Kela mokasi eikä pyytänyt oikeita liitteitä hakemukseen, nyt olen ollut kuun alusta ilman rahaa ja vuokra ja sähkölasku maksamatta mitä nyt?
Kela mokasi eikä pyytänyt oikeita liitteitä hakemukseen, nyt olen ollut kuun alusta ilman rahaa ja vuokra ja sähkölasku maksamatta mitä nyt?
Maksaako sossu nuo vai joudunko kadulle? Ihme pelleilyä nämä Kelan tekemiset...
Kommentit (117)
Kannattaa olla sossuun yhteydessä. Saattaa maksaa jommankumman. Kela on törkeä laitos. Itse olen valittanut useasti virheellisistä päätöksistä niin eivät ole korjanneet niitä. Ei ne tajua että monen koko elämä on heidän päätöksistään kiinni.
Sinä mokasit ihan itse, ne liitteet pitää itse laittaa eikä syyttää muita, jos on esim vuokra muuttunut jne. Nyt vaan otat yhteyttä laskuttajiin ja sovit maksusuunnitelman
No otat yhteyttä vuokranantajaan ja sähköyhtiöön ja sovit että maksat kun kela korjannut virheen. Otat yhteyttä kelaan ja sosiaalitoimistoon ja kysyt mitä teet maksujen kanssa. Kelan virheestä voi tehdä valituksen. Nyt on jo 18.pv nämä olis pitäny tehdä heti 1.pv.
Menet tietenkin töihin ja pyydät pari kk ennakkoa palkanmaksuun.
Kysy asiakaspalvelusta ohjeita. Siellä on numerot edelleen? Pitääkö toimittaa liitteitä vielä lisää vai ei.
pyytäneet ? eiks jossain ole lista tarvittavista liitteistä jos haluaa tukea. Tein kerran harjoittelijana tuota duunia eli rekkasin hakemukset sisään ja katselin onko niissä oikeat liitteet, jos ei ollut niin lähetin silloin postitse pyynnön puuttuvasta liitteestä mutta en epäile että missasinkin jotain joskus kun en ollut mikään guru vaan työtön harjoittelija
Kela on veemainen laitos: ei tee päätöksiä ajoissa mutta on itse aina mielestään oikeassa.
Asiakas taas on Kelan mielestä lähtökohtaisesti aina väärässä 😠
Vierailija kirjoitti:
Sinä mokasit ihan itse, ne liitteet pitää itse laittaa eikä syyttää muita, jos on esim vuokra muuttunut jne. Nyt vaan otat yhteyttä laskuttajiin ja sovit maksusuunnitelman
En mokannut vaan Kela, päätöksessä ei lukenut että seuraavaan hakemukseen pitää laittaa todistus työnhaun voimassa olosta niin en sitä sitten laittanut, nyt Kela yhtäkkiä vaatiikin sitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla sossuun yhteydessä. Saattaa maksaa jommankumman. Kela on törkeä laitos. Itse olen valittanut useasti virheellisistä päätöksistä niin eivät ole korjanneet niitä. Ei ne tajua että monen koko elämä on heidän päätöksistään kiinni.
Jos niitä päätöksiä ei ole korjattu niin ei ole ollut korjattavaa. Kyllä siellä on ihan lait ja pykälät taustalla eli ei virkailijat voi tehdä mielivaltaisia päätöksiä ja olla vain korjaamatta. Oikaisuvaatimukset menee aina lakimiesten kautta.
Mene kelaan töihin, tunnut olevan asioista hyvin perillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mokannut vaan Kela, päätöksessä ei lukenut että seuraavaan hakemukseen pitää laittaa todistus työnhaun voimassa olosta niin en sitä sitten laittanut, nyt Kela yhtäkkiä vaatiikin sitä.
ap
Onko totusta kyse? Sen päätöksen kun lukee kokonaisuudessaan niin siinä pitäisi jossain kohtaa lukea kehotus laittaa työnhaku voimaan. Ei se aina tule siihen laatikkoon erikseen, että toimita tosite työnhaun voimassaolosta. Ja muutenkin ihmettelen, ettei moni itse näe mitään vastuuta pitää työnhaku voimassa, vaan erikseen pitää kehotella ja pyydellä kaiken maailman tositteita.
Kela mokasi? Oletko itse mokannut jotain kun elät minun rahoilla ja jos olet niin pitäisikö ongelmaa alkaa ratkomaan siitä päästä?
Joka päivä joku ilm.sama, väsää näitä aloituksia. Jos et haluaisi vaan provota, niin et kirjoittaisi tällaisia. Ja jokainen tietää, että sähkölaskun voi maksaa kyllä myöhässäkin. Seuraavan laskuun tulee 5e muistutus. Vuokraankin voit saada viivästysmaksun, ei kukaan heti kadulle joudu. Lopeta jo.
Kelassa on ammattitaidottomia työntekijöitä. Minulle ne maksoi 2 vuoden ajan liian vähän tukea. Valitin siitä oikeuteen ja lopulta noin 9 kuukauden päästä tuli päätös että kela maksoi liian vähän eli 71 euroa per kk. Kela joutui maksaa minulle yli 2000 euroa plus korot. On kestänyt jopa 3 kuukauttakin päätökset joskus. Vihdoin tänä vuonna sain ekaa kertaa päätöksen 6 kuukaudelle joka on oikea.
Olen joskus soittanut sossuun tutulle työntekijälle joka on sitten soittanut kelaan ja neuvonut niitä tekemään oikean päätöksen nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä päätöksiä ei ole korjattu niin ei ole ollut korjattavaa. Kyllä siellä on ihan lait ja pykälät taustalla eli ei virkailijat voi tehdä mielivaltaisia päätöksiä ja olla vain korjaamatta. Oikaisuvaatimukset menee aina lakimiesten kautta.
No kummasti niillä sitten muuttuu ne lait ja pykälät kuukausittain. Kyllä ne yrittää ihan tahallaan sumuttaa meitä ja toivoa että kukaan ei huomaa.. Yks tuttava oli liitossa töissä niin sanoi että joissain hakemuksissa esim vammaistuki,tekevät suoraan hylkäävän päätöksen ja sitten vasta kun siitä valittaa niin tulee myönteinen päätös.
Tätä palstaa kun lukenut ja näitä aloituksia niin käynyt selväksi, että hmiset on nykyään niin holhottuja ettei mitään osata tehdä itse. Ei tiedetä, miten laskut maksetaan ja paljonko on aikaa maksella eräpäivän jälkeen, ei osata säännöstellä rahaa vaan heti hassataan se, mikä saadaan. Tiliotteetkin on niin helkkarin vaikeaa saada oikeassa muodossa laitettua kun pitäisihän se riittää screenshotti parin päivän tilitapahtumista (vaikka tili voisi olla kaverin kummin kaiman tili, koska omistajaa ei ilmene) ja työnhaku tulisi pitää voimassa asioimalla silloin tällöin työkkäritädin luona. Liian raskasta. Miksei vaan vois saada täyttä perusosaa lapaseen? Unohtuu, että on myös velvoitteita eikä pelkkiä oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa kun lukenut ja näitä aloituksia niin käynyt selväksi, että hmiset on nykyään niin holhottuja ettei mitään osata tehdä itse. Ei tiedetä, miten laskut maksetaan ja paljonko on aikaa maksella eräpäivän jälkeen, ei osata säännöstellä rahaa vaan heti hassataan se, mikä saadaan. Tiliotteetkin on niin helkkarin vaikeaa saada oikeassa muodossa laitettua kun pitäisihän se riittää screenshotti parin päivän tilitapahtumista (vaikka tili voisi olla kaverin kummin kaiman tili, koska omistajaa ei ilmene) ja työnhaku tulisi pitää voimassa asioimalla silloin tällöin työkkäritädin luona. Liian raskasta. Miksei vaan vois saada täyttä perusosaa lapaseen? Unohtuu, että on myös velvoitteita eikä pelkkiä oikeuksia.
Näinhän se menee.
Oletko ollut yhteydessä niin kelaan kuin sossuunkin ja yrittänyt setviä tätä tilannettasi? Ensitilassa yhteyttä sinne ja sitten voi miettiä muita vaihtoehtoja esim. lähimmän seurakunnan diakoniatyöntekijää jne.