Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään kokemuksia Propralista, mulle tuli ihan jääkylmät kädet ja jalat???

Vierailija
18.01.2024 |

Apua...Aloitin propral 10 mg korkeaan leposykkeeseen joulukuussa ja siitä on apua kyllä, mutta sivuvaikutuksena kädet ja jalat kylmät, etenkin jalat valkoiset ja jääkylmät, vaikka pidän villasukkia yölläkin. Oli kylmät jo ennestään mutta Propral pahentanut.

Ja vasen käsi usein kylmempi kuin oikea. Sykevaihtelut kovia, vuorokauden aikana jopa 148-51 älyrannekkeen mukaan. Raudanpuute ilman anemiaa todettu 2020 ja siihen rautalääkitys. Kilppariarvot viitteissä. Ferritiini 51.

Sydän ultrattu ja holteroitu 2020 ja terveeksi todettu. Muljahteluja etenkin iltaisin paljon rinnassa. Ahdistaa...

Vertaistukea, kokemuksia?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän Metohexalia, ei ongelmia.

Vierailija
2/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi ihan normaalilta kuulosta, lääkäriin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosteletkohan nyt kehoasi vähän liian tarkkaan...

Vierailija
4/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Propral sopii, tuo 10 mg käytössä. Rauhoittaa sykkeen ja tuo hyvän olon. Nuo ap:n oireet pitää lääkärin selvittää. 

Vierailija
5/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui sanoa että on alkanut tulla päivittäin pientä huimausta ja välillä kävellessä tuntuu että meinaa horjahtaa eli tasapaino-ongelmia. Mutta ilmeisesti aika yleistä tällä lääkkeellä?

ap

Vierailija
6/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaisin yhteyttä lääkäriin aika pikaisesti

Vierailija
7/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuohan on mainittu ihan niissä lääkkeen haittavaikutuksissakin 🙄.

Vierailija
8/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulosteletkohan nyt kehoasi vähän liian tarkkaan...

Hah. Älä ap kuuntele tuollaista vähättelyä.

Minä välttelen propralia koska juurikin kylmentää kädet ihan tönköiksi ja jalat muuttuvat kankeiksi ja yöt läpeensä rytmihäiriöitä, päivällä myös mutta yöllä ei saa nukuttua niiden takia. Haittaavat liikuntaa/ urheilua. Toimivat hyvin jännittämiseen mutta sivuvaikutukset ovat pahentuneet lähes sietämättömiksi. Olisikohan joku muu betasalpaaja sopivampi..

Vierailija
9/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös mainittu lääkkeestä johtuvien rytmihäiriöiden olevan niin vaarallisia että on heti mentävä päivystykseen. 

Vierailija
10/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pienempää annosta. Siitäkin voi olla sinulle apua. Minulle riittää usein samaan vaivaan 1/4 osa tabletista. Sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Vierailija
11/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kauanko olet käyttänyt propralia ja kuinka usein? Oliko lääke alussa hyvä mutta sivuvaikutukset pahentuneet ajan myötä? 

Vierailija
12/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralin aiheuttamat haittavaikutukset ovat yksilöllisiä. Itselleni ei esimerkiksi tule minkäänlaisia, olo on vain rauhallisempi ja parempi. AP:n täytyy itse pystyä arvioimaan, onko positiivinen vaikutus haittoja suurempi ja tarvittaessa pyytää lääkkeen vaihtoa. Noin epäspesifit oireet voivat johtua melkein mistä vain, mikä on hyvä muistaa.  

Vierailija
13/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on myös mainittu lääkkeestä johtuvien rytmihäiriöiden olevan niin vaarallisia että on heti mentävä päivystykseen. 

So what? 

Sitä paitsi, vuorokauden sisäinen sykkeen vaihtelu ei tarkoita rytmihäiriöitä. Eihän ap ole edes puhunut mitään rytmihäiriötuntemuksista. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tuolla lääkkeellä on niin lyhyt vaikutusaika, että jo se osaltaan selittää sykkeen vaihteluja.

Vierailija
14/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kuukauden verran käyttänyt ja vasta tässä viikon sisällä alkaneet kädet ja jalat kylmentyä tosi pahasti ja sykevaihtelut ei alussa olleet näin kovia...Luulin että tämä lääke olisi turvallinen sydämelle :(  ollut lisälyöntejä v 2020 asti, ilmeisesti kammioperäisiä

Otan yleensä aamuisin yhden tabletin ja tarvittaessa ennen siivousta/ liikuntaa lisäksi puolikkaan tabletin (muuten syke nousee liian ylös)

ap

Vierailija
15/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä pitää paikkaansa? Mulla propral lisännyt muljahduksia rinnassa iltaisin :(

Lääkäri ei maininnut mitään että Propral voisi olla vaaraksi

Vierailija
16/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 40mg käytössä korkeaan sykkeeseen ja verenpaineeseen. Ei mitään sivuoireita. 

Vierailija
17/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what? 

Sitä paitsi, vuorokauden sisäinen sykkeen vaihtelu ei tarkoita rytmihäiriöitä. Eihän ap ole edes puhunut mitään rytmihäiriötuntemuksista. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tuolla lääkkeellä on niin lyhyt vaikutusaika, että jo se osaltaan selittää sykkeen vaihteluja.

So what 🤣 jos kokee vaarallisia rytmihäiriöitä?

Muljahtelu on rytmihäiriö, esim lisälyönnit tuntuu muljahteluina. Mitä sinä selität sykkeen vaihteluista? Sivuvaikutusten vaikutusaika on ainakin muutama vuorokausi. Nimimerkillä, kokemusta on. 

Vierailija
18/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei propral ole vaarallinen, olen lukenut pakkausselosteen läpi eikä siellä kyllä mainita missään että aiheuttaisi muka vaarallisia rytmihäiriöitä!

sivusta

Vierailija
19/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 40mg käytössä korkeaan sykkeeseen ja verenpaineeseen. Ei mitään sivuoireita. 

Kaikki ei käy kaikille. Minä olen normaalipainoinen, verenpaineet nätit, liikunnallinen. Joudun ottamaan propralia jännitysoireisiin ja sivuvaikutukset on tosi pahat.

Vierailija
20/42 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what? 

So what 🤣 jos kokee vaarallisia rytmihäiriöitä?

Muljahtelu on rytmihäiriö, esim lisälyönnit tuntuu muljahteluina. Mitä sinä selität sykkeen vaihteluista? Sivuvaikutusten vaikutusaika on ainakin muu

Niin, so what? Tuo kommenttisi ei nimittäin liittynyt siihen mitä sanoin. Kuten ei myöskään liity nuo muljahtelut ym. Ap EI OLE puhunut rytmihäiriöistä tai muljahteluista 🤦🏻. Sä höpiset mummo nyt ihan omiasi siellä. Etkö sinä osaa lukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi