meneehän sitä vettä juuri tuon verran, kun sitä ei yhtään mieti. Kannattaisi miettiä suihkussa turhaa lotrausta, veden juoksutusta hampaita pestessä ja aivan ennen kaikkea tuota mieletöntä tiskikoneen käyttöä.

5 tiskikoneellista on yhtä paljon vettä kuin 5 wc-pytyn vetäisyä. Mitä siis pitäisi miettiä?

Onhan ihan suht' mielisairasta, että tiskikonetta pyöritetään viisi kertaa viikossa. (0,7 kertaa päivässä.) Ehkä siellä syödään jokainen lusikallinen omasta kiposta, ei voi tietää. Jos maitoa otetaan lisää sopan kanssa, niin se todennäköisesti otetaan uudesta, puhtaasta mukista.

Vierailija
105/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omakotitalossa laskutetaan vain kylmästä vedestä. Vaikka lasket hanasta kuumaa vettä, vesilaitos laskuttaa kylmästä vedestä, koska vesilaitos ei toimita muunlaista vettä. Ok-asukas sitten päättää itse, kuinka sen kylmän veden lämmittää ennen hanaan menoa, vai jättääkö lämmittämättä kokonaan."

Tämähän ei ole näin. Missä tahansa asumismuodossa voidaan lämmittää vesi itse. Esim. monissa sähkölämmitteisissä rivareissa varaajat ovat huoneistokohtaiset. Vedenkulutus kuutioina on aina verrannollinen asumis- ja toimitustavasta tai hinnasta riippumatta.

Vierailija
106/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä nyt ihmeessä meille kaikille muillekin miten se on edes teoriassa mahdollista? Onko sinulla pesukone, johon mahtuu 1,5 kiloa tavaraa? Kerro ihan yksityiskohtaisesti, miten likaisia vaatteita tulee noin paljon. Käytkö kolme kertaa lenkillä päivässä ja joka kerralta alusvaatteet, t-paidat, sukat jne. vaihtoon? Pesetkö farkut ja paidat yhden päivän käytön jälkeen? Itse olen todella aktiivinen ja vaatepyykkiä tarvitsee pestä kerran kahdessa viikossa.

petivaatteet kerran viikkoon 60C, kalsarit ja pyyhkeet 60C, muut vaatteet 40C

Vaihdan kalsarit, t-paidan ja sukat päivittäin, pitkähihaisen paidan pidän maksimissaan 2 päivää. 

Pyykkikone 8kg

Käyn lenkillä 3-4 kertaa viikossa.

Ulko vaatteet pesen harvemmin.

Vierailija
107/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha ihmetellä! Vastaus veden kulutukseen on omassa kirjoituksessasi: kahdelta ihmiseltä (pitkä) suihku 2krt/pv, apk ja pyykinpesukone laulaa lähes päivittäin. Missä mudassa te aikuiset ihmiset oikein ryvette joka päivä jos kaikki vaatteet pitää pestä päivittäin?? 

Vierailija
108/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi maksaa nykyään hunajaa. On lämminvesi, kylmävesi ja viemärimaksu. Mittarin sijaan oli ennen taloyhtiön maksama maksu, joka kattoi kulutukset, eikä ollut besserwisser systeemi. On ällöttävää jos joutuu välttelemään jopa suihkua pienituloiset, ettei lasku kasva. Astiskone vie ehkä vettä.

Ei se taloyhtiö mistään pohjattomasta kassasta ole ennenkään vesimaksuja kattanut vaan asukkaat on maksaneet ne joko vuokrissa tai vastikkeena. Ihan järkevää, että jokainen maksaa oman kulutuksensa mukaan.

Vierailija
109/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset vesimittarit voivat ruveta pyörimään jopa taaksepäin. Sain 700 e, vesilaskun ylimääräisenä. Sitä sitten korjattiin 350 euroon. Aikoivat laittaa uudenmittarin. Nykyinen ollut 10v. Olkaa tarkkana. 

Joo, tässäkin talossa kymmenen vuotta tulee täyteen. Sain tuplamääräisen tasauslaskun edellisvuosiin verrattuna vaikka vedenkulutusprofiilini ei ole muuttunut. Nuokin vesimittarit taitaa maksaa pari tonnia. Velottaako sen asukkaalta?

Mittarin tosiaan suositellaan vaihdettavaksi 10 vuoden välein. Ikääntyessään mittari ei kylläkään rupea pyörimään nopeammin, vaan hidastuu tai pysähtyy kokonaan. 

Etäluettava vesimittari maksaa asennettuna pari sataa ellei koko huoneiston putkitusta tarvitse uusia. Mittariasetelma on yleensä veden toimittajan vastuulla, mutta kyll

Ihmettelin kun kirjoittajan tapauksessa tuplasumma laski 350 euroon vesimittarin vanhentumisen takia. Eli tuplasumma ei siis johtunut mittarin vanhentumisesta?

Vierailija
110/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakavala vuotokohde on vessan pönttö ja sen pohjaventtiilil. Sitä ei pysty toteamaan vesimittarista, jos pönttö ei satu ottamaan vettä juuri tarkistushetkellä. 

Vettä valuu pohjaventtiilin kautta pönttöön jatkuvasti ja uimuriventtiili täyttää säiliön uudestaan ja uudestaan jatkuvasti.

Vuodon suuruudesta riippuen vuodessa voi valua pöntön kautta kymmeniä tai jopa satoja kuutioita. Vuoto voi aiheutua vaikka säiliöstä irronneen saostuma kokkareen jäämisestä venttiilin ja tiivisteen väliin.

Tämän vuodon pystyy tarkistamaan siten kuin joku tuolla jo ehdotti. Kokeilee vessapaperin palalla istuin osan takaseinämää tunti - pari viimeisen vessan huuhtelun jälkeen. Mikäli paperi kastuu, niin pohjaventtiili vuotaa.

Tässä pitää myös huomioida se, että vuoto ei välttämättä ole jatkuvaa, mikäli huuteluvesisäiliössä on epäpuhtauksia, jotka välillä jumittavan pohjaventtiilin raolleen.

Vierailija
111/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nelihenkinen perhe, menee vettä n.100 kuutiota vuodessa.

Vierailija
112/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pyykinpesumäärä per viikko käsittämätön! Meillä 3 hengen talous ja keskimäärin 1krt /viikko pyykinpesukone pyörii. Joskus 2 krt/viikkoa.

Vierailija
113/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pyykinpesumäärä per viikko käsittämätön! Meillä 3 hengen talous ja keskimäärin 1krt /viikko pyykinpesukone pyörii. Joskus 2 krt/viikkoa.

Ja jatkan, että astianpesukone pyörähtää käyntiin 2 krt/vk.

Vierailija
114/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on etäluettava vesimittari, niin niissä on esiintynyt virheitä: mm. sisäänrakennettu modeemi ei lähetä oikein lukutietoja, näyttää liikakulutusta, jne. Voit vedota vesimittarin todelliseen lukemaan, joka pitäisi löytyä itse vesimittarin digitaalisessa näytössä. Jos vain löytyy itse vesimittari jostakin.

Jos modemi ei lähetä, niin etäluenta lukema ei vastaanottaja päässä muutu. Eikä mittari käytännössä lähetä muuta kuin sen saman lukeman, joka on siinä mittarin näytössä. 

Jos lukema on jokin muu; syynä on yleensä se, että mittari on paritettu väärin asennettaessa eli lukema menee väärän asiakkaan kohdalle.

Huomattavasti yleisempi virhe/vika on mittarien hidastuminen tai täydellinen jumittuminen, joka on varsinainen riesa jos verkostossa esiintyy painevaihteluita, jotka irrottavat varsinkin vanhoista valurautaputkistoista ruostetta ja muita epäpuhtauksia.

Vierailija
115/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle just tuli viime vuoden viimeinen vesilasku ja sen mukaan olen kuluttanut 4,3 kuutiota/kk, yhteenlaskettu kylmä ja lämmin vesi. Asun yksin ja mulla on asuntokohtainen vesimittari eli maksan todellisen kulutuksen mukaan jälkikäteen.

Elän ihan normaalisti, mutta mietin kyllä vedenkulutustani nyt, kun ei ole enää mitään kiinteää vesilaskua, kuten vuokralla asuessani oli. Mulla on taloyhtiön saunavuoro 1*vko ja käyn myös lenkkisaunassa pari kertaa kuukaudessa eli en käy kotona joka päivä suihkussa. Astianpesukone pyörii noin joka toinen päivä, käsin tiskaan padat ja pannut. Omalla pyykkikoneella pesen yhden koneellisen viikossa. Lakana-, pyyhe- ym. isommat pyykit pesen taloyhtiön maksullisessa pyykkituvassa. Itsestään selviä kaikille lienee hanojen sulkeminen saippuoinnin, hammasten pesun ym. aikana.

Täysin normaali yhden hengen kulutus. 

Vierailija
116/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vettä kuluu noin 120m3 vuodessa, kaksi aikuista ok-talossa. Kesäisin pestään autoja ja kastellaan kukkia letkulla, joten silloin on kulutus varmaankin kovimmillaan.

Sähkönkulutusta ollaan saatu pienennettyä jo reilu 4000 kWh vuodessa ja seuraavaksi alkaa projekti vedenkulutuksen vähentäminen.

Vierailija
117/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaalia. Alapeukuttajat ei vissiin pese vaatteitansa koskaan ja sen kyllä haistaa.

Vierailija
118/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäluettava vesimittari maksaa asennettuna pari sataa ellei koko huoneiston putkitusta tarvitse uusia. Mittariasetelma

Ihmettelin kun kirjoittajan tapauksessa tuplasumma laski 350 euroon vesimittarin vanhentumisen takia. Eli                      tuplasumma ei siis johtunut mittarin vanhentumisesta?

Tuplasumma ei ole johtunut mittarin vanhentumiseta eikä takaperin pyörimisesta. Mistä lie johtunut liekkö laskun saaja ymmärtänyt itsekkään. Villinä veikkuksena voisi arvata, että mittari on juurkin ollut jumissa ja kulutusta on sitten arvailtu.

Vierailija
119/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenaamisen vuoksi käytte varmasti vähintään kerran päivässä suihkussa. Annatteko veden valua koko suihkun ajan vai vaan huuhtelujen ajan? Meillä tuli merkittävä säästö siitä kun suihku oli auki vain huuhdellessa.

Ettekö muka käy siellä treenipaikassa suihkussa? Kaikissa liikuntatuloksia on suihkut kyllä.

Vierailija
120/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kovat lukemat. Meillä 2 aikuista, menee vajaat 100 kuutiota vuodessa. Kotosalla vietetään paljon aikaa, mutta pyykkikone ei pyöri läheskään joka päivä. Suihkuaikaa olen tietoisesti alkanut lyhentää, alle 5 minuutissa selviää oikein hyvin.

Pitkät suihkut vie paljon, varsinkin kuumaa vettä. Kannattaisi tarkkailla, kauanko siellä viettää aikaa. Tai vaihtoehtosesti katsoo vesimittarilukemat normimittaisen suihkun aluksi ja lopuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi