Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valtava vesilasku

Vierailija
19.01.2024 |

Voiko pitää paikkaansa? Kahden hengen talous, ei lapsia. 175m3 vuodessa. 

Ihan normieloa, satunnaisesti pidempiä suihkuja saattaa olla ja tiskikone pyörähtää noin 5 x vko ja pyykinpesukone 3-4 x vko suurin piirtein/keskimäärin. Huoneistokohtainen mittari käytössä ja päästään sitä lukemaan kyllä. Nyt on testissä meidän tyypillisellä päivällä paljonko sitä vettä sit menee oikeasti päivässä. 

Onko jollakin kokemusta tälläisestä? Ja paljonko teillä maksaa kuutiolta vesi? En jotenkin vaan suostu uskomaan, että luku voi pitää paikkaansa siihen nähden paljonko me vettä käytetään päivässä. Käydään molemmat kerta päivässä suihkussa eikä ne ole mitään puolen tunnin lorotuksia normaalisti. Omasta mielestä meidän veden kulutus on ihan normaalia perustallaajan kuluttamista. Ei pidetä hanoja kaakossa, mutta ei nyt varsinaisesti kytätä myöskään. 

Kommentit (154)

Vierailija
21/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vedenkäyttö persiistä.

Pesen pyykkiä 2 kertaa viikossa ja tiskikonetta (pieni kone) käytän 2-3 kertaa viikossa, kaksi aikuista. Suihkussa käymme parin päivän välein. Kulutusta en tiedä kun on oma kaivo.

Vierailija
22/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessanpytyn veto keskimäärin 5 litraa kerta. Montako kertaa pytty vedetään päivän aikana?

Kyllä se useamman kerran päivässä vedetään, en kyllä koskaan ole laskenut XD 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on etäluettava vesimittari, niin niissä on esiintynyt virheitä: mm. sisäänrakennettu modeemi ei lähetä oikein lukutietoja, näyttää liikakulutusta, jne. Voit vedota vesimittarin todelliseen lukemaan, joka pitäisi löytyä itse vesimittarin digitaalisessa näytössä. Jos vain löytyy itse vesimittari jostakin.

Vierailija
24/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tiskikone pyörii noin usein tai pesukone? Meitäkin 2 henkeä, tiskikone pyörii kerran viikossa ja pesukone 3 kertaa. Vaatteet, pyyhkeet, petivaatteet. Huuhdellaan astiat hyvin niin käytän vain 30 minuutin pikapesua tiskikoneessa.

Vierailija
25/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pyykättävää on noin paljon 2 hengen taloudessa?

Olen yksin eläjä ja minulla tulee 2 koneellista viikossa.

Olen yksin eläjä ja minulla tulee 2-3 koneellista kuukaudessa. Iso kone, ei tarvi pestä paria sukkaa ja kalsaria pelkästään, vaan voi pestä koko pyykkikorillisen.

Tää ei olisi meillä mahdollista edes teoriassa koska vaatteita ei ole kummallakaan niin paljon että saisi kuukauden ajan puhtaat vaatteet aina päälle 

ap

Vierailija
26/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älyttömiä pyykkimääriä pesette, siis muutkin kuin ap. Se kyllä selittää tuollaiset kulutukset. Voisi olla jopa isompikin lukema.

Vierailija
27/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedenkulutuksessa laskennallisesti yksi henkilö kuluttaa 150 litraa (0,15 kuutiota) päivässä. Tällä laskutavalla kahdella henkilöllä menisi vuodessa n. 110 kuutiota vettä. Tuota voi käyttää arvioimaan käyttääkö itse keskivertoa enemmän vai vähemmän vettä.

150l/pvx7=1050l/vko  

Jos 25€ tulee kattaa kuukauden yhden henkilön vedet niin 25€=4500l eli 4,50 kuutiota.

Kapasiteetiltaan 8 kg:n pesukone voi kuluttaa 37-48 litraa vettä pesukerralla.

Tavanomainen suihku kuluttaa yli 12 litraa vettä minuutissa.

5min x 12l= 60l

10min x 12l=120l

Vierailija
28/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 2 henkilöltä  noin 50 kuutiota vuodessa

Vierailija
29/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tiskikone pyörii noin usein tai pesukone? Meitäkin 2 henkeä, tiskikone pyörii kerran viikossa ja pesukone 3 kertaa. Vaatteet, pyyhkeet, petivaatteet. Huuhdellaan astiat hyvin niin käytän vain 30 minuutin pikapesua tiskikoneessa.

Meillä tulee tiskiä kyllä yllättävän paljon, tosin täytyy kyllä myöntää että meidän tiskikone ei ole kyllä mikään tilaihme. Korit jotenkin ihmeelliset että täyttyy nopeasti. Ei edellisessä asunnossa mielestäni pesty yhtä usein tiskikoneella vaikka astioita käytetään ihan samalla tavalla. 

ap

Vierailija
30/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus pesetkö pyykkiä jollain 3 tunnin ohjelmalla missä on esipesut plus 6 huuhtelua? Itse pesen tunnin ohjelmalla pyykit.

Vierailija
31/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tukes.fi/-/vesimittarin-etaluenta-ei-korvaa-vesimittarin-naytto…

Siis ainoa todellinen lukema löytyy itse vesimittarista!

Vierailija
32/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi maksaa nykyään hunajaa. On lämminvesi, kylmävesi ja viemärimaksu. Mittarin sijaan oli ennen taloyhtiön maksama maksu, joka kattoi kulutukset, eikä ollut besserwisser systeemi. On ällöttävää jos joutuu välttelemään jopa suihkua pienituloiset, ettei lasku kasva. Astiskone vie ehkä vettä.

Vierailija
33/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt noin 1-2 kuutiota kuukaudessa, kylmä + kuuma vesi.

Yksin asun.

Vesimaksu 25€/kk josta sain reilu 200€ takas viime vuodelta.

Eli asut jossain muualla. Vesimittari sökö?

Asun siinä ihan normaalisti.

Vierailija
34/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pyykättävää on noin paljon 2 hengen taloudessa?

Olen yksin eläjä ja minulla tulee 2 koneellista viikossa.

Olen yksin eläjä ja minulla tulee 2-3 koneellista kuukaudessa. Iso kone, ei tarvi pestä paria sukkaa ja kalsaria pelkästään, vaan voi pestä koko pyykkikorillisen.

Mulla on 8kg kone. sinne mahtuu kahdet petivaatteet kerralla tai yksi koneellinen 40 asteiset vaatteet tai pyyhkeet+ alushousut.

vaihdan petivaatteet viikottain. alushousut päivittäin (niitä on niin vähän että pakko pestä viikottain)

Vierailija
35/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli yksi ihminen käyttää n. 14 kuutiota vettä/kk. Mieti paljolto suihkussa jo kuluu vettä. Me kulutetaan vähemmän, mutta ei tuo nyt niin uskomaton luku ole.

Meillä kylmä vesi 5,5€/kuutio

Lämmin vesi 18.5€/kuutio 

Piti siis kirjoittaa että 2 ihmistä käyttää tuon verran kuukaudessa, eli yhdelle siis 7 kuutiota/kk

On tuo 7 kuutiota aika kova kulutus. Meillä kylmä vesi maksaa reilu 5€/kuutio ja kohta taas nousee. Se olisi 35€/henkilö/kk pelkkä kylmä vesi ja siihen päälle vielä lämpimän hinta. Suosittelen tarkistamaan kulutustottumuksia.

Vierailija
36/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi maksaa nykyään hunajaa. On lämminvesi, kylmävesi ja viemärimaksu. Mittarin sijaan oli ennen taloyhtiön maksama maksu, joka kattoi kulutukset, eikä ollut besserwisser systeemi. On ällöttävää jos joutuu välttelemään jopa suihkua pienituloiset, ettei lasku kasva. Astiskone vie ehkä vettä.

Astianpesukone vie vettä noin 10 litraa, eli käsintiskatessa menee reippaasti enemmän.

Vierailija
37/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plus pesetkö pyykkiä jollain 3 tunnin ohjelmalla missä on esipesut plus 6 huuhtelua? Itse pesen tunnin ohjelmalla pyykit.

Pesen yleensä 1h20min ohjelmalla tai 45min. 

2,5 h ohjelma vaan yleensä lakanapyykille jota nyt ei viikottain pestä.

ap

Vierailija
38/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä treenivaatteita tarvi pestä 60 asteessa joka käytön jälkeen, pikapesu riittää tai huuhtelu hanan alla. Ja pyyhkeenkin voi käyttää toisen tai kolmannen kerran ennen pesua kun laittaa sen heti kuivumaan käytön jälkeen. 

Ongelmasi kuulostaa heikolta elämänhallinnalta. Vähän kuin naapuri nuoripari, joka järkyttyi vesilaskustaan kun siirryimme huoneistokohtaiseen laskutukseen.

Vierailija
39/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokralla ja minulla on tiskikone jossa on vain kaksi ohjelmaa. 30 minuutin ja 3 tunnin, 30 minuutin ohjelma.

-eri

Vierailija
40/154 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaamisen vuoksi käytte varmasti vähintään kerran päivässä suihkussa. Annatteko veden valua koko suihkun ajan vai vaan huuhtelujen ajan? Meillä tuli merkittävä säästö siitä kun suihku oli auki vain huuhdellessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme