Onko kellään kokemuksia Propralista, mulle tuli ihan jääkylmät kädet ja jalat???
Apua...Aloitin propral 10 mg korkeaan leposykkeeseen joulukuussa ja siitä on apua kyllä, mutta sivuvaikutuksena kädet ja jalat kylmät, etenkin jalat valkoiset ja jääkylmät, vaikka pidän villasukkia yölläkin. Oli kylmät jo ennestään mutta Propral pahentanut.
Ja vasen käsi usein kylmempi kuin oikea. Sykevaihtelut kovia, vuorokauden aikana jopa 148-51 älyrannekkeen mukaan. Raudanpuute ilman anemiaa todettu 2020 ja siihen rautalääkitys. Kilppariarvot viitteissä. Ferritiini 51.
Sydän ultrattu ja holteroitu 2020 ja terveeksi todettu. Muljahteluja etenkin iltaisin paljon rinnassa. Ahdistaa...
Vertaistukea, kokemuksia?
Kommentit (42)
Syön satunnaisesti eikä mitään sivuvaikutuksia.
Tutustu haittavaikutuksiin.
Selvennykseksi: kyllä, muljahduksia rinnassa on ollut jo ennestään mutta propral tuntuu pahentanee niitä, ei siis ole uusi ongelma vaan jatkunut jo 3 vuotta mutta nyt pahentunut
ap
Propral laskee verenpainetta. Siksi ne kädet ja jalat kylmenee, veren virtauksen voimakkuus ei riitä. Samoin huimaus on matalan verenpaineen oire. Sun pitäis seurata verenpaineita. Propralia ei pidä käyttää, jos verenpaine on valmiiksi matala.
Verenpaineet normaalit, olen mitannut muutamana päivänä. Yläpaineet 114-135 ja alapaineet 75-58
ap
Mun kaveri kuoli propun aiheuttamaan massiiviseen rytmäriin.
Vierailija kirjoitti:
Verenpaineet normaalit, olen mitannut muutamana päivänä. Yläpaineet 114-135 ja alapaineet 75-58
ap
korjaan: alapaineet välillä 75-85 eikä 58...
ap
Kuinka tarkka sun mittari on? On kyllä normaalia että syke vaihtelee ja etenkin fyysisen ja henkisen rasituksen mukaan.
Huimaus ja käsien ja jalkojen kylmyys on tavallisia beetasalpaajien oireita
T farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, turhaa pelottelua! Tuskin lääkärit sitä uskaltaisivat määrätä jos aiheuttaisi tuollaista. Tai sitten kaverisi otti yliannoksen
Todennäköisesti muusta kyse, kuten lääkkeen sivuvaikutuksista, mutta ihan tiedoksi, että heittelevä syke, korkea leposyke, muljahdukset, huimaus ja kylmät kädet/jalat (Eli ääreisverenkierron ongelmat) ovat ihan tyypillisiä long covidin oireita. Eli jos olet sattunut sairastamaan koronan jonkin verran (0- 2 kk) ennen noiden oireiden alkua, voi olla kyse siitäkin.
Mutta rytmihäiriötuntemusten lisääntymisen takia on otettava yhteys lääkäriin jatkaa farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Ei propral ole vaarallinen, olen lukenut pakkausselosteen läpi eikä siellä kyllä mainita missään että aiheuttaisi muka vaarallisia rytmihäiriöitä!
sivusta
On mainittu.
Kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
Itsellä parikymppisenä alkoi muljahtelut ja söin Propralia niihin vuosia. Itse tykyttely aiheutti ahdistusta joka taas pahensi oireita.
Harrastatko liikuntaa? Liikunnan ja unen lisääminen, sekä kahvin ja alkoholin vähentäminen on suositeltavaa. Itsellä oireet väheni kolmen kympin iässä ja nyt yli nelikymppisenä muisto vain. Terveellisemmät elämäntavat auttaneet, erityisesti liikunta ja valvomisen vähentäminen. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, turhaa pelottelua! Tuskin lääkärit sitä uskaltaisivat määrätä jos aiheuttaisi tuollaista. Tai sitten kaverisi otti yliannoksen
Oli joku paha yhteisvaikutus jonkun muun lääkkeen kanssa. En muista mikä se lääke oli.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tarkka sun mittari on? On kyllä normaalia että syke vaihtelee ja etenkin fyysisen ja henkisen rasituksen mukaan.
T farmaseutti
Mistä hän voi tietää kuinka tarkka mittari on? Mene kersa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan monet psykoosilääkkeet aiheuttaa keuhkoveritulppaa tai äkkinäisen sydämenpysähdyksen ja silti niitä lääkkeitä määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan monet psykoosilääkkeet aiheuttaa keuhkoveritulppaa ja äkkinäisen sydämenpysähdyksen ja silti niitä määrätään.
Taidan ottaa vielä tänään yhteyttä Ensineuvoon että pitääkö lähteä päivystykseen...Kiitos kaikille vastanneille!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T farmaseutti
Mistä hän voi tietää kuinka tarkka mittari on? Mene kersa nukkumaan.
Mene itse kun olet noin ärtyisä
Täällä samasta lääkkeestä samanlaiset ongelmat.